Archief - Raadsel over de bal en de bus

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Wat doet het balletje


  • Totaal aantal stemmers
    336
  • Opiniepeiling gesloten.

J-Style

Legacy Member
Woverke zei:
Eigenlijk nog een raadseltje:

Een TGV komt aangeraasd tegen 600kph en claxoneert op 100m van jou. Wanneer hoor je het geluid?

Na 0.293866996s. (Mits op 0m ISA)
De snelheid van het geluid verandert niet met de snelheid van die trein. Alleen verandert de frequentie, en dus de toonhoogte van de claxon.

User_BELGIUM

Legacy Member
Dieleman_F zei:
Manmanman, het wordt zelf grappig. :p

En user_belgium, laten we lekker arrogant zijn tegen een 'kind' dat er duidelijk meer van af weet dan jij en tenminste de andere hun opmerkingen leest...

who are you to stop me

MaDDie

Legacy Member
volgens mij blijft het balletje, technisch gezien op de zelfde plaats hangen.enkel de bus rondom het balletje verplaatst zich:p

User_BELGIUM

Legacy Member
MaDDie zei:
volgens mij blijft het balletje, technisch gezien op de zelfde plaats hangen.enkel de bus rondom het balletje verplaatst zich:p

ik ken da precies ergens van :p

Elvis P

Legacy Member
Kan het ook niet zijn dat het balletje blijft rondzweven? Want door het plots remmen van de bus is er tijdelijk geen zwaartekracht meer in de bus.
En dit geldt gedurende 9.81 seconden, want 9.81 (= zwaartekrachtsversnelling) x 1 (aantal keer dat de bus remt) = 9.81 seconden.

Discuss.

JanVH

Legacy Member
Elvis P zei:
Kan het ook niet zijn dat het balletje blijft rondzweven? Want door het plots remmen van de bus is er tijdelijk geen zwaartekracht meer in de bus.
En dit geldt gedurende 9.81 seconden, want 9.81 (= zwaartekrachtsversnelling) x 1 (aantal keer dat de bus remt) = 9.81 seconden.

Discuss.
Lol, geen zwaartekracht meer in de bus

cura

Legacy Member
De 4de wet van Newton zegt inderdaad dat door het plots remmen (plots stoppen van een omgeving van een voorwerp) dat de zwaartekracht tijdelijk verdwijnt, maar zoals de 7de wet van Newton zegt zal de zwaartekracht zich terug herstellen na een korte afwezigheid. Dus het balletje zal een kort moment blijven zweven waarna hij toch naar beneden zal vallen.
Vanuit het standpunt van de persoon die dit balletje opgeworpen heeft zal het balletje dus achteruit bewegen.

PapaGanz

Legacy Member
Elvis P zei:
4de wet van Newton...

Dat is dus bij een vallend object (een lift bijvoorbeeld), een bus is een horizontaal remmend object (loodrecht op de zwaartekracht)

cura

Legacy Member
Ja wat Elvis en ikzelf bedoelden was dus de minder gekende afgeleide van de 4de wet van Newton, bij een horizontaal remmend object dus.

Elvis P

Legacy Member
cura zei:
De 4de wet van Newton zegt inderdaad dat door het plots remmen (plots stoppen van een omgeving van een voorwerp) dat de zwaartekracht tijdelijk verdwijnt, maar zoals de 7de wet van Newton zegt zal de zwaartekracht zich terug herstellen na een korte afwezigheid. Dus het balletje zal een kort moment blijven zweven waarna hij toch naar beneden zal vallen.
Vanuit het standpunt van de persoon die dit balletje opgeworpen heeft zal het balletje dus achteruit bewegen.
Het balletje zal volgens de berekening die ik in mijn vorige post gaf 9.81 seconden zweven hoor. Maar inderdaad nadien herstelt de zwaartekracht zich volgens wet 7. Klopt.

tekn0w!z

Legacy Member
menlor zei:
Kheb ooit is programma gezien waar ze een speerwerper hadden geinstalleerd op een pickup truck.
Speerwerp machine werpt speer af aan 100km/h.
Auto rijd 100km/h
Schiet ge naar voor dan zal de speer 100+100 =200km/h doen.
Schier ge naar achter. Zweeft de speer ter plaatse. Hangt dus gewoon in lucht, en valt gewoon verticaal neer. ^^


test het zo uit.
Ga in een trein staan, spring omhoog en laat de trein dan zeer hard afremmen. Dan vliegde tegen de deur aan andere kant :unsure:

naar achter schieten = 200km/h
naar voor = blijven zweven

:p

Dieleman_F

Legacy Member
User_BELGIUM zei:
who are you to stop me

Ik niet, maar het is wel grappig dat sommigen zo blijven vasthangen aan hun eigen debiele mening. (zoals jij dus...)

Cycloon

Legacy Member
J-Style zei:
Na 0.293866996s. (Mits op 0m ISA)
De snelheid van het geluid verandert niet met de snelheid van die trein. Alleen verandert de frequentie, en dus de toonhoogte van de claxon.

Dan vergeten we natuurlijk de onderdruk die de trein 'genereert' aan de zijkant van het treinstel door zijn hoge snelheid :p

DéWé

Legacy Member
tekn0w!z zei:
naar achter schieten = 200km/h
naar voor = blijven zweven

:p

Neen toch niet :p

En degenen die nog steeds ontkennen dat het balletje gewoon vooruit blijft gaan, het is al duidelijk uitgelegd op pagina 1 dus..

laurensvd

Legacy Member
Pff, voor mensen die 't nu nog niet geloven een analytisch voorbeeld (geen bewijs, want een bewijs zijn de stellingen van newton, maar die wilt den helft hier niet aanvaarden). Kzal voor de zekerheid luchtweerstand maximaal nemen (dus de lucht remt gelijk met de bus af, dit gaat in theorie verwaarloosbaar minder zijn) want anders zijn er altijd die 't daar nog op gaan steken.

De bus rijdt tegen 72km/u (20m/s) en remt met een lineaire versnelling van -0.5g (=-4.90m/s²). Aangezien gij (en dus ook uw hand) gelijk vertragen kunnen we dezelfde waardes voor de hand overnemen (of moet er ook nog bewezen worden da ge blijft zitten...).
Tegelijkertijd wordt 't balletje (200gram, 5cm diameter) 50 centimeter omhoog geworpen met dezelfde relatieve beginsnelheid, alleen deze heeft als enigste versnelling de zwaartekracht en de afremming door luchtweerstand.

Tijd dat balletje in de lucht hangt:
gt²/2=s => t=wortel(2s/g)=0.45s

Afstand dat de bus in die tijd afgelegd heeft:
s=vt-(g/2)*t²/2=8.53 meter

Afremming door de luchtweerstand:
F=M*A=Cd*1/2*ro*V²S => A=Cd*1/2*ro*V²*S/(M)
ro = 1.225kg/m³
V=20m/s
M=0.200kg
S=Pi*(d/2)²=0.00196250
Cd van een ruwe bal is 0.4
=> A = -0.96m/s²

Afstand die de bal heeft afgelegd:
s=vt+At²/2=8.93m

Conclusie:
De bal heeft 40cm meer afgelegd en vliegt dus ten opzichte van de passagier naar voren. Sorry da'k 't nu eigenwijs zo analytisch doe maar als mensen de basiswetten die door genieën opgesteld zijn nog niet willen geloven....

JanVH

Legacy Member
Elvis P zei:
Het balletje zal volgens de berekening die ik in mijn vorige post gaf 9.81 seconden zweven hoor. Maar inderdaad nadien herstelt de zwaartekracht zich volgens wet 7. Klopt.

Hihi.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan