Dat zou werken via
Ilusmart
Maar dat is wat de verkoper zei. Ik ga maandag eens rechtstreeks naar dat bedrijf bellen als dat effectief kan ingesteld worden wanneer de stroomprijs laag is. Dat het ingesteld kan worden op bepaalde uren geloof ik wel. Maar ik wil het dan ook wanneer de stroomprijs effectief laag is,nie alleen op standaard 2 tot 5 u snachts.
Mijn eerste vraag was evident, hoe wordt er bepaald dat het nu de moment is om uw batterij op te laden. Wie beslist dat dit het moment is om uw batterij op te laden. Dat was mijn vraag voordat ik die link even bekeken had... en na het bekijken van die link is het enigste wat ik zie enerzijds een app die u toelaat om de gegevens van al uw geconnecteerde apparaten te monitoren en ontbreekt er ook maar enige indicatie dat deze op basis van AI of whatever kan bepalen op basis van een database en verwachtingen dat dit de goedkoopste moment is om de batterij op te laden. Zelfs informatie over dat deze gekoppeld kan worden met zo'n service (die dan waarschijnlijk betalend gaat zijn of komende van uw leverancier... want allez ja zo evident is dat allemaal niet... daarom betaal je die 9.5€ per maand bij engie dynamic tarieven... zodanig dat de administratiekost voor die lijsten doorgerekend wordt) zie je nergens. En dan heb je nog geen informatie over de verwachte opbrengsten voor die dag van uw zonnepanelen die mee dienen genomen te worden in de beslissingsboom samen met uw verwacht verbruik in de volgende uren... niet zo evident en veel onbekende parameters...
Daarnaast heb je geen idee hoe die prijsverschillen gaan evolueren in de toekomst. Nu schommelde het prijsverschil tussen 129€/mWh (rond 10-12h) en 509€/mWh (rond 21h) (deze info is enkel voor vandaag van toepassing) en blijf je evengoed afhankelijk van een volledig variabel gegeven (en de formule). In weze wil dit zeggen dat jij door de dag heen (en dus uw batterij ook dient te laden en ontladen over de dag heen, en dus niet enkel over de nacht heen) dus een prijs gaat betalen. De prijs die je betaalt schommelt dan ook tussen enerzijds de 32.9cent/kwh en de 70.9 cent/kwh. Kan het dan ook interessant zijn, mogelijks, als uw energieverbruik niet beperkt is (of als je dure verbruikers hebt, vb zwembad, jaccuzi, elektrische wagen, warmtepomp...)? Al blijft het gewoon onmogelijk om die conclusie te maken voor de toekomst (aangezien alles afhangt van die dagtarieven waar je niet weet hoe die gaan evolueren - geen of beperkt prijsverschil in de dalen, en het voordeel is nihil).
Zolang je dan ook 8k of meer moet gaan betalen voor zaken die niet plug en play zijn (waarbij er een software is die vanwege engie of een andere leverancier automatisch die prijzen oplaadt, integreert in die ilumensmart app, en daarop zijn acties baseert) lijkt het mij iets wat ik liever niet doe. En voorlopig lijkt die app mij nog meer van het type geef een dagagenda in wanneer mijn batterij moet laden van het net of waar ik zelf de opdracht geef om nu te laden voor x minuten/uur/... en aan welk vermogen (goed wetende dat als je vb op het goedkoopste moment op 2 uur 10kwh, dus uw batterij, wil opladen dan voeg je dus 5kwp toe aan uw piekverbruik (wat je dan dus in rekening moet brengen voor uw capaciteitstarief...) hetgeen dus komt bovenop uw normaal verbruik en wat dan ook moet in rekening gebracht worden in de bepaling van hoe hard je uw batterij op een bepaald uur gaat opladen).
Kortom evident? Verre van. Mijn opinie van blijf er met uw pollen vanaf blijft behouden.
Daarnaast ga je door dat intensief gebruik lijkt mij ook meer laad en ontlaadcycli hebben (laden om 10h - 12h tot de batterij vol is, verbruik tot 2h, om 2 - 7h terug de batterij opladen aan 42+cent/kwh... rinse and repeat...) wat een negatieve impact heeft in principe op de levensduur en capaciteit van de batterij. Kortom in mijn ogen lijkt dat op uw eigen rijk te rekenen... voorlopig...