Archief - Discussie : aankoopadvies update.

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

flyingdutchman

Legacy Member
na, nu al een tijdje met de nieuwe gids te werken, is het tijd voor een update. Spill your guts!

Eigen opmerkingen en verbeterpunten:
1) De windows apart zetten, aangezien de helft of meer geen windows neemt, maar de totaalprijs is dan wel meteen 100€ duurder, waardoor er toch minder in onze systemen gaat.
2) Bij Systeem 1 en 2 de kast vervangen door de antec+voeding. scheelt geld en is eigenlijk ruim zat.
3) systeem 1 nog wat besparen, zodat het verschil tussen Systeem 1 en 2 groot genoeg is.
4) kast van Systeem 4 veranderen (een 5970 past namelijk enkel in een CM690II als je de drive cage weghaalt).
5) CM690II als optie laten bij Systeem 3. Veel mensen willen wel de X4 955, maar hebben geen behoefte aan meteen dan zon dure case.
6) in navolging van 5: een tussensysteem maken met een 955 en een 5770.
7) een AMD 8xx chipset als optie bij systeem 3. dit biedt immers 333.
8) moederbord van Systeem 4 updaten naar 333.
9) Afschaffing van de 5850 (prijs is veel te hoog. voor 50€ meer heb je 5870, en voor hetzelfde bedrag heb je 5770x2)
10) prijsupdates.


ik zal deze startpost updaten en aanpassen. Ik zet er jullie opmerkingen bij en laat het zien als iets gefixt is, dan hoeven we daar niet over te discussieren.
Dingen die ik al heb aangepast zijn Bold, als je het niks vind. gewoon melden.

------------------------

Systeem 1.
Mobo: MSI 770-C45 ~55€
CPU: AMD Athlon X2 240 ~60€
MEM: 2GB Kingston DDR3 1333 ~50€
GRK: AMD ATI HD 5750 512MB ~100€*
Case: Antec NSK-4482B EC ~85€
HDD: Samsung 500GB F3 ~47€
DVD: Samsung S233C ~ 20€
Besturingssysteem: Windows 7 Home Premium 64 Bit systembuilder ~ 100€
Verzending en assemblage ~50€
Totaal: 567€

Opties:
- GRK: AMD ATI 5770 1GB (+32€)
- HDD: Samsung 1TB F3 (+28€)
- CPU: AMD X4 630 (+40€)

Aanbevolen monitoren: LG W2253V-PF (1680x1050)
Aanbevolen maximum resolutie standaard: 1280x1024
Aanbevolen maximum resolutie met HD 5770: 1680x1050
---------------------------------------------------------------------------------------------

Systeem 2.
Mobo: MSI 770-G45 ~65€
CPU: AMD Athlon X4 630 ~105€
MEM: 2x2GB Kingston DDR3 1333 ~100€
GRK: AMD ATI 5770 1GB ~150€
Case: Antec NSK-4482B EC ~85€
HDD: Samsung 1TB F3 ~75€
DVD: Samsung S233C ~ 20€
Besturingssysteem: Windows 7 Home Premium 64 Bit systembuilder ~ 100€
Verzending en assemblage ~50€
Totaal: 755€

Opties:
- CPU: AMD Phenom II X4 955 (+50€)
- Cooler: Scythe Mugen 2 rev. B (+35€)
- GRK: AMD ATI 5830 (+50€)

Aanbevolen monitoren: LG W2253V-PF (1680x1050), Samsung Syncmaster 2443BW (1920x1200)
Aanbevolen maximum resolutie standaard: 1680x1050
Aanbevolen maximum resolutie met HD 5850: 1920x1080/1200
------------------------------------------------------------------------------------------------

Systeem 3.
Goed AMD 870 Mobo gezocht: 2x PCI-e x8 OF Asrock 890GX Extreme3. Liefst iets rond de 80-90€
CPU: AMD Phenom II X4 955 ~170€
Cooler: Scythe Mugen 2 rev. B ~35€
MEM: 2x2GB Kingston DDR3 1333 ~100€
GRK: 2x AMD ATI HD 5770 1GB ~2x150€ -> 300€
Case: Cooler Master CM 690 ~60€
HDD: Samsung 1TB F3 ~75€
Voeding: Antec Earthwatts 650W ~75€
DVD: Samsung S233C ~20€
Besturingssysteem: Windows 7 Home Premium 64 Bit systembuilder ~ 100€
Verzending en assemblage ~50€
Totaal: 1070€

Opties:
- SSD: Intel X25-M G2 Postville 80 GB (+200€) + 2,5" bracket (~10€)
- GRK: AMD ATI HD 5870 (+50€)
- Case: Cooler Master CM690II (+30€)

Aanbevolen monitoren: Samsung Syncmaster 2443BW (1920x1200),
Aanbevolen maximum resolutie standaard: 1920x1080/1200
Aanbevolen maximum resolutie met HD 5870: 1920x1080/1200
------------------------------------------------------------------------------------------------

Systeem 4.
Mobo: Asrock P55 Deluxe3 ~150€
CPU: Intel Core i5 750 ~210€
Cooler: Scythe Mugen 2 rev. B ~35€
MEM: 2x2GB Kingston DDR3 1333 ~100€
GRK: 2x AMD ATI HD 5770 1GB ~2x150€ -> 300€
Case: Cooler Master CM 690 ~60€
HDD: Samsung 1TB F3 ~75€
Voeding: Antec Earthwatts 650W ~75€
DVD: Samsung S233C ~20€
Besturingssysteem: Windows 7 Home Premium 64 Bit systembuilder ~ 100€
Verzending en assemblage ~50€
Totaal: 1180€

Opties:
- SSD: Intel X25-M G2 Postville 80 GB (+200€) + 2,5" bracket (~10€)
- GRK: AMD ATI 5970 1GB (+270€/300€)
- [5970 Geschikt] Case: Antec P183 (+60€) of Cooler Master HAF932 (+60€)
- [5970 Ongeschikt] Case: Cooler Master CM690II

Aanbevolen monitoren: Samsung Syncmaster 2443BW (1920x1200), (2560x1440)
Aanbevolen maximum resolutie standaard: 1920x1080/1200
Aanbevolen maximum resolutie met HD 5970: 2560x1440

--------
onderbouwing:
Asrock P55 Deluxe3 : Asrock P55 Deluxe3 - Introduction
Cooler Master CM690 ipv CM690II: De CM690 heeft meer ruimte in de diepte en past 100% zeker een 5970 , kost bijna net zoveel als een antec 300 (maar is wel bijna 2x zo groot) én heeft een neutraal design. Een andere optie was de HAF 922, deze past ook 100% een 5970, maar is echter wel niet echt een neutraal design, vandaar. Radeon 5970 in a CM 690? Possible? - XtremeSystems Forums


Alles wat je niet bevalt, meld het!!

Davion

Legacy Member
Toffe update.

Maar ik zou enkele dingen graag aangepast zien:
- Neem ASUS mobo's, imo een stuk betrouwbaarder dan MSI.
- Eventueel WD HDD's ? Zijn toch sneller dan de Samsungs.
- Bij systeem 3 en 4 staat een extra CPU koeler, ik zou die als optie laten, daar de meeste mensen de BOXED goed vinden.

SXe

Legacy Member
Tja, voor mij is dat goed :) En die Asrock 890GX Extreme ziet er mij degelijk uit.

@ Davion: F3's zijn weldegelijk sneller dan WD's.

Vorda

Legacy Member
Ik ben volledig akkoord met de enorm hoge prijs/kwaliteit verhouding van 2x 5770, maar ik zou toch ergens een stukje zetten over wat crossfire net is en wat er bij updates verwacht wordt (cf profiles).
Ik zou in dat stukje dan zetten dat je voor dezelfde prijs een slechtere 5850 kunt kopen die wel makkelijker in gebruik is als je 0 kennis over het onderwerp hebt.

Er is de laatste tijd door Phate en mij nogal wat geschreven over SSD's onderling (in mijn post history staan een paar lange posts met reviews en al). Lijkt me niet slecht om daar ook een stukje over te schrijven, de 80 gig postville is namelijk toch niet 100% zeker de juiste keuze tegenwoordig.
bijvoorbeeld:
op 64 gig heb je prijs/kwaliteit model A, meer kwaliteit model B
op 80 gig heb je postville
op 128 gig heb je prijs/kwal model C, meer kwaliteit model D

Maar ja, mss ga ik te diep in op de onderwerpen en is dat de bedoeling van de guide niet natuurlijk.
één ding waar ik zeker op zou letten is een case met toch standaard 2 fans erin bij die crossfire setup, anders ga je warmte problemen hebben.

phate_13

Legacy Member
Bwa, ik denk dat er in het algemeen wel wat meer uitleg bij mag staan, want er staat niet bij voor wat de systemen bedoelt zijn. Iemand met een budget van 1000 euro gaat misschien voor het systeem dat daar het dichtste bij ligt, terwijl deze misschien toekomt met het goedkoopste systeem.

En inderdaad, zeker windows EN assemblage en verzending apart zetten. Maar dan wel direct eronder, nog apart van andere mogelijke upgrades, met wel nog onmiddellijk de totaalprijs erbij met deze zaken.

Ook zou ik voor de duurste config misschien ook gewoon voor een degelijkere kast gaan. Iets lijk de Antec Performance One P183.

Vorda

Legacy Member
Als er wat dieper op ingegaan mag worden zou ik dus zeker een stukje over CF en een stukje over de SSD's zoals ik hierboven geschreven heb. Mogelijk nog iets over RAM timings (heel kort, over hoe ze amper uitmaken). Nog een optie is alle systemen standaard met boxed koeler en dan helemaal vanboven in de guide de Mugen2 vermelden.

Bij ieder systeem een tekstje met het doel is wel perfect. Iets zoals welke applicaties, en hoe (resolutie en kwaliteit) de games gespeeld worden.

flyingdutchman

Legacy Member
Ik zou zeggen voel u geroepen :). Als ik zo vrij mag zijn, zou ik wat meer harde feiten en kritiek willen ipv wat 'suggesties'. Het is een Aankoopadvies van deze community, neit van mij.

Mette2

Legacy Member
CPU prijzen moet je ook eens upgraden want die zijn de laatste weken gestegen.

flyingdutchman

Legacy Member
Mette2 zei:
CPU prijzen moet je ook eens upgraden want die zijn de laatste weken gestegen.

done.

en waarom is alles zo duur geworden :(
ik kocht vorige zomer nog 2x2GB PC6400 Ram voor 60€...

maximvdb

Legacy Member
Mette2 zei:
CPU prijzen moet je ook eens upgraden want die zijn de laatste weken gestegen.

Zijn idd fameus gestegen :wtf:

Is het omdat Intel met een tekort zit?

phate_13

Legacy Member
Welja, bij geheugen is het wel zo dat het gewoon even extreem goedkoop is geweest. En voor de rest ligt het voornamelijk aan de dollar-euro verhouding op het moment.

En welja, harde feiten en kritiek, het is al iets dat samen is opgesteld en gedragen word door veel mensen hier, dus nja... :) Wel iets kleins: 1.5TB harde schijven hebben over het algemeen een betere prijs/GB verhouding, dat is misschien interessant om te vermelden. (Maar 2TB schijven beginnen wel hard in de buurt te komen qua GB/euro.) Aan de andere kant moet je natuurlijk een HD kopen naar jouw behoeften. Vele mensen zullen wellicht nooit 1TB volkrijgen, laat staan 2.

flyingdutchman

Legacy Member
OK, om het 5850 probleem op te lossen, wat denken jullie van 5830 als update van Systeem 2?

maximvdb

Legacy Member
flyingdutchman zei:
OK, om het 5850 probleem op te lossen, wat denken jullie van 5830 als update van Systeem 2?

Ik zit nog altijd met een gemengd gevoel. Maar opzich is het geen slechte kaart dus waarom niet.

SXe

Legacy Member
200 euro is imho toch een goede prijs voor de 5830. Overlaatst nog een systeem gekocht voor een vriend van mij met daarin een 5830 en op Full HD kan hij toch ook alles maxed out spelen (behalve dan Crysis uiteraard... En Metro 2033).

Vorda

Legacy Member
Ik vind het persoonlijk wel een goede middenweg als je nog budget over hebt in dat systeem. Een enkele 5770 op redelijke resoluties gaat toch niet lang meer meegaan.

Echt zonde dat de 5850 zoveel duurder geworden is :(

Mette2

Legacy Member
Is die dan zo hard gestegen...? Ik dacht dat die altijd rond de +-270€ heeft gestaan, niet?

flyingdutchman

Legacy Member
consider it done
@ Vorda:
idd, beetje jammer dat er nu eigenlijk geen goede kaarten meer zijn rond de 250€.

@ Mette2:
neen, eerst 200, toen 230, toen 250, nu 280, straks 300...

flyingdutchman

Legacy Member
Davion zei:
Toffe update.

Maar ik zou enkele dingen graag aangepast zien:
- Neem ASUS mobo's, imo een stuk betrouwbaarder dan MSI.
- Eventueel WD HDD's ? Zijn toch sneller dan de Samsungs.
- Bij systeem 3 en 4 staat een extra CPU koeler, ik zou die als optie laten, daar de meeste mensen de BOXED goed vinden.

3 is done. 2 is beantwoord.
1: In jouw ogen een stuk betrouwbaarder, ik heb 4 dode assusen en 5 levende MSI's... Het zal wikken en wegen zijn, maar ik kijk gewoon naar prijs/prestatie en daar zijn MSI en vooral ASRock toch wat sterker dan ASUS.
Ik kan het niet genoeg benadrukken hoe sterk ik onder de indruk ben van de laaste serie (333) moederborden van ASRock. Zoveel features, gekend als een van de beste overclockers, rock solid (OEM leverancier) en dat dan voor een peanuts prijsje.

Vorda

Legacy Member
Inderdaad, het is kiezen tussen 200 of 300 (= 5850/CF 5770), andere opties heb je niet echt in een prijs/kwaliteit bewust stevig gaming systeem.

Ook even bevestigen dat ik de laatste tijd overal heel veel goede dingen lees van ASRock, blijkbaar altijd de snelste met nieuwe BIOS enzo. Over het algemeen kunnen we wel zeggen dat alle mobo merken gelijk presteren (zeker nu DFI lanparty niet meer bestaat :( ). Keuze is grotendeels afhankelijk van oc, features en prijs. En mensen die een guide prefect volgen gaan amper OC doen, dus dat kan je al negeren. Features en prijs dus, zoals Dutchman zegt.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan