Zonnepanelen Topic

Sinds vrijdag de Home Manager geïnstalleerd en ik ben heel enthousiast.

Mijn verbruik zaterdag.
In de avond zie je de vaatwas, wasmachine en droogkast.
De 330e bewust overdag laten laden. Wagen kan max. 3,7 kW aan. (laadpaal staat op Max, niet op Eco, dus niet bewust smart charging)

Autoconsumptie 72% op een verbruik van 24kWh die dag.

Mijn verbruik zondag. In feite de hele dag niet thuis.
Duidelijk aan de laadstroom wanneer ik er was.

Los van bovenstaande ook al kunnen meten met de Home Manager dat
- mijn PC 81W verbruikt
- mijn TV + versterker + digicorder 200W verbruikt
- zelfs de LED lampen van 10W perfect gemeten worden bij aan/afzetten.
Dit valt héél mooi te zien met de energiebalans. Gewoon het apparaat afzetten en 5 sec later zie je de curve al zakken.

Ook al gemeten vrijdag:
- koken + wagen laden + wasmachine = piek van +- 6kW

To do:
Cyclussen meten van vaatwas, wasmachine, droogkast
Smart charging wagen bij een kwakkeldag, dan zou de wagen mooi de productiecurve moeten volgen

Laatst bewerkt:
Als de consument die regeling misbruikt om energieverslindende installaties te zetten en die in 't putteke van de winter en masse te gebruiken (op basis van fossiele productie), ja, dan is dat het gevolg
Eerlijk gezegd heb ik wel begrip voor mensen die een warmtepomp hebben geïnstalleerd, en zou daar echt wel een aangepaste oplossing mogen voor zijn.
Maar voor iemand die een sauna of een verwarmde jaccuzi in de winter opzet? Neen. Nada.
Ge schiet op de verkeerde.
Ik zal u een voorbeeld uit het leven gegrepen geven.
Ik ben opgegroeid naast een tuinbouwbedrijf. Daar stond een gigantische dieselgenerator in tweevoud, genre 2 stuks van 250-300kVA.
Die serres werden gestookt met de warmte van die generatoren. Alle elektriciteit op dat perceel was ook gratis want er was een extreme overproductie, die man had daar dan ook 24/7 het jaar rond zijn zwembad en jacuzzi warm, sauna buiten was altijd aan, etc...
Dat werd gestookt met de grootste en goedkoopste brol dat er was, dus uitstoot van hier tot in Congo.
heel die setup injecteerde via zijn hoogspanningscabine stroom op het net, waardoor hij maandelijks meer geld voor die stroop kreeg als dat zijn hele bedrijf kon verbruiken aan energie.
Toen de GCF’s er kwamen heeft die nog eens een enorm zonnepark gelegd, een goeie 100kW aan pendelen. Daarvoor had hij dan alle mogelijke subsidies, de restkosten werden betaald met zijn injectie en die GCF’s brachten hem tienduizenden euro’s per jaar op.

DAT is waar het probleem zit. Dit is dan nog maar een kleine garnaal, Huts zijn zonnepark is hetzelfde maar in het honderdvoud. Die verbruiken hun stroom ook niet ze, das puur injecteren en cashen. Maar Jos op den hoek die een investering doet om ook is ergens rendement op te halen, die moeten we pakken. Dat zijn de smeerlappen die durven hun jacuzzike of zwembadje op te warmen met die vermaledijde zonnestroom!

Neen de berekening klopt. Probleem is gewoon dat je 1 keer 15 minuten maar per maand nodig hebt om je gehele maand naar boven te trekken.

Dus elektrisch vuurtje in de badkamer, stofzuiger, koken, verwarming, wagen opladen, ... Kan je wel al eens snel aan die piek komen. Wss blijft elk gezin makkelijk 95% van de keren wel onder die piek
Weer een mooi buikgevoel dat je hier hebt... Kan je ook staven waarop je je baseert? Want 1 keer iets koken met gebruik van oven en vuur tegelijk en je zit er al makkelijk over.
Ik heb de eerste de beste (moderne) vitrokeramische kookplaat genomen bij vandenborre (met veel en positieve reviews): de BOSCH PKF645B17E. Laat ons nog de kleinste pits pakken, die hebben een max vermogen van 1200W. Ja, afhankelijk van wat je doet, gaat die niet volcontinu op max vermogen draaien, maar bij iets koken (letterlijk koken in water dus ;) denk aardappelen of pasta) toch wel, ondertussen nog groenten op de andere pit op 50% vermogen en je zit al aan 1800W.
Dan een stukje vlees in de oven of op een grotere pit: reken ook maar 1000W (nog meer als je iets grilt in de oven of dichtschroeit in de pan).

Zelfs zonder je sluimerverbruik of ook maar enige andere verbruiker zit je al vlot over je piek.
En als je iemand bent van "maar zo kook je toch niet vaak", het is maar een voorbeeld. Er zijn er zo nog genoeg, denk gewoon maar aan iets simpel zoals fritex gebruiken (gewone friteuse zit aan 2000W, airfryer eerder rond de 1500W) met daar dan nog groenten/een stuk vlees bij. Iets typisch Belgisch en heel simpel: kip in de oven met appelmoes en frietjes. Dan zit je rap al boven de minimumwaarde.

En 95% van de tijd is niet voldoende hé. Er zijn 35.040 kwartieren in een jaar. 5% daarvan is 1.752. Als er zelfs maar elke maand 1 is, gaat je capaciteitstarief drastisch omhoog ^^
En dat is 1 van de punten dat al heel veel teruggekomen is in dit topic: de ad-hoc pieken (zoals koken) kan je bijna nooit volledig opvangen. Of timen dat je dit enkel doet als je PV-installatie (indien je die hebt) opbrengt. Zeker niet met iets zoals koken...

Is het niet eerder 4000wh piek en 1000wh totaal
En 1000wh piek en 1000wh totaal?

Want om de 3,15 gemiddelde gezinspiek te bekomen moet je dan 12,6kwh vermogen samen opstaan hebben. Welk gemiddeld gezin heeft dat?
Was wel fout idd. Want ze rekenen in kW en niet kWh

Weer een mooi buikgevoel dat je hier hebt... Kan je ook staven waarop je je baseert?

• Het gebruik van een oven met een vermogen van 4 kW verhoogt het gemeten kwartiervermogen niet met 4 kW. Door de modulerende werking (aan-/uitschakelen) van een oven éénmaal de gewenste temperatuur is bereikt, zal de impact op de kwartierpiek eerder 1 à 2 kW bedragen.

Als de vreg zegt dat het gemiddelde 3.15 KW is zal dat wel op meer cijfers gebaseerd zijn als jou berekening van je steak friet met bearnaise op zondag.

Weer een mooi buikgevoel dat je hier hebt... Kan je ook staven waarop je je baseert? Want 1 keer iets koken met gebruik van oven en vuur tegelijk en je zit er al makkelijk over.
Ik heb de eerste de beste (moderne) vitrokeramische kookplaat genomen bij vandenborre (met veel en positieve reviews): de BOSCH PKF645B17E. Laat ons nog de kleinste pits pakken, die hebben een max vermogen van 1200W. Ja, afhankelijk van wat je doet, gaat die niet volcontinu op max vermogen draaien, maar bij iets koken (letterlijk koken in water dus ;) denk aardappelen of pasta) toch wel, ondertussen nog groenten op de andere pit op 50% vermogen en je zit al aan 1800W.
Dan een stukje vlees in de oven of op een grotere pit: reken ook maar 1000W (nog meer als je iets grilt in de oven of dichtschroeit in de pan).

Zelfs zonder je sluimerverbruik of ook maar enige andere verbruiker zit je al vlot over je piek.
En als je iemand bent van "maar zo kook je toch niet vaak", het is maar een voorbeeld. Er zijn er zo nog genoeg, denk gewoon maar aan iets simpel zoals fritex gebruiken (gewone friteuse zit aan 2000W, airfryer eerder rond de 1500W) met daar dan nog groenten/een stuk vlees bij. Iets typisch Belgisch en heel simpel: kip in de oven met appelmoes en frietjes. Dan zit je rap al boven de minimumwaarde.
Ik kan hier wel spreken uit niet-buikgevoel. Ik heb al een digitale meter (joepie) waarmee ik mijn kwartierpieken kan opvolgen. We kijken momenteel niet speciaal om ons piekverbruik te verlagen, maar de wasmachine/vaatwas staat wel nooit op als we koken. We koken elektrisch, plus waterkoker en oven indien nodig. En dampkap natuurlijk. En dan staat er uiteraard nog vaak een TV, digibox en laptop ergens aan (en ventilatie, en andere sluipverbruikers). Ik heb nog nooit boven de 3.2 kW piek gezeten - enkel als de hybride staat op te laden. Maar de wagen niet opladen op moment dat we koken is een triviale verandering die ik zeker ga doen het moment dat het capaciteitstarief effectief in voege is.

De minimum waarde van 2.x, dat is idd iets anders. Maar die gemiddelde waarde die de VREG stelt, die zie ik wel als realistisch.

En als je 4 postst naar boven scrollt zie je dat mijn data staaft wat j-be zegt...

Vaatwas, droogkast en wasmachine samen op die ene avond. Duidelijk te zien op de grafiek.

• Het gebruik van een oven met een vermogen van 4 kW verhoogt het gemeten kwartiervermogen niet met 4 kW. Door de modulerende werking (aan-/uitschakelen) van een oven éénmaal de gewenste temperatuur is bereikt, zal de impact op de kwartierpiek eerder 1 à 2 kW bedragen.

Als de vreg zegt dat het gemiddelde 3.15 KW is zal dat wel op meer cijfers gebaseerd zijn als jou berekening van je steak friet met bearnaise op zondag.
Wat ook letterlijk in mijn post staat, daarom dat ik <50% reken voor oven en de 2e kookplaat...
En in mijn posts stond ook lettelijk "boven de minimumwaarde", niet boven de 3.15kW piek (wat je nu voor de eerste keer aanhaalt). Net zoals @MrKend54l die het over de minimum had.

Lees dan ook de rest van mijn post eens. Gemiddelde 3.15kW piek = 50% dat er boven zit hé. Groot verschil met uw uitspraak dat "elk gezin makkelijk 95% van de keren wel onder die piek" blijft.

Dus, in plaats van andere mensen erop te wijzen dat ze hun maar moeten inlezen zal ik u er nogmaals op wijzen om andere mensen hun posts deftig te lezen en te antwoorden op wat zij zeggen. En niet te antwoorden op uw interpretatie van wat er niet staat.

En als je 4 postst naar boven scrollt zie je dat mijn data staaft wat j-be zegt...

Vaatwas, droogkast en wasmachine samen op die ene avond. Duidelijk te zien op de grafiek.
Jouw eerste post stond er nog niet toen ik de mijne aan't typen was ;)
En zowel aan jou als aan @j-be ook (die het zelf al aangaf): het ging over de minimumwaarde en niet de 3.15W piek die VREG als "gemiddelde" ziet.
Als ik je post goed lees, zit je dus met koken + wasmachien + sluimerverbruik aan een piek van 3.3W. Zoals alles (en wat ik ook in mijn post aangaf) hangt veel af van wat wanneer. Als je wasmachien net in piek-moment zit (ik vermoed dat water verwarmen of zwieren het meest gaat verbruiken) + gecombineerd met wat je kookt, kan dit enorm verschillen.

En zie ook mijn post hierboven, het ging mij vooral over het feit dat hij uitspraken maakte over elk gezin.

Excuses @the_fox, ik dacht dat je die 3.1 kW waarde bedoelde. Ik had de quotes gevolgd en het ging precies over die 3.15. Die minimum waarde ga je idd niet halen als je elektrisch kookt, of je moet al héél hard je best doen en inboeten op comfort.

Excuses @the_fox, ik dacht dat je die 3.1 kW waarde bedoelde. Ik had de quotes gevolgd en het ging precies over die 3.15. Die minimum waarde ga je idd niet halen als je elektrisch kookt, of je moet al héél hard je best doen en inboeten op comfort.
Het belangrijkste is het ding in't vet imho. En ook wat/hoe je kookt natuurlijk ;)
Ik heb geregeld 2~3 vuren aanstaan en ook nog eens oven erbij. En heel af en toe eens friteuse. En alles afzonderlijk op hoog vuur zetten en erna warmhouden gaat inderdaad je piek omlaag brengen. Maar ik denk nu ook niet dat meer energie verbruiken om je piek omlaag te trekken de oplossing is dat VREG in gedachten had :thinking:

Om nog maar te zwijgen over comfort zoals je zelf al zegt. Dat gaat over zowel de tijd dat je bezig bent met je eten verlengen alsook beperken wat je kunt maken. Ik maak geregeld gerechten waar meerde ingrediënten à la minute gereed moeten zijn.
Bij andere gerechten geen probleem natuurlijk, maar het gaat niet enkel over de "steak friet met bearnaise op zondag" zoals @Japser aangeeft. Veel mensen koken & eten nu eenmaal graag en dan gaat het allemaal niet zo makkelijk hoor :p

Om nog maar te zwijgen over het feit dat ik ook al aangehaald heb: dit is de "gemiddelde" waarde van VREG hé. Dat houdt al in dat 50% er boven zal komen. Zeker voor 1 kwartier per maand. Wat een groot verschil is ten opzichte van de uitspraak "Wss blijft elk gezin makkelijk 95% van de keren wel onder die piek" (en zoals ik ook al aangegeven heb, met die 95% zit je nog steeds met 1.752 kwartierpieken per jaar die erboven zitten :p ).

Op zich ben ik niet tegen het systeem, maar enkel op voorwaarde dat er een correctie gedaan wordt naar gelang het tijdstip van je piek. Een piek trekken op zondagvoormiddag omdat je familie op bezoek komt en je ongeveer alle keukenapparaten tegelijk aan hebt staan maakt nul komma nul uit voor het net. Het is enkel het verbruik tijdens de avond in een werkweek die bepaalt hoe het net gedimensioneerd moet zijn.

Nog iemand die problemen heeft met de data op mijnfluvius (kwartiergegevens), donderdag 4/3 is het laatste dat ik te zien krijg.
Ah voila, staat een melding op hun site nu:
Misschien heb je gemerkt dat er enkele dagen geen data is.
Wij zijn ons bewust van het probleem en werken aan een oplossing. Probeer het later nog eens.

We zullen hier maar zwijgen over een stoomoven van 5.1-5.6kW vermogen zeker...
Wij gingen die bijna ook zetten, maar wegens de hoge aanschafprijs nog maar even afgewacht.

Ik vind die 1x per maand referentie opnemen echt wel een ongelofelijk slecht idee.
Een feestje geven waarbij je veel gaat koken kan al genoeg zijn om heel je maand te verpesten, door 1 avond eens wat zwaardere pieken te hebben.
Slaat toch helemaal nergens op.

Ik ben benieuwd of die capaciteitstarief er wel zo snel gaat komen. De discriminiatie tussen analoog en digitaal is nu toch echt wel belachelijk.

Ik vind die 1x per maand referentie opnemen echt wel een ongelofelijk slecht idee.
Een feestje geven waarbij je veel gaat koken kan al genoeg zijn om heel je maand te verpesten, door 1 avond eens wat zwaardere pieken te hebben.
Slaat toch helemaal nergens op.
Een gemiddelde nemen in functie van de piek en het aantal uren dat je het zou doen zou als probleem geven dat geen kat er naar gaat kijken. Omdat mensen het dan niet gaan spreiden.

Een gemiddelde nemen in functie van de piek en het aantal uren dat je het zou doen zou als probleem geven dat geen kat er naar gaat kijken. Omdat mensen het dan niet gaan spreiden.
Dat is wat er nu gebeurt he. Als je de gemiddeldes van uw pieken en de duur neemt, dan kom je gewoon op uw verbruik uit...

Terug
Bovenaan