Archief - Discussie : aankoopadvies update.

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

phate_13

Legacy Member
Ah had ik over gekeken, ik dacht dat je die miserie niet had bij P55 moederborden. =) Fout van mijn kant.

Vorda

Legacy Member
Ik heb de prijzen dan nog aangepast en doorgemailed naar Davion, die de boel meteen online gegooid heeft. No more "sticky is toch al vrij oud precies" opmerkingen! yay!

Het hele voeding gedoe komt hierop neer btw:
Als ze bij P4PC bestellen: Antec Earthwatts 650 (indien die op 72 euro blijft staan)
Als ze bij Alternate bestellen: StealthXStream 2 600

Mette2

Legacy Member
Tijdje geleden had iemand een voorstel om meer kleur te gebruiken in de sticky, wat zijn de meningen hier over? Van mij mag het wel.

phate_13

Legacy Member
Mag inderdaad wel, als er niet overdreven word kan dat de leesbaarheid alleen maar ten goede komen.

Mette2

Legacy Member
En wat meer 'cursief' misschien :

Voor :

Onderdelen:
Case: Dit is eigen smaak, maar probeer rond de merken Antec, Cooler Master, Silverstone en Lian Li te blijven, zo ben je gegarandeerd van goede kwaliteit. Je zult zien dat de eerste 2 het interessants zijn vanwege hun prijs/kwaliteit verhouding. Let op: een kast voegt NIKS toe aan de prestaties die op je scherm getoverd worden, enkel het uiterlijk en de koeling worden slechter/beter.
HDD: Wij kiezen consistent voor de Samsung F3 over de complete lijn PC's. Een goed alternatief is de Western Digital Black 1TB
DVD: Onze voorkeur gaat hierbij uit naar de Samsung S233C, een goed alternatief zijn de NEC dvd-rw's.

Na :

Onderdelen:
Case: Dit is eigen smaak, maar probeer rond de merken Antec, Cooler Master, Silverstone en Lian Li te blijven, zo ben je gegarandeerd van goede kwaliteit. Je zult zien dat de eerste 2 het interessants zijn vanwege hun prijs/kwaliteit verhouding. Let op: een kast voegt NIKS toe aan de prestaties die op je scherm getoverd worden, enkel het uiterlijk en de koeling worden slechter/beter.
HDD: Wij kiezen consistent voor de Samsung F3 over de complete lijn PC's. Een goed alternatief is de Western Digital Black 1TB
DVD: Onze voorkeur gaat hierbij uit naar de Samsung S233C, een goed alternatief zijn de NEC dvd-rw's.

Vorda

Legacy Member
Ga je gang :) Hieronder is de versie die ik doorgestuurd heb.

9lives.be GAME best buy guide.

Voorwoord :
Wij gaan hier uit van GAME PC's. Geen renderfarms of workstations, ook geen HTPC's of netbooks... GAME PC's.
Er is voor iedere categorie van computergebruiker een prima oplossing, zowel voor beginners en gevorderden. Een gevorderde is iemand die wel een beetje "into" computers is, die het wel interessant vind, en eventueel zijn volgende computer eventueel wel helemaal zelf wilt bouwen.
Deze computers hebben uitgebreidere overclock opties, en wat meer opties om te upgraden, systemen 4 & 5.
De beginner, is iemand die gewoon een goede game-pc wilt, die er eigenlijk helemaal níks van weet, en ook geen zin heeft om alles uit te zoeken en wss ook niet gaat upgraden. De beginner krijgt (uiteraard) veel meer aandacht.

Onderdelen:
Case: Dit is eigen smaak, maar probeer rond de merken Antec, Cooler Master, Silverstone en Lian Li te blijven, zo ben je gegarandeerd van goede kwaliteit. Je zult zien dat de eerste 2 het interessants zijn vanwege hun prijs/kwaliteit verhouding. Let op: een kast voegt NIKS toe aan de prestaties die op je scherm getoverd worden, enkel het uiterlijk en de koeling worden slechter/beter.
HDD: Wij kiezen consistent voor de Samsung F3 over de complete lijn PC's. Een goed alternatief is de Western Digital Black 1TB
DVD: Onze voorkeur gaat hierbij uit naar de Samsung S233C, een goed alternatief zijn de NEC dvd-rw's.
Voeding: kiezen voor een kwaliteitsmerk is HEEL ERG BELANGRIJK bij een voeding. Indien hij niet goed functioneerd zou een b-merk voeding uw hele PC mee kunnen slepen, terwijl een a-merk de pc voor de rest intact laat. A-merk : Antec , Cooler Master, Corsair, Tagan, Enermax, Be Quiet, OCZ, Thermaltake... etc. Merken die men ZEKER moet vermijden : Q-Tec, Tybotec, Trust, Sweex, HKC,
Mobo's: het belangrijkste hierbij is de chip. Aangezien de nvidia chipsets zo een matige kwaliteit hebben kiezen wij zoveel mogelijk voor ATI chips (in het AMD geval), bij intel kiezen we voor intel-chips.
CPU's: we kiezen hier voor game-cpu's , met de nadruk op hoge clocksnelheden, veel cache, en een goede keuze voor Quadcore (volledige ondersteuning door games komt er nu aan, Hyper Threading is 100% nutteloos)
Geheugen (MEM): Aangezien de aanhoudende hoge prijzen van intern geheugen, kiezen we bijna altijd voor de goedkoopste latten. Ook aangezien de invloed van snel geheugen op je totale pc maar 0.001% is.
Videokaarten/Grafische kaart (GRK): We kiezen voor goede prijs kwaliteit videokaarten en waar mogelijk SLI of Crossfire (2 kaarten verbinden) setups.
CPU-koeler: Sommige mensen willen extra stilte en/of betere overclock opties. Voor gewone extra stilte kiezen we meestal voor een eenvoudig tower-koeler (blok met aluminium lamellen). Indien we betere stilte én betere overclocking wensen, kiezen we voor een extra groter tower-koeler (meestal rond de 40€).
Stillere GRK: Omdat sommige videokaarten warm kunnen worden, gaan de koelers sneller draaien, om dit te counteren worden er soms versies met muisstille koelers geintroduceerd, dit zijn de: TOXIC en Vapor-X (Sapphire) en de Lightning,Twin Frozr en HAWK (MSI) net als de AMP! (Zotac) en anderen. Deze zijn ook vaak heel iets (marginaal) sneller en een stukje duurder dan hun normale broertjes.
Fans: Je behuizing (Case) word vaak met meer ventilator plaatsen geleverd dan er daadwerkelijk aan ventilators inzitten. Je kunt de overige plaatsen opvullen (de hoeveelheid staat bij de specificaties van je kast als “optionele” ventilators) doormiddel van extra-ventilators (meestal van de 120mm groote) die meestal rond de 5 à 10€ kosten. De ventilators van hetzelfde merk kopen zorgt voor stille en kwalitatieve fans

Extra info over de verschillende merken van ATI/Nvidia kaartjes : Merk maakt in principe niks uit maar het is vooral het model waar je moet op letten. Als je wil gaan overclocken controleer je best of het gaat over een reference(standaard,van de fabriek uit bepaalt) model of niet, als het geen reference model is, dan is de kans groot dat je het voltage niet kan verhogen waardoor je kansen op een goeie/stabiele overclockte kaart sterk afnemen.

Samenstelling:
Assemblage en verzending: als je al je componenten gekozen hebt, en ze in je winkelmandje (virtueel of echt) hebt gegooid, dan moet je vaak nog onder 'service' of 'assemblage' de optie om te assembleren toevoegen, dit is zeer variabel tussen de webshops. Bij de een is het gratis en bij de ander kost het 25€, er komen dan ook nog vaak ~10-20€ bij voor verzendkosten.
Windows: om een windows op je pc te krijgen, dien je de 'Windows 7 Home Premium 64Bit' te kopen voor 100€. Dit kun je toevoegen aan je mandje. Om dit vervolgens ook nog geinstalleerd te krijgen, moet je soms bijbetalen. Zelf je windows installeren is zo makkelijk als op een knop te duwen en een dvd in je computer stoppen.
Google voor "Windows 7 installatie guide"

Prijs:
De prijzen die achter ieder product staan, zijn de gemiddelde prijzen van België's meest gebruikte webshops, zijnde:

Omgeving Antwerpen:
Tones :: computerwinkels in Heist-op-den-Berg, Mechelen en Gent (Heist-op-den-berg, Mechelen)
IT-Service.be Casemodding, Watercooling & Computershop (Wuustwezel)
ALTERNATE. Hardware - Software - Entertainment (Aartselaar)
Omgeving Gent:
Tones :: computerwinkels in Heist-op-den-Berg, Mechelen en Gent (Gent)
All In One Systems - Computer Winkel (Gent)
JAHA (Ledeberg)
Omgeving Hasselt, Genk:
Power4Pc - Computer Winkel (Tongeren)
Populaire Nederlandse webshops:
Azerty
Salland Webwinkel | www.salland.eu
Zercom Computers Eindhoven
4Launch Shop
Tweakers.net Pricewatch Shopreviews ← meer info

Het idee is, dat je OF het beste kunt kijken welke webshop het dichtste bij jouw in de buurt ligt, vervolgens daar de producten opzoekt in het menu en in je karretje gooit OF de goedkoopste shop eruit kiest, en daar alles bestelt.
Spijtig dat wij geen pricewatch hebben, dus je gaat veel handmatig moeten uitzoeken. Wij gaan niet beginnen met hier maandelijks de goedkoopste winkel aan te prijzen, omdat we hier dan (nog meer) allemaal (sluik)reclame en/of prijzengevechten gaan krijgen, waar dit forum niet voor bedoeld is. De prijzen kunnen per webshop verschillen (iedere component kan 2-5€ goedkoper of duurder zijn), maar van zodra je merkt dat de prijzen té fel afwijken van onze richtprijzen, dan moet je misschien overwegen om van webshop te veranderen, dit kan vaak tot 100derden euro's besparen, beetje zonde hé .
Als er een prijs staat X-Y€ , dan betekent dit:
a) dat de prijs heel variabel is per webshop
b) dat het product zeer schaars is (zoals nu met de HD58xx reeks van ATI) waardoor de prijzen worden opgedreven
Ik geef dan een range aan waartussen de prijs zich mag bevinden, ligt hij lager, dan moet je niet klagen , ligt hij hoger, dan zul je misschien eens moeten rondkijken bij andere shops.
Als er een prijs staat ~X€, dan betekend dit:
x) De prijs is ongeveer X€

Opties:
Om 3 redenen hebben we er opties (mogelijke uitbreidingen) bij gezet:
1) Sommige dingen zijn niet door iedereen nodig (bvb: Een Windows), we zetten ze daarom niet bij de samenstelling maar als optie.
2) Sommige mensen hebben een budget dat ergens tussen in valt. Ze kunnen dan een lager gelegen samenstelling uitbreiden met een optie.
3) Sommige mensen willen hun PC een uitbreiding geven voor non-Gaming zaken (vooral rendering e.d.).

De opties werken als volgt:
Systeem X:
Mobo:...
CPU:...
...
HDD: Samsung 500GB F3 ~X€

Opties:
HDD: Samsung 1TB F3 (+Y€)

Je uiteindelijke samenstelling (die je dan in je winkelmandje van de pc-winkel gaat gooien) word dan:
Systeem X:
Mobo:...
CPU:...
...
HDD: Samsung 1TB F3 ~X+Y€
---------------------------------------------------------------------------------------------

De Systemen

Systeem 1.
Mobo: MSI 770-G45 ~60€
CPU: AMD Athlon II X2 250 ~60€
MEM: 2GB DDR3 1333 ~40€
GRK: NVIDIA GTS 450 512MB ~120€
Case+Voeding: Antec NSK-4482B EC ~85€
HDD: Samsung 500GB F3 ~45€
DVD: Samsung S233C ~ 20€
Verzending en assemblage ~50€
Totaal: 480€

Opties:
- OS: Windows 7 Home Premium 64 Bit systembuilder ~ 100€
- GRK: AMD ATI 5770 1GB (+20€)
- HDD: Samsung 1TB F3 (+13€)
- CPU: AMD X4 635 (+40€)


Aanbevolen monitoren:
Aanbevolen maximale resolutie: 1280x1024
Aanbevolen maximale resolutie met HD 5770: 1680x1050
---------------------------------------------------------------------------------------------

Systeem 2.
Mobo: MSI 770-G45 ~60€
CPU: AMD Athlon X4 635 ~105€
MEM: 2x2GB DDR3 1333 ~80€
GRK: AMD ATI 5770 1GB ~140€
Case+Voeding: Antec NSK-4482B EC ~85€
HDD: Samsung 1TB F3 ~60€
DVD: Samsung SH-S233C ~20€
Verzending en assemblage ~50€
Totaal: 600€

Opties:
- OS: Windows 7 Home Premium 64 Bit systembuilder ~ 100€
- CPU: AMD Phenom II X4 955 (+40€)
- Cooler: Cooler Master TX3 (+15€) of Hyper 212 (+20€)
- GRK: Nvidia GTX460 1GB (+65)

Aanbevolen monitoren:
Aanbevolen maximale resolutie: 1680x1050
------------------------------------------------------------------------------------------------

Systeem 3a.
Mobo: ASRock 870 Extreme3 ~85€
CPU: AMD Phenom II X6 1055T ~200€
Cooler: Scythe Mugen 2 rev. B ~35€
MEM: 2x2GB DDR3 1333 ~80€
GRK: 2x AMD ATI HD 5770 1GB ~2x140€ -> 280€
OF: AMD ATI HD 5870 ~350€
Case: Cooler Master CM 690 II ~70€
HDD: Samsung 1TB F3 ~60€
Voeding: OCZ StealthXStream 2 600W ~70€
DVD: Samsung SH-S233C ~20€
Verzending en assemblage ~50€
Totaal: 950€ of 1020€

Opties:
- OS: Windows 7 Home Premium 64 Bit systembuilder ~ 100€
- SSD: Zie SSD Aankoopadvies Sticky
- Case Alternatieven: Antec P183 (+60€), Cooler Master HAF922 (+20€)
- CPU: AMD Phenom II X4 955 (- 55€)

Aanbevolen monitoren:
Aanbevolen maximale resolutie: 1920x1080/1200

------------------------------------------------------------------------------------------------

Systeem 3b.
Mobo: Asrock P55 Deluxe3 ~150€
OF: MSI P55A-GD65 ~150€
CPU: Intel Core i5 760 ~200€
Cooler: Scythe Mugen 2 rev. B ~35€
MEM: 2x2GB DDR3 1333 ~80€
GRK: 2x AMD ATI HD 5770 1GB ~2x140€ -> 280€
OF: AMD ATI HD 5870 ~350€
Case: Cooler Master CM 690 II ~70€
HDD: Samsung 1TB F3 ~60€
Voeding: OCZ StealthXStream 2 600W ~70€
DVD: Samsung SH-S233C ~20€
Verzending en assemblage ~50€
Totaal: 1015€ of 1085€

Opties:
- OS: Windows 7 Home Premium 64 Bit systembuilder ~ 100€
- SSD Zie SSD Aankoopadvies Sticky
- Case Alternatieven: Antec P183 (+60€), Cooler Master HAF922 (+20€)

Aanbevolen monitoren:
Aanbevolen maximum resolutie standaard: 1920x1080/1200

----------------------------------------------------------

Systeem 4.
Mobo: Asrock P55 Deluxe3 ~150€
OF: MSI P55A-GD65 ~150€
CPU: Intel Core i5 760 ~200€
Cooler: Scythe Mugen 2 rev. B ~35€
MEM: 2x2GB DDR3 1333 ~80€
GRK: 2xGTX460 1GB SLI ~2x205€ -> 410€
Case: Cooler Master CM 690 II ~70€
SSD: Zie SSD Aankoopadvies Sticky
HDD: Western Digital Caviar Green 2TB~105€
Voeding: Antec TruePower New Series 650 ~110€
DVD: Samsung SH-S233C ~20€
Verzending en assemblage ~50€
Totaal: €1230+SSD

Opties:
- OS: Windows 7 Home Premium 64 Bit systembuilder ~ 100€
- Case Alternatieven: Antec P183 (+60€), Cooler Master HAF922 (+30€),
- GRK: AMD ATI 5970 (+170€)

Aanbevolen monitoren:
Aanbevolen maximale resolutie: 2560x1440


Met dank aan de Aankoopadvies-crew!
& Iedereen die hier elke dag er een lap op geeft!



Changelog:
21/09/2010
- GTX 460 786mb --> 1024mb
- prijzen update
- resoluties update
- systeem 3 en 4 noemen nu 3a en 3b
- RAM merk is weg
- voeding van systeem 4 is nu 650W TP
- systeem 3b heeft nieuw alternatief mobo
- X6 standaard bij systeem 3a gezet, X4 als "besparing" optie.
- CM690 overal veranderd in 690 II
- kleine foutjes opgeruimd

Vorda

Legacy Member
Gaat niet, ik heb de vorige code aan Davion gevraagd, en zal/we zullen het hier nu iedere keer posten na een update, zodat het beschikbaar is voor de groep.

phate_13

Legacy Member
Interessant alternatief voor bij 3b: GTX460 768MB SLI. Te vinden vanaf 150 euro het stuk

Vorda

Legacy Member
Heh, 9 euro duurder dan de 1075T momenteel. Wel de moeite waard, als de prijzen zo doorkomen naar België. Grote als dus :(

Dawg (oi22)

Legacy Member
Ik bedenk me net dat ik mijn deelname aan die alternate wedstrijd nog moet opsturen.

Vorda

Legacy Member
Sinds gisteren is hij nog gedaald, 227 bij Azerty nu. Wel een heel goede prijs imo.

SXe

Legacy Member
Jullie hebben mss al gemerkt dat ik hier niet meer actief ben, maar dat is omdat ik bijna niet meer op dit forum kom wegens een ander leuker forum Respawn.be. Het was leuk om met jullie hier advies te geven maar ik hou het even voor bekeken met 9L.

Dus bedankt voor de leuke tijden en nog veel plezier :)

(Ik ben niet volledig verdwenen maar mijn postcount zal dramatisch minderen)

Vorda

Legacy Member
Ikzelf post ook iets minder, vooral omdat ik ff moe ben van altijd hetzelfde te herhalen. Ik lees wel alle topics en reageer als ik merk dat het nodig is (als ik bv niet akkoord ben met iets ofzo). Ook word ik op deze manier minder boos als er eigenzinnige luiaards bij zitten, groot pluspunt dus :)

Voordeel van hetzelfde altijd te moeten herhalen is wel dat we nu een zekere lijn hebben gezet, en er tegenwoordig toch niet echt veel veranderd. Hier en daar in dit topic eens een kleine discussie, maar op zich kan iedereen die hier een topic of 10 gelezen heeft kan grotendeels goed advies geven. Mooi zo imo!

flyingdutchman

Legacy Member
Ja tuurlijk ,ze moeten gewoon herhalen wat wij altijd herhalen :p

Ik doe (al even) hetzelfde als vorda btw.

morgen na walibi =D

phate_13

Legacy Member
Welja, zo bij momenten he. Als ik met iets voor school moet bezig zijn, dan herhaal ik al graag eens wat dingen nog een keer. Terwijl als ik meer bezig ben met andere dingen, mij amuseren, dan ben ik ook veel meer bezig met dingen "rechtzetten" en "uiteindelijk eens reageren als niemand reageert".
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan