Archief - Raadsel over de bal en de bus

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Wat doet het balletje


  • Totaal aantal stemmers
    336
  • Opiniepeiling gesloten.

Blue-Bora

Legacy Member
Ik dacht dat hier vroeger een wetenschaps subforum was, maar dat vind ik niet meer. Dus zet ik men vraag maar hier.

Vandaag heb ik met men pa een kleine discussie gehad over een nogal stom raadseltje.

Hier komt het :

- Je zit op een bus die aan het rijden is, en je hebt een balletje in je handen.

Terwijl de bus rijd (laat ons zeggen 60km/u) gooi jij het balletje omhoog. Op het moment dat het balletje los van je hand is en dus volledig vrij zweeft remt de buschauffeur bruusk.

Wat doet het balletje, en waarom?

-Volgens mij wil het balletje zijn oorspronkelijke snelheid houden en vliegt het vooruit.

-Volgens mij pa valt het balletje gewoon terug naar beneden in je handen.

Hopelijk staat het in het juiste subforum, en anders verplaatst de mod het maar :)

KO

Legacy Member
Ik zou verwachten dat het balletje gewoon terug in uw handen zou vallen. Waarom ik dat denk ? Geen idee :p

edit: Het balletje is op geen enkele manier met de bus verbonden, dus ik denk niet dat die bus er dan op 1 of andere manier een kracht kan op uitoefenen. ofzo :unsure:

chosen1

Legacy Member
het zou beter op werk&studie staan maar soit.

kdenk dat het vooruit vliegt net zoals gij uit uw stoel zult vliegen

waarom ik dit denk:

als ge het balletje in een (met constante snelheid) rijdende bus naar boven gooit dan heeft het balletje een horizontale snelheid even groot als die van de bus.
als de bus remt en dus zijn snelheid drastisch verlaagt dan zal het balletje zijn snelheid blijven behouden en dan vooruit vliegen.

w00tw00t

Legacy Member
Bal zal wegvliegen alsk me niet vergis. Alhoewel ik al paar jaar geen fys heb gehad of dergelijke.
Samen met de bal en de bus beweeg je aan een snelheid van 60 km per uur. Als de bus remt dan heeft alles in de bus de neiging om verder te bewegen tenzij het vastzit.

*FiReStOnE^-*

Legacy Member
Ik denk ook dat jijzelf gelijk hebt, balletje wil zijn snelheid behouden en vliegt dus gewoon los rechtdoor

Blue-Bora

Legacy Member
Is er iemand die een wetenschappelijke uitleg daaraan kan geven? :)

SilentSpring

Legacy Member
hehe, ik zit ook al een tijdje met een soortgelijke vraag.

De meeste chauffeurs draaien soms nogal wild in waardoor je ook opzij gesmeten wordt (voel je het best als je rechtstaat).

'k vraag me dan dus af als je in de lucht zou springen op't moment dat de bus indraait ofdat je dan gewoon zou blijven 'staan'.

Dit in de veronderstelling dat je lang genoeg in de lucht kan blijven en geen cotnact meer hebt met de bus.

Dan zou ik denken dat je gewoon blijft zweven (zwaartekracht buiten beschouwing gelaten). Allez, als je geen contact hebt met de bus ga je toch niet meezwieren, want 't is net door dat contact dat je meevliegt?

*FiReStOnE^-*

Legacy Member
Als ik me niet vergis (don't shoot me if i'm worng) is dat de eerste wet van Newton? Die zegt dat een voorwerp in beweging is in beweging blijft tenzij daar een kracht op uitgeoefend wordt (en als de bus bruusk remt wordt daar geen kracht op uitgeoefend - tenzij dat het balletje hard tegen de voorruit knalt:p)

kil911ler

Legacy Member
Kpeis als ge dan in de lucht springt, dat je lichaam dan gewoon verdergaat in een rechte baan dus ge zult toch tegen iemand bokken ^^

d2itemnet

Legacy Member
Balletje zal voorruit vliegen, zelfde principe of da ge uit 'n rijdende auto springt, gij hebt nog die snelheid en zal me ne ferme smak vallen

chosen1

Legacy Member
Blue-Bora zei:
Is er iemand die een wetenschappelijke uitleg daaraan kan geven? :)

is mijne uitleg nie wetenschappelijk genoeg? :p

of moet ik er nog begrippen als inertie bijgooien?

GaMe®

Legacy Member
Hou het balletje aan een touwtje in de lucht, als de bus remt vliegt het naar voor.
Waarom zou het niet naarvoor vliegen als je het in de lucht gooit? :)

edit:

stel; je staat in een bewegende trein op topsnelheid, je springt omhoog, en op dat moment maakt de trein een noodstop. Wedden dat je naar voor vliegt en op je smoel valt, en niet gewoon op dezelfde plaats neerkomt? :p

EternalSilence

Legacy Member
er is maar 1 manier.
uittesten die handel!!


ik denk trouwens dat die bal naar voren zal schuiven, omdat hij dus de oorspronkelijke snelheid wil behouden.

het zelfde als de passagiers die op de bus zitten infeitelijk, die zullen, als de bestuurder bruusk remt, ook naar voren worden geduwd.

KO

Legacy Member
Doom Dragon zei:
er is maar 1 manier.
uittesten die handel!!


ik denk trouwens dat die bal naar voren zal schuiven, omdat hij dus de oorspronkelijke snelheid wil behouden.

het zelfde als de passagiers die op de bus zitten infeitelijk, die zullen, als de bestuurder bruusk remt, ook naar voren worden geduwd.

Hij is terug :love:

stijn87

Legacy Member
Maar de persoon die het balletje omhoog heeft gegooid, zal ook naar voren worden gekatapulteerd waardoor het balletje mooi terug in zijn handen zal belanden

Tha_nOn

Legacy Member
balletje vliegt vooruit, gezien het wel in uw handen zat toen uw lichaam en de bus een constante snelheid had heeftda balletje ook die snelheid, als die bus remt heeft da geen effect meer op de balleke, balleke gaat vooruit \o/ (doordat hij nog altijd die constante snelheid heeft)

@hierboven mss, maar mensen zetten zich wel schrap daartegen, da balleke kant dat niet, dus denk niet dat dat nog in uw handen terechtkome

J-Style

Legacy Member
Zoals al regelmatig aangehaald. 't Balletje zal zijn (horizontale) snelheid behouden omdat er geen (horizontale) kracht - en dus geen acceleratie - op werkt. Gravitatie en aerodynamische krachten buiten rekening gelaten.

Aangezien je zelf vertraagt, zal het balletje een positieve relatieve snelheid krijgen t.o.v. jezelf, en dus "naar voor vliegen".

chosen1

Legacy Member
stijn87 zei:
Maar de persoon die het balletje omhoog heeft gegooid, zal ook naar voren worden gekatapulteerd waardoor het balletje mooi terug in zijn handen zal belanden

fout.

gij hebt een grotere massa als dat balletje

Spineless

Legacy Member
de traagheidswet (zou idd de eerste wet van Newton moeten zijn) zegt dat er een kracht nodig is om een voorwerp te doen laten stoppen en niet om het in beweging te houden. er is dus een kracht nodig om het balletje te doen laten stoppen en die is er niet dus het blijft zijn snelheid behouden (de snelheid voordat de auto begint te remmen dus).
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan