Zonnepanelen Topic

22 feb 2022 had ik exact evenveel productie, en was ook de eerste dag van 2022 dat ik boven de 20kWh ging. Hopelijk 2023 even zonnig als vorig jaar :)

Jij spreekt over de anoge terugdraaiende teller, die is gedaan he. Een 0 saldo is niet meer mogelijk, zelfs met batterij. Alles wat je afneemt van het net om op donkere dagen (als je batterij niet laadt) zal je betalen.

@makila een batterij zal bij jou rap leeg zijn met je Cupra die staat te laden.

Jij spreekt over de anoge terugdraaiende teller, die is gedaan he. Een 0 saldo is niet meer mogelijk, zelfs met batterij. Alles wat je afneemt van het net om op donkere dagen (als je batterij niet laadt) zal je betalen.
In theorie kan het nog altijd he, mits je de stroom uitzet als de zon niet schijnt :D maar zoals je zegt: In praktijk niet meer.

Ja ik ben een leek (ik leer wel erg snel), maar toen ik vandaag de offertes bekeek ..

Een kleine 4k voor een batterij (!) - ik dacht al meteen: Heeft een batterij wel nut in mijn scenario?
Het betreft namelijk de algemene delen van het appartementsblok hier (5 woningen). Het antwoord is dus: Neen. :)

Zonnepanelen zelf (10 stuks) kwam uit op een dikke 8000€ all in. Dat vind ik ook nog best veel? Maar goed .. Ze leveren zo'n 400 kwh stroom per paneel zie ik staan op de offerte.

Ik vraag me af of dit aantal OK is? Het verbruik is momenteel 2000 kwh voor de algemene delen, dus ik vermoed dat ik ook toekom met een 5 à 7 zonnepanelen, maar misschien dat het futureproof wel OK is om het dubbele te leggen?

Stel ik maak 200€ winst door die zonnepanelen te leggen? 200 * 20 jaar = 4000€

Ik zie ook staan op de offerte (schatting): Terugleververgoeding op 20 jaar: +- 7000 €. Als je weet dat zonnepanelen met wat geluk net 20 jaar mee gaan.
8000€ - 7000€ - 4000€ = Een beetje winst ... right ..

@makila een batterij zal bij jou rap leeg zijn met je Cupra die staat te laden.
Yup dat dacht ik dus zelf ook al.

Het helpt natuurlijk gigantisch als je al je eigen injectiegegevens hebt
9.01 cent / Kwh volgens de tarieffiche.

Laatst bewerkt:
Ter uitbreiding: de hoogte van de nettoevoer en die van je zonnepaneelomvormer zijn niet 100% vast. De netspanning varieert normaal gezien tussen de 230V en 238+V, dus de hoogte van die nettoevoer in de vergelijking hierboven varieert ook. Indien de zonnepaneelomvormer zo hoog moet gaan (om dus boven de netspanning uit te komen) dat die toestellen kan gaan beschadigen, gaat die zichzelf uitschakelen.
Waarom vertel ik dit? Als je zonnepanelen leveren aan het net, stroomt er dus energie naar het net, en bijgevolg verhoogt jouw omvormer ook de spanning op de nettoevoer van je buren. Als die ook zonnepanelen heeft liggen, gaat die omvormer ter compensatie nog hoger gaan, waarop jouw omvormer nog wat hoger zal gaan, tot het veiligheidspunt bereikt is en jouw omvormer of die van je buur (of beide) allebei zichzelf uitschakelen (en dus geen energie meer leveren). Dat is wat er gebeurt als je leest van overbelaste netten in woonwijken gevuld met zonnepanelen.
Ja dit had ik daarstraks ook gelezen. Ironisch genoeg wil dat dus zeggen dat als er veel zonnepanelen in uw wijk liggen dat deze minder waard worden omdat ze regelmatig, dan gewoon uitgeschakeld worden. (als het net dit niet aan kan)

Dan denk je dus: Ah de zon schijnt! Prachtig weer! Nu ga ik eens goed veel verbruiken! En wat gebeurt er dan? Uw zonnepanelen schakelen zichzelf uit. :frown:

In theorie kan het nog altijd he, mits je de stroom uitzet als de zon niet schijnt :D maar zoals je zegt: In praktijk niet meer.

Ja ik ben een leek (ik leer wel erg snel), maar toen ik vandaag de offertes bekeek ..

Een kleine 4k voor een batterij (!) - ik dacht al meteen: Heeft een batterij wel nut in mijn scenario?
Het betreft namelijk de algemene delen van het appartementsblok hier (5 woningen). Het antwoord is dus: Neen. :)

Zonnepanelen zelf (10 stuks) kwam uit op een dikke 8000€ all in. Dat vind ik ook nog best veel? Maar goed .. Ze leveren zo'n 400 kwh stroom per paneel zie ik staan op de offerte.

Ik vraag me af of dit aantal OK is? Het verbruik is momenteel 2000 kwh voor de algemene delen, dus ik vermoed dat ik ook toekom met een 5 à 7 zonnepanelen, maar misschien dat het futureproof wel OK is om het dubbele te leggen?

Stel ik maak 200€ winst door die zonnepanelen te leggen? 200 * 20 jaar = 4000€

Ik zie ook staan op de offerte (schatting): Terugleververgoeding op 20 jaar: +- 7000 €. Als je weet dat zonnepanelen met wat geluk net 20 jaar mee gaan.
8000€ - 7000€ - 4000€ = Een beetje winst ... right ..

Yup dat dacht ik dus zelf ook al.

9.01 cent / Kwh volgens de tarieffiche.

Thuisbatterijen zijn nog erg duur voor de beperkte opslagcapaciteit die ze bieden.
Ik vind het een vreemde berekening op de offerte: ze gaan er precies van uit dat je alle opgewekte elektriciteit terug op het net steekt wat aan 9 cent/kWh natuurlijk voor een slecht financieel rendement zorgt. Maar de bedoeling zou toch in de eerste plaats moeten zijn dat je minstens 800 kWh of zo van de opgewekte energie zelf verbruikt, wat je per jaar 300 à 400 € bespaart, bovenop de beperkte terugleververgoeding voor de rest.

Dat gezegd, ik denk dat het verbruik in algemene delen vooral 's morgens en 's avonds zal zijn, niet echt het moment waarop de zonnepanelen het meest energie opwekken. Een dure batterij lost dat probleem op maar dat maakt het financieel niet interessanter.

8 K€ voor 10 panelen van 400 kWh (dus misschien 415 Wp of zo) is trouwens erg duur, tenzij misschien voor echte toppanelen - en zelfs dan is die meerkost niet altijd rendabel.

dagje thuiswerken met de EV op de oprit... Om 8u al aan 8A aan het laden, binnen een kwartiertje eventjes de stroom wat gaan verhogen naar het dubbele...

Spijtiggenoeg moet ik dat allemaal manueel doen, mijn Alfen-laadpaal kan dat niet (denk ik). Gevalletje wet van de remmende voorsprong vrees ik..

dagje thuiswerken met de EV op de oprit... Om 8u al aan 8A aan het laden, binnen een kwartiertje eventjes de stroom wat gaan verhogen naar het dubbele...

Spijtiggenoeg moet ik dat allemaal manueel doen, mijn Alfen-laadpaal kan dat niet (denk ik). Gevalletje wet van de remmende voorsprong vrees ik..
Je kan gaan automatiseren met Home Assistant als je ffkes gaat Googlen. Plug and play is het nog niet, maar misschien de moeite waard als je anders alles manueel moet doen.

Dat moet ik dus hebben, ne laadpaal die slim genoeg is om de piek te verhogen als er zon is.

Terug
Bovenaan