Archief - Opwarming van de aarde is een mythe!

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Zedjah

Legacy Member
In dit geval is het misschien voldoende, maar laboratoriumonderzoek in het algemeen heeft érg kleine externe validiteit.

Conqie

Legacy Member
Hellrabbit zei:
factoren zoals?

ik wil maar zeggen, een simpele reactie tussen 2 moleculen wordt niet echt snel gebufferd door vanalles en nog wat, tis niet een of ander complex evenwicht dat verstoord kan worden
zo simpel dat ze het niet kunnen bewijzen dat het wel degelijk gebeurt, en je spreekt jezelf hier wel zwaar tegen, als ik de reactie vergelijking geef, zeg je:"het zit wel íets lastiger in elkaar"
en nu zeg je: "een simpele reactie"

Block

Legacy Member
Ik kan me idd zo een uitspraken herinneren van Amerika ivm met de kyoto-norm.

Hellrabbit

Legacy Member
conquerpoy_123 zei:
zo simpel dat ze het niet kunnen bewijzen dat het wel degelijk gebeurt, en je spreekt jezelf hier wel zwaar tegen, als ik de reactie vergelijking geef, zeg je:"het zit wel íets lastiger in elkaar"
en nu zeg je: "een simpele reactie"


nee, de complexiteit van het reactiemechanisme heeft niks te maken met de complexiteit van de betrokken componenten

en zelfs Amerika heeft ondertussen al erkend dat broeikaseffecten weldegelijk bestaan hoor

Myst!Q

Legacy Member
2 many soldiers zei:
De aarde is wel degelijk aan het opwarmen ze. Maar ik dacht dat het inderdaad natuurlijk was, het opwarmen en afkoelen van de aarde is ongeveer een sinusfunctie. De dallen zijn dan de ijstijden en nu zitten we in zo'n opgaande fase.

Da denk ik hé, don't shoot me als het niet waar is.

De threadstarter beweerd toch niet dat de aarde niet aan het opwarmen is ? :)


En de aarde zal dan misschien uit zijn eigen opwarmen maar ik dat de menselijke factor toch ook niet mag vergeten worden.
Gaten in de ozonlaag -> broeikaseffect.
Zoiets mag toch niet over het hoofd gezien worden denk ik.

Zedjah

Legacy Member
Men mag ook niet over het hoofd zien dat zonder het broeikaseffect leven op aarde onmogelijk is.

Myst!Q

Legacy Member
Zedjah zei:
Men mag ook niet over het hoofd zien dat zonder het broeikaseffect leven op aarde onmogelijk is.

Dit vereist wel een beetje meer uitleg ( voor mij toch althans :$ )

EternalSilence

Legacy Member
Zedjah zei:
Daar is vrij veel dispuut over in de wetenschappelijke wereld, en de specialisten zijn het écht nog niet eens.
idd

en ik ben toch wel vree zeker dat de mens toch miss er wel voor zorgt dat de opwarming, al dan niet veroorzaakt door ons, versnelt word

we moeten toch iets verkeerd doen, met al die uitstoot
da gat in de ozonlaag is geen mythe ze:unsure:

Zedjah

Legacy Member
Het broeikaseffect is een volstrekt natuurlijk effect dat ervoor zorgt dat de aarde niet extreem koud is.

Het probleem zou zijn dat dat effect door een -teveel- aan CO2 nu versterkt zou worden.

PapaGanz

Legacy Member
Het zou hier maar koud zijn anders :p.
Broeikaseffect = tegenhouden van inkomende zonnestraling, als die niet wordt tegengehouden zou het hier heel koud worden.

LSDsmurf

Legacy Member
Myst!Q zei:
Dit vereist wel een beetje meer uitleg ( voor mij toch althans :$ )
Zonder broeikaseffect zou het op Aarde een pak kouder zijn, de gemiddelde temperatuur zou dan amper -18°C zijn. Met broeikaseffect is het ongeveer 15°C.

M°°nblade

Legacy Member
PaJaMa zei:
hmm, daarstraks aan het rondsurfen en kwam ik een tekst tegen waarin beweerd dat de opwarming van de aarde volledig natuurlijk is, en dat co2 er eigenlijk weinig mee heeft te maken
ben ik natuurlijk verder gaan zoeken, of dit waar is?

Het probleem ligt niet alleen aan co2, er zijn zoveel andere broeikasgassen zoals water, methaan, CFK's die bijdragen tot globale opwarming.
Zelfs als co2 verhoging natuurlijk is, menselijke activiteiten zijn daarom niet verwaarloosbaar en methaan (meststoffen) en CFK toename, daar zijn we zowiezo voor het grootste gedeelte voor verantwoordelijk.

Myst!Q

Legacy Member
PapaGanz zei:
Broeikaseffect = tegenhouden van inkomende zonnestraling, als die niet wordt tegengehouden zou het hier heel koud worden.

Dat is toch niet het broeikaseffect ?

Het broeikaseffect baseert zich toch op een principe van een serre ? De zonnestraling gaat door het glas en eens in de serre kaatst de warmte af op de grond en zo terug naar het glas, grond, glas, grond .. zo creeër je toch een opwarming ?

Of ben ik verkeerd ?

Zedjah

Legacy Member
Het broeikaseffect wordt veroorzaakt doordat bepaalde gassen zichtbaar licht wel doorlaten maar een deel van het infrarode spectrum niet.

Een foton uit het zichtbare deel van het spectrum heeft meer energie dan een uit het infrarode deel. Eenmaal op het aardoppervlak aangekomen wordt een zichtbaar foton echter geabsorbeerd en omgezet in warmte. Deze warmte wordt vervolgens weer voor een deel naar het heelal teruggestraald in de vorm van infrarode straling.

Bij aanwezigheid van een broeikasgas zoals CO2 wordt deze uitstraling voor een deel verhinderd en zo wordt de balans tussen door de zon ingestraalde en door de aarde uitgestraalde energie verlegd. Het gevolg is dat de gemiddelde temperatuur van de aarde hoger wordt. De concentratie broeikasgas wordt uitgedrukt in ppmv.

Hierzo.

M°°nblade

Legacy Member
Myst!Q zei:
Dat is toch niet het broeikaseffect ?

Of ben ik verkeerd ?

Nee, ge zijt juist. Het broeikaseffect is het tegenhouden van uitgaande straling, geen inkomende.

Netrem

Legacy Member
Fighting Hobbit zei:
Het feit dat we een gat hebben in de ozonlaag dat ongeveer de grootte van België (ongeveer he) heeft is ook volledig natuurlijk zeker?


Er bestaat niets zoals een gat in de ozonlaag.. Er zijn enkel plaatsen waar de ozonlaag minder dik is (boven noordpool bv)

De functie van de ozonlaag is (oa) het tegenhouden van schadelijke straling van de zon. Moest er een echt 'gat' zijn zou iedereen die toevallig onder dat gat wandelen, sterven door die straling? (of muteren of kanker krijgen of kweetniet welk effect die straling heeft)

PaJaMa

Legacy Member
conquerpoy_123 zei:
heeft er ten eerste niks mee te maken, en ja...
cfk's verbieden is zowat het slechtste ooit, nu gebruiken we veel smerigere producten.
(pas op, niet geheel waar, O3 wordt idd afgebroken door Cfk's maar dit is nog nooit bewezen buiten labo's en het feit dat er een ozongat was/is zou er niks mee te maken hebben.)

heel die milieu kwestie is langs 1 kant bullshit en langs de andere kant serieus onzeker, ik zou er wel de muur van op lopen dat iedereen altijd van "feiten" spreekt terwijl het maar hypotesen zijn
cfk's waren idd erg stabiel, nu is het door vanalles vervangen waar patenten opstaan, heel leuk, en de vraag is of het wel beter is zo, er is idd nooit bewezen dat de ozonlaag werd afgebroken door cfk's


Het probleem ligt niet alleen aan co2, er zijn zoveel andere broeikasgassen zoals water, methaan, CFK's die bijdragen tot globale opwarming.
Zelfs als co2 verhoging natuurlijk is, menselijke activiteiten zijn daarom niet verwaarloosbaar en methaan (meststoffen) en CFK toename, daar zijn we zowiezo voor het grootste gedeelte voor verantwoordelijk.

de co2 verhoging is een feit, en weldegelijk veroorzaakt door mensen, de vraag is echter ofdat co2 de aarde doet opwarmen

spectrious

Legacy Member
2 many soldiers zei:
De aarde is wel degelijk aan het opwarmen ze. Maar ik dacht dat het inderdaad natuurlijk was, het opwarmen en afkoelen van de aarde is ongeveer een sinusfunctie. De dallen zijn dan de ijstijden en nu zitten we in zo'n opgaande fase.

Da denk ik hé, don't shoot me als het niet waar is.
We zijn juist over onze piek, nu gaan we naar een ijstijd. OPwarming is hierbij normaal. Die sinusfunctie die je beschrijft, das wel niet exact de temperatuur. Hangt af van nog factoren. Maar het komt er wel redelijk me overeen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan