Zonnepanelen Topic

Hoezo gratis? Daar is helemaal niks gratis aan. Die hebben betaald voor hun productie-installatie.
En dumpen hun overschot aan zonne-energie op het net, ook op momenten dat niemand er iets aan heeft, en mogen dan ook nog eens alle taksen en transportkosten recupereren op die energie.

En dumpen hun overschot aan zonne-energie op het net, ook op momenten dat niemand er iets aan heeft, en mogen dan ook nog eens alle taksen en transportkosten recupereren op die energie.
Zoals het hun ook verkocht is. Dat riedeltje van “op momenten dat niemand er iets aan heeft” is ook larie en apekool. De staat heeft mensen gepusht om massaal zonnestroom te produceren, ze hadden zich maar moeten voorbereiden om op die momenten de fossiele productie terug te schroeven. Of batterijparken geplaatst die hele wijken bufferen.
Maar nee, tis absoluut de schuld van de verfoeilijke consument.

Zoals het hun ook verkocht is. Dat riedeltje van “op momenten dat niemand er iets aan heeft” is ook larie en apekool. De staat heeft mensen gepusht om massaal zonnestroom te produceren, ze hadden zich maar moeten voorbereiden om op die momenten de fossiele productie terug te schroeven. Of batterijparken geplaatst die hele wijken bufferen.
Als de consument die regeling misbruikt om energieverslindende installaties te zetten en die in 't putteke van de winter en masse te gebruiken (op basis van fossiele productie), ja, dan is dat het gevolg
Eerlijk gezegd heb ik wel begrip voor mensen die een warmtepomp hebben geïnstalleerd, en zou daar echt wel een aangepaste oplossing mogen voor zijn.
Maar voor iemand die een sauna of een verwarmde jaccuzi in de winter opzet? Neen. Nada.

Zoals ik reeds zij: Vooruitschrijdend inzicht.

Het is ook gewoon degoutant dat een kleine groep de kosten significant omhoog duwt en dat iedereen er voor mag betalen.
Maar je mag van mij je terugdraaiende teller behouden maar de extra kosten die ze enkele jaren geleden niet voorzien hadden moeten nu betaald worden.

Of moet de elektriciteitsfactuur maar duurder worden voor iedereen omdat er een steeds groter wordende groep niet op 1 of andere manier wordt aangemoedigd om rationeel om te gaan met energie?

Als de consument die regeling misbruikt om energieverslindende installaties te zetten en die in 't putteke van de winter en masse te gebruiken (op basis van fossiele productie), ja, dan is dat het gevolg
Eerlijk gezegd heb ik wel begrip voor mensen die een warmtepomp hebben geïnstalleerd, en zou daar echt wel een aangepaste oplossing mogen voor zijn.
Maar voor iemand die een sauna of een verwarmde jaccuzi in de winter opzet? Neen. Nada.

Binnen dit en enkele jaren komt er wel een taks op co2, maar dan gaan dezelfde personen hier weer lopen toeteren dat het oneerlijk is.
Klopt wel inderdaad dat warmtepomp gebruikers momenteel slechter af zijn.
Alhoewel die taks pas ten vroegste voor de volgende regering gaat zijn. Demir was haar kar al aan het keren over de digitale teller gewoon omdat ze teveel tegen stemmen vreesde.

Vandaag Marc Coucke zijn installatie gezien aan Pairi Daiza... jawatte, daar gaat ie wel wat certificaten voor trekken.

Laatst bewerkt:
Liggen neuten over de consument zijn sauna die opwarmt, mss dan toch eens de pijlen richten op de installaties alla Katoennatie en bv nu ook Pairi Daiza. Daar ligt serieus wat meer en dat is niet alleen voor eigen gebruik.

Maar je medegebruiker schapen omdat hij iets of wat van luxe wilt is het nieuwe hip tegenwoordig. De balans is helemaal omgeslagen. Als je voor sommigen niet groener dan groen bent, dan ben je al uitschot. Laat ons ook gewoon een beetje samenleven he...

Op die momenten dat niemand er iets aan heeft: zijn daar eigenlijk duidelijke cijfers van?
In de zomer, wanneer de zonnepanelen meer opbrengen dan er wordt afgenomen bij de particulieren, stijgt het verbruik bij heel wat bedrijven enorm, dus die lijken me daar toch weer een deel van binnen te halen.

Anders moet jij even het verhaal uit de doeken doen.
Want volgens mij heb je het zelf niet helemaal goed door.
Zo wordt je piek berekend en voor het totaal maakt dit niks uit.
4000W gedurende 15 min = 4000w piek en 1000 wh in totaal
1000W gedurende 60 min = 1000w piek en 1000 wh in totaal

Maakt dus bijgevolg niks uit dat er al een modem, pc en verwarming staat te draaien.
Voor u piek telt alles samen.

Dus u wasmachine laten vroeger draaien maakt wel degelijk veel uit voor u piek belasting maar niks voor u totale belasting.

Stel: basis heb je verbruik van 500w (modem, frigo, diepvries, ...)

Om 16h zet ik de wasmachine bij op met timer zodat die om 18h gedaan is.

Verbruik om 16h = 500w+1000w (basis + wasmachine)
Verbruik om 18h = 500w+2000w (basis + koken)

Mrkendl komt thuis om 18h, die zet natuurlijk geen timer en wilt lekker alle verbruikers tezamen laten draaien.

Verbruik om 18h = 500w+2000w+1000w

Mrkendl zit met een hogere piek maar met hetzelfde eindverbruik.

Zelf consumptie zou zijn dat je van je totale verbruik van 3500 wh er 500 zelf hebt geproduceerd tijdens dat je machines aan het draaien waren, en dus maar 3000 wh van het net hebt gehaald.
Een consument die nog beter kan spreiden en maar 2500wh van het net haalt die heeft meer zelf consumptie.

Laatst bewerkt:
Op die momenten dat niemand er iets aan heeft: zijn daar eigenlijk duidelijke cijfers van?
In de zomer, wanneer de zonnepanelen meer opbrengen dan er wordt afgenomen bij de particulieren, stijgt het verbruik bij heel wat bedrijven enorm, dus die lijken me daar toch weer een deel van binnen te halen.

Je kan de oude data ook binnen halen.
Die bedrijven halen dan de stroom binnen omdat ze er in uitzonderlijke gevallen geld voor krijgen. Zoals vandaag om 5h en om 14h30
Of ze kunnen die energie opslaan (door bv hun diepvriezers extra diep te laten vriezen) en zelfs al is dat inefficiënter is dit goedkoper dan dure elektriciteit aan te kopen op andere momenten.

Laatst bewerkt:
4000W gedurende 15 min = 1000 wh piek en 1000 wh in totaal
1000W gedurende 60 min = 250 wh piek en 1000 wh in totaal

Maakt dus bijgevolg niks uit dat er al een modem, pc en verwarming staat te draaien.
Voor u piek telt alles samen.

Dus u wasmachine laten vroeger draaien maakt wel degelijk veel uit voor u piek belasting maar niks voor u totale belasting.

Stel: basis heb je verbruik van 500w (modem, frigo, diepvries, ...)

Om 16h zet ik de wasmachine bij op met timer zodat die om 18h gedaan is.

Verbruik om 16h = 500w+1000w (basis + wasmachine)
Verbruik om 18h = 500w+2000w (basis + koken)

Mrkendl komt thuis om 18h, die zet natuurlijk geen timer en wilt lekker alle verbruikers tezamen laten draaien.

Verbruik om 18h = 500w+2000w+1000w

Mrkendl zit met een hogere piek maar met hetzelfde eindverbruik.

Zelf consumptie zou zijn dat je van je totale verbruik van 3500 wh er 500 zelf hebt geproduceerd en dus maar 3000 wh van het net hebt gehaald.
Een consument die nog beter kan spreiden en maar 2500wh van het net haalt die heeft meer zelf consumptie.
Zoals ik dus al zei, je hebt er niks van begrepen. Lees mijn initiële post nog eens opnieuw zou ik zeggen.
Enkel de wasmachine en de vaatwasser zijn een druppel op een hete plaat natuurlijk. Het gros van uw verbruik komt van verbruiken zoals uw verwarmingsketel, tv en digibox, en ga zo maar door. In feite zaken die ofwel constant draaien ofwel enkel gebruikt worden als je thuis bent. Dat is het speelterrein van de batterij, maar die is momenteel nog te duur om effectief interessant te zijn.
Ik zeg het is een druppel op een hete plaat. Ik zeg niet doe het niet.
Een wasmachine levert u een kwartierpiek van 375w, niet gigantisch hoog maar vermijdbaar dus doe het ook. Maar in het geheel is dit natuurlijk peanuts eh. Een wasmachine en een vaatwasser leveren op zichzelf al niet zo een gigantische kwartierpiek. Het zijn vooral de andere dingen die een veel grotere impact zullen hebben net omdat je deze niet op timer kan zetten. Met de elektrische wagen als beste voorbeeld.
Net daarom dat ik zeg dit is het speelterrein van een batterij, uw afname van het net beperken als je thuis bent. Zelfconsumptie speelt ook een rol natuurlijk. Alles wat je niet afneemt van het net telt logischerwijs ook niet mee voor die kwartierpiek. Een Sunny boy 2,5 die op vol vermogen draait stelt u in staat om 5kW te coveren, zonder dat uw kwartierpiek overschreden wordt.

Zoals ik dus al zei, je hebt er niks van begrepen.
Kan je een leugen aanwijzen?
Ik kan het namelijk wel makkelijk...

Lees dus de post nog eens goed en probeer ze te begrijpen.
impact zullen hebben net omdat je deze niet op timer kan zetten. Met de elektrische wagen als beste voorbeeld.
:sarcastic:
Slimme laadpaal?
Een Sunny boy 2,5 die op vol vermogen draait stelt u in staat om 5kW te coveren, zonder dat uw kwartierpiek overschreden wordt.
Sunny boy storage wss.

Laatst bewerkt:
En daar zie je dus mogelijkheden voor een slim netwerk met iedereen die zijn elektrische wagen aan het net houdt wanneer hij niet rijdt. In Nederland bestaat zoiets al, onder meer de Jedlix-app die van zodra er een onbalans op het net is het laadvermogen van alle wagens ofwel flink doet toenemen ofwel zelfs even helemaal stopzet. Je krijgt dan een aanzienlijke korting op je factuur.
Je zou op lange termijn nog een stuk verder kunnen gaan, van zodra vehicule-to-grid mogelijk is zou je ook wagens tegen betaling kunnen ontladen op moeilijke momenten.

Laatst bewerkt:
4000W gedurende 15 min = 1000 wh piek en 1000 wh in totaal
1000W gedurende 60 min = 250 wh piek en 1000 wh in totaal
.

Is het niet eerder 4000wh piek en 1000wh totaal
En 1000wh piek en 1000wh totaal?

Want om de 3,15 gemiddelde gezinspiek te bekomen moet je dan 12,6kwh vermogen samen opstaan hebben. Welk gemiddeld gezin heeft dat?

Kan je een leugen aanwijzen?
Ik kan het namelijk wel makkelijk...

Lees dus de post nog eens goed en probeer ze te begrijpen.

Slimme laadpaal?

Sunny boy storage wss.
Een leugen aanwijzen? Je hebt gewoon mijn post niet gelezen en geeft er je eigen invulling aan. Uw post die dus de “uitleg” moet zijn is geen antwoord op mijn initiële post. Het bevestigd enkel maar hetgeen ik initieel zei. Dus jij leest beter mijn post nog eens.

Slimme laadpaal ja, doe jij even de berekening eens hoe dat zich dan verhoudt tot ‘s nachts opladen en laadpercentage.

Nee geen Sunny boy storage. Wederom lees je niet wat er staat. 2,5kW dat de Sunny boy opwekt, surplus kan je dus nog eens uit het net halen. Wat uw totaal bruikbaar vermogen dus verdubbelt zonder dat je daarvoor boven de 2,5kW kwartierpiek gaat.

Is het niet eerder 4000wh piek en 1000wh totaal
En 1000wh piek en 1000wh totaal?

Want om de 3,15 gemiddelde gezinspiek te bekomen moet je dan 12,6kwh vermogen samen opstaan hebben. Welk gemiddeld gezin heeft dat?
Neen de berekening klopt. Probleem is gewoon dat je 1 keer 15 minuten maar per maand nodig hebt om je gehele maand naar boven te trekken.

Dus elektrisch vuurtje in de badkamer, stofzuiger, koken, verwarming, wagen opladen, ... Kan je wel al eens snel aan die piek komen. Wss blijft elk gezin makkelijk 95% van de keren wel onder die piek

Terug
Bovenaan