Archief - Raadsel over de bal en de bus

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Wat doet het balletje


  • Totaal aantal stemmers
    336
  • Opiniepeiling gesloten.

laurensvd

Legacy Member
tis nu nie dat diene j-style in de ruimte geschoten is (denkik :unsure: ), ma zo'n paraboolvluchtje moet toch in't bereik van ne normale mens liggen?

pina

Legacy Member
doet me altijd denken aan wat een vlieg doet in een auto. In principe zou die toch ook tegen de ruit moeten smakken, tenzij die ook pakweg 70 per uur rijdt. Was toch alleszins zo in Duke Nukem 3D, als je met je jetpack al vliegend in de trein vloog, smakte je er gewoon uit :D

Elvis P

Legacy Member
Genoeg offtopic jongens, laat ons terugkeren naar de essentie. Weet iemand intussen het juiste antwoord en de verklaring?

J-Style

Legacy Member
laurensvd zei:
Pff gelukzak, kost zoiets veel om te doen?

Onnozelaar!
Voor alle duidelijkheid.. laurensvd heeft die paraboolvlucht ook gedaan. :p
Betaald door TU Delft trouwens.

Een uurtje vliegen in dat toestel kost al gauw een aantal duizenden €'s.

Slaapwel!


OT: Er zijn al zoveel antwoorden gegeven. Zoek de juiste er maar uit. Maar ik zou op mijn antwoorden vertrouwen..:cool:

Chickenlal

Legacy Member
Ik heb iets anders waar ik af en toe eens over nadenk.

Stel, je hebt een doos die luchtdicht is afgesloten. Je steekt daar het balletje in en zorgt ervoor dat het in de doos blijft zweven (op een of andere manier), dus het balletje maakt op geen enkele manier contant met de doos.

Weegt de doos dan meer meet het balletje dan zonder het balletje?

blackrabbit

Legacy Member
q-ball_NBK zei:
Ik heb iets anders waar ik af en toe eens over nadenk.

Stel, je hebt een doos die luchtdicht is afgesloten. Je steekt daar het balletje in en zorgt ervoor dat het in de doos blijft zweven (op een of andere manier), dus het balletje maakt op geen enkele manier contant met de doos.

Weegt de doos dan meer meet het balletje dan zonder het balletje?
Als er geen contact is tussen doos en balletje: neen.



Sowieso wordt de massa gedragen door uw 'een of andere manier'..

laurensvd

Legacy Member
Gewicht is iets anders als massa, en als uw balletje "zweeft" op 1 of andere manier zonder gedragen te worden door de omgeving "weegt" het balletje ook niets. Om het te verduidelijken, op de maan ga je dus minder wegen.

tgc_9012

Legacy Member
q-ball_NBK zei:
Ik heb iets anders waar ik af en toe eens over nadenk.

Stel, je hebt een doos die luchtdicht is afgesloten. Je steekt daar het balletje in en zorgt ervoor dat het in de doos blijft zweven (op een of andere manier), dus het balletje maakt op geen enkele manier contant met de doos.

Weegt de doos dan meer meet het balletje dan zonder het balletje?
Dat is simpel, neen.
Het balletje is gewichtloos in die doos, en oefent dus ook geen neerwaartse kracht uit op de doos waardoor ze zwaarder zou worden.

megamold

Legacy Member
ja maar dan moet ge wel gewichtloosheid IN een doos kunne make want anders weegt u doos ook niks eh :D

laurensvd

Legacy Member
Wat 't probleem dan weer onmogelijk maakt, want dan moet je de zwaartekracht kunnen uitschakelen. "gewichtloosheid" dmv propulsie oid is dan weer geen gewichtloosheid. Andere mogelijkheid is wel dat het balletje de exacte dichtheid van de lucht in het doosje heeft en we veronderstellen dat deze op exact dezelfde locatie blijft "hangen". Maar dan weegt het doosje even veel aangezien een gedeelte van de lucht die er voorheen in zat vervangen werd door een balletje met hetzelfde gewicht.

denkimi

Legacy Member
laurensvd zei:
Wat 't probleem dan weer onmogelijk maakt, want dan moet je de zwaartekracht kunnen uitschakelen. "gewichtloosheid" dmv propulsie oid is dan weer geen gewichtloosheid. Andere mogelijkheid is wel dat het balletje de exacte dichtheid van de lucht in het doosje heeft en we veronderstellen dat deze op exact dezelfde locatie blijft "hangen". Maar dan weegt het doosje even veel aangezien een gedeelte van de lucht die er voorheen in zat vervangen werd door een balletje met hetzelfde gewicht.

door een magneet onder een kartonnen doos te zetten, kunt ge weldegelijk een metalen balletje laten zweven in die doos zonder dat de doos zelf zweeft.

maar dan moet ge natuurlijk wel een manier vinden om te zorgen dat u weeggereedschap niet aangetrokken wordt door die magneet

Cycloon

Legacy Member
Over die kartonnen doos: Als je een vogel zou laten rondvliegen in een kist dan dan zal de kist wel het gewicht hebben van de kist zelf + de vogel :)

Maar veronderstellen dat het balletje gewichtloos zou zijn in de doos terwijl de doos zelf niet in gewichtloosheid verkeerd is een vraag stellen zoals: Wat zou er gebeuren als water sterk zuur was.

megamold

Legacy Member
Cyc1oon zei:
Over die kartonnen doos: Als je een vogel zou laten rondvliegen in een kist dan dan zal de kist wel het gewicht hebben van de kist zelf + de vogel :)

Maar veronderstellen dat het balletje gewichtloos zou zijn in de doos terwijl de doos zelf niet in gewichtloosheid verkeerd is een vraag stellen zoals: Wat zou er gebeuren als water sterk zuur was.

dan zou ge wel heel proper zijn als ge in de douche zijt geweest :lol:
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan