De polaire vortex en de vorming van PSC (polar stratospheric clouds) zijn de oorzaak ervan dat het gat zich boven de zuidpool bevindt. De polaire vortex is een soort wind die ervoor zorgt dat in de winter alle lucht boven de zuidpool zich quasi niet verplaatst, en de PSC's werken als een katalysator voor de afbraak van allerhande chloorwaterstoffen in de atmosfeer. In de lente komt de zon terug en zorgt voor een massale ozonafbraak (licht katalyseert immers de CFK-ozonafbraak). Tis mss enkel in labo's bewezen, maar de theorie erachter is veel te sluitend om te zeggen dat CFK's er niks mee te maken hebben.
Das heel kort uitgelegd waarom. Omdat er zoveel turbulentie in onze troposfeer aanwezig is worden CFK's hoog de lucht in getransporteerd, er zijn trouwens wel flink zwaardere moleculen in de lucht dan CFK's (virussen etc.).
ONTOPIC: Wat iedereen hier schijnt te vergeten is dat de opwarming wel tientallen keren sneller gebeurt dan in het verleden, maw de periode van uw sinusfunctie is heel sterk gedaald. Ook de methaanproductie is trouwens sterk gestegen door thuiscompostering, intensieve veeteelt, storten enz.
Kweet niet wie daar zei dat de hogere CO2-concentratie na een Yellowstone uitbarsting waarschijnlijk niet veel effect zal hebben; das vrij irrelevant aangezien we na korte tijd voor 99% uitgestorven zullen zijn (Yellowstone is de vermeende oorzaak van de dinosaurusextinctie btw).