Archief - Raadsel over de bal en de bus

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Wat doet het balletje


  • Totaal aantal stemmers
    336
  • Opiniepeiling gesloten.

User_BELGIUM

Legacy Member
Dieleman_F zei:
Ik niet, maar het is wel grappig dat sommigen zo blijven vasthangen aan hun eigen debiele mening. (zoals jij dus...)

cry me a river

leert lezen in plaats

aragorn

Legacy Member
Nu zo moeilijk toch niet.
Dat balletje zal verdwijnen.

De 3e wet van Einstein zegt dat door wrijving van de bus (via zijn wielen) met het aardse magnetisch veld een wormgat onstaat. Dat balletje verdwijnt daarin naar een andere dimensie.

megamold

Legacy Member
lol newton ftw!

doet mij denke aan men 7de jaar mechanica
blij dak daar vanaf ben
kutleraar met zen moeilijke vrage :D

megamold

Legacy Member
ik durf af en toe ook wel eens te zweven in een zweefvliegtuigske ;)
en eigenlijk hebk niks gezegd ivm zweven maar kom :p

Gavin

Legacy Member
Ik weet het, maar toch vond ik het gepast.


Alhoewel, in een echt zweefvliegtuigje zou ik ook wel eens willen zitten.

megamold

Legacy Member
Gavin zei:
Ik weet het, maar toch vond ik het gepast.


Alhoewel, in een echt zweefvliegtuigje zou ik ook wel eens willen zitten.

hehe ale dan ;)
zweefvliegen is zalig
het fijnste is dat ge alleen de wind hoort suizen, geen luide motor ofzo
en het vliegt ook heel gemakkelijk
ik vind het heel rustgevend
als ge de kans krijgt zeker is doen ! :)

Amoeba

Legacy Member
het balletje zal inderdaad als bij wonder ter plekke blijven zweven, tot het wegrot !


freaky ze :crazy:


neh,
wat newton met dit raadsel te doen heeft, is míj een raadsel (hij was meer graviteitsfysicus me dunkt).

we gaan terug tot Galilei en het traagheidsbeginsel, massa die eenmaal in beweging is (hier omdat ze geaccellereerd werd door de bus of persoon (bus accellereert, sleurt persoon mee die met zijn voeten op de vloer van de bus staat, en die sleurt op zijn beurt het balletje in beweging daar het in zijn hand ligt), zal de neiging hebben zijn beweging verder te zetten tot er een andere kracht op ingrijpt die de beweging evt. stopzet (kracht in tegengestelde richting dus)

nu de persoon gooit het balletje omhoog, en halverwege de baan omhoog freint die bus (remmen wrijven langs remschijven, werken de circulaire en daardoor lineaire beweging dus tegen).
de persoon staat met zijn voeten op de vloer van de bus, en ondervindt daar ook die afremming (terwijl ter hoogte van zijn torso het moment van die kracht groter is, daardoor zal hij ook "vooruit schieten")
het balletje bevindt zich op dit moment in een (parabolische) baan tov. een stilstaande waarnemer, en er grijpt géén tegenwerkende kracht op in (behalve wat luchtweerstand dus), dus die zal zijn (parabolische) baan voortzetten.

jij blijft quasi staan.
het balletje vliegt vooruit.

megamold

Legacy Member
Amoeba zei:
het balletje zal inderdaad als bij wonder ter plekke blijven zweven, tot het wegrot !


freaky ze :crazy:


neh,
wat newton met dit raadsel te doen heeft, is míj een raadsel (hij was meer graviteitsfysicus me dunkt).

we gaan terug tot Galilei en het traagheidsbeginsel, massa die eenmaal in beweging is (hier omdat ze geaccellereerd werd door de bus of persoon (bus accellereert, sleurt persoon mee die met zijn voeten op de vloer van de bus staat, en die sleurt op zijn beurt het balletje in beweging daar het in zijn hand ligt), zal de neiging hebben zijn beweging verder te zetten tot er een andere kracht op ingrijpt die de beweging evt. stopzet (kracht in tegengestelde richting dus)

ge hebt net zo ongeveer de definitie van een van de wetten van newton gegeven zonder da ge weet wa hij ermee te maken heeft

daar doe ik men petje voor af :D

denkimi

Legacy Member
Elvis P zei:
Het balletje zal volgens de berekening die ik in mijn vorige post gaf 9.81 seconden zweven hoor. Maar inderdaad nadien herstelt de zwaartekracht zich volgens wet 7. Klopt.

:wtf:

:rofl:

als gij in staat zijt een voorwerp bijna 10 seconden te onttrekken aan de zwaartekracht, mogen ze u de nobelprijs geven.

Mushu

Legacy Member
den-kimi zei:
:wtf:

:rofl:

als gij in staat zijt een voorwerp bijna 10 seconden te onttrekken aan de zwaartekracht, mogen ze u de nobelprijs geven.

²

:rofl:
als ge rekening houd met de mogelijkheid van het wormgat van een van de eerste post zou het wel kunnen eh
:rofl:

megamold

Legacy Member
het is zelfs mogelijk om een voorwerp een 25 seconden aan de zwaartekracht te onttrekken

http://express.howstuffworks.com/falling-up.htm

maarja iedereen weet natuurlijk da de zwaartekracht ni bestaan en dat alles en iedereen tegen de grond gehoude word door ontzichtbare ninja's die graag cake eten
*ijl-mode*

the cake is a lie! ! !

Amoeba

Legacy Member
megamold zei:
ge hebt net zo ongeveer de definitie van een van de wetten van newton gegeven zonder da ge weet wa hij ermee te maken heeft

daar doe ik men petje voor af :D
kheb hierbij eens een bestoft boek opengeslagen en newton heeft het beginsel inderdaad aangepast en tot 1 van de hoofdwetten van de fysica gemaakt.

nu, puur fysicus zijn we niet,
en dank om erop te wijzen :)

megamold zei:
het is zelfs mogelijk om een voorwerp een 25 seconden aan de zwaartekracht te onttrekken
toch gewoon het principe van de parabolische baan van een voorwerp in beweging, en de omgeving, dus het vliegtuig, volgt die
aan de zwaartekracht onttrekken-- is dus veel gezegd

Mushu zei:
Langer als een minuut ook, magnetische levitatie of maglev (principe van een trein in japan denk ik) zoek is op wiki
jep, het principe van magnetische velden + lineaire inductiemotoren
das dan eerder de zwaartekracht tegenwerken, maar dan op minder fysieke wijze

megamold

Legacy Member
Mushu zei:
Langer als een minuut ook, magnetische levitatie of maglev (principe van een trein in japan denk ik) zoek is op wiki

maar met een balletje en een remmende bus zal je niet veel van de zwaartekracht onttrekken...

ja maar kameraad das is ni aan de zwaartekracht ontrekke he :p
een maglev duwt iets van de grond ( of rail ) dmv een electrische stroom net zoals je 2 magneten met dezelfde polen naar elkaar zich zullen afstoten

magische rails die zwaartekracht annuleren bestaan ni eh :D

ma het ergste is da ik nog alles van newton enzo moet wete aangezien ik der 4 jaar lang bena elke dag overhoringen over heb moete maken :D

ByTEsPaWn

Legacy Member
den-kimi zei:
:wtf:

:rofl:

als gij in staat zijt een voorwerp bijna 10 seconden te onttrekken aan de zwaartekracht, mogen ze u de nobelprijs geven.

Geef me een vliegtuig dat hoogte tot 15km aankan en een deftige piloot en ik toon u hoe het 20 seconden kan :p

megamold

Legacy Member
Amoeba zei:
toch gewoon het principe van de parabolische baan van een voorwerp in beweging, en de omgeving, dus het vliegtuig, volgt die
aan de zwaartekracht onttrekken-- is dus veel gezegd

ja ma eigelijk is het het vliegtuig wat nog altijd zwaartekracht ondervind , maar eigelijk word in het vliegtuig wel de zwaartekracht ontnomen omdat ge niet aan het vallen zijt tov het vliegtuig
dus ge zijt gewichtloos tov het vliegtuig
maar het vliegtuig ni tov de aarde

als ik nog veel zo dinge moet gaan uitkrame ga ik flauwvalle denkik :D

denkimi

Legacy Member
ByTEsPaWn zei:
Geef me een vliegtuig dat hoogte tot 15km aankan en een deftige piloot en ik toon u hoe het 20 seconden kan :p

nee hoor, ge word nog steeds aangetrokken door de aarde, al merkt ge het op het eerste zicht niet omdat u omgeving even snel naar beneden beweegt als gij.

en een magnetische trein zorgt gewoon voor een kracht, tegengesteld en even groot als de zwaartekracht. die heft ook de zwaartekracht niet op.

het is gewoon niet mogelijk om hier op aarde een voorwerp aan de zwaartekracht te onttrekken
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan