Archief - Discussie : aankoopadvies update.

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

phate_13

Legacy Member
Ah, de andere optie is nog: HD5750's in crossfire, vergeet dat niet, heb dat laatst eens bekeken, presteert ook zeer goed voor zijn prijs. ;)

flyingdutchman

Legacy Member
word dat niet gebottlenecked door zijn 512MB dan? als je naar de 1Gig versie gaat, zit je alweer te kort bij 5770. maar 2x 5750 512 = 100x2 = 200€ .. ook niet slecht :D

Vorda

Legacy Member
Hangt er een beetje vanaf. Tot je het extra ram nodig hebt is er zo goed als geen verschil, vanaf je het nodig hebt is de 1gig versie bijna dubbel zo snel.

In dirt2 ligt die limiet blijkbaar op 1920*1200 en 4*AA, 16*AF. Vanaf je settings hoger zijn dan dit merk je het verschil. Persoonlijk, als ik een CF setup draai zou ik hoger willen kunnen gaan dan die settings, zeker als je rekening houdt dat in de toekomst het verschil alleen maar groter wordt.

Ik denk dat we kunnen concluderen dat algemeen gesproken een 5750CF(512mb) ongeveer gelijk is aan een 5850. In games waar je de memory limiet niet bereikt gaat de 5750CF een beetje sneller zijn, maar daar staat tegenover dat in games waar je de limiet wel bereikt, de 5750 nutteloos is. Geen risico dat ik zou willen nemen.

Heel heel goede review met zalig benchmark systeem: ATI Radeon HD 5750 mit 512 MB im Test - Vergleich zu 1GB, Performance, Benchmarks, Spielbarkeit - Radeon HD 5750 512 MB Benchmarks (7/10) - TweakPC

phate_13

Legacy Member
Hmmm, prijsverschil tussen de 512 en 1024MB versie zijn inderdaad groter dan ik dacht. Heel groot zelfs. :x

blockkiller

Legacy Member
misschien ook notebooks erin steken, want er staan ook veel topics waarin naar notebooks gevraagd wordt.

phate_13

Legacy Member
Haa, dat is nog veel moeilijker hoor. Wat misschien wel interessant is om wat informatie te geven over onderdelen in laptops, maar op laptops zelf te gaan aanbevelen, dat is moeilijk.

Vorda

Legacy Member
Mobo logica: ik zou een reeks eisen stellen (crossfire, USB 3.0, SATA 600, enz) en dan het goedkoopste mobo met een goede naam kiezen dat voldoet aan die eisen. Welke eisen net moet je nog eens over nadenken, al vind ik het persoonlijk wel zonde om mooie features (CF bv) te laten liggen voor 10 euro meer of minder.

Ere wie ere toekomt, iemand op tweakers heeft dit vandaag gedaan en mijn idee komt ook van hem: GoT - Complete Systemen & Laptops - Bekijk bericht
Hij heeft ook al een paar mooie mobo's gekozen.

flyingdutchman

Legacy Member
Die Asrock 870 EXTREME 3 had ik al lang gezien, maar omdat die in belgie op geen enkele shop te krijgen is heb ik er vanaf gezien.

gaan wij voor 6-cores?

nu is sleepy time

Beemerke

Legacy Member
flyingdutchman zei:
1) De windows apart zetten, aangezien de helft of meer geen windows neemt, maar de totaalprijs is dan wel meteen 100€ duurder, waardoor er toch minder in onze systemen gaat.
2) Bij Systeem 1 en 2 de kast vervangen door de antec+voeding. scheelt geld en is eigenlijk ruim zat.
3) systeem 1 nog wat besparen, zodat het verschil tussen Systeem 1 en 2 groot genoeg is.
4) kast van Systeem 4 veranderen (een 5970 past namelijk enkel in een CM690II als je de drive cage weghaalt).
5) CM690II als optie laten bij Systeem 3. Veel mensen willen wel de X4 955, maar hebben geen behoefte aan meteen dan zon dure case.
6) in navolging van 5: een tussensysteem maken met een 955 en een 5770.
7) een AMD 8xx chipset als optie bij systeem 3. dit biedt immers 333.
8) moederbord van Systeem 4 updaten naar 333.
9) Afschaffing van de 5850 (prijs is veel te hoog. voor 50€ meer heb je 5870, en voor hetzelfde bedrag heb je 5770x2)
10) prijsupdates.
Ik ga deze keer zelf geen voorstellen doen maar enkel mijn mening geven, heb de laatste tijd nogal last van mn ogen dus een hoop reviews lezen lukt nu niet, de volgende keer doe ik wel weer 100% mee, tegen dan heb ik wel een brilleke zoals al de ouwe venten :D

1) Aan de ene kant versta ik de redenering, aan de andere kant komt het in mijn ogen over alsof windows overal vandaan kan komen, in veel gevallen illegaal van internet dus.
2) Deze staat in optie en mag er van mij eigenlijk ook standaard in.
3) Op systeem 1 valt volgens mij niet te besparen als je het nog wilt presenteren als degelijke game-pc. Ik denk dat het dan beter is systeem 2 op te trekken naar 850 euro.
4) Ik zou de case laten zoals die nu is en dan in de opties bij de 5970 een case(s) zetten waar die wel in past met de vermelding dat dit geen keuze is maar "een verplichting" door de lengte van de 5970.
De 5970 + case als een optie dus, eventueel de keuze uit een 3-tal gelijk geprijsde cases waar de 5970 inpast.
5) Er kan idd standaard een goedkopere case gebruikt worden, enkel in de gaten houden dat de prijs niet te dicht bij systeem 2 komt (zie punt 3).
6) Zou mss makkelijk zijn om de prijzen wat in evenwicht te houden.
7+8) Even gezocht maar ik vind precies niet bijster veel reviews hierover, mss dat het nog te vroeg is en beter uitgesteld word, we kunnen bv. eind juli terug een update doen als we wat meer info hebben welke bordjes het best presteren? Dat is gezien de huidige schommelingen van de prijzen wss zelf aan te raden.
9) Dan MOET de 5870 in de plaats komen omdat het de bedoeling was 1 kaart te gebruiken omdat niet iedereen de zin en/of kennis heeft een systeem met 2 kaarten te onderhouden. Deze die dat wel willen konden/kunnen dan terecht bij systeem 4 (remember?)
10) Dat is precies wel nodig niet tegenstaande dat de oude systemen er met moeite een maand opstaan. 't Is crisis, de aandeelhouders willen meer centjes, alle prijzen omhoog, wij gaan wel betalen :angry:

flyingdutchman zei:
gaan wij voor 6-cores?
Daar is het volgens mij te vroeg voor. De games beginnen nu nog maar goed de x4 te ondersteunen dus ik zou wachten tot een volgende update van de systemen en wat centen besparen. Maar dat is natuurlijk mijn idee daarover.

Ziezo, dat was het. Ik ben blij dat dit erop staat want ik kijk nu al bijna scheel :oink:

juan1717

Legacy Member
ik denk hier ook zo over nu ben je beter af met een quad en tegen dat de games 6core cpu's beter gaan ondersteunen kun je waarschijnlijk al betere 6core's kopen

Mette2

Legacy Member
Beemerke zei:
Daar is het volgens mij te vroeg voor. De games beginnen nu nog maar goed de x4 te ondersteunen dus ik zou wachten tot een volgende update van de systemen en wat centen besparen. Maar dat is natuurlijk mijn idee daarover.

Gewoon bij systeem 4 de cpu vervangen door een Phenom II X6 1055T (voor dezelfde prijs) en een AMD moederbord, dan komt het zelfs nog goedkoper uit :p (en je krijgt er de Turbo-functie bij, wat de andere phenom 's niet hebben.)

En vorig jaar gaven we nog het advies om een E8500 te kopen, nu komen die mensen vragen om hun systeem te upgraden en moeten we ze een 2de hands Core2Quad aanraden...

Toch iets om over na te denken, niet?

Phenom II X6 im Praxis-Test: Diese Spiele profitieren von sechs CPU-Kernen - amd, phenom ii x6, thuban

Prince of Persia: The Forgotten Sands uses up to six CPU cores - - PC Games Hardware

6-core support is minder ver weg als je denkt...

Herr Doktor

Legacy Member
mss voor de fun een pc ineensteken a lá ultimate pc :unsure:

van die 6cores zou ik ng ff wegblijven maar een i3 530 zou ik nog wel in een van de systemen weg moffelen

Vorda

Legacy Member
Ik zie niet in waarom je bij een ruim budget geen hexacore zou gebruiken. Klopt dat de ondersteuning momenteel niet perfect, dat kan je ook al zeggen voor quadcore, maar je krijgt de (matige) turbo functie en het kost je eigenlijk amper meer. Waarom niet voorbereid zijn voor de toekomst dan.

In een hexacore systeem kan je over 2 jaar gewoon de GPU updaten en nog even verder gaan zonder enige bottleneck denk/hoop ik.

Maar opnieuw, alles hangt af van het budget.

Mette2

Legacy Member
Merdor zei:
van die 6cores zou ik ng ff wegblijven maar een i3 530 zou ik nog wel in een van de systemen weg moffelen

Een beetje onderbouwen kan geen kwaad he Merdor ;), anders kunnen we er niet over discussiëren...

Herr Doktor

Legacy Member
Mette2 zei:
Een beetje onderbouwen kan geen kwaad he Merdor ;), anders kunnen we er niet over discussiëren...

Ik zie de i3 530 als een perfecte 'budget' gaming processor waarom? Hij presteerd natuurlijk geweldig goed in games en het is een dual core dus erg goed ondersteunt. Ook is een i3 530 super overklokvriendelijk en geraakt vlot aan de 4Ghz. Wat ik wil zeggen is dat de i3 530 weinig verbruikt ( toch 70Watt verschil onder load tegenover een Ahtlon II X4 630), zich makkelijk laat overklokken, presteerd erg goed in games, en is de goedkoopste intel processor uit de i-serie.

Beter mette? :p

al een bench http://www.anandtech.com/show/2921/2

http://www.anandtech.com/bench/Product/118?vs=105

flyingdutchman

Legacy Member
het probleem is dat het meoderbord al gauw 50€ meer is als een AMD bord...

over die 6-core. Feitelijk is die 6-core, als hij slechts 4 cores gebruikt, ook al snel genoeg voor de meeste games, dus misschien moeten we de intel i5 750 wel compleet weglaten.
Ik weet dat we dan sterk tegen de stroming in gaan varen, maar als we er allemaal achter staan, en genoeg benches hebben om het te staven...
Ik zie de laatste tijd steeds vaker dat het feitelijk niet echt de moeite meer is om een i5 750 te kopen:
1) AMD X4 955 is bijna net zo goed, voor een fractie van de prijs (goedkoper bord + cpu)
2) Zowel apps als games evolueren stilletjes aan naar gewoonweg meer cores, en niet meer gigahertzen, waardoor het voordeel van een snellere cpu mbt de snelheid per core (Dus feitelijk het voordeel dat een i5 750 heeft tov een X4 955) gewoon wegvalt.

Maar aan de andere kant hebben wij altijd cpu's met HT afgeraden omdat het 'Niet nodig is' en enkel 'nodig voor zware videorendering', terwijl we daar nu dan zelf mss toch voor zouden kiezen omdat het krachtiger is voor games. Zo gaan we wel in ons eigen voeten schieten.
... tsja keuzes keuzes

Herr Doktor

Legacy Member
flyingdutchman zei:
het probleem is dat het meoderbord al gauw 50€ meer is als een AMD bord...

over die 6-core. Feitelijk is die 6-core, als hij slechts 4 cores gebruikt, ook al snel genoeg voor de meeste games, dus misschien moeten we de intel i5 750 wel compleet weglaten.
Ik weet dat we dan sterk tegen de stroming in gaan varen, maar als we er allemaal achter staan, en genoeg benches hebben om het te staven...
Ik zie de laatste tijd steeds vaker dat het feitelijk niet echt de moeite meer is om een i5 750 te kopen:
1) AMD X4 955 is bijna net zo goed, voor een fractie van de prijs (goedkoper bord + cpu)
2) Zowel apps als games evolueren stilletjes aan naar gewoonweg meer cores, en niet meer gigahertzen, waardoor het voordeel van een snelgeclockte cpu (Dus feitelijk het voordeel dat een i5 750 heeft tov een X4 955) gewoon wegvalt.

Maar aan de andere kant hebben wij altijd cpu's met HT afgeraden omdat het 'Niet nodig is' en enkel 'nodig voor zware videorendering', terwijl we daar nu dan zelf mss toch voor zouden kiezen omdat het krachtiger is voor games. Zo gaan we wel in ons eigen voeten schieten.
... tsja keuzes keuzes

wat ik mss nog moet erbij zeggen u punt 2 het is toch AMD die hoger geklokte processoren heeft tegenover intel aangezien de i5 ?

flyingdutchman

Legacy Member
Ja klopt, maar ik bedoelde eigenlijk dat die intels sneller zijn, maar dat is wel duidelijk denk ik.:doc:

EDIT: edited

Beemerke

Legacy Member
flyingdutchman zei:
Maar aan de andere kant hebben wij altijd cpu's met HT afgeraden omdat het 'Niet nodig is' en enkel 'nodig voor zware videorendering', terwijl we daar nu dan zelf mss toch voor zouden kiezen omdat het krachtiger is voor games. Zo gaan we wel in ons eigen voeten schieten.
... tsja keuzes keuzes
Zoals je zegt moet je een beetje in dezelfde lijn blijven zoals ze opgesteld zijn.
De intel weglaten is imo geen goed idee. Ik heb vroeger een amd gehad, slechtste pc ooit, akkoord tijden veranderen maar ik heb een afkeer gekregen van amd en dat komt er nooit in, qua cpu dan hé.
Er zijn nog anderen die zweren bij intel, als er dan geen enkel systeem bijstaat kan je terug als vroeger (voor de intel liefhebbers dan) telkens een systeem voorstellen die niet in de 9lives guide staat. En de i5 750 blijft een goede basis.
Moederbord duurder klopt ook, maar dan moet je de x6 ook niet steken want die is ook een stuk duurder dan de x4, een meerprijs waar je in games weinig gaat van merken als je ziet dat mn 750 nog maar aan halve kracht draait.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan