Zonnepanelen Topic

't is ook een appartementsblok hé mannen; niet vergelijkbaar met gewoon een plat dakje thuis. Een pak moeilijker bereikbaar, complexere installatie, kabelbanen, gedoe met meerdere eigenaars, gedoe met de factuur
De installatie en montage van mijn laadbox was 7000€ bij Leaseplan. :unsure:
Bij de elektriciën was dit 2700€. Rekeninghoudend met de lange kabel, de klinkers eruit halen en er terug insteken en de werkuren, was die prijs min of meer correct.

Nu dus bij de elektriciën een offerte opgevraagd voor zonnepanelen. 8+k balletjes.
Het is misschien een appartementsblok maar ik zie de grote moeilijkheid / complexiteit niet echt.

Het is NIET zo dat de zonnepanelen op het dak komen. Neen. Wij hebben garages achteraan te woning.
Er kan perfekt een kabel getrokken worden van de kelder tot aan de garage zonder breekwerken. (alleen klinkers er weer even uithalen)
OK je moet het platte dak hellend maken, dat is waar.

Maar ik heb net zoals de meesten hier, toch de indruk dat in tegenstelling tot de laadbox installatie het ditmaal wat aan de dure kant is.

Dat de elektriciën goed(koop) is qua prijs voor A wil dus nog niet zeggen dat ie voor B ook goed(koop) is he ;)

Ik denk dat de conclusie is: het financiële rendement in die offerte onderschat de realiteit als ze alleen uitgaan van energie terugsteken op het net, maar de prijs lijkt op het eerste zicht hoog dus wel de moeite om andere offertes te vragen als @makila het nog altijd overweegt.
Yup, ik ga nog wat verder rondhoren.

Momenteel nog aan het twijfelen tussen 2 offertes.

Offerte 1: €6246 excl BTW
8x Sunpower Maxeon3 430Wp panelen (40 jaar garantie, 92% vermogensgarantie na 25j)
Huawei SUN 2000 omvormer 4.6KTL-L1

Offerte 2: €5320 excl BTW
8x Trina Solar Vertex S 415Wp panelen (15 jaar garantie, 84,8% vermogensgarantie na 25j)

Nu is de vraag of die "betere" panelen de meerprijs waard zijn natuurlijk. Ik vind het een groot verschil in prijs en nijg dus eigenlijk naar de goedkopere offerte.

8x Sunpower Maxeon3 430Wp panelen (40 jaar garantie, 92% vermogensgarantie na 25j)

8x Trina Solar Vertex S 415Wp panelen (15 jaar garantie, 84,8% vermogensgarantie na 25j)

Nu is de vraag of die "betere" panelen de meerprijs waard zijn natuurlijk. Ik vind het een groot verschil in prijs en nijg dus eigenlijk naar de goedkopere offerte.

Dat is altijd de afweging :)

Met het verschil in vermogensgarantie win je het prijsverschil waarschijnlijk pas na vrij lange tijd terug - je spreekt over gemiddeld 4% meer opbrengst over die 25 jaar wat vermoedelijk voor een groot deel naar injectie gaat, maar 40 jaar garantie (extreem lang) t.o.v. 15 jaar (toch aan de kortere kant van de markt tegenwoordig) geeft toch ook gemoedsrust voor die €900 extra.

Die garantie is toch zever hoor. Hoe zie je dat dan precies, dat je in 2043 jouw installateur opbelt, en die dan gratis nieuwe panelen komt installeren? Zo werkt het niet.

Die garantie is toch zever hoor. Hoe zie je dat dan precies, dat je in 2043 jouw installateur opbelt, en die dan gratis nieuwe panelen komt installeren? Zo werkt het niet.

Ik ga er vanuit dat tegen dan de meeste installateurs gestopt zijn. Maar er zijn effectief fabrikanten die hun productgarantie nakomen.

Ik zie het vooral als "ze doen genoeg kwaliteitscontroles om die garantie te durven geven, dus in verhouding meer kans dat die panelen effectief 25 jaar deftig werken" :)
Zeker als bepaalde merken aan de onderkant van de markt zitten qua productgarantie en "made in China", is het risico op fouten en na zo'n lange periode niet meer deftig functioneren groter.

Astronergy kende ik niet van naam, maar ze blijken op dat type intussen wel 25 jaar productgarantie te bieden en vooral een deftige rendementsgarantie (max. 0,55% verlies per jaar tussen 2 en 25 jaar), worden ook op verschillende sites benoemd als een goed merk - in ieder geval geen kleintje maar ook geen van de 10 grootste.
De elektriciën heeft in ieder geval wel de beste versie van deze fabrikant in de offerte staan. Dus het zijn wel uitstekende zonnepanelen. Inderdaad 25 jaar garantie en een geschat rendement (na verlies) van 85.5% na 25 jaar, volgens diezelfde offerte, dus dat zal dan wel kloppen. :)

Ik zie dat ik deze online ook 500€ goedkoper kan krijgen dan wat de elektriciën mij aanrekent.

de omvormer is sowieso "goed doorgerekend" en op zich al geen goedkope keuze voor 4kw?
De omvormer is eveneens overkill, die is online 700€ goedkoper te krijgen (merk ik op)

---

Is het normaal dat een elektriciën hier goed voor doorrekent? Dan verdient hij hier dus vrij véél extra mee? Juist? :support:

mmm omgerekend naar 10 zonnepanelen
8275€ voor offerte 1 & 7049€ voor offerte 2 na de Btw.

Dat is toch ook gene poespas. Al is het in verhouding wel nog (iets) goedkoper dan mijn huidige offerte.

Zijn de prijzen dan zo veel duurder geworden door de inflatie? Daar moet toch nog iets af te krijgen zijn?

Laatst bewerkt:
Ook eens mijn offertes delen:

1) €6242 excl. BTW, na subsidies, incl. installatie
Panelen: 14x Jinko Solar Tiger Neo N-Type 415 Wp (25 jaar productgarantie, 87.4% vermogensgarantie na 30 jaar)
Omvormer: Huawei SUN 2000 4.6KTL-L1 (10 jaar productgarantie)
Payback in mijn situatie: 4,5 jaar

2) €8017 excl. BTW, na subsidies, incl. installatie
Panelen: 14x Sunpower P-6 405 Wp (25 jaar productgarantie, 87.2% vermogensgarantie na 25 jaar)
Payback in mijn situatie: 6,0 jaar

3) €5257 excl. BTW, na subsidies, incl. installatie
Panelen: 12x Sunport 375 Wp (12 jaar productgarantie, 82.05% vermogensgarantie na 30 jaar)
Omvormer: Solax inverter 3,3 (10 jaar productgarantie)
Payback in mijn situatie: 5,2 jaar

Financieel rendement is het beste voor 1), gevolgd door 3). De meerprijs van de Sunpower P-6 is puur op basis van specs niet te verdedigen (P-serie is ook made in China, in tegenstelling tot hun Maxeon-serie; qua productgarantie en vermogensgarantie niet beter dan de Jinko Solar Neo's)

Wel wat meer vertrouwen in installateurs 2) en 3); 1) was meer een verkoper die er minder van leek te weten, wel een grote firma.
Installateur 2) is ook een grote firma, installateur 3) een kleine die wel heel goed naar de praktische kant van de zaak keek en zelf de offerte kwam opmaken.

Ook eens mijn offertes delen:

1) €6242 excl. BTW, na subsidies, incl. installatie
Panelen: 14x Jinko Solar Tiger Neo N-Type 415 Wp (25 jaar productgarantie, 87.4% vermogensgarantie na 30 jaar)
Payback in mijn situatie: 4,5 jaar

2) €8017 excl. BTW, na subsidies, incl. installatie
Panelen: 14x Sunpower P-6 405 Wp (25 jaar productgarantie, 87.2% vermogensgarantie na 25 jaar)
Payback in mijn situatie: 6,0 jaar

3) €5257 excl. BTW, na subsidies, incl. installatie
Panelen: 12x Sunport 375 Wp (12 jaar productgarantie, 82.05% vermogensgarantie na 30 jaar)
Omvormer: Solax inverter 3,3 (10 jaar productgarantie)
Payback in mijn situatie: 5,2 jaar

Financieel rendement is het beste voor 1), gevolgd door 3). De meerprijs van de Sunpower P-6 is puur op basis van specs niet te verdedigen (P-serie is ook made in China, in tegenstelling tot hun Maxeon-serie; qua productgarantie en vermogensgarantie niet beter dan de Jinko Solar Neo's)

Wel wat meer vertrouwen in installateurs 2) en 3); 1) was meer een verkoper die er minder van leek te weten, wel een grote firma.
Installateur 2) is ook een grote firma, installateur 3) een kleine die wel heel goed naar de praktische kant van de zaak keek en zelf de offerte kwam opmaken.
Heb al op een paar product sheets gelezen dat Huawei omvormers enkel compatibel lijken te zijn met Huawei batterijen.
Zelf wens ik dat absoluut niet maar in kader van jou offertes, misschien iemand hier die er meer over weet?

Ik ga dus voort op, onder de compatibele batterijen vind je op zo'n productsheet alleen types van Huawei terug. Hieruit leid ik af dat enkel Huawei batterijen compatibel zijn. Of?

Heb al op een paar product sheets gelezen dat Huawei omvormers enkel compatibel lijken te zijn met Huawei batterijen.
Zelf wens ik dat absoluut niet maar in kader van jou offertes, misschien iemand hier die er meer over weet?

Ik ga dus voort op, onder de compatibele batterijen vind je op zo'n productsheet alleen types van Huawei terug. Hieruit leid ik af dat enkel Huawei batterijen compatibel zijn. Of?

Dat was ook wat 1 van de installateurs mij vertelde, al ben ik er niet dieper op ingegaan omdat ik op dit moment geen batterij overweeg - voor mij was het genoeg om te weten dat de omvormer batterij-compatibel was.

Is het normaal dat een elektriciën hier goed voor doorrekent? Dan verdient hij hier dus vrij véél extra mee? Juist? :support:
Alle stielmannen rekenen goed door en pakken winst op zowel de gewerkte uren als alles die ze bij jou thuis installeren.
Allemaal.
Ik ben een beetje verbaasd dat je dat niet weet. No offence.

Zijn de prijzen dan zo veel duurder geworden door de inflatie?
Onder andere. Iedere schakel van productie, transport, installateur gebruikt de inflatie als excuus/reden om de prijzen naar boven te trekken.

Daar moet toch nog iets af te krijgen zijn?
Dat hangt er vanaf hoe veel werk die mens heeft.
Energiebesparend renovaties, zonnepaneelinstallaties en dergelijke zijn immens populair momenteel.
Een goeie zijn agenda staat barstensvol met werk.
Als jij wat gaat afdingen dan is er een kans dat hij het helemaal niet meer wil doen want er staan nog 5 anderen in de rij te wachten die dat wel willen betalen.

Mijn PV-installatie ligt er ook op. Ik heb ze zelf gelegd in samenwerking met een aanbieder van zelfbouwpaketten.
Hun prijs kwam redelijk in de buurt in vergelijking met als ik alles zelf apart zou kopen.

17 panelen 385Wp, omvormer 5kW monofasig met 2 batterijen van 2,56 kWh.

Laatst bewerkt:
Hier een eerste offerte ontvangen voor 15 zonnepanelen op een plat dak (regio Antwerpen).

15 x Q cells 400 WP Q peak Duo BLK ML G11
Solar Edge SE5000EH omvormer
15 x S440 Optimizers

EUR 9.200 incl 6% BTW

Dit lijk me op het eerste zicht aan de dure kant? Of is het merk van de zonnepanelen en de omvormer de extra premium prijs waard?

Ik kan ook 10 stuks nemen aan 7.300 euro incl 6% BTW.

Alle stielmannen rekenen goed door en pakken winst op zowel de gewerkte uren als alles die ze bij jou thuis installeren.
Allemaal.
Ik ben een beetje verbaasd dat je dat niet weet. No offence.
Er is goed doorrekenen en er is goed doorrekenen he. :tongue:

Ne stielman kan wel zeggen tegen u: Iedereen rekent goed door hoor!
Maar als dat bij hem / haar bijvoorbeeld 100 balletjes extra is per zonnepaneel is en bij ne concurrent 50 balletjes is .. beiden is goed doorrekenen, maar als je alles bijeentelt kan het verschil zo toch nog erg groot zijn.

Wat bij de ene dan 8000€ kost, kost bij de andere dan misschien 7000€ he.

Het beste blijft meerdere offertes opvragen he, en dan vergelijken. Dat dan de duurste zegt: Er zijn 5 andere klanten, die dat wel betalen, dat maakt dan mijn rekening niet he ;) (maar natuurlijk wel die van hem of haar)

Er zijn verschillende merken omvormers en panelen en kwaliteit van installateurs. Een offerte van 8000 kan een betere deal zijn dan een van 7000. Da's nu eenmaal in elke sector zo, bij zonnepanelen kan je als eindklant nog tamelijk goed vergelijken itt garagisten etc.

Er zijn verschillende merken omvormers en panelen en kwaliteit van installateurs. Een offerte van 8000 kan een betere deal zijn dan een van 7000. Da's nu eenmaal in elke sector zo, bij zonnepanelen kan je als eindklant nog tamelijk goed vergelijken itt garagisten etc.
Id het is ne lastige.

Duurder is ook niet automatisch beter. Goedkoop is niet automatisch beter. Het hangt ook veel af van hoe goed of slecht de stielman is.
Die mens kan er ook een boeltje van maken natuurlijk of bij problemen, nooit zijne telefoon opnemen of nog omzien ..

Ik denk dat ik gewoon een paar vrienden ga aanspreken die zonnepanelen hebben liggen en die tevreden zijn van hun stielman.
En daar vraag ik verder offertes op. En dan kan ik al beter vergelijken.

Terug
Bovenaan