Archief - Opwarming van de aarde is een mythe!

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

wlibaers

Legacy Member
spray-bunny zei:
Ik heb de thread niet gelezen, maar ik heb laatst een interessante theorie gelezen dat er een verband is tussen opwarming van de aarde en zonnewinden (op de zon -duh). In de loop van de geschiedenis zou de grafiek van de temperatuur niet altijd recht evenredig zijn geweest met broeikasgassen, maar soms zelfs omgekeerd evenredig! Maar het verband met zonnewinden zou wel kunnen kloppen.

Het verband met zonneactiviteit is bekend, maar dat betekent niet dat het de enige factor is.

PineMangoes

Legacy Member
De polaire vortex en de vorming van PSC (polar stratospheric clouds) zijn de oorzaak ervan dat het gat zich boven de zuidpool bevindt. De polaire vortex is een soort wind die ervoor zorgt dat in de winter alle lucht boven de zuidpool zich quasi niet verplaatst, en de PSC's werken als een katalysator voor de afbraak van allerhande chloorwaterstoffen in de atmosfeer. In de lente komt de zon terug en zorgt voor een massale ozonafbraak (licht katalyseert immers de CFK-ozonafbraak). Tis mss enkel in labo's bewezen, maar de theorie erachter is veel te sluitend om te zeggen dat CFK's er niks mee te maken hebben.

Das heel kort uitgelegd waarom. Omdat er zoveel turbulentie in onze troposfeer aanwezig is worden CFK's hoog de lucht in getransporteerd, er zijn trouwens wel flink zwaardere moleculen in de lucht dan CFK's (virussen etc.).

ONTOPIC: Wat iedereen hier schijnt te vergeten is dat de opwarming wel tientallen keren sneller gebeurt dan in het verleden, maw de periode van uw sinusfunctie is heel sterk gedaald. Ook de methaanproductie is trouwens sterk gestegen door thuiscompostering, intensieve veeteelt, storten enz.

Kweet niet wie daar zei dat de hogere CO2-concentratie na een Yellowstone uitbarsting waarschijnlijk niet veel effect zal hebben; das vrij irrelevant aangezien we na korte tijd voor 99% uitgestorven zullen zijn (Yellowstone is de vermeende oorzaak van de dinosaurusextinctie btw).

rabsi

Legacy Member
wlibaers zei:
Het zijn niet de CFK's, maar de afbraakproducten ervan. De locatie van het gat is te wijten aan de lokale aanwezigheid van wolken in de stratosfeer die de afbraak versnellen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ozone_layer
http://en.wikipedia.org/wiki/Ozone_depletion
http://www.faqs.org/faqs/ozone-depletion/stratcl/

Invloed van raketten is ook bekeken:
http://ax.losangeles.af.mil/axf/studies/studypage.htm

soit ik dacht dat de cfk's pas op hoge hoogte werden afgebroken onder intensere UV straling want die stoffen zijn op lage hoogte redelijk inert.... zitten intressante onderzoeken bij over die raket lanceringen redelijke grote cijfers naar mijn mening (heb wel nog nie veel tijd gehad om ze heel te doorlezen overmorgen examen :sad: )...

Madster

Legacy Member

Tiet

Legacy Member
Op school hebben wij geleerd dat de zon drie soorten stralen stuurt naar de aarde, UVA, UVB en UVC. De ozonlaag houdt de schadelijkste voor de mens tegen (ik dacht dat dit UVA was) en de rest gaat gewoon door naar de aarde. Een klein deel wordt direct teruggekaatst (10%).
Door de stijgende CO2 uitstoot ontstaat er een soort van mantel rond de aarde die de warmte belet van weg te gaan. De CO2 laag isoleert de aarde als het ware waardoor de temperatuur gaat stijgen.

Dit beweerde mijn leerkracht van Biologie althans.

Parnakra

Legacy Member
killer oo7 zei:
Op school hebben wij geleerd dat de zon drie soorten stralen stuurt naar de aarde, UVA, UVB en UVC. De ozonlaag houdt de schadelijkste voor de mens tegen (ik dacht dat dit UVA was) en de rest gaat gewoon door naar de aarde. Een klein deel wordt direct teruggekaatst (10%).
Door de stijgende CO2 uitstoot ontstaat er een soort van mantel rond de aarde die de warmte belet van weg te gaan. De CO2 laag isoleert de aarde als het ware waardoor de temperatuur gaat stijgen.

Dit beweerde mijn leerkracht van Biologie althans.

Het is allemaal véél ingewikkelder dan dat. Topwetenschappers zijn er nog niet volledig uit hoe en wat er nu juist aan het gebeuren is. (en of het uiteindelijk een positieve/negatieve/neutrale impact zal hebben)

En thread-digging == nono. :nono:

Genious

Legacy Member
Zou het eigenlijk niet kunnen dat CO2-toename een gevolg is van de opwarming ipv omgekeerd? :unsure:

Ik denk nu misschien simpel, maar: warmer -> meer branden -> meer CO2

en threaddigging... dat gebeurt al eens, toen ik pas op deze fora kwam haalde ik alle polls ooit gepost op het tfc-forum boven :D

Fighting Hobbit

Legacy Member
Genious zei:
Zou het eigenlijk niet kunnen dat CO2-toename een gevolg is van de opwarming ipv omgekeerd? :unsure:

Ik denk nu misschien simpel, maar: warmer -> meer branden -> meer CO2

en threaddigging... dat gebeurt al eens, toen ik pas op deze fora kwam haalde ik alle polls ooit gepost op het tfc-forum boven :D
Ik betwijfel het, CO2 komt vrij bij verbranding ja, maar dat moet je vee, veel ruimer zien als branden alleen. Het is waarschijnlijk wel een beetje een visieuze cirkel. Maar ik etwijfel dat een toename van bosbranden de oorzaak is, dan ben ik eerder geneigd om het verdwijnen van wouden, het toenemen van industrie en mobiliteit en de nonchalance van de mens enkele jaren geleden ,en in veel landen nu nog, de schuld te geven

PaJaMa

Legacy Member
alle bossen omkappen blijkt een oplossing te zijn om co2 toename te doen stoppen

anywhay, het is een absurd idee, en het heeft totaal geen effect als co2 eigenlijk nog niet zo slecht is

PineMangoes

Legacy Member
PaJaMa zei:
alle bossen omkappen blijkt een oplossing te zijn om co2 toename te doen stoppen

anywhay, het is een absurd idee, en het heeft totaal geen effect als co2 eigenlijk nog niet zo slecht is


Euh, voor zover ik weet verbruiken bossen juist CO2 en produceren ze O2

6CO2 + 6H2O --> C6H12O6 + 6 O2 as we all know

Fighting Hobbit

Legacy Member
Parnakra zei:
En 's nachts gebeurt het omgekeerde.
We kunnen er natuurlijk een lampje boven hangen :unsure:
In de somer zijn de nachten toch korter als de dagen, dus normaal zouden we toch een beetje rendement moeten hebben zou ik zo denken...

PineMangoes

Legacy Member
Parnakra zei:
En 's nachts gebeurt het omgekeerde.

Overdag gebeurt het omgekeerde ook, een plant stopt niet met z'n respiratie wanneer de zon opkomt... Het netto-effect blijft een accumulatie van biomassa, afkomstig van een koolstofbron, namelijk atmosferisch CO2.

volpetrolski

Legacy Member
Laatst een artikel gelezen van één of andere gast die de investering van zijn leven gedaan had: een oud haventje ergens in het noorden van Alaska. Er wordt namelijk aan genomen dat over niet onafzienbare tijd er een economische route mogelijk zou zijn over de Noordpool.

M.a.w., er wordt tegenwoordig zelfs al geinvesteerd in global warming. Kom me dus niet vertellen dat het door de zon of daar een ander natuurlijk fenomeen is. Dan zou het zowiezo veel langer duren dan een tijdspanne van nog geen vijftig jaar.

Parnakra

Legacy Member
Fighting Hobbit zei:
In de somer zijn de nachten toch korter als de dagen, dus normaal zouden we toch een beetje rendement moeten hebben zou ik zo denken...

In de winter zijn de nachten dan weer langer dan de dagen. ;)

Maar dat doet er niet toe, want zoals PineMangoes reeds gezegd heeft, uiteindelijk wordt er meer CO² weggereageerd dan dat er bijkomt. Ik wou er gewoon even attent op maken dat bomen niet enkel O² produceren alsof het miraculeuze groenfabrieken waren.

PineMangoes

Legacy Member
Global warming is eigenlijk nog niet eens bewezen. Klimatologische data toont geen definitieve opwarming van de aarde aan over de laatste decennia. De opwarming van stedelijke gebieden is vooral te wijten aan de groeiende populatie en plaatsing van betonnen gebouwen.

Hellrabbit

Legacy Member
Parnakra zei:
In de winter zijn de nachten dan weer langer dan de dagen. ;)

Maar dat doet er niet toe, want zoals PineMangoes reeds gezegd heeft, uiteindelijk wordt er meer CO² weggereageerd dan dat er bijkomt. Ik wou er gewoon even attent op maken dat bomen niet enkel O² produceren alsof het miraculeuze groenfabrieken waren.


netto doen ze dat wel natuurlijk
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan