Archief - Discussie : aankoopadvies update.

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

phate_13

Legacy Member
Welja, bij systeem één word de HD5750 aangeraden, dus dat kan in feite beter een GTS450 worden voor hetzelfde geld.
Imho, voor de "occasionele gamer" is dat meer dan voldoende.

roundabout

Legacy Member
Hallo.


Ik was een beetje wat reviews aan het doorlezen ivm de HD5770 en zijn powerconsumption.


Overal lees ik het volgende:


If you want to run CrossFire a power supply of at least 600W that has two 6-pin connectors is recommended by AMD.


Nu heb ik een Be Quiet System Power 80Plus 550 Watt en HD5770's 1GB in Crossfire.

Moet ik me zorgen maken dat mijn voeding het niet aankan wanneer de GPU's zwaar beladen worden of zou hij alles vlot moeten kunnen trekken? Bij zwaardere grafische toepassingen ofzo. (in combinatie met Phenom II X6 1055T)

phate_13

Legacy Member
Die moet dat vlot aankunnen. Zelfs een 450Watt voeding kan vlot een dergelijke crossfire opstelling aan.

De fabrikant neemt altijd een ruime marge, omdat deze er 100% zeker moet zijn dat het werkt, dat komt omdat er vele brol-voedingen zijn, waar deze ook rekening mee moet houden.

roundabout

Legacy Member
't is ook dat de mannen van JAHA me waarschuwden dat deze voeding te licht zou zijn.

phate_13

Legacy Member
Een systeem met I7 en 2 HD5770's verbruikt maximum zo'n 350Watt. Laten we nog een marge nemen: Maximum 400Watt.

600Watt is dus echt belachelijk. Een HD5770 heeft geloof ik een TDP van 105Watt ongeveer, dus met een 600Watt voeding zou je eigenlijk (nipt) 4 HD5770's kunnen draaien.


Naar aanleiding van Power4pc die ASRock afraad, als reactie op mijn eerdere vraag aan hun of ze het ASRock 870 Extreme3 moederbord konden leveren:

Beste,

Ik geef al jaar en dag advies op een hardware forum omtrent aankopen. En omdat jullie dit moederbord toch kunnen leveren, ik had hier al eens voor gehoord voor mijn broer, had ik dit moederbord ook aangeraden.Echter hebben jullie hem blijkbaar het advies gegeven:

"Voor moederborden adviseren wij steeds asus en gigabyte omwille van hun kwaliteit. Msi is goedkoper dan voorgaande merken maar voldoet nog steedsaan onze eisen. Het moederbord dat u vraagt van Asrock kunnen wij leverenaan 82 euro. Echter raden wij moederborden van Asrock steeds af."

Mag ik dan vragen waarom jullie ASRock afraden? Jaren geleden had ik misschien akkoord moeten gaan, toen was het inderdaad de budget variant van Asus, echter sinds 2002 is ASRock reeds onafhankelijk hiervan en is zich de afgelopen jaren steeds meer en meer op de high-end markt gaan richten.
Ondertussen:
"By now ASRock is a familiar household name for many enthusiasts, noted by generally decent product quality, budget-friendliness, and tendency to equip with innovative, if not interesting, features. "
http://www.anandtech.com/show/3877/...n-investigation-of-thuban-performance-scaling

De ASRock 870 Extreme3 is zelfs een zeer interessant moederbord, aangezien andere moederborden in die prijsklasse niet beschikken over EN USB 3.0 EN Sata-600 EN 2 8x PCI-E sloten (ipv 1* 16x en 1* 4x). Voor een dergelijke combinatie op een ander moederbord zit je al dadelijk aan een budget van 120 euro, wat 50% duurder is.

Ik zou graag horen waarom jullie ASRock afraden. Indien hier een duidelijk basis voor is wil ik gerust andere moederborden beginnen aanraden, echter lijkt jullie beslissing me vooral op oude gegevens gebaseerd te zijn. Indien jullie dit niet kunnen beargumenteren zou ik u vriendelijk willen verzoeken zulk foutief advies niet meer te gebruiken. Let op, ik apprecieer de poging om mensen goed advies te geven. Alsook dat jullie vlot antwoorden, ed. Laat dat duidelijk zijn. Door jullie lage prijzen en vriendelijke service is jullie winkel eentje die ik geregeld aanraad.


Met vriendelijk groet,

9lives Aankoopadvies crew
*Mijn naam*

flyingdutchman

Legacy Member
Ik vind het best lef hebben van je, om zo'n mail te sturen.

Ik vind het heel simpel: als zij zulk advies geven, dan raad ik gewoon power4pc.be af.

klaar is kees.

phate_13

Legacy Member
Welja, als je elke webshop waar men een fout maakt moet afraden, dan mag je nergens nog iets kopen. ;)

En tja, is goed bedoeld van mijn kant, als ik een webshop had en zo'n mail zou krijgen, ik zou dat toch appreciëren. Het kan je maar helpen...

Maar wel, ik ben zeer benieuwd naar het antwoord. Ik heb ook al een gelijkaardige mail gestuurd naar alternate, over hun PC-configurator die veel te zware voedingen aanraad. Ik weet niet of het nog altijd het geval was, maar toen zei men dat men inderdaad vooral keek naar de officiele gegevens van de fabrikant, maar men zou er eens naar kijken.


Edit:
En dat vind ik dus fijn bij Power4PC, altijd zeer snel een antwoord:

Beste,

Bedankt voor uw feedback. De reden waarom wij Asus en Gigabyte adviseren en Asrock niet is simple. Volgens de recente gegevens (2006-2010) waarover wij beschikken, dus onze verkopen en onze herstellingen, constateren wij dat asrock moederborden vaker defect raken dan asus en gigabyte moederborden.

Over de features, specificaties en de eventuele al dan niet goede of slechte prijs die asrock hiervoor biedt is er in het schrijven dat u aanhaalt geen aanbeveling of afrading geuit.

Alvast bedankt voor uw feedback.
Wij hopen u voldoende geinformeerd te hebben.

Indien u nog vragen heeft kan u ons steeds contacteren.

Mvg,

Power4Pc-Team

Yank

Legacy Member
flyingdutchman zei:
Ik vind het best lef hebben van je, om zo'n mail te sturen.

Ik vind het heel simpel: als zij zulk advies geven, dan raad ik gewoon power4pc.be af.

klaar is kees.
En welke winkel ga je dan niet afraden? Ga eens alle winkels af die hier genoemd worden als gewone particulier, en er gaan altijd wel dingen zijn die niet 100% overeenkomen met hier.

@hierboven: dacht wel dat het zoiets ging zijn. geef hem 100% gelijk als de cijfers zo duidelijk zijn, zelf over een relatief kleine populatie.

Nooby4Ever

Legacy Member
je kent natuurlijk de cijfers van power4pc niet maar het is wel stof tot discussie moesten ze gelijk hebben (aka het een groot verschil is in aantal reparaties).

phate_13

Legacy Member
Ik heb eens achter de cijfers gevraagd, of ze deze mij zouden kunnen bezorgen. Als studerend "wetenschapper" ben ik kritisch ten opzichte van zulke conclusies. Zeker over kleine hoeveelheden, dan kan het toeval er al eens voor zorgen dat er iets meer defecten zijn.

roundabout

Legacy Member
Khoop dat je gelijk hebt phate_13, kzit hier met een Asrock mobo :unsure:

phate_13

Legacy Member
En ik zou ook een Asrock moederbord kopen. Ik bedoel, stel als het 4% defect is ipv 2% defect, dan zou je misschien kunnen zeggen, "Oh neen, dat is dubbel zo veel", maar:
1. De kans blijft zeer klein.
2. Je moet toch nog altijd 50% meer betalen voor een ander moederbord met dezelfde functies.

En dan ook nog eens de kanttekening dat vroeger ASRock inderdaad een budgetmerk was. Het is pas relatief recent dat ASRock zich meer op de high-end markt begeeft, dus echt budgetmoederborden zullen er ook in zitten.


Let op, ik zeg niet dat het niet kan zijn dat ASRock iets sneller kapot gaat. Echter ga ik er wel vanuit dat het percentage relatief klein blijft en een ander moederbord zijn meerprijs niet waard is. En je moet er ook mee rekening houden, het is niet omdat je meer betaald dat het duurdere moederbord niet kapot kan gaan.

roundabout

Legacy Member
Ok nogmaals een vraagje:


Kzie dat m'n mobo USB 3.0 ondersteund, right? (ASROCK 870 Extreme ofzoiets?)

Als ik nu m'n externe HDD van pakweg 2 jaar oud hierop aansluit, dient m'n HDD USB 3.0 ook te ondersteunen of werkt dat maar langs 1 kant? (heb trouwens op zo korte tijd nog nooit zoveel bijgeleerd over hardware op een forum :))

flyingdutchman

Legacy Member
dat maakt niks uit, usb3 kan op een usb2 poort en vice versa. je zult dan wel slechts usb2 speed hebben.

Daarbij: zoveel zal power4pc toch niet verkopen?

roundabout

Legacy Member
ja khad het dus over die USB-speed. :)


Is het meeste USB materiaal wat je tegenwoordig koopt dan USB3?

Zoals nieuwe HDD's, USB-sticks, ...

Vorda

Legacy Member
roundabout zei:
Is het meeste USB materiaal wat je tegenwoordig koopt dan USB3?

Zoals nieuwe HDD's, USB-sticks, ...

Jep, al zitten we wel nog in een fase dat je er een meerprijs voor betaalt. En vele USB sticks zijn gelimiteerd door de snelheid van de stick zelf dacht ik, niet zozeer van de USB verbinding.

flyingdutchman

Legacy Member
meeste shit is USB2 hoor, maar de meeste dingen hebben helemaal niks aan USB3. een HDD heeft totaal geen USB3 nodig bvb..

Davion

Legacy Member
Natuurlijk, eens er SSD's zijn die betaalbaar zijn, meerbepaald dan externe SSD's, dan ga je van USB3.0 wel profiteren, u toetsenbord en u muis niet natuurlijk :p

Yank

Legacy Member
flyingdutchman zei:
meeste shit is USB2 hoor, maar de meeste dingen hebben helemaal niks aan USB3. een HDD heeft totaal geen USB3 nodig bvb..
Een HDD juist wel, externe USB 2.0 schijven halen in praktijk 25-30MB/s, terwijl elke harde schijf op zich easy boven de 50-60MB/s haalt (sequentiele snelheid wel, maar dat halen zelf de oudere 2.5" schijfjes).
Verder kan ik me wel inbeelden dat een paar high-end usbstick gelimiteerd zijn door de USB 2.0.

en over die verkoop van power4pc: 'k denk dat het niet de moeite is om zo'n webshop open te houden als ge niet minstens een paar honderd k euro omzet haalt op een jaar als ge er iets wilt aan overhouden dat de moeite is.
sowieso zijn marges op hardware al heel klein en als ge dan nog geen fysieke winkel hebt om klanten te onhalen (= pc's repareren = werkuren).
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan