Archief - Discussie : aankoopadvies update.

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Vorda

Legacy Member
phate_13 zei:
Inderdaad, kast + ssd apart vanonder zetten met wat uitleg bij.
Alsook misschien cpu-koelers uit de standaard configs halen en een paar aparte opties geven vanonder?
- AC Freezer 7 Pro
- AC Freezer Xtreme
- Scythe Mugen 2
- Prolimatech Megahalems
- Corsair H50

Ofzoiets. (Denk dat dat elk in hun prijsklasse bij de betere zijn.)
En steeds er een zinneke uitleg bij dat mensen een idee hebben op wat die gericht zijn.

Ik heb daar onlangs een kort stukje over geschreven:
- budget: Hyper N520 (toch soms luidruchtig)
- prijs/kwaliteit: Mugen 2
- kwaliteit boven 50 euro: Megahalems (de meerprijs boven een Mugen 2 niet echt waard imo)
- Kwaliteit rond 70 euro: H50
Het enige wat er nog bij moet is een stille koeler, een van de AC's dus. Alhoewel een stock tegenwoordig ook wel redelijk stil is als we geen tropisch weer hebben.

ps: ik heb dat van "luidruchtig" er terug bijgezet, heb sindsdien nog wat reviews gelezen die hetzelfde zeggen.

phate_13

Legacy Member
Nu het toch over schermen gaat, er misschien ook een kwaliteitsscherm bij zetten? Iet's met een s-ips paneel. Mag in feite ook wel meer worden aangeraden bij de high-end systemen, persoonlijk vind ik dat je daar mee aan hebt dan aan een upgrade van HD5850 naar HD5970 zelfs. Of gelijkaardig. Een scherm is toch iets dat normaal meerdere pc's meegaat.

Ook was hier laatst een topic waar een aantal interessante 2.0 geluidssetjes ed. zijn aangehaald van rond de 50 euro. Misschien interessant als we daar ook een paar degelijke kunnen van aanraden. Als iemand dat ziet zitten. Want het word wel steeds meer en meer werk op die manier natuurlijk.

Xtala

Legacy Member
De betere schermen zouden inderdaad wel mooi zijn.
Er zijn tegenwoordig een paar uitstekende schermen met IPS panelen op de markt die zeer betaalbaar zijn (zie ook de thread die hier onlangs passeerde).

CritRawket

Legacy Member
270-300 € voor een 5970, daarvoor zoude mense de wereld rondtrekke

phate_13

Legacy Member
CritRawket zei:
270-300 € voor een 5970, daarvoor zoude mense de wereld rondtrekke

Gaan we hier een beetje onnozel doen?
Of ben je nu effectief zo slecht in lezen dat je niet had gezien dat er een "+" voor stond en dat je dus de prijs van de HD5770's + die prijs moet doen?

phate_13

Legacy Member
Ik en Vorda zijn dus over een stukje van SSD's bezig, ik ga hier de dingen posten, dan kunnen andere mensen er ook reacties op geven. Dan is het wat opener. ;)

Anyway, mijn gedachten momenteel van wat er in moet:

1. Uitleg voordelen SSD's over HDD's.
2. Uitleggen wat belangrijk is voor een goede ssd. (Verschil Sequentieel en Random read/write uitleggen.)
3. Een lijst met goede SSD's.

2 is vooral belangrijk zodat mensen snappen dat een Crucial C300 beter is dan bijvoorbeeld de WD, terwijl de WD een veel hogere sequentiele schrijfsnelheid heeft, en op het eerste zicht beter lijkt.

Ik begin al met 3: Lijstje:
Absoluut budget, en eigenlijk niet aangeraden omdat het wat krap is:
- OCZ Onyx 32GB: ~80 euro
- Intel X25-V 40GB: ~115 euro

Budget-ssd's waar je iets mee bent:
- Kingston SNV425-S2/64GB: ~140 euro
- Western Digital SSC-D0064SC-2100 64GB: ~140 euro
- Crucial C300 64GB: ~145 euro (<-- Beste budget-ssd.)

High-end ssd's:
- OCZ Agility 2 60GB: ~195 euro (<-- Goedkoopste van de best presterende ssd's.)
- OCZ Vertex 2 60GB: ~200 euro
- Corsair Force 60GB: ~200 euro
(Vertex en Force: Zijn gelijk aan de Agility, enkel de "aligned" 4k random write is significant beter, wat dat in de praktijk zegt, dat weet ik niet, weinig wellicht.)

Grotere ssd's:
- Intel Postville 80GB: ~220 euro (<-- Enkel nemen als je meer dan 60GB nodig hebt.)
- OCZ Vertex 96GB: ~215 euro

Indien je nog meer plaats nodig hebt: Zoek de grotere broertjes van bovenstaande ssd's.
Er zijn nog vele andere ssd's, de ssd's die hier zijn opgesomd zijn echter degenen die normaal het meeste waar voor hun geld bieden. De meeste andere ssd's die even veel kosten zullen kleiner en/of trager zijn dan één van de bovenstaande.

flyingdutchman

Legacy Member
Zijn die dure Vertex en Force niet met die Sandforce controllers (Die zo verschrikkelijk duur zijn)?

phate_13

Legacy Member
Inderdaad, die Agility 2 ook. En die zijn inderdaad natuurlijk stukken duurder, maar daarvoor krijg je ook wel serieus wat prestaties voor terug.

BiZi

Legacy Member
Hi,

Ik ben van plan om een netbook (10inch) aan te schaffen. Naar welk merk/type moet ik zien voor een model waarvan de batterijduur goed is?

Netbook zal enkel worden gebruikt voor thuis te surfen en voor op het vliegtuig/verlof. Geen gaming of andere gadgets.

Merci alvast!

phate_13

Legacy Member
BiZi zei:
Hi,

Ik ben van plan om een netbook (10inch) aan te schaffen. Naar welk merk/type moet ik zien voor een model waarvan de batterijduur goed is?

Netbook zal enkel worden gebruikt voor thuis te surfen en voor op het vliegtuig/verlof. Geen gaming of andere gadgets.

Merci alvast!

Start daar maar een nieuwe topic voor. :)
Deze topic dient om een guide te maken om mensen te adviseren. ;)
(Haal dan ook dadelijk je budget aan.)

phate_13

Legacy Member
We moeten eens kijken voor de Sticky aankoopadvies-topic eens grondig overhoop te halen. We moeten daar zelf aankunnen, dat bijvoorbeeld flyingdutchman zelf die post kan editten. Dat ik en Vorda onze SSD-guide daar bij zetten, die we zelf kunnen editten.
En ALLE posts van Wiffy weg uit die topic, en één nieuwe post vanboven met een inhoud van de topic, in het kort. Ook zou ik de aankoopadvies post in 2 splitsen, zoals we nu met de ssd's ook hebben gedaan. ééntje met uitleg, ééntje met concreet advies.

Vorda

Legacy Member
Vooral duidelijk en snel linken naar concreet advies is belangrijk, zoals het nu is denk ik dat de meesten nooit tot het advies deel geraken.

phate_13

Legacy Member
Inderdaad, dat is de reden waarom ik het zou willen aangepast zien.
1. Mensen moeten de informatie terug vinden.
2. De informatie moet overzichtelijk zijn.
3. De informatie moet makkelijk zijn te updaten.

Er zijn problemen met alledrie die puntjes momenteel.

Vorda

Legacy Member
rafbanaan zei:
Heb geen andere versie.

Waarom zou dat problemen geven ?


En onder welke sectie vind je dit dan ?

Zoek eens goed in je handleiding ;) staat ergens bij RAID enzo.
Over verse installatie met upgrade CD: Clean Install Windows 7 With Upgrade Media and Product Key on Formatted or Empty Blank Hard Drive » My Digital Life

@Davion: geen probleem mee als het op termijn gemerged wordt met een algemeen hardware topic (de uitleg dan) en het advies topic (de advies post), maar er is toch nog een verschil tussen uitleggen wat een CPU en voeding is, en wat een SSD is imo. Het is een nieuwe openbloeiende markt die zelfs voor ervaren pc rotten veel vraagstukken kan opwerpen. Vandaar mijn mening dat het een eigen topic verdient in de huidige status. (ik link ook duidelijk en snel naar de advies post in een opvallend kleurtje ;) )

Voor de rest van de topics op dit forum bespreken we het best in het topic dat nu loopt ( https://www.beyondgaming.be/archive/aankoopadvies.55/discussie-aankoopadvies-update.726537 ). Het zou inderdaad niet slecht zijn als je posts 5, 12, 13 en 14 ook naar dat topic kunt verplaatsen, dan vervolgen we daar dit gesprek.

flyingdutchman

Legacy Member
aight aight. het zit erbij nu, maar het is echt nog niet zoals ik het wil.. en dan moet ik dat weer aan davion gaan vragen :p
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan