Archief - Raadsel over de bal en de bus

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Wat doet het balletje


  • Totaal aantal stemmers
    336
  • Opiniepeiling gesloten.

Cycloon

Legacy Member
Het balletje heeft een snelheid x en wil die behouden. Je kan enkel dat balletje gaan afremmen door er een kracht op te gaan uitoefenen, vermits er geen enkele kracht wordt uitgeoefend door het remmen van de bus op het balletje zelf (heeft geen contact meer met de bus) heeft het balletje dus geen reden om plots 'mee te remmen'. De enige reden waarom jij nog op je plaats zal staan/zitten is omdat je zelf dmv een kracht uit te oefenen 'mee remt' met de bus.

menlor

Legacy Member
Kheb ooit is programma gezien waar ze een speerwerper hadden geinstalleerd op een pickup truck.
Speerwerp machine werpt speer af aan 100km/h.
Auto rijd 100km/h
Schiet ge naar voor dan zal de speer 100+100 =200km/h doen.
Schier ge naar achter. Zweeft de speer ter plaatse. Hangt dus gewoon in lucht, en valt gewoon verticaal neer. ^^


test het zo uit.
Ga in een trein staan, spring omhoog en laat de trein dan zeer hard afremmen. Dan vliegde tegen de deur aan andere kant :unsure:

Anoniem04

Legacy Member
Nog moeten leren, traagheid van objecten ofzoiets.

Balletje vliegt dus vooruit.

Lord Seth

Legacy Member
Ik denk dat het balletje naar beneden valt. Sinds de luchtdruk in de bus niet veschilt bij het bruusk remmen, alleen dingen die ergens tegenleunen, of vastzitten, ondervinden enige druk. Daarom dat mensen uit een zetel kunnen geworpen worden.

Niet hetzelfde bij astronauten, die leren in de lucht te vliegen? Zo waar dat vliegtuig naar beneden duikt, dat er een moment van gewichteloosheid geldt. Je vliegt toch ook niet tegen die plafond als je dat vliegtuig tegen 1 mach naar beneden duikt?

Blackend

Legacy Member
Lord Seth zei:
Ik denk dat het balletje naar beneden valt. Sinds de luchtdruk in de bus niet veschilt bij het bruusk remmen, alleen dingen die ergens tegenleunen, of vastzitten, ondervinden enige druk. Daarom dat mensen uit een zetel kunnen geworpen worden.

Niet hetzelfde bij astronauten, die leren in de lucht te vliegen? Zo waar dat vliegtuig naar beneden duikt, dat er een moment van gewichteloosheid geldt. Je vliegt toch ook niet tegen die plafond als je dat vliegtuig tegen 1 mach naar beneden duikt?

Jawel :-) Als het vliegtuig een parabolische duikvlucht maakt, met dezelfde versnelling als de gravitatieversnelling van de aarde (10m/s²) zijt ge gewichteloos.

Doet het dat sneller dan die gravitatieversnelling, zult ge met uw kop tegen het plafond knallen als ge niet vast zit.

En daar heeft luchtdruk niets mee te maken =/

Gavin

Legacy Member
Lord Seth zei:
Ik denk dat het balletje naar beneden valt. Sinds de luchtdruk in de bus niet veschilt bij het bruusk remmen, alleen dingen die ergens tegenleunen, of vastzitten, ondervinden enige druk. Daarom dat mensen uit een zetel kunnen geworpen worden.
:wtf:?

J-Style

Legacy Member
Lord Seth zei:
Ik denk dat het balletje naar beneden valt. Sinds de luchtdruk in de bus niet veschilt bij het bruusk remmen, alleen dingen die ergens tegenleunen, of vastzitten, ondervinden enige druk. Daarom dat mensen uit een zetel kunnen geworpen worden.

Niet hetzelfde bij astronauten, die leren in de lucht te vliegen? Zo waar dat vliegtuig naar beneden duikt, dat er een moment van gewichteloosheid geldt. Je vliegt toch ook niet tegen die plafond als je dat vliegtuig tegen 1 mach naar beneden duikt?

Je haalt een paar dingen door elkaar.
Luchtdruk heeft bij dit geval geen invloed.

En een zero-G vlucht of paraboolvlucht duikt zeker niet tegen Mach 1 naar beneden. Daar zijn die dingen niet voor gemaakt en bestand. (Waarom zou je trouwens niet tegen 't plafond van dat vliegtuig aankwakken als die een iets bruter manoeuvre doet?)


Morgenvroeg heb ik trouwens zo'n aantal paraboolvluchten..:applause: :)

Ironpole

Legacy Member
Lord Seth zei:
Ik denk dat het balletje naar beneden valt. Sinds de luchtdruk in de bus niet veschilt bij het bruusk remmen, alleen dingen die ergens tegenleunen, of vastzitten, ondervinden enige druk. Daarom dat mensen uit een zetel kunnen geworpen worden.

Niet hetzelfde bij astronauten, die leren in de lucht te vliegen? Zo waar dat vliegtuig naar beneden duikt, dat er een moment van gewichteloosheid geldt. Je vliegt toch ook niet tegen die plafond als je dat vliegtuig tegen 1 mach naar beneden duikt?

Dus als gij een parachutesprong maakt en dus gewoon naar beneden valt ondervind je geen druk en spatten uw aders dus uit elkaar.



Lol.

Guard

Legacy Member
Cyc1oon zei:
Het balletje heeft een snelheid x en wil die behouden. Je kan enkel dat balletje gaan afremmen door er een kracht op te gaan uitoefenen, vermits er geen enkele kracht wordt uitgeoefend door het remmen van de bus op het balletje zelf (heeft geen contact meer met de bus) heeft het balletje dus geen reden om plots 'mee te remmen'. De enige reden waarom jij nog op je plaats zal staan/zitten is omdat je zelf dmv een kracht uit te oefenen 'mee remt' met de bus.

ik denk dat Cyc1oon gelijk heeft.
want ja, dat balletje is 'airborne' wnnr de bus remt, dus hij is met niets verbonden dat plotseling remt/stop.

de reden waarom jij naar voren vliegt, is omdat je voeten op de grond staan van die bus.

doch ... interresante vraag

tgc_9012

Legacy Member
Door de traagheidswet van Newton zal het balletje naar voor vliegen. Het balletje beweegt aan een snelheid van 60km/h terwijl de bus remt, het balletje zal dus blijven voortbewegen aan die snelheid terwijl de bus tot stilstand komt.
Raadsel opgelost :p

Blackend

Legacy Member
Guard zei:
de reden waarom jij naar voren vliegt, is omdat je voeten op de grond staan van die bus.


Neen, dat is net de reden dat ge niet helemaal op uwe smikkel vliegt. Moest ge geen voetne hebben, of moest de ondergrond in den bus ijs zijn, zou ge inderdaad tegen de vooruit kwakken.

iterums

Legacy Member
Blackend zei:
Neen, dat is net de reden dat ge niet helemaal op uwe smikkel vliegt. Moest ge geen voetne hebben, of moest de ondergrond in den bus ijs zijn, zou ge inderdaad tegen de vooruit kwakken.
:lol: Toch grappig hoe zoiets elementairs door velen niet gekend is.

distinct

Legacy Member
fuck, verkeerd gestemd :lol:
moest dus "balletje vliegt vooruit zijn"

laurensvd

Legacy Member
Dat hier nog discussie over kan bestaan. K denk eerder dat TS gwn nog even de wetenschappelijke verklaring ervoor wilt hebben (die reeds aangehaald is).
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan