Zonnepanelen Topic

Dat is wat er nu gebeurt he. Als je de gemiddeldes van uw pieken en de duur neemt, dan kom je gewoon op uw verbruik uit...

Wat bedoel je, zo gebeurt het nu ? In de huidige prijszetting? Of in degenen van de toekomst?

De huidige herinner ik mij geen tarief in functie van de piek.
De toekomstige is het niet correct. Aangezien het gemiddelde genomen wordt van de maandpiek, niet het gemiddelde van de gebruikspiek per seconde/minuut.

Wat bedoel je, zo gebeurt het nu ? In de huidige prijszetting? Of in degenen van de toekomst?

De huidige herinner ik mij geen tarief in functie van de piek.
De toekomstige is het niet correct. Aangezien het gemiddelde genomen wordt van de maandpiek, niet het gemiddelde van de gebruikspiek per seconde/minuut.
De huidige prijszetting is uw distributiekost gekoppeld aan uw verbruik. Als je uw vermogen*de tijd dat je dit vermogen gebruikt doet (de "gemiddelde piek over heel de periode gemeten" dus) dan kom je gewoon op uw verbruik uit.
Bvb, ik gebruik een kwartier 20kW en een 3 kwartier 10kW. Dan is uw gemiddelde piek voor dat uur 50kW/uur Dat is ook gewoon wat je op dat uur verbruikt hebt. en dus het getal dat nu ook al gebruikt wordt in de berekening.

Bvb, ik gebruik een kwartier 20kW en een 3 kwartier 10kW. Dan is uw gemiddelde piek voor dat uur 50kW/uur Dat is ook gewoon wat je op dat uur verbruikt hebt. en dus het getal dat nu ook al gebruikt wordt in de berekening.
Als je een kwartier lang aan 20kW verbruikt is je "piek"/waarde voor dat kwartier 5kWh.
Als je dan de drie opeenvolgende kwartieren 10kW continu verbruikt, dan is de waarde voor elk van die kwartieren 2,5 kWh.

Over die periode van 4 kwartieren is je piek dus 5 kWh en heb je een totaal verbruik van 12,5 kWh. Ik heb geen flauw idee hoe je aan 50kW/uur (joule per seconde per uur?) komt.

Kunnen we aub eens de eenheden van energie en vermogen juist gaan gebruiken. Zeker in dit soort discussies. Het is écht niet moeilijk.

Als je een kwartier lang aan 20kW verbruikt is je "piek"/waarde voor dat kwartier 5kWh.
Als je dan de drie opeenvolgende kwartieren 10kW continu verbruikt, dan is de waarde voor elk van die kwartieren 2,5 kWh.

Over die periode van 4 kwartieren is je piek dus 5 kWh. Ik heb geen flauw idee hoe je aan 50kW/uur (joule per seconde per uur?) komt.

Kunnen we aub eens de eenheden van energie en vermogen juist gaan gebruiken. Zeker in dit soort discussies. Het is écht niet moeilijk.
Die piekwaarde is toch echt het piekvermogen en niet piekverbruik? Dus uitgedrukt in kW.

Die piekwaarde is toch echt het piekvermogen en niet piekverbruik? Dus uitgedrukt in kW.
Ah wow mea culpa. Ik was echt in de veronderstelling dat ze je afgenomen vermogen per kwartier zouden gebruiken.

Maar het gaat wel over het vermogen gemiddeld over een kwartier, dus hoe je met 20kW voor een vol kwartier aan een piek van 50kW komt is mij nog steeds een raadsel. Volgens het gemiddelde vermogen per kwartier zou dat dan toch gewoon 20kW zijn?

Misschien moet heel deze discussie over capaciteitstarief eens afgesplitst worden naar een eigen topic. Het heeft in principe niet veel met zonnepanelen an sich te maken.

Ah wow mea culpa. Ik was echt in de veronderstelling dat ze je afgenomen vermogen per kwartier zouden gebruiken.

Maar het gaat wel over het vermogen gemiddeld over een kwartier, dus hoe je met 20kW voor een vol kwartier aan een piek van 50kW komt is mij nog steeds een raadsel. Volgens het gemiddelde vermogen per kwartier zou dat dan toch gewoon 20kW zijn?

Misschien moet heel deze discussie over capaciteitstarief eens afgesplitst worden naar een eigen topic. Het heeft in principe niet veel met zonnepanelen an sich te maken.

Of in 't vervolg mss minder hoog van de toren blazen als je niet goed geïnformeerd bent.

Ik snap niet goed hoe je juist aan die 50kW piek zou komen hoor. Als je 20kW gedurende een kwartier vraagt, en daarna naar 10kW zakt, dan is de piek in dat uur 20kW.
Je mag dat niet optellen. Hoe men van kWh naar piekvermogen gaat is simpel. Als jij 2,5kWh in een kwartier verbruikt hebt, dan heb je een bijgevolg een piekvermogen van 10kW constante gedurende dat kwartier gehad. Als jij 3minuten 50kW vraagt dan heb je ook 2,5kWh verbruikt en zegt men dat uw kwartierpiek gelijk is aan 10kW.

Ik snap niet goed hoe je juist aan die 50kW piek zou komen hoor. Als je 20kW gedurende een kwartier vraagt, en daarna naar 10kW zakt, dan is de piek in dat uur 20kW.
Je mag dat niet optellen. Hoe men van kWh naar piekvermogen gaat is simpel. Als jij 2,5kWh in een kwartier verbruikt hebt, dan heb je een bijgevolg een piekvermogen van 10kW constante gedurende dat kwartier gehad. Als jij 3minuten 50kW vraagt dan heb je ook 2,5kWh verbruikt en zegt men dat uw kwartierpiek gelijk is aan 10kW.
Jaja, dat is hoe het werkt in het nieuwe systeem. Maar hier werd ergens gezegd dat het niet eerlijk is dat 1 feestje ervoor zorgt dat heel uw maand duurder wordt en dat je een soort gewogen gemiddelde moet hebben waarbij je piekverbruik en hoe lang je het gebruikt meeneemt.
Maar dat gewogen gemiddelde komt uit op je verbruik (in een continue functie).

Jaja, dat is hoe het werkt in het nieuwe systeem. Maar hier werd ergens gezegd dat het niet eerlijk is dat 1 feestje ervoor zorgt dat heel uw maand duurder wordt en dat je een soort gewogen gemiddelde moet hebben waarbij je piekverbruik en hoe lang je het gebruikt meeneemt.
Huh? Die 50 kW is toch niet de kwartierpiek in dit verhaal? En het gaat hier over het capaciteitstarief, dat in grote mate niet afhangt van je totale verbruik an sich.

Daarnaast is het wel een gewogen gemiddelde van de kwartierpieken over de 12 laatste voorbije maanden.
1 feestje "maakt je maand duurder" klopt wel in die zin, maar die maand telt maar voor 1/12 mee voor het eindgemiddelde dat er feitelijk toe doet, en draag je 12 maanden lang mee.

Ik wil toch nog even zeggen dat de formulering in termen van "gemiddeld vermogen per kwartier" een beetje heel knullig is als je gewoon in termen van verbruik per kwartier zou kunnen spreken, "kWkwartier" als het ware. Dat is ook hetgene je op de meter ziet, en hetgene je bekijkt op mijnverbruik van fluvius als ik het juist heb (heb net pas dit ding ingesteld, en nu juist ligt de site eruit, dus kan het niet checken).

De huidige prijszetting is uw distributiekost gekoppeld aan uw verbruik. Als je uw vermogen*de tijd dat je dit vermogen gebruikt doet (de "gemiddelde piek over heel de periode gemeten" dus) dan kom je gewoon op uw verbruik uit.
Of in 't vervolg mss minder hoog van de toren blazen als je niet goed geïnformeerd bent.
Mijn toren is nog wel comfortabel, dankuwel (zie bovenstaand vetgedrukt gedeelte).

De enige fout die ik hier maak is dat ik aanneem dat arbitraire tarifaire structuren gebaseerd zijn op een logische benadering van de grootheden in kwestie. Zoals ik al zei: excuses, mijn fout.

Gohja ik ga wel akkoord dat één piek er niet voor zou mogen zorgen dat je een “boete” zou moeten betalen. Toch zeker niet als je de rest van de maand braaf onder die piek blijft.
Maar bon voorlopig is het enkel nog maar speculeren hoe het juist gaat werken. Volgens mij gaat iemand die meermaals of misschien dagelijks boven die piek uitkomt meer betalen dan iemand die eenmalig er eens boven gaat.

Gohja ik ga wel akkoord dat één piek er niet voor zou mogen zorgen dat je een “boete” zou moeten betalen. Toch zeker niet als je de rest van de maand braaf onder die piek blijft.
Maar bon voorlopig is het enkel nog maar speculeren hoe het juist gaat werken. Volgens mij gaat iemand die meermaals of misschien dagelijks boven die piek uitkomt meer betalen dan iemand die eenmalig er eens boven gaat.
Garantie dat er naar Belgisch model wel uitzonderingsregeltjes op termijn zullen komen. En dan heb je weer mensen nodig om het verklaarbaar te houden. En hoppa, een heel nieuwe beroepsgroep!

Dan nog, die cijfers dat gaat op het piekverbruik.
Dat zal nooit voor lange tijd aanhouden.
Maar dan ben je normaal nog eten aan het koken op een vuur of in een oven ook he. Het maakt ook niet uit of dat een kwartier duurt of niet. Als je eerst 5 minuten uw stoomoven opzet, en daarna 5 minuten uw vuur en dan 5 minuten uw oven, geeft dat exact hetzelfde effect als wanneer je ze allemaal tegelijk opzet. Wat aantoont dat de maatregel helemaal niet dient om het "de infrastructuur te houden", maar enkel een platte kostenverhoging is. Want je betaalt niet meer voor alle dingen tegelijk op te zetten tov ze allemaal na elkaar op te zetten, behalve als je tussen elk apparaat een kwartier tussen laat (wat totaal zinloos is voor de infrastructuur).

Wat, volgens mij, nog een grappig neveneffect is van dat capaciteitstarief aantoont, namelijk dat als je om bvb 7.5 minuut voor 6 begint met koken, en een kwartier kookt, dat uw kwartierpiek toch maar de helft is van wat je hebt gebruikt.

Daarnaast is het wel een gewogen gemiddelde van de kwartierpieken over de 12 laatste voorbije maanden.
1 feestje "maakt je maand duurder" klopt wel in die zin, maar die maand telt maar voor 1/12 mee voor het eindgemiddelde dat er feitelijk toe doet, en draag je 12 maanden lang mee.
Laat mij het eens anders verwoorden.
Iemand die in de maand december 31 dagen nonstop feest en superhoge pieken haalt, zal een lager gemiddelde hebben dan iemand die in 3 verschillende maanden eens een dagje feest en daarop hoge pieken haalt.

Eenmaal je al dan niet per ongeluk toch een superhoge piek gehaald hebt in 1 maand, is er geen enkele incentive om de rest van de maand braafjes je verbruikspieken laag te proberen houden.

Stel je hebt een EV en 3FA 22kW aansluiting. En er is 1 moment in de maand dat je echt hoognodig aan 22kW moet laden omdat je dringend weg moet met genoeg bereik. Dan kan je evengoed de rest van de maand ook aan 22kW laden, want het maakt toch niets meer uit voor dat capaciteitstarief. Allemaal omwille van dat ene stomme kwartiertje.
Ik ga er hier wel even van uit dat een kwartier aan 22kW laden, voor een piek van 22kWh zorgt? Of heb ik dat verkeerd op?

Ik ga er hier wel even van uit dat een kwartier aan 22kW laden, voor een piek van 22kWh zorgt? Of heb ik dat verkeerd op?
Een kwartier aan 22kW laden = 5.5kWh verbruikt in dat kwartier. Maar wel een kwartierpiek van 22kW (allez, meer zelfs, want uw sluimerverbruik en ander verbruik komt er ook bij).
De kwartierpiek is ook een gemiddelde over die periode (volgens wat nu al bekend is). Men kijkt dus naar verbruik in kWh van dat kwartier en doet dit maal 4.

Met de rest van je post ga ik akkoord ;)

En om ook hierop terug te komen:
Volgens mij gaat iemand die meermaals of misschien dagelijks boven die piek uitkomt meer betalen dan iemand die eenmalig er eens boven gaat.
Dat is niet zo (wederom, volgens wat nu bekend is). Van de reeds bekende informatie (zie vette stuk):
Het capaciteitstarief wordt aangerekend op basis van de ‘gemiddelde maandpiek’ (kW). Deze gemiddelde maandpiek wordt maandelijks berekend als het gemiddelde van uw 12 laatste ‘maandpieken’. De maandpiek is het hoogste kwartiervermogen (ofwel ‘piekvermogen’) dat u in een maand hebt gebruikt. Het wordt geregistreerd door de digitale meter. Het maakt hierbij niet uit hoe vaak – tijdens 1 of meerdere kwartieren – u dit piekvermogen heeft gebruikt. Als er nog geen meetgegevens van 12 maanden beschikbaar zijn, bv. na de vervanging van een klassieke meter door een digitale meter, wordt de gemiddelde maandpiek berekend op basis van alle beschikbare maandpieken. Wanneer een maandpiek kleiner is dan 2,5 kW, wordt voor die maand een minimumwaarde van 2,5 kW verondersteld. Hierdoor zal iedereen een minimale jaarlijkse bijdrage betalen in de netkosten. Deze bijdrage is gelijk aan 2,5 kW vermenigvuldigd met het tarief voor de gemiddelde maandpiek.
Natuurlijk per maand gezien, niet per jaar hé. Als je inderdaad maar 1 dag op een heel jaar een piek hebt, gaat dit minder effect hebben op het gemiddelde van de 12 maanden dan iemand die dagelijks die piek haalt elke maand.

Je kwartierpiek zal 5.5kwh zijn.

Neen. je trekt een kwartier lang een piek van 22kw.
Op een uur heb je 5.5kwh verbruikt indien je na dat kwartier niets meer laad. In verbruik zal men dat bij fluvius registreren als een verbruik over dat kwartier van 5.5kwh. Maar de piek is en blijft 22kw/kwartier. En daarop betaal je die piekbelasting. Niet op 5.5.

Zo heb ik het toch verstaan. Anders zou het enorm moeilijk zijn om aan pieken van 10 of zo te komen als te verwachten zonder batterij zoals in de voorbeelden van de vreg dat mensen met een warmtepomp en een elektrische wagen zich mochten aan verwachten (zie die slides die hier al eens gepost zijn).

Neen. je trekt een kwartier lang een piek van 22kw.
Op een uur heb je 5.5kwh verbruikt indien je na dat kwartier niets meer laad. In verbruik zal men dat bij fluvius registreren als een verbruik over dat kwartier van 5.5kwh. Maar de piek is en blijft 22kw/kwartier. En daarop betaal je die piekbelasting. Niet op 5.5.

Zo heb ik het toch verstaan. Anders zou het enorm moeilijk zijn om aan pieken van 10 of zo te komen als te verwachten zonder batterij zoals in de voorbeelden van de vreg dat mensen met een warmtepomp en een elektrische wagen zich mochten aan verwachten (zie die slides die hier al eens gepost zijn).
Ja ik had het al gewist omdat ik wat te snel was en niet 100% zeker van mijn stuk :D

Terug
Bovenaan