Zonnepanelen Topic

Door heel dat zonnepanelenverhaal verlies men ook uit het oog dat het capaciteitstarief ook voor mensen zonder panelen eigenlijk schandalig is. Toen dat voor het eerst in de media kwam, waren wij er binnen onze vriendenkring al over verbaast dat daar niet meer respons op kwam.
Het zal niet lang duren eer dat naast piektarieven ook, de prijs per KWh zal variëren op basis van vraag/aanbod.

Ik vind die minimum piek ook al niet correct. Als ge er niet geraakt, moet ge er toch voor betalen.

Waarom is dat erg?

Door nieuwere en betere meet methoden gaan de verbruikers van het systeem meer betalen ipv de mensen die wel moeite doen om het systeem zo min mogelijk te belasten.
Mensen moeten snappen dat hun excessen nu door de gemeenschap betaald worden.

Omdat het niet alleen een kwestie wordt van je eigen verbruik (wat voor jou en mij geen probleem vormt, maar voor een bepaalde groep al complex zal zijn), maar op termijn ook nog es variabel wordt naargelang de globale productie en vraag (veel of weinig zon, veel of weinig wind, zeestromen, veel/weinig vraag bepaalt in mijn stelling de prijs dat een KWh op een moment gaat). Moeten we dan de prijs op elk moment gaan in de gaten houden om te beslissen als we zuinig willen zijn? .

Zeker omdat het geen kwestie is van de 'excessen' in te perken vanuit een groen aspect, maar omdat het gewoon het netwerk is dat het niet meer kan slikken omdat ze gewoon veel te weinig geïnvesteerd hebben (terwijl die middelen er wel gewoon waren).

Is het dan overigens een exces/een luxe om overdag niet thuis te zijn? Uiteindelijk is het dat wat afgestraft wordt. Het is hier al 100 keer aangehaald dat verbruiken terwijl je weg bent niet zo eenvoudig is.

Dat zijn redenen die ik erg noem, ja.

Waarom is dat erg?

Door nieuwere en betere meet methoden gaan de verbruikers van het systeem meer betalen ipv de mensen die wel moeite doen om het systeem zo min mogelijk te belasten.
Mensen moeten snappen dat hun excessen nu door de gemeenschap betaald worden.
Wat zijn excessen natuurlijk. Mss kunnen we dan beter een basistarief inlassen zoals bij water?

Want als je allebei voltijds werkt (niet thuis en gewoon. 9to5), kan je moeilijk spreiden he

Zeker omdat het geen kwestie is van de 'excessen' in te perken vanuit een groen aspect, maar omdat het gewoon het netwerk is dat het niet meer kan slikken omdat ze gewoon veel te weinig geïnvesteerd hebben (terwijl die middelen er wel gewoon waren).
Dus iemand die nu genoeg zonnepanelen heeft gelegd in de tijd van de GSC die mag nog eens gratis zijn Sauna van jou in gang steken in de winter? Liefst op boost modus zodat die na 20 min lekker warm is en er dan op het einde van de rit nog geld voor krijgen?

Er moet juist geïnvesteerd worden in het systeem omdat er meer variabelen in komen. Maar iemand moet die variabelen betalen. Liefst de gebruiker.

Er zijn nu al grote bedrijven die hun dieselgroepen ten dienste stellen van elia. Die doen dat niet gratis maar enkel omdat er mensen thuis komen en dan zo snel mogelijk al hun energie van de zomer moeten opsoeperen en dat moet dan maar allemaal gratis zijn terwijl ze het net dubbel gebruikt hebben.
Het prosumententarief is ook maar een te kleine pleister op een te grote wonde.

Daarom moet er dus een capaciteitstarief komen, zodat we minder in pieken en dalen energie gaan nodig hebben. Want die pieken kosten nu eenmaal veel geld en die gaan nog enkel maar duurder worden.

Is het dan overigens een exces/een luxe om overdag niet thuis te zijn? Uiteindelijk is het dat wat afgestraft wordt. Het is hier al 100 keer aangehaald dat verbruiken terwijl je weg bent niet zo eenvoudig is.
Wat zijn excessen natuurlijk. Mss kunnen we dan beter een basistarief inlassen zoals bij water?

Want als je allebei voltijds werkt (niet thuis en gewoon. 9to5), kan je moeilijk spreiden he
Zelfs al werk je niet thuis kan je perfect beetje spreiden. Als je een beetje rationeel met je energie gaat omgaan ga je zelfs minder betalen als nu volgens de simulaties.

Als ik eerst mijn groenten kook, daarna mijn pasta en dan mijn vlees (dus lauwe/ koude pasta en groenten eten).
Daarna wasmachine draaien en pas als dat klaar is de was van de dag ervoor strijken.
En daarna kan ik tv kijken!

Is uiteraard karikatuur maar op zich is alles hierboven gewoon alledaags verbruik he. Als je daarop al moet letten ... Want ja mijn panelen liggen zoals de overheid het wou: zo veel mogelijk opbrengst. Maar dat is gedaan om 18u wanneer ik begin met koken

Capaciteitstarief heeft 0,0 te maken met terugdraaiende teller die al afgeschaft is ondertussen he

Laatst bewerkt:
Is uiteraard karikatuur maar op zich is alles hierboven gewoon alledaags verbruik he. Als je daarop al moet letten ... Want ja mijn panelen liggen zoals de overheid het wou: zo veel mogelijk opbrengst. Maar dat is gedaan om 18u wanneer ik begin met koken
Correctie: jij hebt die zonnepanelen zo gelegd omdat je zo de hoogste opbrengst had uit die panelen. Dat was niet de overheid die ja daar toe dwong.

Correctie: jij hebt die zonnepanelen zo gelegd omdat je zo de hoogste opbrengst had uit die panelen. Dat was niet de overheid die ja daar toe dwong.
Ik zeg ook niet dwong al had ik dat ooit dacht ik wel ergens gelezen maar vind dat niet meer terug. Maar ze raden het zo wel aan alvast ;)

Anyway na 18u zit er ook schaduw op dak van bomen die op minder dan 2m van perceelgrens staan. Kan die eigenaar ook verplichten om die te kappen maar dat is niet goed voor milieu :p

Anyway na 18u zit er ook schaduw op dak van bomen die op minder dan 2m van perceelgrens staan. Kan die eigenaar ook verplichten om die te kappen maar dat is niet goed voor milieu :p
Boompjes kappen, zonnewinsten rapen, centjes zijn voor ons, centjes zijn voor ons!

Als ik eerst mijn groenten kook, daarna mijn pasta en dan mijn vlees (dus lauwe/ koude pasta en groenten eten).
Daarna wasmachine draaien en pas als dat klaar is de was van de dag ervoor strijken.
En daarna kan ik tv kijken!
Moet ook allemaal niet, dat is juist het punt. Het net in België zal het u wel geven.

Als jij je niet wil aanpassen en thuis komen om 18h en dan je auto volledig snel wil laten opladen, alle machines laten draaien en koken dan ga je inderdaad meer betalen. Want die mensen zorgen voor belastingen op het net.

Niet de personen die met timer hun afwas en wasmachine getimed hebben dat dit klaar is om 17.45.

Moet ook allemaal niet, dat is juist het punt. Het net in België zal het u wel geven.

Als jij je niet wil aanpassen en thuis komen om 18h en dan je auto volledig snel wil laten opladen, alle machines laten draaien en koken dan ga je inderdaad meer betalen. Want die mensen zorgen voor belastingen op het net.

Niet de personen die met timer hun afwas en wasmachine getimed hebben dat dit klaar is om 17.45.
Enkel de wasmachine en de vaatwasser zijn een druppel op een hete plaat natuurlijk. Het gros van uw verbruik komt van verbruiken zoals uw verwarmingsketel, tv en digibox, en ga zo maar door. In feite zaken die ofwel constant draaien ofwel enkel gebruikt worden als je thuis bent. Dat is het speelterrein van de batterij, maar die is momenteel nog te duur om effectief interessant te zijn.

Dus iemand die nu genoeg zonnepanelen heeft gelegd in de tijd van de GSC die mag nog eens gratis zijn Sauna van jou in gang steken in de winter? Liefst op boost modus zodat die na 20 min lekker warm is en er dan op het einde van de rit nog geld voor krijgen?
En wat als die mensen nu net zonnepanelen gelegd hebben om het verbruik van hun sauna te compenseren?
Over 10 jaar een investering van 30k euro ofzo doen om op een milieuvriendelijke manier toch een grootverbruiker als een sauna te kunnen zetten, wat was er dan als alternatief?

En wat als die mensen nu net zonnepanelen gelegd hebben om het verbruik van hun sauna te compenseren?
Over 10 jaar een investering van 30k euro ofzo doen om op een milieuvriendelijke manier toch een grootverbruiker als een sauna te kunnen zetten, wat was er dan als alternatief?
Aangezien die sauna niet opstaat terwijl de zon schijnt is daar niet zo heel veel milieuvriendelijks aan. Ze hebben gewoon zonnepanelen gezet om goedkoop een heel veel elektriciteit te kunnen verbruiken

Aangezien die sauna niet opstaat terwijl de zon schijnt is daar niet zo heel veel milieuvriendelijks aan. Ze hebben gewoon zonnepanelen gezet om goedkoop een heel veel elektriciteit te kunnen verbruiken
Ja tuurlijk ook goedkoop, maar ook milieuvriendelijk. Als dat piektarrief er komt zal die sauna buiten gezet worden en op hout gestookt worden.
Toen was er nog geen sprake van dat je zou moeten zoveel mogelijk direct gebruiken he..

Daarom moet er dus een capaciteitstarief komen, zodat we minder in pieken en dalen energie gaan nodig hebben. Want die pieken kosten nu eenmaal veel geld en die gaan nog enkel maar duurder worden.
Met het principe ben ik volledig akkoord, maar ik vind het capaciteitstarief een wat luie manier om dat te bereiken. Als ik mijn piek wil beperken kan ik mijn (helaas hypothetische) EV niet 's nachts opladen aan 11 kW, want de piek 's nachts telt even zeer als die om 18u. Dat is in theorie natuurlijk zo, maar in de praktijk niet - 's nachts in de load veel lager, dus die 11 kW is dan geen probleem.

Enkel de wasmachine en de vaatwasser zijn een druppel op een hete plaat natuurlijk. Het gros van uw verbruik komt van verbruiken zoals uw verwarmingsketel, tv en digibox, en ga zo maar door.
Er is een verschil tussen capaciteitstarief en zelf consumptie...

Ja tuurlijk ook goedkoop, maar ook milieuvriendelijk. Als dat piektarrief er komt zal die sauna buiten gezet worden en op hout gestookt worden.
Toen was er nog geen sprake van dat je zou moeten zoveel mogelijk direct gebruiken he..
Dat is een heel actueel thema met corona, voortschrijdend inzicht.
We leren bij, en zien dat het zo niet verder kan. Dus laten we de grootste gebruikers van het systeem meer betalen.
Als inderdaad blijkt dat men binnenkort allemaal houtkachels aan het kopen zijn komt daar wel een taks op.

Met het principe ben ik volledig akkoord, maar ik vind het capaciteitstarief een wat luie manier om dat te bereiken. Als ik mijn piek wil beperken kan ik mijn (helaas hypothetische) EV niet 's nachts opladen aan 11 kW, want de piek 's nachts telt even zeer als die om 18u. Dat is in theorie natuurlijk zo, maar in de praktijk niet - 's nachts in de load veel lager, dus die 11 kW is dan geen probleem.
Vreg verwacht in de loop van 2021 variabele tarieven. Dus pieken eruit en variabele tarieven die meer spreiding gaan geven.

Er is absoluut niets milieuvriendelijk aan een ruimte naar 80+ graden opwarmen

Er is een verschil tussen capaciteitstarief en zelf consumptie...
Oowja jong? Goed dat je het zegt!

Uw wasmachine verbruikt voor een programma 3kWh voor een programma van 2uur. Hoe zie jij dit dan juist in een capaciteitstarief van 2,5kW piek? Dus hoe is dit dan geen druppel op een hete plaat.

Oowja jong? Goed dat je het zegt!

Uw wasmachine verbruikt voor een programma 3kWh voor een programma van 2uur. Hoe zie jij dit dan juist in een capaciteitstarief van 2,5kW piek? Dus hoe is dit dan geen druppel op een hete plaat.
Uw antwoord toont duidelijk aan dat je het niet snapt. Lees je er even over in

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan