Zonnepanelen Topic

Dat betwijfel ik nu wel (bij nieuwe aansluiting althans). Uit de tarievenlijst van Fluvius (respectievelijk excl. BTW en incl. 21% BTW):
Nieuwe aansluiting met 1 elektriciteitsmeter driefasig 400V 22,2 kVA (32A) € 1.088,83 € 1.317,48
Nieuwe aansluiting met 1 elektriciteitsmeter driefasig 400V 27,7 kVA (40A) € 1.421,32 € 1.719,80
Nieuwe aansluiting met 1 elektriciteitsmeter driefasig 400V 34,6 kVA (50A) € 1.580,16 € 1.911,99
Lekker dit. Ik had er deze morgen voor naar Fluvius gebeld. Reken maar op 1200 extra zegt hem.....

Dat is meer dan voldoende hoor, zelfs met een 40A zou je niet in de problemen komen. Als je EV dan op 32A bezig is (+-22kw) heb je met 40A nog 5kw over. En met het capaciteitstarief zie ik u echt niet op 32A laden.

Ok bedankt, overigens lees ik ook nog volgende:
--> 11 kW laden voor een FULL EV is het maximum voor thuisladen. --> dit komt overeen met 3x16A, als ik dan 3x32A neem in totaal heeft de rest van het huis nog 11kW, dit lijkt mij meer dan genoeg of zie ik nog iets over het hoofd?

Hoe gedraagt een monofasige omvormer zich in een 3-fasig net met de nieuwe digitale teller?

Voorbeeldje: André heeft een 3N400V aansluiting en een pv installatie van 4Kwp met een omvormer van 3.6kw aangesloten op L1.

De installatie levert stroom aan het net op L1, maar ondertussen bakt André frieten met zijn 3000 watt friteuse aangesloten op L2, de dampkap draait op L3.

Met de analoge terugdraaiende teller lijkt mij dat vrij simpel, en maakt dat imo weinig uit, maar is dit met de digitale meter ook zo?

Hoe maakt die meter onderscheid tussen injectie en eigen gebruik?

Ok bedankt, overigens lees ik ook nog volgende:
--> 11 kW laden voor een FULL EV is het maximum voor thuisladen. --> dit komt overeen met 3x16A, als ik dan 3x32A neem in totaal heeft de rest van het huis nog 11kW, dit lijkt mij meer dan genoeg of zie ik nog iets over het hoofd?
Lijkt me correct te zijn. Als je nog een zeer zware verbruiker wil zetten in de toekomst, kan je preventief al een 40a of 50a nemen, maar geen idee of dat nuttig zal zijn.

Hier ook 8000Wp op de nieuwbouw, en heb net dezelfde aansluiting gevraagd.

Dat betwijfel ik nu wel (bij nieuwe aansluiting althans). Uit de tarievenlijst van Fluvius (respectievelijk excl. BTW en incl. 21% BTW):
Nieuwe aansluiting met 1 elektriciteitsmeter driefasig 400V 22,2 kVA (32A) € 1.088,83 € 1.317,48
Nieuwe aansluiting met 1 elektriciteitsmeter driefasig 400V 27,7 kVA (40A) € 1.421,32 € 1.719,80
Nieuwe aansluiting met 1 elektriciteitsmeter driefasig 400V 34,6 kVA (50A) € 1.580,16 € 1.911,99
En vanaf 25kva moet je een studie laten doen. Kost 200euro en mogelijks komen er nog extra kosten bij indien ze wijzigen in de straat moeten doen voor je. Met 32A zit je nog onder de 25kva. Met 40A zit je er boven en is de studie vereist.

Lijkt me correct te zijn. Als je nog een zeer zware verbruiker wil zetten in de toekomst, kan je preventief al een 40a of 50a nemen, maar geen idee of dat nuttig zal zijn.

Enige zaken die ik in de toekomst zie bijkomen is eventueel een airco installatie en warmtepomp ipv gas (huis is goed geisoleerd, van 2018 en er is reeds vloerverwarming beneden, daar waar eigenlijk enkel verwarmd wordt).

Hoe gedraagt een monofasige omvormer zich in een 3-fasig net met de nieuwe digitale teller?

Voorbeeldje: André heeft een 3N400V aansluiting en een pv installatie van 4Kwp met een omvormer van 3.6kw aangesloten op L1.

De installatie levert stroom aan het net op L1, maar ondertussen bakt André frieten met zijn 3000 watt friteuse aangesloten op L2, de dampkap draait op L3.

Met de analoge terugdraaiende teller lijkt mij dat vrij simpel, en maakt dat imo weinig uit, maar is dit met de digitale meter ook zo?

He, daar ben je weer!

De digitale teller is op dat gebied even "dom" als de analoge. Als je 3kw levert op fase 1 en tegelijk 3kw trekt op fase 2, ziet de digitale meter dat als nul.

Ik had dezelfde vraag en heb dit opgezocht. De digitale meter telt wat er netto binnen en buiten komt over de 3 fases samen. Dus als jouw oven op fase 1 hangt en de omvormer op fase 2, zal er geen afname getelt worden indien de zon hard genoeg schijnt om je oven van stroom te voorzien.

Laatst bewerkt:
Same here. Liggen er meer dan 2 maanden. Zonder omvormer. En geen zicht op wanneer die er zou zijn...
Omvormer is binnen :clap:en wordt volgende week geïnstalleerd.

Brengt dat meteen op? (nieuwbouw, nieuwe digitale meter)
Of is dat pas na keuring?

't is hier mooi zonnig weer. Maar als mijn grote printer aan staat dan draait mijne meter toch vollenbak vooruit zennej :D

Maar allé toch minder snel... Vroeger deed hij om de 3 seconden een volle rotatie wat waanzinnig snel is. Nu passeert hij om de 8 seconden :p

Printer trekt natuurlijk wel 4400W en mijn hitttepers van 2000W staat ook aan :p

't is hier mooi zonnig weer. Maar als mijn grote printer aan staat dan draait mijne meter toch vollenbak vooruit zennej :D

Maar allé toch minder snel... Vroeger deed hij om de 3 seconden een volle rotatie wat waanzinnig snel is. Nu passeert hij om de 8 seconden :p

Printer trekt natuurlijk wel 4400W en mijn hitttepers van 2000W staat ook aan :p

Vroeg me net af welk model van HP dat was :unsure:

Als ik 5kw aan 't produceren ben en de madam pakt een douche, komt er ook just geen rook uit de teller. 27kw elektrische doorstromer ftw. :unsure:

Dus conclusie is dat jij op 1 uur tijd voor uw hittepers en uw printer dan ook 6.4kwh verbruikt. Uw zonnepanelen zouden dan ook om break even te draaien (dus niet vooruit te draaien) op dat uur 6.4kwh moeten genereren. Dat is niet niets natuurlijk.

Woensdag afspraak vastgelegd met een installateur die een eerste keer komt kijken. Ze vragen naar ons jaarverbruik, maar gezien we nog een analoge teller hebben en slechts 8 maanden hier wonen, kunnen we hen dit niet geven. Is da installatie zoveel afhankelijk van het jaarverbruik? Dit kan toch snel wijzigen? Momenteel zijn wij slechts met 2 maar in de toekomst komen er kinderen bij, nieuwe toestellen, etc. Waarom niet gewoon het dak volleggen zolang er plaats is?

Woensdag afspraak vastgelegd met een installateur die een eerste keer komt kijken. Ze vragen naar ons jaarverbruik, maar gezien we nog een analoge teller hebben en slechts 8 maanden hier wonen, kunnen we hen dit niet geven. Is da installatie zoveel afhankelijk van het jaarverbruik? Dit kan toch snel wijzigen? Momenteel zijn wij slechts met 2 maar in de toekomst komen er kinderen bij, nieuwe toestellen, etc. Waarom niet gewoon het dak volleggen zolang er plaats is?
Omdat ze natuurlijk een beetje richting willen? Wie weet heb je al een verbruik van 15000KWH, dan moeten ze niet afkomen met 6 panelen hé.
Of omdat ze misschien liever veel kleine installaties doen, om zo de prijs/kwh omhoog te houden, of net omgekeerd.

Nuttig is het in elk geval.

Heb je geen meterstand van bij aankoop van de woning?

Terug
Bovenaan