Archief - Discussie : aankoopadvies update.

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

phate_13

Legacy Member
Welja, ik zie het dan ook niet als game-pc, maar een office-pc voor occasioneel een game op te spelen. :)

In feite loopt het wat parallel met die vraag omtrent die voeding van jouw, om eerst te antwoorden, neen, ik weet niet of dat iets goed is, maar persoonlijk zou ik gaan voor de Antec Basiq 350Watt voor 30 euro, dan ben je absoluut zeker dat het iets degelijks is, zo'n, wellicht brol, voeding zou ik niet kopen.
Maar dus gelijk jij geen voeding van 60 euro in een pc van 100 euro wilt steken (volledig terecht) zou ik absoluut geen GPU van 100 euro in een pc steken van 300 voor heel af en toe oude games te spelen. Die grafische kaart zou dan zo'n 25-30% van het budget uitmaken, wat enorm is, imho. Een HD5770 word hier zelfs aangeraden voor high-end gaming op lagere resoluties. Waarom is dan een lagere grafische kaart niet genoeg voor low-end gaming op lagere resoluties?

*Edit*: Ook belangrijk is dat niet iedereen toekomstige games wilt spelen of moet kunnen spelen.
Zo ken ik ook nog iemand hier op kot die graag ook wel wat zwaardere games zou willen kunnen spelen, maar zeker nooit 100 euro zou uitgeven voor een grafische kaart. Ok, hij heeft nu een laptop, dus de vergelijking loopt wat mank, maar als hij voor 20-30 euro een veel betere grafische kaart had gehad dan de IGP, dan had hij dan wellicht gedaan. Hij speelt dan ook af en toe games op zijn laptop, zoals GTA 3, counter strike, rollercoaster tycoon, red faction, cossacks, ... maar dan allemaal op die IGP. Met een iets betere GPU zou hij dat allemaal beter kunnen spelen (GTA 3 liep bevoorbeeld maar net vlot), en zou hij ook iets meer games kunnen spelen. Het is dat soort personen waar ik op doel. Niet iedereen is een die-hard gamer met massa's geld.
Ik ga deze hier nog eens plakken, dat is in feite de essentie, dat type persoon is waar ik op richt met dat systeem. Nogmaals dus niet als gamepc, maar als pc voor occasioneel mee te gamen.

Maar het lijkt mij dat we de discussie beter kunnen afronden, ik snap jullie argumenten ook wel, maar de discussie lijkt niet te vlotten. Anders wordt het sffs gewoon een welles-nietes-spelletje. :)

maximvdb

Legacy Member
Even een vraagje

De laatste nieuwe IGP's welke "power" bezitten die. Ik heb hier BV nog een oud S775 mobo met IGP en ik draai daar AOE II en WWP mee :)

Ik veronderstel dat de IGP's van nu een pakje sterker zijn. Zijn die niet voldoende voor oude games (net) op te draaien?

phate_13

Legacy Member
Nja, ik heb pas ook zitten zoeken naar benchmarks die de HD4200 (785G chipset) vergelijken met de HD4650 of andere discrete grafische kaarten, maar niet echt direct gevonden. Ik heb er alleszins al benchmarks van gezien, maar ik vind deze niet terug. Op mijn 4500MHD in mijn laptopje kan ik alleszins CS draaien en Flatout2 net op het randje (hapert lichtjes, is wel irritant). De HD4200 zou toch dubbel zo snel moeten zijn als mijn 4500MHD, als het zelfs niet 3 keer zo snel is.

maximvdb

Legacy Member
Volgens mij is het toch niet de moeite daar een graka in te proppen.

1. Het zal niet al te veel helpen. ( Ik zou eigenlijk wel graag een benchmark vinden van IGP Vs Low end graka's vinden)
2. Zal meer verbruiken (al dan niet minimaal)
3. Meer lawaai? (Tenzij passieve koeling natuurlijk)
4. Het gaat meer kosten, Terwijl die kosten misschien ergens anders aan te spenderen dat het een aangenamere office PC wordt ? Ik denk aan een stillere kast ofzo.

Beemerke

Legacy Member
maximvdb zei:
Even een vraagje

De laatste nieuwe IGP's welke "power" bezitten die. Ik heb hier BV nog een oud S775 mobo met IGP en ik draai daar AOE II en WWP mee :)

Ik veronderstel dat de IGP's van nu een pakje sterker zijn. Zijn die niet voldoende voor oude games (net) op te draaien?
Waarschijnlijk wel maar daar zit nu net het probleem imo, er komt wel altijd een spel uit dat je interesseerd maar dat nieuw spel kopen/spelen mag je dan wel 9/10 op je buik schrijven met je nieuw systeem dat net gepast/te zwak is.

maximvdb

Legacy Member
Beemerke zei:
Waarschijnlijk wel maar daar zit nu net het probleem imo, er komt wel altijd een spel uit dat je interesseerd maar dat nieuw spel kopen/spelen mag je dan wel 9/10 op je buik schrijven met je nieuw systeem dat net gepast/te zwak is.

Maar als je nieuwe spellen wilt kopen moet je toch realistisch genoeg zijn om te beseffen dat dat met zo een low budget PC onmogelijk is?

phate_13

Legacy Member
maximvdb zei:
Volgens mij is het toch niet de moeite daar een graka in te proppen.

1. Het zal niet al te veel helpen. ( Ik zou eigenlijk wel graag een benchmark vinden van IGP Vs Low end graka's vinden)
2. Zal meer verbruiken (al dan niet minimaal)
3. Meer lawaai? (Tenzij passieve koeling natuurlijk)
4. Het gaat meer kosten, Terwijl die kosten misschien ergens anders aan te spenderen dat het een aangenamere office PC wordt ? Ik denk aan een stillere kast ofzo.

1. Ik zou die ook graag eens fatsoenlijk vinden, maar kijk al gewoon eens naar de benchmarks van de HD4650, dat is echt wel een goed kaartje hoor, dat maakt enorm veel uit.
2. OK. :)
3. Denk dat dat wel meevalt, processor, voeding, ... maken ook lawaai, een zuinig kaartje zal niet veel extra lawaai maken normaal.
4. 25-30 euro, cava toch? :)

maximvdb

Legacy Member
phate_13 zei:
1. Ik zou die ook graag eens fatsoenlijk vinden, maar kijk al gewoon eens naar de benchmarks van de HD4650, dat is echt wel een goed kaartje hoor, dat maakt enorm veel uit.
2. OK. :)
3. Denk dat dat wel meevalt, processor, voeding, ... maken ook lawaai, een zuinig kaartje zal niet veel extra lawaai maken normaal.
4. 25-30 euro, cava toch? :)

3. Idd niet aan gedacht :)
4. Ik ge er vanuit dat dit een office PC (met al dan niet lichte game mogelijkheden) Is het dan niet beter in plaats van een "el cheapo" kast 25-30 euro meer te investeren in een kast. Bv een kast die HD's goed op zijn plaats houd zodat ze niet trillen, Beter materiaal = betere isolatie ==> Minder last van de fans?. Warmte afvloeiing zal ook beter gaan in een betere kast.

Beemerke

Legacy Member
maximvdb zei:
Maar als je nieuwe spellen wilt kopen moet je toch realistisch genoeg zijn om te beseffen dat dat met zo een low budget PC onmogelijk is?
Daarom dat ik zei dat ik zo'n systeem overbodig vind en zelf een netbook zou kopen om wat te internetten, chatten, etc. en een console voor games, phate zei wel dat die games duurder zijn maar die kosten zijn gespreid (je koopt niet elke week een game). Je kan dan tenminste deftig alle games spelen die je wilt en zo iemand zal in de meeste gevallen tevreden zijn met een netbook omdat het toch voor beperkt gebruik is (anders spaar je wel even verder voor een degelijk systeem), qua budget ben je dan ongeveer hetzelfde kwijt als met een budget "game-pc".

Vooral wat betreft de mini budget game pc's lopen de meningen nogal uiteen precies :)

phate_13

Legacy Member
Welja, ik ben ook zeker voor een betere kast, dat ga ik niet ontkennen, het is ook maar belangrijk van waar uw prioriteiten liggen. En ondertussen wel een review van de HD5450 (kutkaart) gevonden, die vergeleken word met de 785G (HD4200).

Review - Radeon HD 5450 Review: HTPC Heaven? | bit-tech.net

De HD5450 is dubbel zo snel als de IGP (1.5-2.5 keer sneller), en de HD4650 is meer dan dubbel zo snel als de HD5450 (zo'n 2.5 keer sneller). Dus ik geloof dat de HD4650 afhankelijk van applicatie tot applicatie zo'n 4-6 keer sneller is dan de HD4200 op de 785G chipset. Dat is pas een performancewinst voor amper 25-30 euro. ;)

maximvdb

Legacy Member
Voor we verder gaan met deze discussie moeten we misschien is wat duidelijkheid scheppen.

Proberen we een :

-VERY lowbudget game systeem op te stellen
-Een office PCtje ( hier zie ik een netbook niet zitten)
-Een internet Pctje

flyingdutchman

Legacy Member
Daarbij koopt iemand die amper een VGA-kaart heeft ook amper-games. natuurlijk.

EDIT: het is een GAME-best buy guide toch? ik snap niet waarom we dan over office-pc's bezig zijn?

phate_13

Legacy Member
Wat zou het verschil zijn tussen office en internet pc?

En ik denk dat het grote probleem de verschillende definities zijn van low budget game pc, en dan vooral over wat is nog speelbaar en wat niet, of iets in die aard.

Beemerke

Legacy Member
flyingdutchman zei:
Daarbij koopt iemand die amper een VGA-kaart heeft ook amper-games. natuurlijk.
Daar heb je ook een punt.

Ik zou voorstellen dat we er gewoon over stemmen.
Zijn er genoeg stemmen voor zo'n budget game pc maken we er werk van, indien niet laten we het voor wat het is.

phate_13

Legacy Member
Welja, van mij moet het er niet persé instaan hoor, als je vind dat het er niet bijhoort, we krijgen ook amper de vraag om zo'n systeempjes in elkaar te steken. Hoewel het wel handig is om daarover op één lijn te staan.
Maar persoonlijk vind ik niets mis met zo'n very low budget game systeem, het belangrijkste is natuurlijk wel om er bij te zetten wat wel en vooral wat niet mogelijk is met zo'n systeem.

Mijn belangrijkste argument om het er wel bij te zetten in de guide is dat je mensen niet meer moet laten uitgeven dan echt nodig is. Genoeg is genoeg. :)

Persoonlijk ben ik ook niet voor een stemming, ik bereik veel liever een consensus indien mogelijk. (The Belgian in me speaking. ;) )

Beemerke

Legacy Member
Ik versta je redenering wel hoor maar ik heb daar (zoals al duidelijk was) een andere mening over :)

Als iedereen ermee akkoord gaat erover te stemmen:
Voor: phate_13
Tegen: Beemerke

maximvdb

Legacy Member
Tegen

Gewoon omdat ik denk dat we een PC zoals dat niet onder de noemer "Game PC" kunnen plaatsen

phate_13

Legacy Member
Ik ga niet blijven doorrammen, maar ik kwam dit nog tegen, is best wel interessant:
techPowerUp :: Sapphire HD 4650 OC Edition 512 MB Review :: Page 28 / 30
Performance/price -verhouding.

En deze quote:
If you are purely looking for the best bang for the buck in the ATI graphics card lineup then the HD 4650 and HD 4670 are definitely the best choice. While their 3D performance can certainly not rival high-end cards they are good for some pretty serious gaming.

En ok, ik weet dat het een ouder artikel is, maar games zijn niet zoveel zwaarder geworden de afgelopen jaren en de performance/prijs verhouding is nog altijd in het voordeel van de HD4650, zeker ten opzichte van de HD5xxx series.

Maar ik zal mij neerleggen bij de dictatuur van de meerderheid. ;) (But I will be baaaaaa.... ...aaaack!) (En imho, ik zal de HD4650 effectief gaan aanraden als er mensen zeer sporadisch oude games zouden willen spelen.)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan