Archief - Discussie : aankoopadvies update.

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Beemerke

Legacy Member
Merdor zei:
zoals phate al had gezegd, er zijn mensen die dat gewoon niet doen. En dat systeem diende vooral als office pc maar dan met een budget graka als optie in.

Het cheapste dat we kunnen maken, zou bv. voor office ( mails, internet ... ) een atom volstaan?
Je moet weten wat je wilt hé want hier zeg je dat het een office pc is met een budget graka als optie, dat blijft dan een office pc, geen game pc :p

Herr Doktor

Legacy Member
Beemerke zei:
Je moet weten wat je wilt hé want hier zeg je dat het een office pc is met een budget graka als optie, dat blijft dan een office pc, geen game pc :p

correctie budget game systeem

er moet iets het goedkoopste zijn moet dat nu juist lukken dat die athlon II ook voor office toepassingen geschikt is :p.

Anyway, ik ben in de vorige post altijd op jullie ideeën voort gegaan mijn persoonlijke idee is dan ook 2de hands dat ben ik dan ook al langer dan vandaag aan het aanhalen maar soit wie ben ik dan ook :p

Vorda

Legacy Member
phate_13 zei:
Daar volg ik ook in, daarom ook zeker vermelden bij die pc dat men wellicht beter 2de hands gaat kijken.

Is misschien ook wel een sjiek idee: Een 2dehands systeem in de guide steken. Dan moeten we natuurlijk wel onderdelen gebruiken die vaak 2de hands verkocht worden, maar lijkt me wel interessant.

Quadcore Intel: Q9450/Q9550/... ~100-130
Mobo Intel: P5... ~60
GPU: HD4850 ~50-60
Ram: 4GB ~50
...

Misschien niet echt handig om daarvan te vertrekken om een systeem samen te stellen, maar het kan mensen wel een idee geven van wat de prijs/prestatie-verhouding en de voordelen van een tweedehands systeem zijn. :) En dan er ook op wijzen hoe deze zich verhoud ten opzichte van de rest van de systemen in de guide.

Heel goed idee! Ik zou voor de CPU en moederborden niet specifiek gaan. Iets zoals 'een quadcore cpu met X ghz per kern' en een 'mobo met...?' gaat beter passen. 3D kaart kan je niet anders dan een paar modellen meegeven.

En het zou een goede plek zijn om de vraag te stellen of je wel moet upgraden en of enkel je GPU niet voldoende zou zijn. Een vraag die toch ook regelmatig terugkomt tegenwoordig. (of enfin, die vaak door ons gesteld wordt)

Xtala

Legacy Member
phate_13 zei:
Daar volg ik ook in, daarom ook zeker vermelden bij die pc dat men wellicht beter 2de hands gaat kijken.

Is misschien ook wel een sjiek idee: Een 2dehands systeem in de guide steken. Dan moeten we natuurlijk wel onderdelen gebruiken die vaak 2de hands verkocht worden, maar lijkt me wel interessant.

Quadcore Intel: Q9450/Q9550/... ~100-130
Mobo Intel: P5... ~60
GPU: HD4850 ~50-60
Ram: 4GB ~50
...

Misschien niet echt handig om daarvan te vertrekken om een systeem samen te stellen, maar het kan mensen wel een idee geven van wat de prijs/prestatie-verhouding en de voordelen van een tweedehands systeem zijn. :) En dan er ook op wijzen hoe deze zich verhoud ten opzichte van de rest van de systemen in de guide.

Zou zeer leuk zijn moesten die Q9x50 cpu's ook effectief te vinden zijn :p
(een tijdje geleden viel dat dik tegen)

flyingdutchman

Legacy Member
om eerlijk te zijn zie ik amper Q9550s langskomen.. als je adn toch een 2de hands gamesysteem wilt gaan aanraden, zou ik eerder gaan kijken in de richting van de e6600,e6750 en dan combineren met een 8800gt of 3870.. Dat zijn nu wel kaarten/chips die nu hun best tijd gehad hebben en die je veel ziet langskomen.

Q9450/Q9550 zijn daarbij vaak nog best duur in 2de hands, omdat ze heel gewild zijn door mensen met een e6600/e6750/e8400 om hun dual naar een quad te upgraden.

phate_13

Legacy Member
*Bump*

Topic moet nog altijd worden geupdate.

Ik heb ook eindelijk eens een mailtje naar alternate gestuurd, betreffende hun pc-builder, na weer iemand die kwam vragen of zijn voeding wel goed genoeg was.

Beste alternate,

Ik apprecieer de moeite die er gedaan word om klanten te helpen aan de hand van de Pc-builder, waar ik echter niet tegen kan, is dat dit, al dan niet opzettelijk, word gebruikt om mensen duurdere producten te doen kopen.

Ik ben nu reeds jaren actief op een forum omtrent hardware, aankoopadvies. Dus in feite help ik mensen bij het samenstellen van een pc en dergelijek. De laatste tijd gebeurt het echter veel te vaak dat mensen terugkomen met de vraag of de voeding die wij geselecteerd hebben wel sterk genoeg is omdat Alternate beweerd:
"Grafische kaart (PCIe) - Voeding
•De stroomsterkte van de voeding op de voor de grafische kaart gebruikte 12 Volt lijn is niet toereikend voor de gekozen grafische kaart. Kiest u alstublieft een andere voeding of andere grafische kaart.
•Het vermogen van de voeding is niet toereikende voor de gekozen grafische kaart. Kiest u alstublieft een andere voeding, of een andere grafische kaart."

Terwijl dit volledig incorrecte informatie is.
Ik weet niet op welke manier dat deze Pc-builder bepaald of een voldoende sterk is of niet, echter is de marge die gehanteerd word belachelijk groot. Zo is een zeer degelijke kast, die wij dan ook graag aanraden de Antec NSK-4482B EC, met Antec Earthwatts 380W Green. Deze voeding kan met gemak zelfs een systeem met HD5850 aan. De peak-load bijeen degelijk systeem met HD5850 (met lichtjes overclockte i7 920) ligt zelfs nog altijd onder de 300Watt (hoewel je bij een HD5850 wel een tussenstukje zult moeten gebruiken voor deze aan te sluiten, dus dat kan ik nog begrijpen als deze voeding word afgeraden bij een HD5850). En dat terwijl de Pc-builder zelfs indien ik een HD5670, die zelfs geen extra pci-connector nodig heeft, nog altijd beweerd dat de voeding niet sterk genoeg zou zijn. Wat natuurlijk ronduit belachelijk is.

Anyway, tot en met HD5770 is er belange geen probleem qua wattage, en ook geen probleem qua aansluitingen.

Ik hoop dat dit probleem eens word bekeken en hoop ook van jullie terug te horen. Zulke onzinnige beweringen, die in mijn ogen lijken op het aansmeren van iets duurder, vind ik persoonlijk niet kunnen op een kwaliteits webshop, waar ik alternate toch wel onder kan rekenen. Het is zeker niet bedoeld als kritiek op de site in het algemeen, welke, dat mag gezegd worden, goed en overzichtelijk in elkaar zit, en waar duidelijk moeite in gestoken word. Ik zou het echter graag zien dat deze zorg verder uitgebreid word naar een accurater advies bij de pc-builder.

Met vriendelijke groet,

Mette2

Legacy Member
Ik ben benieuwd naar het antwoord, maar waarschijnlijk gebruiken zij gewoon de system requirements van de fabrikant, in dit geval AMD, die voor de HD5770 een voeding van 450W of meer aanraad, wat natuurlijk enorm hoog is, maar men wil natuurlijk vermijden dat mensen met een brolvoeding problemen zouden ondervinden. Alternate wil dit natuurlijk ook vermijden, maar het komt hen dan ook wel goed uit dan vele mensen meer gaan uitgeven aan onderdelen die ze in bepaalde gevallen gewoon niet nodig hebben.

IMO kunnen ze beter een soortgelijke builder maken zoals bij Tones of Jaha of Power4PC, waarbij je eerst moet kiezen welk type PC je wil samenstellen (budget/gaming/office/...) en dan vertrekt van een basis waar je bij elk onderdeel de optie hebt om een kleine aanpassing te doen naargelang persoonlijke eisen...

OT : moederbord voor systeem 3 zou ik zeggen : Asrock 870 Extreme3

phate_13

Legacy Member
Inderdaad, men kijkt vooral naar het opgegeven wattage door de fabrikant.

Beste

Het is zeker niet de bedoeling klanten te zware voedingen te verkopen die ze toch niet nodig hebben.

De PC-builder gaat af op het vermogen dat volgens de fabrikant van de grafische kaart vereist is. Als u bijvoorbeeld kijkt op de website van XFX naar een ATI HD5850 (Graphic Cards - ATI Radeon HD 5000 - ATI Radeon) staat er bij specificaties -> Minimum Power Requirement: 500W with two 6-pin power cables.

Een ATI Radeon HD5670 zou natuurlijk wel perfect moeten gaan, en het opgegeven vermogen zou ook geen probleem mogen geven met de PC builder.
De vermogens die opgegeven staan bij de grafische kaarten zullen in ieder geval nagekeken en aangepast worden waar nodig.

Bedankt voor de opmerking en als u nog vragen heeft mag u me steeds contacteren.

Met vriendelijke groeten,

Jens Teblick

Alternate Belgie Contentbeheer

Is alleszins een mooi antwoord, dat kan ik ten zeerste appreciëren.

flyingdutchman

Legacy Member
Ok we gaan het afmaken en doorsturen naar Davion zodat de sticky ge-edit kan worden, nog een laatste check! :

Systeem 1.
Mobo: MSI 770-C45 ~55€
CPU: AMD Athlon X2 240 ~60€
MEM: 2GB Kingston DDR3 1333 ~50€
GRK: AMD ATI HD 5750 512MB ~100€*
Case+Voeding: Antec NSK-4482B EC ~85€
HDD: Samsung 500GB F3 ~47€
DVD: Samsung S233C ~ 20€
Verzending en assemblage ~50€
Totaal: 467€

Opties:
- OS: Windows 7 Home Premium 64 Bit systembuilder ~ 100€
- GRK: AMD ATI 5770 1GB (+32€)
- HDD: Samsung 1TB F3 (+28€)
- CPU: AMD X4 630 (+40€)

Aanbevolen monitoren: LG W2253V-PF (1680x1050)
Aanbevolen maximum resolutie standaard: 1280x1024
Aanbevolen maximum resolutie met HD 5770: 1680x1050
---------------------------------------------------------------------------------------------

Systeem 2.
Mobo: MSI 770-G45 ~70€
OF: MSI 770-C45 ~50€
OF: Asus M4A77T A770 ~70€
CPU: AMD Athlon X4 630 ~105€
MEM: 2x2GB Kingston DDR3 1333 ~100€
GRK: AMD ATI 5770 1GB ~150€
Case+Voeding: Antec NSK-4482B EC ~85€
HDD: Samsung 1TB F3 ~75€
DVD: Samsung S233C ~ 20€
Verzending en assemblage ~50€
Totaal: 655€

Opties:
- OS: Windows 7 Home Premium 64 Bit systembuilder ~ 100€
- CPU: AMD Phenom II X4 955 (+50€)
- Cooler: Scythe Mugen 2 rev. B (+35€) -> stilte en flinke OC
- Cooler: Cooler Master TX3 (+15€) -> enkel stilte en zeer lichte OC
- GRK: AMD ATI 5830 (+80€)

Aanbevolen monitoren: LG W2253V-PF (1680x1050), Samsung Syncmaster 2443BW (1920x1200)
Aanbevolen maximum resolutie standaard: 1680x1050
Aanbevolen maximum resolutie met HD 5850: 1920x1080/1200
------------------------------------------------------------------------------------------------

Systeem 3.
Mobo: ASRock 870 Extreme3 ~90€
OF: ASRock 880G Extreme3 ~110€
Indien 5870 -> Zie mobo's Systeem 2
CPU: AMD Phenom II X4 955 ~170€
Cooler: Scythe Mugen 2 rev. B ~35€
MEM: 2x2GB Kingston DDR3 1333 ~100€
GRK: 2x AMD ATI HD 5770 1GB ~2x150€ -> 300€
OF: AMD ATI HD 5870 ~350€
Case: Cooler Master CM 690 ~60€
HDD: Samsung 1TB F3 ~75€
Voeding: Antec Earthwatts 650W ~75€
DVD: Samsung S233C ~20€
Verzending en assemblage ~50€
Totaal: 970€

Opties:
- OS: Windows 7 Home Premium 64 Bit systembuilder ~ 100€
- SSD 40GB: Intel X25-V G2 Postville 40GB (+110€) + 2,5" bracket (~10€)
- SSD 64GB: Crucial RealSSD C300 2.5" 64GB (+150€) + 2,5" bracket (~10€)
- SSD 80GB: Intel X25-M G2 Postville 80 GB (+200€) + 2,5" bracket (~10€)
- Case: Cooler Master CM690II (+30€)
- Case: Antec P183 (+60€)
- Case: Cooler Master HAF922 (+30€)

Aanbevolen monitoren: Samsung Syncmaster 2443BW (1920x1200),
Aanbevolen maximum resolutie standaard: 1920x1080/1200
Aanbevolen maximum resolutie met HD 5870: 1920x1080/1200
------------------------------------------------------------------------------------------------

Systeem 4.
Mobo: Asrock P55 Deluxe3 ~150€
Indien 5870: Asus P7P55D LX ~100€
CPU: Intel Core i5 750 ~210€
Cooler: Scythe Mugen 2 rev. B ~35€
MEM: 2x2GB Kingston DDR3 1333 ~100€
GRK: 2x AMD ATI HD 5770 1GB ~2x150€ -> 300€
OF: AMD ATI HD 5870 ~350€
Case: Cooler Master CM 690 ~60€
HDD: Samsung 1TB F3 ~75€
Voeding: Antec Earthwatts 650W ~75€
DVD: Samsung S233C ~20€
Verzending en assemblage ~50€
Totaal: 1180€

Opties:
- OS: Windows 7 Home Premium 64 Bit systembuilder ~ 100€
- SSD 40GB: Intel X25-V G2 Postville 40GB (+110€) + 2,5" bracket (~10€)
- SSD 64GB: Crucial RealSSD C300 2.5" 64GB (+150€) + 2,5" bracket (~10€)
- SSD: Intel X25-M G2 Postville 80 GB (+200€) + 2,5" bracket (~10€)
- GRK: AMD ATI 5970 1GB (+270€/300€)
- [5970 Geschikt] Case: Antec P183 (+60€) of Cooler Master HAF922 (+30€)
- [5970 Ongeschikt] Case: Cooler Master CM690II (+30€)

Aanbevolen monitoren: Samsung Syncmaster 2443BW (1920x1200), (2560x1440)
Aanbevolen maximum resolutie standaard: 1920x1080/1200
Aanbevolen maximum resolutie met HD 5970: 2560x1440


laat weten wat je ervan vind, heb overal wat aangepast.

phate_13

Legacy Member
Uhu, ik zou windows en assemblage apart zetten.
Voor de rest, mooi geupdate.

blockkiller

Legacy Member
misschien de brackets bij alle SSD's zetten aangezien het nu lijkt alsof enkel die X25 dat bracket nodig heeft.

flyingdutchman

Legacy Member
SXe zei:
Ging je nu niet de Windows enzo er uit laten?

done

phate_13 zei:
Uhu, ik zou windows en assemblage apart zetten.
Voor de rest, mooi geupdate.

done, assemblage moet toch erbij blijven vind ik, is toch een grote minderheid die zelf assembleert

blockkiller zei:
misschien de brackets bij alle SSD's zetten aangezien het nu lijkt alsof enkel die X25 dat bracket nodig heeft.

done

---------
nog een vraag van mijn kant : is het nu niet wat te onoverzichtelijk met al die 1000 opties elke keer, en dan dat gedoe met OF de 5870 met een kaal mobo OF de 5770 CF met een luxe mobo...
keuze keuzes keuzes
Eventueel de kasten als apart blokje onder erbij zetten van: alle kasten kunnen ook vervangen worden door een van de onderstaande kasten, en dan die kasten allemaal die wij aanraders vinden ivm prijs/kwaliteit en dan van iedere categorie 1 (gamerkasten met veel lampkes, hele strakke designs en de de kasten die ertussenin zitten)
Dat kunnen we ook met SSDs doen, aangezien er nu ook weer een waslijst aan SSD's bij de opties staat.

Vorda

Legacy Member
Die extra opties zijn toch gelijk voor de rest inderdaad. Plus, voor SSDs moet je nog toch nog iets extra schrijven. Eigenlijk, ik denk dat Phate en ik het meest geboeid zijn in SSD's, anders werk ik wel even samen met hem om er een sticky over te schrijven, die we geüpdatet houden. Zal het stukje tekst hier zetten tegen zaterdag, kunnen jullie nog opmerkingen geven.

(@phate: heb gemerkt dat je redelijk actief bent in het SSD topic @ tweakers)

phate_13

Legacy Member
Inderdaad, kast + ssd apart vanonder zetten met wat uitleg bij.
Alsook misschien cpu-koelers uit de standaard configs halen en een paar aparte opties geven vanonder?
- AC Freezer 7 Pro
- AC Freezer Xtreme
- Scythe Mugen 2
- Prolimatech Megahalems
- Corsair H50

Ofzoiets. (Denk dat dat elk in hun prijsklasse bij de betere zijn.)
En steeds er een zinneke uitleg bij dat mensen een idee hebben op wat die gericht zijn.

Mette2

Legacy Member
² de grote meerderheid overclockt toch niet, en dan is een Mugen II nogal overkill imo...

Frederic

Legacy Member
Iedere keer is de resolutie van de lg w2253v-pf verkeerd, dat is een 1920x1080 monitor
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan