Archief - Raadsel over de bal en de bus

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Wat doet het balletje


  • Totaal aantal stemmers
    336
  • Opiniepeiling gesloten.

J-Style

Legacy Member
laurensvd zei:
Dat hier nog discussie over kan bestaan. K denk eerder dat TS gwn nog even de wetenschappelijke verklaring ervoor wilt hebben (die reeds aangehaald is).

Mja.. blijkbaar zijn er nog wel een heel deel die dit niet weten.:)

deathsythe

Legacy Member
tis duidelijk een toepassing op het traagheidsbeginsel van newton, (wat al uitgelegd is op de eerste pagina) en zoals reeds gezegd, er is geen enkele kracht die het balletje afremt, dus het vliegt naar voren.

crunx

Legacy Member
haha ik heb over die wet vandaag fysicatest gehad.
Die vraag had ik wel fout maar kom:P

Karre

Legacy Member
Ik denk dat het balletje zich blijft verplaatsen aangezien er niets is dat hem zal stoppen. Toen ik klein was, had ik wel altijd iets mee in de auto om mee te prutsen. En ooit had ik een een botterbal uit zo'n bak gehaald en onderweg was ik er altijd mee omhoog aan het gooien, tot mijn vader bruusk moest remmen en het balletje dus naar voor vloog :p.

*FiReStOnE^-*

Legacy Member
Zo zie je maar, een praktisch voorbeeld uit het leven gegrepen:p

Elvis P

Legacy Member
Kunnen enkele mensen het antwoord misschien bevestigen want na alle replies ben ik ben nog steeds niet volledig overtuigd hoor jongens. :)

Ik persoonlijk denk dat het balletje zal blijven voortbewegen, omdat het dus een snelheid van 60km/h had en er geen kracht op uitgeoefend wordt om het af te remmen. Kan dit kloppen?

Mr.Anderson

Legacy Member
Ik denk da als diene bus bruusk remt, gij met uwe kop ergens tegen kletst.

GenesisX

Legacy Member
Het balletje vliegt naar voren zolang het geen contact heeft met de bus of andere voorwerpen die in contact zijn met de bus. Voorwaarde: balletje moet opgeworpen zijn vòòr de bus remt.

Einde discussie.

Cycloon

Legacy Member
GenesisX zei:
Het balletje vliegt naar voren zolang het geen contact heeft met de bus of andere voorwerpen die in contact zijn met de bus. Voorwaarde: balletje moet opgeworpen zijn vòòr de bus remt.

Einde discussie.

Het gaat niet enkel over contact zoals eerder aangehaald. Als je het balletje gewoon los op de grond legt zal het ook naar voren rollen wanneer de bus stopt. Dit komt gewoon omdat er geen enkele externe kracht is om dat balletje met de bus mee te laten remmen. Leg je dat balletje net voor een verhoogje dan zal dat balletje natuurlijk wel afremmen omdat dat trapje een kracht genereert om het balletje tegen te houden.

Bij deze eigelijk het beste voorbeeld die iedereen zich wel kan voorstellen: Leg een balletje in het midden van de bus en kijk wat er gebeurt met dat balletje. Iedereen zal wel perfect kunnen inschatten wat er gebeurt. En nu is er eigelijk totaal geen verschil of dit balletje zich in de lucht bevindt of op de grond.

Oct

Legacy Member
Hopelijk waren de drie die op 'Het balletje vliegt achteruit' gestemd hebben er mee aant lachen. :)

denkimi

Legacy Member
Octhellio zei:
Hopelijk waren de drie die op 'Het balletje vliegt achteruit' gestemd hebben er mee aant lachen. :)

en hopelijk die 22 die op ter plekke blijven gestemd hebben ook.

dat lijkt mij nu toch iets dat het kleinste kind weet

superbus

Legacy Member
Kheb niet gezien dat de bus remt, maar inderdaad het balletje gaat 'vooruit'.

Het balletje ondervindt geen horizontale wrijving waardoor zijn horizontale snelheid op 60km/h blijft terwijl jij zelf afremt.

edit: Andere.. Verklaar :P

gerco

Legacy Member
Cyc1oon zei:
Het balletje heeft een snelheid x en wil die behouden. Je kan enkel dat balletje gaan afremmen door er een kracht op te gaan uitoefenen, vermits er geen enkele kracht wordt uitgeoefend door het remmen van de bus op het balletje zelf (heeft geen contact meer met de bus) heeft het balletje dus geen reden om plots 'mee te remmen'. De enige reden waarom jij nog op je plaats zal staan/zitten is omdat je zelf dmv een kracht uit te oefenen 'mee remt' met de bus.

Dit was 't eerste dat 'k dacht als 'k de vraag las!

Tweak37

Legacy Member
Anderzijds, als je een balletje in de lucht gooit en de bus remt niet af, dan zal het balletje achter je terecht komen. Immers, het balletje in de lucht ondervindt niet meer de kracht van de bus en zal dus snelheid verliezen door de luchtweerstand.

:D

jeltex

Legacy Member
Tweak37 zei:
Anderzijds, als je een balletje in de lucht gooit en de bus remt niet af, dan zal het balletje achter je terecht komen. Immers, het balletje in de lucht ondervindt niet meer de kracht van de bus en zal dus snelheid verliezen door de luchtweerstand.

:D

Ware het niet dat je op een bus zit natuurlijk, en daar is er helemaal geen luchtweerstand.

Balletje valt volgens mij dus netjes weer in je handen omdat er geen enkele kracht op uitgeoefend wordt behalve de goeie ouwe zwaartekracht. Als je het op de grond legt rolt het natuurlijk vooruit omdat het oppervlak waarop het rust verplaatst wordt en naar voren afhelt als de bus remt.

Goed ja dat denk ik dan toch, wetenschappen zijn uiteindelijk nooit echt mijn sterkste punt geweest.

Cycloon

Legacy Member
Tweak37 zei:
Anderzijds, als je een balletje in de lucht gooit en de bus remt niet af, dan zal het balletje achter je terecht komen. Immers, het balletje in de lucht ondervindt niet meer de kracht van de bus en zal dus snelheid verliezen door de luchtweerstand.

:D

Fout. De lucht in de bus 'rijdt' mee met jou. Wanneer je het balletje omhoog gooit zal er geen horizontale wrijvingskracht door de lucht worden uitgeoefend. Er zal wel verticaal een luchtwrijving zijn die je balletje zal 'afremmen' waardoor die iets trager valt dan in het luchtledige maar er is geen verschil in die krachten of je het balletje stilstaand omhoog gooit of al rijdend in die bus. Vermits een horzintale beweging de verticale beweging niet beïnvloedt, en vice versa, zal het balletje dus gewoon terug in je hand vallen.

Ok we kunnen gaan mierenneuken over spleten en kieren in de bus waar lucht doorkomt enzo blablabla, maar zo kan je over alle zaken gaan zeveren natuurlijk.

Ssup

Legacy Member
Bus gaat 60 km/h tov de grond,balletje gaat ook 60 km/h tov de grond.

Als de bus remt en ineens nog maar 30 gaat dan blijft het balletje gewoon 60 gaan indien het niet wordt tegengehouden.

Inertie:er is altijd een kracht nodig om een voorwerp van snelheid te doen veranderen.

Aangezien het balletje in de lucht hangt is er dus buiten de wrijving van de lucht(die trouwens wel vertraagt omdat die ingesloten zit in de bus) geen kracht dat het tegenhoud en die kracht van de lucht is veel te klein om het balletje even snel te doen vertagen als jijzelf omdat jij dus met je gewicht op een stoel zit.

Als je rechtstaat en de bus remt hard val je ook naar voren tenzij je je vasthoudt of naar achteren leunt maw. een kracht in de tegengestelde richting uitoefent.

Moest het balletje gewoon terug in uw handen vallen zouden oa. veiligheidsgordels al overbodig zijn.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan