Archief - Raadsel over de bal en de bus

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Wat doet het balletje


  • Totaal aantal stemmers
    336
  • Opiniepeiling gesloten.

Boddah

Legacy Member
Balletje blijft vliegen. Of het in beweging is of in rust is hangt af van hoe je het bekijkt: als passagier op de bus lijkt het in rust, terwijl iemand op straat het balletje tegen 50km/u ziet passeren.

Als de bus remt, zal het balletje de snelheid aanhouden waarmee het oorspronkelijk in beweging was, namelijk de snelheid van de bus. Als passagier op de bus heb je dezelfde snelheid als het balletje waardoor je zou denken dat het terug in je handen zal vallen, maar dat is dus niet. De passagier zal de relatieve snelheid bekijken, niet de werkelijke.

_Rusty

Legacy Member
volgens mij heeft dat iets met de postulaten van newton te maken...:sop:


Als ik klein was vroeg ik me af of het mogelijk zou zijn om op een bepaalde manier een vliegtuigcrash te overleven. Ik dacht dat het mogelijk zou zijn om op het moment dat het vliegtuig op 1 meter van de grond is, uit het vliegtuig te springen, en zo maar een meter naar beneden te vallen.
zelfde probleem, zelfde stelling.

waffel

Legacy Member
kheb nix van tervoren gelezen, maar ik zou zeggen dat het balletje vooruit vliegt; want soms als we terug komen van voetbal bv met de bus, gooien wij de bal na voren ofzo; en ik kan ni inbeelden als de bus remt dat de bal meeremt

nu eens kijken naar de reacties voor mij, om wss te ondervinden dat mijn reactie compleet overbodig was :p

GenesisX

Legacy Member
_Rusty zei:
Als ik klein was vroeg ik me af of het mogelijk zou zijn om op een bepaalde manier een vliegtuigcrash te overleven. Ik dacht dat het mogelijk zou zijn om op het moment dat het vliegtuig op 1 meter van de grond is, uit het vliegtuig te springen, en zo maar een meter naar beneden te vallen.
zelfde probleem, zelfde stelling.
Nu da ge 't zegt, ik dacht ook dat dat kon. Blijkbaar niet dus, zelfde situatie hier eigenlijk. Ik was zo aan het denken om een treinongeluk fzo te voorkomen :p. Gewoon 10cm in de lucht springen fzo op het moment dat hij botst. Niet dus. Maar anders: keivlug naar achteren lopen en hopen dat je tegenwerking kan bieden? :p

Bontus

Legacy Member
heb achteruit gestemd maar het moet natuurlijk vooruit zijn.

blabla wet van Newton blabla


Je gaat als passagier wel even hard naar voor vliegen dan het balletje, feit is dat het balletje waarschijnlijk wel meer "clearance" heeft om door te vliegen.

prozackx

Legacy Member
_Rusty zei:
volgens mij heeft dat iets met de postulaten van newton te maken...:sop:


Als ik klein was vroeg ik me af of het mogelijk zou zijn om op een bepaalde manier een vliegtuigcrash te overleven. Ik dacht dat het mogelijk zou zijn om op het moment dat het vliegtuig op 1 meter van de grond is, uit het vliegtuig te springen, en zo maar een meter naar beneden te vallen.
zelfde probleem, zelfde stelling.

stel dat het vliegtuig met 700 km/u ter aarde vliegt, en net voor de crash spring jij tegen 5 km/u naar boven, dan ga jij nog tegen 695 km/u de aarde rammen :)

Crashtestdummy

Legacy Member
tvliegt vooruit, kversta nie da mensen denken dat dienen bal weer in u poten ga vallen want als ge een beetje doordenkt da nen auto dikwijls kort fringt, en daj me u muile tegen de voorruit plakt, dan gaan da balleke vaneigenst wok na voren vliegen eh

^^pathfinder^^

Legacy Member
Dude87 zei:
tvliegt vooruit, kversta nie da mensen denken dat dienen bal weer in u poten ga vallen want als ge een beetje doordenkt da nen auto dikwijls kort fringt, en daj me u muile tegen de voorruit plakt, dan gaan da balleke vaneigenst wok na voren vliegen eh

bah, wok :s

Racemaniac

Legacy Member
het ballatje behoudt zijn snelheid, maar de bus en gij vertragen fel, en vliegen dus achteruit tov het balletje ^^
als ge het vanuit uw(/de bus) standpunt bekijkt vliegt het balletje uiteraard naar voor.
maar 'k vraag me af hoe er over zoiets simpels gediscussieerd kan worden

Racemaniac

Legacy Member
chosen1 zei:
fout.

gij hebt een grotere massa als dat balletje
en sinds wanneer heeft massa invloed op versnelling?
de enige reden waarom gij ni mee met da balleke naar voren vliegt is ni omdat gij zwaarder zijt (het tegendeel mss zelfs nog, uw massadichtheid is wss hoger dan da pingpongballeke, en da gaat wss meer luchtweerstand hebben, en dus feller meevertragen aangenomen dat de lucht in de bus ook gewoon mee vertraagt), maar omdat gij ergens op/tegen zit, en daardoor kan de bus die vetraging ook op u overzetten.

Racemaniac

Legacy Member
killgore zei:
F=m*a

msg2short
en waar zou de reden van een gelijke kracht op het balleke en op de persoon te vinden zijn?

da antwoord was op: Maar de persoon die het balletje omhoog heeft gegooid, zal ook naar voren worden gekatapulteerd waardoor het balletje mooi terug in zijn handen zal belanden

eigenlijk is hier zelfs geen versnelling van toepassing. dus geen reden om een andere snelheid te verwachten (buiten luchtweerstand of zo)
en als er iets is da een versnelling zou veroorzaken, is er geen enkele reden om aan te nemen dat de kracht op het balleke gelijk zou zijn als die op de mens, dus de massa gaat er totaal niet toe doen...

killgore

Legacy Member
dus zaken als inertie, wetten van newton, basis van fluidummechanica, ... tellen volgens jou allemaal niet meer.

Way to go :).

Racemaniac

Legacy Member
killgore zei:
dus zaken als inertie, wetten van newton, basis van fluidummechanica, ... tellen volgens jou allemaal niet meer.

Way to go :).
wel, het mooie van dingen als zwaartekracht en zo is dat ze zich automatisch aanpassen aan de massa van het object.
in het gegeven voorbeeld waar zowel persoon als balleke naar voor schieten door het remmen van de bus zouden ze zonder wrijving allebei even fel naarvoorschieten (enkel de bus maakt daar een versnelling, persoon en bal blijven gewoon hun snelheid houden)
als we dan al eens ff omgekeerd kijken en doen alsof persoon en bal een versnelling krijgen terwijl de bus constant verder gaat, doet het er nog niet toe, we spreken dan over een versnelling, geen kracht, gaat dus op beide massas gelijk zijn
liggen de bal en de persoon op een oppervlak, waarachtig, de wrijvingskracht is evenredig met de massa, dus dat ze dan ongelijk doorschieten gaat enkel zijn door het feit dat de bal kan rollen, en nix te maken hebben met zijn massa

dus, buiten wa fysische namen en termen naar mij te gooien, wa zou uw point in feite moeten zijn?

User_BELGIUM

Legacy Member
ik heb gestemd op "het balletje gaat gewoon naar beneden"

de luchtverplaating in de bus is niet dezelfde als die buiten
de bus is afgesloten en de luchtcirculatie binnen is te zwak om enige invloed uit te oefenen.
externe factoren zoals bruusk remmen maken niks uit daar "de luchtruimte in de bus" een afgesloten volume binnen een volume is en niet onderhevig is aand het buitenste volume.
als je het balletje opgooit in de bus, is er dus ook geen invloed van de snelheid van de bus of draaikracht of whatever en zal het balletje gewoon terug naar beneden vallen.

Racemaniac

Legacy Member
User_BELGIUM zei:
ik heb gestemd op "het balletje gaat gewoon naar beneden"

de luchtverplaating in de bus is niet dezelfde als die buiten
de bus is afgesloten en de luchtcirculatie binnen is te zwak om enige invloed uit te oefenen.
externe factoren zoals bruusk remmen maken niks uit daar "de luchtruimte in de bus" een afgesloten volume binnen een volume is en niet onderhevig is aand het buitenste volume.
als je het balletje opgooit in de bus, is er dus ook geen invloed van de snelheid van de bus of draaikracht of whatever en zal het balletje gewoon terug naar beneden vallen.
ge hebt de vraag ni volledig gelezen
de vraag is wat gebeurt er als wanneer da balleke in de lucht is, de bus remt. omdat gij contact hebt met de bus, remt gij mee, da balleke heeft geen contact met de bus, en vliegt dus relatief tov van u en de bus naarvoor (eigenlijk gij en bus die vertragen terwijl da balleke rustig zijn baan verderzet)

Anoniem04

Legacy Member
User_BELGIUM zei:
ik heb gestemd op "het balletje gaat gewoon naar beneden"

de luchtverplaating in de bus is niet dezelfde als die buiten
de bus is afgesloten en de luchtcirculatie binnen is te zwak om enige invloed uit te oefenen.
externe factoren zoals bruusk remmen maken niks uit daar "de luchtruimte in de bus" een afgesloten volume binnen een volume is en niet onderhevig is aand het buitenste volume.
als je het balletje opgooit in de bus, is er dus ook geen invloed van de snelheid van de bus of draaikracht of whatever en zal het balletje gewoon terug naar beneden vallen.

Ignorance is bliss zeker ? Jongens toch, dat wordt mij uitgelegd in het 4de middelbaar, het is hier al zo veel keer herhaald en er zijn bronnen en wetten gegeven.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan