Archief - Hoeveel watt voeding?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Riktisj

Legacy Member
UPDATE: Ik heb nieuws van mijn PC boer.. en het blijkt dat 1 vd grafische kaarten & voeding kapot is.. De kaart ruikt verbrand en er rammelt soms iets in?? & voeding blijkt doorgebrand.. Hoe kan dit? PC was na 3 uur gamen/internetten beginnen roken & uitvallen..


Heb ik dus nodig?

Mijn systeem is:



AMD Quadcore op 3.8 Ghz! (AMD Phenom II x4 955 C3)

Gigabyte GA-890GPA-UD3H / USB3.0 !! / SATA 6Gb/s !!

2x Ati 5850 in crossfire /DirectX 11/ Overclocked 725Mhz/1000Mhz naar 950Mhz/1200Mhz!

1TB harde schijf (Samsung F3)

Kingston 4GB DDR3-1600Mhz Ramgeheugen

Windows 7 Ultimate 64 bit

NZXT Hades behuizing met stille fans en ingebouwde fan controller + Temperatuur display

Scythe Grand Kama Cross processor koeler met stille 140mm fan


Momenteel zit er een Stealthxstream 700watt in maar die heeft het begeven...

EXTRA:

Kan iemand me een reden geven waarom voeding het begaf? (is maar paar maand oud..)


Groeten!

kingjulie

Legacy Member
Een 700 watt voeding moet dat makkelijk kunnen trekken als hij van een A merk is zoals OCZ. Misschien gewoon pech, te warm geworden?
Ik run een soortgelijk systeem met een ocz 650w voeding. (I7 @4ghz, 5850CF en 6hd's)
Als je een nieuwe voeding koopt zou ik toch geen beneden de 700w kopen dan zit je safe, ook als je voeding wat ouder wordt.

Basil Fawlty

Legacy Member
OCZ heeft goede, maar ook minder goede voedingen. De Stealthxstream ken ik persoonlijk niet, dus daar kan ik weinig over zeggen. Een goede 700W voeding zou echter voldoende moeten zijn.

Merken die ik zelf zou aanraden zijn Seasonic, Corsair, Antec, Be Quiet, Cooler Master (iets meer budget), en dan vergeet ik er nog een heleboel. Elk merk heeft wel zijn slechte series (gehad). Zo heeft Antec jaren geleden een reeks gehad (Smartpower) die slechte condensatoren had, en waarvan vele exemplaren het dus prematuur begaven.

Uiteraard kan je ook altijd pech hebben :P

Let er trouwens ook op dat het totale vermogen van een voeding er minder toe doet. Belangrijker bij een moderne computer is het vermogen op de 12V lijn, aangezien die intensief gebruikt wordt. Denk maar aan de stroomvoorziening voor je CPU, videokaarten, harde schijven, ...

RpR

Legacy Member
Riktisj zei:
Heb ik dus nodig?

Mijn systeem is:



AMD Quadcore op 3.8 Ghz! (AMD Phenom II x4 955 C3)

Gigabyte GA-890GPA-UD3H / USB3.0 !! / SATA 6Gb/s !!

2x Ati 5850 in crossfire /DirectX 11/ Overclocked 725Mhz/1000Mhz naar 950Mhz/1200Mhz!

1TB harde schijf (Samsung F3)

Kingston 4GB DDR3-1600Mhz Ramgeheugen

Windows 7 Ultimate 64 bit

NZXT Hades behuizing met stille fans en ingebouwde fan controller + Temperatuur display

Scythe Grand Kama Cross processor koeler met stille 140mm fan


Momenteel zit er een Stealthxstream 700watt in maar die heeft het begeven...

EXTRA:

Kan iemand me een reden geven waarom voeding het begaf? (is maar paar maand oud..)


Groeten!
Dan is het toch garantie zeker...

phate_13

Legacy Member
Neem vooral een goede kwaliteitsvoeding, zul je veel meer plezier van hebben. Liever een degelijke 600Watt, dan een minder goede 700Watt.

Een HD5850 crossfire opstelling zal minder dan 450Watt verbruiken. Maar natuurlijk moet je zien dat je nog wat marge hebt, met de overclock zal je systeem ook eerder rond de 500Watt zitten.

Ik zou je dus aanraden om inderdaad richting een 600Watt voeding te gaan of wat meer. Neem ook weer niet teveel, want dan is het gewoon geld weggooien. Met een 700Watt voeding kun je bijna elke setup draaien. Pas met een GTX480 SLI setup zou een 700Watt voeding het niet meer kunnen trekken.

Riktisj

Legacy Member
kingjulie zei:
Een 700 watt voeding moet dat makkelijk kunnen trekken als hij van een A merk is zoals OCZ. Misschien gewoon pech, te warm geworden?
Ik run een soortgelijk systeem met een ocz 650w voeding. (I7 @4ghz, 5850CF en 6hd's)
Als je een nieuwe voeding koopt zou ik toch geen beneden de 700w kopen dan zit je safe, ook als je voeding wat ouder wordt.

De voeding was erg warm.. nogtans maar 3tal uur opgestaan.. Hopelijk was het pech en valt het niet meer voor... ;)

Bedankt voor de antwoorden, ik denk dat ik bij die stealthxstream ga blijven of die 850watt van (?)... moet ff opzoeken.. :)

phate_13

Legacy Member
Riktisj zei:
De voeding was erg warm.. nogtans maar 3tal uur opgestaan.. Hopelijk was het pech en valt het niet meer voor... ;)

Bedankt voor de antwoorden, ik denk dat ik bij die stealthxstream ga blijven of die 850watt van (?)... moet ff opzoeken.. :)

Heb je mijn post eigenlijk gelezen? =)

Sorry hoor, maar 850Watt is echt belachelijk. Zeker de manier hoe je het aanbrengt lijkt me er op te wijzen dat je het nog niet helemaal snapt:

Kwaliteit is belangrijker dan wattage.

Een degelijke voeding kan MEER leveren dan aangeduid. Een slechte voeding kan NIET leveren wat aangeduid is.

Terrorist_Hell

Legacy Member
Een slechte voeding kan wel leveren wat aangeduid staat, maar je hebt grotere voltage schommelingen (die nog steeds binnen het theoretische maximum liggen). Het gevaar zit hem dan in het overclocken. Hoger dan het aangegeven maximum vermogen doe je beter niet. 't Wordt tijd dat je dat ook 'ns inziet hoor phate :)

Je kiest in jouw geval best voor een stabiele voeding, die wat duurder uitkomt in aankoop. Wattage speelt op zich wel een rol, maar die config verbruikt hooguit 400W tot 450W, waarvan zo'n driekwart voor de grafische kaarten indien die ten volle gebruikt worden. Nu, de voedingen met 4x PCI-e (6 of 8 pin) connectoren zitten al snel aan 600 à 700W, dus heeft weinig zin hierover te discussiëren.

phate_13

Legacy Member
Terrorist_Hell zei:
Een slechte voeding kan wel leveren wat aangeduid staat, maar je hebt grotere voltage schommelingen (die nog steeds binnen het theoretische maximum liggen). Het gevaar zit hem dan in het overclocken. Hoger dan het aangegeven maximum vermogen doe je beter niet. 't Wordt tijd dat je dat ook 'ns inziet hoor phate :)

Je kiest in jouw geval best voor een stabiele voeding, die wat duurder uitkomt in aankoop. Wattage speelt op zich wel een rol, maar die config verbruikt hooguit 400W tot 450W, waarvan zo'n driekwart voor de grafische kaarten indien die ten volle gebruikt worden. Nu, de voedingen met 4x PCI-e (6 of 8 pin) connectoren zitten al snel aan 600 à 700W, dus heeft weinig zin hierover te discussiëren.

Sorry hoor, maar er zijn genoeg voedingen die hun aangeduide wattage NIET kunnen halen. Meer dan genoeg voorbeelden daarvan terug te vinden op het internet. Bij de iets betere slechtere voedingen is het inderdaad het geval dat deze het wel halen, maar veel te hoge schommelingen (Ripple en Noise) op de voltlijnen bekomen. Voorbeeld: Cooler Maser GX750
Echter is het bij de echt slechte voedingen wel degelijk zo dat deze zichzelf veel te vroeg uitschakelen: Asus 450Watt, Thermaltake PurePower 500
Oftewel het gewoon begeeft, door door te branden: Cooler Master eXtreme Power Plus 600
Oftewel zelfs ontploft: Huntkey Green Star 350W

Ik ben even bezig geweest met zoeken, maar ik wou vooral duidelijk maken dat dat wel vaker gebeurd dan je denkt, want zoals je kunt zien zitten hier ook bekende merken zoals Asus, Cooler Master en Thermaltake tussen.

(Laat me wel dadelijk de kanttekening maken dat het niet is omdat men één slechte reeks (of meerdere) heeft, dat daarom dadelijk alle voedingen slecht zijn van dat merk. Zo is de Cooler Master Silent Pro M wel een goede serie.)

Ten tweede, nu we toch bezig zijn, om nogmaals het punt dat "watt niet zoveel uitmaakt" aan te tonen: Corsair VX450
Deze voeding is intern dezelfde voeding als de Antec EarthWatts 500Watt en de Arctic cooling Fusion 550Watt. Met als uitzondering, dat de VX450 een paar BETERE componenten gebruikt.
After opening this power supply we found out that internally it is identical to Antec Earthwatts 500 W, but using better electrolytic capacitors.
En in de review van de AC Fusion zelf:
Fusion 550RF is in reality manufactured by Seasonic and it is internally identical to Corsair VX450W and Antec Earthwatts 500 W, two power supplies we reviewed and achieved excellent results. But here you can see how the same 500 W power supply can be labeled differently by three different brands (450 W vs. 500 W vs. 550 W), which Corsair being conservative, Antec being realistic and Arctic Cooling being exaggerated.
http://www.hardwaresecrets.com/article/713


Ten derde, nogmaals, nu ik toch bezig ben (;)), pci-connectoren zitten er vaak belachelijk weinig op laag gewatteerde voedingen. Zo heeft die Corsair (een van zijn weinige flaws) slechts 1 6-pins connector, terwijl de, bijna identieke, Antec er 2 heeft.
Tegenwoordig zitten er echter al standaard bij de grafische kaart (meestal) molex naar pci-e tussenstukjes. Wat even goed werkt. Dus ook daar niet te veel naar kijken, nogmaals, je kunt beter naar de kwaliteit kijken.

Riktisj

Legacy Member
PolletPoulet zei:
:offtopic: wa zijn de temps van u proc ?

Ik heb zo 3 sensors die allemaal rond de 40a50graden waren

phate_13 zei:
Heb je mijn post eigenlijk gelezen? =)

Sorry hoor, maar 850Watt is echt belachelijk. Zeker de manier hoe je het aanbrengt lijkt me er op te wijzen dat je het nog niet helemaal snapt:

Kwaliteit is belangrijker dan wattage.

Een degelijke voeding kan MEER leveren dan aangeduid. Een slechte voeding kan NIET leveren wat aangeduid is.

Uiteraard heb ik je post gelezen.. :) Moet wel zeggen dat ik een leek ben en niet echt veel verstand van zake heb.

Heb op de de website van (?) een voeding gezien van 850w van een A merk (ff opzoeken) Corsair Professional Series Hx :: Azerty dacht dat het deze was..

Anyway de voeding die ik vond had iets met brons of silver certificaat (opnieuw geen idee wat dat wilt zeggen) maar dat zal wel iets goed zijn.

Daarom ook opteerde ik voor die voeding.. :)

phate_13 zei:
Sorry hoor, maar er zijn genoeg voedingen die hun aangeduide wattage NIET kunnen halen. Meer dan genoeg voorbeelden daarvan terug te vinden op het internet. Bij de iets betere slechtere voedingen is het inderdaad het geval dat deze het wel halen, maar veel te hoge schommelingen (Ripple en Noise) op de voltlijnen bekomen. Voorbeeld: Cooler Maser GX750
Echter is het bij de echt slechte voedingen wel degelijk zo dat deze zichzelf veel te vroeg uitschakelen: Asus 450Watt, Thermaltake PurePower 500
Oftewel het gewoon begeeft, door door te branden: Cooler Master eXtreme Power Plus 600
Oftewel zelfs ontploft: Huntkey Green Star 350W

Ik ben even bezig geweest met zoeken, maar ik wou vooral duidelijk maken dat dat wel vaker gebeurd dan je denkt, want zoals je kunt zien zitten hier ook bekende merken zoals Asus, Cooler Master en Thermaltake tussen.

(Laat me wel dadelijk de kanttekening maken dat het niet is omdat men één slechte reeks (of meerdere) heeft, dat daarom dadelijk alle voedingen slecht zijn van dat merk. Zo is de Cooler Master Silent Pro M wel een goede serie.)

Ten tweede, nu we toch bezig zijn, om nogmaals het punt dat "watt niet zoveel uitmaakt" aan te tonen: Corsair VX450
Deze voeding is intern dezelfde voeding als de Antec EarthWatts 500Watt en de Arctic cooling Fusion 550Watt. Met als uitzondering, dat de VX450 een paar BETERE componenten gebruikt.

En in de review van de AC Fusion zelf:

Arctic Cooling Fusion 550RF Power Supply Review | Hardware Secrets


Ten derde, nogmaals, nu ik toch bezig ben (;)), pci-connectoren zitten er vaak belachelijk weinig op laag gewatteerde voedingen. Zo heeft die Corsair (een van zijn weinige flaws) slechts 1 6-pins connector, terwijl de, bijna identieke, Antec er 2 heeft.
Tegenwoordig zitten er echter al standaard bij de grafische kaart (meestal) molex naar pci-e tussenstukjes. Wat even goed werkt. Dus ook daar niet te veel naar kijken, nogmaals, je kunt beter naar de kwaliteit kijken.

Enig idee waarom de voeding & grafische kaart het begeven hebben? :|

kingjulie

Legacy Member
een tijd geleden was er een sweex voeding(600w) die volgend de HWI knullen met moeite 300W kon leveren met gigantische schommelingen. Imho hebben jullie beiden gelijk.
Behalve over OCZ, ze maken soms eens een mindere voeding maar met heel dit debat doen jullie het lijken alsof hun mindere voeding een slechte voeding is. Ik zou eerder stellen dat ze goeie en middelmatige voedingen maken ^^

En meh met een 850w A merk voeding doe je toch geen slechte koop? of je het nu snapt of niet snapt. Je betaald een beetje meer en je hebt een overkill voeding. Erg is dat niet.
Ik zou het veel erger vinden moest ie een 850 sweex gekocht hebben ^^

Tenslotte die 500w earthwatts voeding is misschien niet de allerbeste maar voor de meeste pc's voldoet die ruimschoots en is ze goedkoop omdat ze bij een sonata geleverd wordt.

Voodooghost

Legacy Member
Als je een veel te zware voeding gaat kopen, dan is dat totaal inefficient en ga je veel meer stroom gebruiken dan nodig is en ga je dus ook veel betalen.

Ik koop steeds iets hoger dan ik nodig heb (bestaan sites om uit te rekenen hoeveel je nodig hebt) maar te hoog is overkill.

kingjulie

Legacy Member
Sure te hoog is overkill en meer stroom enzo. Imho liggen de meesten daar niet echt van wakker. 850 is dan ook weer niet zoooooo extreem he.

phate_13

Legacy Member
Welja, mijn belangrijkste punt is dat ik wil duidelijk maken dat dat absoluut niet nodig is. Als je liever een overkill voeding hebt, mij niet gelaten, maar ik heb het dan wel graag dat deze persoon weet dat die voeding overkill is.

Als de voeding veel te zwaar is, dan kun je toch beter het geld ergens in steken waar je het wel merkt. Ik probeer gewoon altijd de beste prijs/prestatie/kwaliteit aan te raden. Als je "overkill" onderdelen neemt, wijk je daar van af. :)

Riktisj

Legacy Member
Ik heb meerdere forums eens afgezocht om wat uitleg te bekomen omtrent mijn ocz voeding, volgens een engels hardware forum is de stealthxstream eerder een gemiddelde voeding die niet capabel zou zijn overklokte onderdelen te ondersteunen..

Bij het aankopen van een nieuwe voeding op wat moet er dan gelet worden? (lees zoiets van pins & pens etc?!?!) Of past een voeding in elke pc?

I am learning :)

FuzzyHawkeye

Legacy Member
Is er zo'n site waar je je wattage kan berekenen die je nodig zult hebben ?
Zou altijd handig zijn ;)

Titanium X

Legacy Member
Ga voor een StealthXstream 2 600 watt. Die is veel beter dan de normale versie van StealthXstream voor een goed prijsje.

kingjulie

Legacy Member
agreed hoewel ik er desondanks bij blijf dat een gemiddelde voeding van 700w je setup ook moet aankunnen.
SX2 600w is een zeer goeie koop.

Titanium X

Legacy Member
True maar het kan zijn dat er toevallig net iets met zijn voeding scheelte. En als je dan toch een nieuwe moet kopen kan je beter ineens een degelijke kopen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan