Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
prozackx zei:het is in feite toch logisch dat de aarde opwarmt? 10k jaar geleden was er een ijstijd. de temperatuur stijgt geleidelijk weer tot een 'maximum' (dat bijvoorbeeld over 20k jaar bereikt wordt), en dan daalt hij weer 30k jaar (volgende ijstijd)...
In de winter verliezen de meeste planten dan ook hun blaadjes, dat doet er ook veel toe...Parnakra zei:In de winter zijn de nachten dan weer langer dan de dagen.
Maar dat doet er niet toe, want zoals PineMangoes reeds gezegd heeft, uiteindelijk wordt er meer CO² weggereageerd dan dat er bijkomt. Ik wou er gewoon even attent op maken dat bomen niet enkel O² produceren alsof het miraculeuze groenfabrieken waren.

Dat maakt weinig uit he, die kern die afkoelt is een natuurlijk proces, daar kunnen we niets aan doen en dat heeft veel minder invloed op ons (tenzij op hele lange termein, maar dan zit je hier natuurlijk ook met evolutie). De zon wordt ook groter, maar dat si totaal iets anders he... (Vanwaar haal je trouwens dat de kern afkoelt, is de eerste keer dta ik ervn hoor?)Mistabeen zei:wel vrij grappig hoe iedereen zich zorgen maakt over de opwarming van de aarde terwijl de aarde tegelijkertijd vermoedelijk aant afkoelen is in de kern![]()
jupOsi` zei:En als em afkoelt, verzwak het magnetisch veld dan eigenlijk niet? Waardoor er meer gevaarlijke zonnestralen hier neerkomen en het nog warmer wordt?
Kzag da op NGC, kan zijn dat ik het slecht of verkeerd verwoord![]()
heb da ook gezien
en kan wel zeer ernstige gevolgen hebben, als de kern afkoelt stopt die me draaien en dan verliest d aarde zijn magnetische velden, da is wa waarschijnlijk me mars gebeurt is._DM_ zei:Ooit gehoord dat de ganse populatie van de aarde eraan ging door de hitte ? Ik niet... Tegen dit tempo echter zitten we over 50 jaar met zomers van 60 graden ofzo...
)
? Men schat een 2-5°C tegen 't einde van deze eeuw, denk dat 60° niet eens mogelijk is.Dit komt (vermoed ik) door de eraankomende (honderden jaren = relatief dichtbij) polenwissel.Dillyracer zei:10 Procent heeft het aan kracht verloren de laatste jaren. En daar kwam het inderdaad op neer.

PineMangoes zei:3) 60°? Binnen vijftig jaar? Lol? Heb jij dat op de vtm gezien of zo? Men schat een 2-5°C tegen 't einde van deze eeuw, denk dat 60° niet eens mogelijk is.
_DM_ zei:Ik heb het al gezegd, dat was een suggestie.
5 jaar geleden hadden we zomers waar het een week, maximum 2 weken, goed weer was. En dan heb ik het over 25 graden. Nu zitten we bijna aan de 40 en het is niet de eerste keer (vorig jaar ook al).
Niet enkel die metingen wijzen erop trouwens, maar ook veranderingen in de magmastromingen onder de aardmantel. (Het magnetisch veld van de aarde wordt voortgebracht door de voortdurende stromingen van magma, dat gesmolten ijzer bevat.)Dillyracer zei:Ze hadden daarbij op NGC nog gezegd dat inderdaad het magnetisch veld van het zuiden aan het afnemen was wat daar ook op kon wijzen.