Archief - Discussie : aankoopadvies update.

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

phate_13

Legacy Member
Snelheid ligt zelfs eerder op 100-120MB/s bij de grotere HD's. Dus op USB 2.0, waarbij je inderdaad op 25-30MB/s zit, kun je slechts 1/4 van de snelheid benutten.

Ik wil heel graag een USB 3.0 HD hebben, ik heb mij al vaker geërgerd aan "snelheid" van mijn externe HD's. (En ja, ik weet, je hebt ook eSata ed. Maar dat kun je ook niet overal gebruiken, zit ook een serieuze meerprijs aan ed.)

phate_13

Legacy Member
https://www.beyondgaming.be/archive/aankoopadvies.55/upgrade-grafische-kaart-pc.747201

Dus in feite inderdaad, wij raden een 650Watt voeding voor een setup, die maximum een 350Watt verbruikt. En dat terwijl wij over het algemeen (en vooral ik) toch proberen de beste voeding voor de omstandigheden aan te raden met zo weinig mogelijk overkill.

Zelf zit ik met een paar dilemma's nu.
Mijn eerste gedacht was:
Antec EarthWatts 500Watt, echter is dan de Corsair VX450 (die even veel kost) beter, deze is intern hetzelfde, maar dan met een deel betere componenten. Echter is deze lager gewatteerd (ik vind dat niet erg, maar gaan we meer commentaar op krijgen.) en deze heeft slechts 1 6-pins connector, de Earthwatts 2.
Een andere optie is dan nog de OCZ StealthXStream 2 500W, welke dadelijk 15 euro goedkoper is (maar deze heeft ook maar 1 6-pins connector).


Persoonlijk neig ik naar de VX450, misschien is het dan wel interessant, als we deze nemen, om ook dadelijk deze conclusie er bij te zetten:

As we mentioned, this product is identical to Antec EarthWatts 500 W, but using better capacitors – it was really good to see Japanese capacitors on an entry-level product –, a better-looking housing (black vs. standard grey), a better cooling system (120 mm fan vs. 80 mm fan) and more power plugs (six peripheral power plugs vs. three; six SATA power plugs vs. three). But Antec EarthWatts has as a big advantage coming with two video card power cables. In fact this is the only problem with this product from Corsair: if you want to use two video cards in SLI or CrossFire modes you will need to use an adapter to convert a standard peripheral power plug into a 6-pin auxiliary video card power plug. Being in fact a 570 W product, it can easily feed two video cards.
Corsair VX450W Power Supply Review | Hardware Secrets


In mijn zoektoch ook tegengekomen: De Corsair heeft veel meer aansluitingen dan de OCZ. Of dat positief of negatief is zal van persoon tot persoon afhangen. Maar over het algemeen is meer toch beter.
http://www.ocztechnology.com/produc...-stealthxstream-2-400w-600w-power-supply.html
http://www.corsair.com/products/vx/default.aspx

Musk

Legacy Member
phate_13 zei:
Bump, opmerkingen omtrent voeding?

Niet dat ik bij de kenners hoor, maar:


Wanneer je als alternatief van een Crossfire/SLI bij de sticky 1 (zwaardere (Cfr.HD5870)) kaart aanraadt, is het in dat geval dan niet wél nuttig om een zwaardere voeding aan te raden, aangezien er naar de toekomst toe dan eventueel voor SLI/CF gekozen kan worden.

phate_13

Legacy Member
Dat is voor Systeem 1 en 2 toch, niet?

Ik snap enkel wel niet goed op wat je reactie gericht is. :)

Vorda

Legacy Member
phate_13 zei:
Dat is voor Systeem 1 en 2 toch, niet?

Ik snap enkel wel niet goed op wat je reactie gericht is. :)

Op de post boven me, maar boeit eigenlijk niet aangezien 1 en 2 een case+voeding hebben. We kunnen eens bespreken of het de moeite is om dit te splitsen nu ze beiden een mooi crossfire-mogelijk mobo hebben, maar ik zou het niet aanraden.
Als ze ooit toch CF willen gaan, moet er maar een nieuwe voeding in.


De guide update is af, hier is de changelog:

Changelog:
21/09/2010
- GTX 460 786mb --> 1024mb
- prijzen update
- resoluties update
- systeem 3 en 4 noemen nu 3a en 3b
- RAM merk is weg
- voeding van systeem 4 is nu 650W TP
- systeem 3b heeft nieuw alternatief mobo
- X6 standaard bij systeem 3a gezet, X4 als "besparing" optie.
- CM690 overal veranderd in 690 II
- kleine foutjes opgeruimd



Verklaringen & vragen:
- gtx 460 786 --> 1024 : 786 was €190, 1024 was €205.
- MSI mobo is de G versie (ipv C) geworden. Beter uitgerust maar toch 20 euro goedkoper. Vaag :)
- CM690 was soms niet meer te verkrijgen, en maar 10 euro goedkoper dan de 690 II versie.
- Earthwatts 650 is gevoelig in prijs gestegen, op deze prijs moet ze concurreren met onder andere de Coolermaster Silent Pro M600 (Coolermaster Silent Pro M600 Review ). Een vergelijking waarin de CM ruim wint imo.
Alternatief is de StealthXStream 2 600W, die een 15 euro goedkoper is. Deze heeft als nadeel wel het lage aantal aansluitingen
Ik heb ze voorlopig in de SxS2 veranderd. We moeten eens bespreken of we deze kiezen, of de CM M600.
- door het grote prijsverschil tussen 3a en 3b heb ik besloten om de X6 "standaard" aan te raden, om zo de twee systemen een beetje meer gelijk te trekken en het duidelijk tot een hexacore vs snelle quadcore te laten komen. De X4 staat er nog bij als besparings optie. Bezwaren zijn altijd welkom.


Ik heb iets uit mijn vorige post niet gedaan: de F3 ecogreen is er niet in gekomen. WD green geeft blijkbaar iets betere prestaties, veranderen niet waard dus imo.

Vorda

Legacy Member
En de nieuwe sticky:
9lives.be GAME best buy guide.

Voorwoord :
Wij gaan hier uit van GAME PC's. Geen renderfarms of workstations, ook geen HTPC's of netbooks... GAME PC's.
Er is voor iedere categorie van computergebruiker een prima oplossing, zowel voor beginners en gevorderden. Een gevorderde is iemand die wel een beetje "into" computers is, die het wel interessant vind, en eventueel zijn volgende computer eventueel wel helemaal zelf wilt bouwen.
Deze computers hebben uitgebreidere overclock opties, en wat meer opties om te upgraden, systemen 4 & 5.
De beginner, is iemand die gewoon een goede game-pc wilt, die er eigenlijk helemaal níks van weet, en ook geen zin heeft om alles uit te zoeken en wss ook niet gaat upgraden. De beginner krijgt (uiteraard) veel meer aandacht.

Onderdelen:
Case: Dit is eigen smaak, maar probeer rond de merken Antec, Cooler Master, Silverstone en Lian Li te blijven, zo ben je gegarandeerd van goede kwaliteit. Je zult zien dat de eerste 2 het interessants zijn vanwege hun prijs/kwaliteit verhouding. Let op: een kast voegt NIKS toe aan de prestaties die op je scherm getoverd worden, enkel het uiterlijk en de koeling worden slechter/beter.
HDD: Wij kiezen consistent voor de Samsung F3 over de complete lijn PC's. Een goed alternatief is de Western Digital Black 1TB
DVD: Onze voorkeur gaat hierbij uit naar de Samsung S233C, een goed alternatief zijn de NEC dvd-rw's.
Voeding: kiezen voor een kwaliteitsmerk is HEEL ERG BELANGRIJK bij een voeding. Indien hij niet goed functioneerd zou een b-merk voeding uw hele PC mee kunnen slepen, terwijl een a-merk de pc voor de rest intact laat. A-merk : Antec , Cooler Master, Corsair, Tagan, Enermax, Be Quiet, OCZ, Thermaltake... etc. Merken die men ZEKER moet vermijden : Q-Tec, Tybotec, Trust, Sweex, HKC,
Mobo's: het belangrijkste hierbij is de chip. Aangezien de nvidia chipsets zo een matige kwaliteit hebben kiezen wij zoveel mogelijk voor ATI chips (in het AMD geval), bij intel kiezen we voor intel-chips.
CPU's: we kiezen hier voor game-cpu's , met de nadruk op hoge clocksnelheden, veel cache, en een goede keuze voor Quadcore (volledige ondersteuning door games komt er nu aan, Hyper Threading is 100% nutteloos)
Geheugen (MEM): Aangezien de aanhoudende hoge prijzen van intern geheugen, kiezen we bijna altijd voor de goedkoopste latten. Ook aangezien de invloed van snel geheugen op je totale pc maar 0.001% is.
Videokaarten/Grafische kaart (GRK): We kiezen voor goede prijs kwaliteit videokaarten en waar mogelijk SLI of Crossfire (2 kaarten verbinden) setups.
CPU-koeler: Sommige mensen willen extra stilte en/of betere overclock opties. Voor gewone extra stilte kiezen we meestal voor een eenvoudig tower-koeler (blok met aluminium lamellen). Indien we betere stilte én betere overclocking wensen, kiezen we voor een extra groter tower-koeler (meestal rond de 40€).
Stillere GRK: Omdat sommige videokaarten warm kunnen worden, gaan de koelers sneller draaien, om dit te counteren worden er soms versies met muisstille koelers geintroduceerd, dit zijn de: TOXIC en Vapor-X (Sapphire) en de Lightning,Twin Frozr en HAWK (MSI) net als de AMP! (Zotac) en anderen. Deze zijn ook vaak heel iets (marginaal) sneller en een stukje duurder dan hun normale broertjes.
Fans: Je behuizing (Case) word vaak met meer ventilator plaatsen geleverd dan er daadwerkelijk aan ventilators inzitten. Je kunt de overige plaatsen opvullen (de hoeveelheid staat bij de specificaties van je kast als “optionele” ventilators) doormiddel van extra-ventilators (meestal van de 120mm groote) die meestal rond de 5 à 10€ kosten. De ventilators van hetzelfde merk kopen zorgt voor stille en kwalitatieve fans

Extra info over de verschillende merken van ATI/Nvidia kaartjes : Merk maakt in principe niks uit maar het is vooral het model waar je moet op letten. Als je wil gaan overclocken controleer je best of het gaat over een reference(standaard,van de fabriek uit bepaalt) model of niet, als het geen reference model is, dan is de kans groot dat je het voltage niet kan verhogen waardoor je kansen op een goeie/stabiele overclockte kaart sterk afnemen.

Samenstelling:
Assemblage en verzending: als je al je componenten gekozen hebt, en ze in je winkelmandje (virtueel of echt) hebt gegooid, dan moet je vaak nog onder 'service' of 'assemblage' de optie om te assembleren toevoegen, dit is zeer variabel tussen de webshops. Bij de een is het gratis en bij de ander kost het 25€, er komen dan ook nog vaak ~10-20€ bij voor verzendkosten.
Windows: om een windows op je pc te krijgen, dien je de 'Windows 7 Home Premium 64Bit' te kopen voor 100€. Dit kun je toevoegen aan je mandje. Om dit vervolgens ook nog geinstalleerd te krijgen, moet je soms bijbetalen. Zelf je windows installeren is zo makkelijk als op een knop te duwen en een dvd in je computer stoppen.
Google voor "Windows 7 installatie guide"

Prijs:
De prijzen die achter ieder product staan, zijn de gemiddelde prijzen van België's meest gebruikte webshops, zijnde:

Omgeving Antwerpen:
Tones :: computerwinkels in Heist-op-den-Berg, Mechelen en Gent (Heist-op-den-berg, Mechelen)
IT-Service.be Casemodding, Watercooling & Computershop (Wuustwezel)
ALTERNATE. Hardware - Software - Entertainment (Aartselaar)
Omgeving Gent:
Tones :: computerwinkels in Heist-op-den-Berg, Mechelen en Gent (Gent)
All In One Systems - Computer Winkel (Gent)
JAHA (Ledeberg)
Omgeving Hasselt, Genk:
Power4Pc - Computer Winkel (Tongeren)
Populaire Nederlandse webshops:
Azerty
Salland Webwinkel | www.salland.eu
Zercom Computers Eindhoven
4Launch Shop
Tweakers.net Pricewatch Shopreviews ← meer info

Het idee is, dat je OF het beste kunt kijken welke webshop het dichtste bij jouw in de buurt ligt, vervolgens daar de producten opzoekt in het menu en in je karretje gooit OF de goedkoopste shop eruit kiest, en daar alles bestelt.
Spijtig dat wij geen pricewatch hebben, dus je gaat veel handmatig moeten uitzoeken. Wij gaan niet beginnen met hier maandelijks de goedkoopste winkel aan te prijzen, omdat we hier dan (nog meer) allemaal (sluik)reclame en/of prijzengevechten gaan krijgen, waar dit forum niet voor bedoeld is. De prijzen kunnen per webshop verschillen (iedere component kan 2-5€ goedkoper of duurder zijn), maar van zodra je merkt dat de prijzen té fel afwijken van onze richtprijzen, dan moet je misschien overwegen om van webshop te veranderen, dit kan vaak tot 100derden euro's besparen, beetje zonde hé .
Als er een prijs staat X-Y€ , dan betekent dit:
a) dat de prijs heel variabel is per webshop
b) dat het product zeer schaars is (zoals nu met de HD58xx reeks van ATI) waardoor de prijzen worden opgedreven
Ik geef dan een range aan waartussen de prijs zich mag bevinden, ligt hij lager, dan moet je niet klagen , ligt hij hoger, dan zul je misschien eens moeten rondkijken bij andere shops.
Als er een prijs staat ~X€, dan betekend dit:
x) De prijs is ongeveer X€

Opties:
Om 3 redenen hebben we er opties (mogelijke uitbreidingen) bij gezet:
1) Sommige dingen zijn niet door iedereen nodig (bvb: Een Windows), we zetten ze daarom niet bij de samenstelling maar als optie.
2) Sommige mensen hebben een budget dat ergens tussen in valt. Ze kunnen dan een lager gelegen samenstelling uitbreiden met een optie.
3) Sommige mensen willen hun PC een uitbreiding geven voor non-Gaming zaken (vooral rendering e.d.).

De opties werken als volgt:
Systeem X:
Mobo:...
CPU:...
...
HDD: Samsung 500GB F3 ~X€

Opties:
HDD: Samsung 1TB F3 (+Y€)

Je uiteindelijke samenstelling (die je dan in je winkelmandje van de pc-winkel gaat gooien) word dan:
Systeem X:
Mobo:...
CPU:...
...
HDD: Samsung 1TB F3 ~X+Y€
---------------------------------------------------------------------------------------------

De Systemen

Systeem 1.
Mobo: MSI 770-G45 ~60€
CPU: AMD Athlon II X2 250 ~60€
MEM: 2GB DDR3 1333 ~40€
GRK: NVIDIA GTS 450 512MB ~130€
Case+Voeding: Antec NSK-4482B EC ~85€
HDD: Samsung 500GB F3 ~45€
DVD: Samsung S233C ~ 20€
Verzending en assemblage ~50€
Totaal: 490€

Opties:
- OS: Windows 7 Home Premium 64 Bit systembuilder ~ 100€
- GRK: AMD ATI 5770 1GB (+30€)
- HDD: Samsung 1TB F3 (+13€)
- CPU: AMD X4 635 (+40€)


Aanbevolen monitoren:
Aanbevolen maximale resolutie: 1280x1024
Aanbevolen maximale resolutie met HD 5770: 1680x1050
---------------------------------------------------------------------------------------------

Systeem 2.
Mobo: MSI 770-G45 ~60€
CPU: AMD Athlon X4 635 ~105€
MEM: 2x2GB DDR3 1333 ~80€
GRK: AMD ATI 5770 1GB ~150€
Case+Voeding: Antec NSK-4482B EC ~85€
HDD: Samsung 1TB F3 ~60€
DVD: Samsung SH-S233C ~20€
Verzending en assemblage ~50€
Totaal: 610€

Opties:
- OS: Windows 7 Home Premium 64 Bit systembuilder ~ 100€
- CPU: AMD Phenom II X4 955 (+40€)
- Cooler: Cooler Master TX3 (+15€) of Hyper 212 (+20€)
- GRK: Nvidia GTX460 1024MB (+55)

Aanbevolen monitoren:
Aanbevolen maximale resolutie: 1680x1050
------------------------------------------------------------------------------------------------

Systeem 3a.
Mobo: ASRock 870 Extreme3 ~85€
CPU: AMD X6 1055T ~200€
MEM: 2x2GB DDR3 1333 ~80€
GRK: 2x AMD ATI HD 5770 1GB ~2x150€ -> 300€
OF: AMD ATI HD 5870 ~350€
Case: Cooler Master CM 690 II ~70€
HDD: Samsung 1TB F3 ~60€
Voeding: OCZ StealthXStream 2 600W ~70€
DVD: Samsung SH-S233C ~20€
Verzending en assemblage ~50€
Totaal: 935€ of 985€

Opties:
- OS: Windows 7 Home Premium 64 Bit systembuilder ~ 100€
- SSD: Zie SSD Aankoopadvies Sticky
- Case Alternatieven: Antec P183 (+60€), Cooler Master HAF922 (+20€)
- CPU: AMD Phenom II X4 955 (- 55€)
- Cooler: Cooler Master TX3 (+15€) of Hyper 212 (+20€) of Mugen 2 rev. B (+35€)

Aanbevolen monitoren:
Aanbevolen maximale resolutie: 1920x1080/1200

------------------------------------------------------------------------------------------------

Systeem 3b.
Mobo: Asrock P55 Deluxe3 ~150€
OF: MSI P55A-GD65 ~150€
CPU: Intel Core i5 760 ~200€
Cooler: Scythe Mugen 2 rev. B ~35€
MEM: 2x2GB DDR3 1333 ~80€
GRK: 2x AMD ATI HD 5770 1GB ~2x150€ -> 300€
OF: AMD ATI HD 5870 ~350€
Case: Cooler Master CM 690 II ~70€
HDD: Samsung 1TB F3 ~60€
Voeding: OCZ StealthXStream 2 600W ~70€
DVD: Samsung SH-S233C ~20€
Verzending en assemblage ~50€
Totaal: 1035€ of 1085€

Opties:
- OS: Windows 7 Home Premium 64 Bit systembuilder ~ 100€
- SSD Zie SSD Aankoopadvies Sticky
- Case Alternatieven: Antec P183 (+60€), Cooler Master HAF922 (+20€)

Aanbevolen monitoren:
Aanbevolen maximum resolutie standaard: 1920x1080/1200

----------------------------------------------------------

Systeem 4.
Mobo: Asrock P55 Deluxe3 ~150€
OF: MSI P55A-GD65 ~150€
CPU: Intel Core i5 760 ~200€
Cooler: Scythe Mugen 2 rev. B ~35€
MEM: 2x2GB DDR3 1333 ~80€
GRK: 2xGTX460 1GB SLI ~2x205€ -> 410€
Case: Cooler Master CM 690 II ~70€
SSD: Zie SSD Aankoopadvies Sticky
HDD: Western Digital Caviar Green 2TB~105€
Voeding: Antec TruePower New Series 650 ~110€
DVD: Samsung SH-S233C ~20€
Verzending en assemblage ~50€
Totaal: €1230+SSD

Opties:
- OS: Windows 7 Home Premium 64 Bit systembuilder ~ 100€
- Case Alternatieven: Antec P183 (+60€), Cooler Master HAF922 (+30€),
- GRK: AMD ATI 5970 (+170€)

Aanbevolen monitoren:
Aanbevolen maximale resolutie: 2560x1440


Met dank aan de Aankoopadvies-crew!
& Iedereen die hier elke dag er een lap op geeft!



Changelog:
21/09/2010
- GTX 460 786mb --> 1024mb
- prijzen update
- resoluties update
- systeem 3 en 4 noemen nu 3a en 3b
- RAM merk is weg
- voeding van systeem 4 is nu 650W TP
- systeem 3b heeft nieuw alternatief mobo
- X6 standaard bij systeem 3a gezet, X4 als "besparing" optie.
- CM690 overal veranderd in 690 II
- kleine foutjes opgeruimd

phate_13

Legacy Member
Eerste opmerkingen:
  • GTS450 vind ik ook terug voor 120 euro (verschillende modellen bij Power4pc). En je kunt er vanuit gaan dat deze alleen maar zullen dalen in prijs met de komst van de HD6xxx serie, dus ik zou er onmiddellijk 120 euro van maken.
  • HD5770 idem, vind je terug vanaf 135-140, dus zeker ook 140 euro van maken ipv 150 euro.
  • Alsook bij de "upgrade"-delen bij het eerste systeem: De meerprijs van een HD5770 is geen 30 euro, maar minder.

Als ik nog dingen tegenkom zal ik dit nog bijvullen.

phate_13

Legacy Member
Ook niet vergeten aan te passen bij de Crossfire opstelling. ;) (Zelf ook al bijna overgekeken dat de prijs van de HD5770 daar dan ook moet aangepast worden.)


Oh: Nieuwe vondst: Asus P7P55D-E, 10 euro goedkoper dan het ASRock moederbord, ook USB 3.0 en SATA-600.


*Edit*: Trouwens ook interessant: De goede service van Power4pc:
Vrijdag 17h35: bestelling geplaatst (https://www.beyondgaming.be/archive/aankoopadvies.55/laatste-commentaar-aanschaf-pc.746481): Geautomatiseerd Antwoord.
Vrijdag 17h45: Gepersonaliseerd antwoord dat de bestelling in orde is (incl. moederbord dat niet op de site staat.)
Vrijdagavond: Overschrijving gemaakt.
Maandag: 8h20: Bevestiging van betaling + Opm. dat er geen grafische kaart in zit.
Dinsdag: 16h10: Geassembleerd en verzonden. (Taxipost 24h)

Op zeer korte tijd en zeer vriendelijk, zou morgen moeten aankomen. Imho, aanrader. :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan