Zonnepanelen Topic

Nadeel: je bent enkele duizenden euros kwijt.
Voordeel: je kan 100-400 euro (misschien intussen wel meer?) besparen per jaar in je elektriciteitsafname.

Je kan je voordeel hier het best proberen inschatten als je de data hebt: https://mijn-thuisbatterij.be/

Natuurlijk kan dit veel veranderen door veranderende verbruiksmodaliteiten (zwembad, inductievuur, elektrische auto, thuiswerk, etc.).
En wat wanneer het capaciteitstarief komt? dan wordt het nog wat interessanter neem ik aan?

Weet iemand als er sprake is van actuele stroom prijzen voor particulieren in de toekomst? Zodat je ook de thuisbatterij snacht in de winter kan laden van het net wanneer de stroom goedkoop is en die dan kan gebruiken om de dure stroom tijdens piek momenten te ontwijken?

En wat wanneer het capaciteitstarief komt? dan wordt het nog wat interessanter neem ik aan?

Weet iemand als er sprake is van actuele stroom prijzen voor particulieren in de toekomst? Zodat je ook de thuisbatterij snacht in de winter kan laden van het net wanneer de stroom goedkoop is en die dan kan gebruiken om de dure stroom tijdens piek momenten te ontwijken?
Dan ga je al moeten inzetten op het prijstarief per uur / seconde model. Engie heeft 1 aanbieding in zijn palmares die dat principe toepast.

Ik blijf er voorlopig zo lang mogelijk van weg...

Om eerlijk te zijn heeft dat echt bitter weinig invloed als je er wat op let. Wij koken op inductie (verwarmen wel op gas), en steken de plugin hybrid in als de zon schijnt, en zijn op 3 maand tijd nog nooit over de 3.4 kWh piek geraakt. Dat ze die energieprijskorting die samengaat met het capaciteitstarief maar snel geven.

Om eerlijk te zijn heeft dat echt bitter weinig invloed als je er wat op let. Wij koken op inductie (verwarmen wel op gas), en steken de plugin hybrid in als de zon schijnt, en zijn op 3 maand tijd nog nooit over de 3.4 kWh piek geraakt. Dat ze die energieprijskorting die samengaat met het capaciteitstarief maar snel geven.
3 maand in de zomer met zonnepanelen?
Tenzij een eenpansgerecht ga je op inductie al dan niet in combinatie met oven toch moeten oppassen. Niks dramatisch maar t zou mij niet verwonderen.

Dan ga je al moeten inzetten op het prijstarief per uur / seconde model. Engie heeft 1 aanbieding in zijn palmares die dat principe toepast.

Ik blijf er voorlopig zo lang mogelijk van weg...
Welk is dat dan?

Offerte zonnepanelen binnen:

Screenshot_20220902_171428.jpg

Goedkoop is anders 😐

Da's precies wel veel. Daar moet toch minstens 10k vanaf om eerlijk te zijn?
Neen,

Want daar zit een batterij bij.
16000€ voor 11340WP -> 1.41€/kwp.
Aan de hoge kant, maar niet om te zeggen 10k te hoog. Paar andere offertes, zien of het niet nog wat goedkoper kan voor gelijkaardige kwaliteit. En dan desnoods onderhandelen of er nog iets afkan bij de doorgegeven prijs (500 - 1000€ minder en dan is dat in mijn ogen aanvaardbaar).

Ik zou geen 8k aan een batterij geven, maar dat ben ik.

Neen,

Want daar zit een batterij bij.
16000€ voor 11340WP -> 1.41€/kwp.
Aan de hoge kant, maar niet om te zeggen 10k te hoog. Paar andere offertes, zien of het niet nog wat goedkoper kan voor gelijkaardige kwaliteit. En dan desnoods onderhandelen of er nog iets afkan bij de doorgegeven prijs (500 - 1000€ minder en dan is dat in mijn ogen aanvaardbaar).

Ik zou geen 8k aan een batterij geven, maar dat ben ik.
Ik moest eigenlijk ook geen batterij, maar na de uitleg van capaciteitstarief en hun slimme batterij aansturing (batterij laden tijdens dal momenten in de winter om dan de piek overdag te ontwijken bijvoorbeeld). Ben ik toch beginnen twijfelen.

Ik heb specifiek deze gevraagd omdat ze sunpower verdelen. Zouden meer opbrengen in de winter. Langere productgarantie 25j tov 10j. Opbrengst garantie is gewoon 25 gelijk de rest. Etc. Als het waar is weet ik niet. Ben nog volop aan googlen 🙂

De offertes van de ander zullen wel 10-15% lager liggen verwacht ik.

Ik moest eigenlijk ook geen batterij, maar na de uitleg van capaciteitstarief en hun slimme batterij aansturing (batterij laden tijdens dal momenten in de winter om dan de piek overdag te ontwijken bijvoorbeeld). Ben ik toch beginnen twijfelen.

Ik heb specifiek deze gevraagd omdat ze sunpower verdelen. Zouden meer opbrengen in de winter. Langere productgarantie 25j tov 10j. Opbrengst garantie is gewoon 25 gelijk de rest. Etc. Als het waar is weet ik niet. Ben nog volop aan googlen 🙂

De offertes van de ander zullen wel 10-15% lager liggen verwacht ik.
zie hier, helemaal rechts waarbij staat prijzen per uur.

Maar hoe het juist ineenzit heb ik ook niet verder bekeken...

Joepie het stof is eens v de zonnepanelen 😁
Vrouw zegt dat het om 5 u eens een goei bui gedaan heeft.

Bij het kijken naar mn prijsaffiche van mn energieleverancier vond ik de pronsumenten-tarieven,blijkbaar is dit ook per regio verschillend?

Welk is dat dan?

Offerte zonnepanelen binnen:

Bekijk bijlage 12878

Goedkoop is anders 😐
om klein beetje te sparen zou je kunnen vragen dat hij als Pylontech batterij de US3000C of US5000(B) modules aanbiedt. Die zijn per kwh wat goedkoper dan de US2000C modules die nu in je offerte zitten. Dat scheelt nog +/- 500€ op deze capaciteit.

Als ik van u was zou ik toch nog eens die simulatietool voor batterijsystemen er bij halen die hier eerder in dit topic stond. Met deze prijs / kwh is het moeilijk om dat rendabel te rekenen.

Ik heb dus deze van Engie gevonden: Dynamisch tarief

Als ik dit zou combineren met het capaciteitstarief dat er aankomt zou ik theoretisch gezien (denk ik, want ik ben een leek op dit gebied) alleen de goedkoopste dagstroom kunnen gebruiken op een dag.

Dus de batterij opladen met de goedkoopste stroom. In de zomer met de panelen, in de winter via het goedkoopste nettarief tijden de nachturen. Maar niet alleen de batterij. Ook het electrisch bijverwarmen van de boiler wat in de zomer overdag is met zonnepanelen, kan in de winter in de nacht met de goedkopere netstroom.

Maar dat is dus mijn theorie. Geen idee als dat in de praktijk ook klopt.

Op de factuir staat nu een 9,6 kWh batterij, maar heeft iemand een idee hoe ver je daar mee komt? Stel we komen thuis van het werk. Lichten aan, inductie vuur op, tv op, ps5 op etc. Hoe ver kom je met zo een batterij?

Laatst bewerkt:
Een inductie vuur is 7-10kW als alle pitten maximal staan. Daarmee trek je op 1 uur tijd de batterij leeg.
Maar wat het verbruik in de praktijk is, weet ik niet. Meestal gebruik je er maar 2-3 en ook niet de hele tijd vollebak.

LED verlichting, TV kijken en PS5 spelen zal niet zoveel verbruiken. 700-800W misschien, maar je moet ook uw koelkast, diepvries, ... wat ook ondertussen aan het verbruiken is meetellen. Maar dan heb je nog genoeg batterij om 10h te gamen. Natuurlijk kun je best wel maar maximaal tot 20% ontladen i.p.v. alles.

Hoe die batterij weet wanneer de stroom goedkoop is, weet ik wel niet. Gaat dat via een digitale meter of via API's met uw leverancier?

Hoe die batterij weet wanneer de stroom goedkoop is, weet ik wel niet. Gaat dat via een digitale meter of via API's met uw leverancier?
Dat zou werken via Ilusmart

Maar dat is wat de verkoper zei. Ik ga maandag eens rechtstreeks naar dat bedrijf bellen als dat effectief kan ingesteld worden wanneer de stroomprijs laag is. Dat het ingesteld kan worden op bepaalde uren geloof ik wel. Maar ik wil het dan ook wanneer de stroomprijs effectief laag is,nie alleen op standaard 2 tot 5 u snachts.

Op de factuir staat nu een 9,6 kWh batterij, maar heeft iemand een idee hoe ver je daar mee komt? Stel we komen thuis van het werk. Lichten aan, inductie vuur op, tv op, ps5 op etc. Hoe ver kom je met zo een batterij?
Puur om er een gevoel voor te krijgen:

Als vroeger van een modaal gezin (op gas verwarmend, dus voor het tijdstip van de warmtepompen, etc) het elektriciteitsverbruik 3500 a 4000kwh/j was, dan is dat 9.5kwh a 11 kwh per dag. (Je hebt uiteraard niet elke dag hetzelfde verbruik maar het is om de grootteorde te illustreren).

Met 9.5 kwh kun je verder 10u een microgolf laten draaien en 50km rijbereik van een EV bij laden :).

De batterij an sich weet niets. Je hebt een extern systeem nodig die de batterij vertelt wat hij moet doen (in feite een toelating om te mogen laden, ontladen, en een AC grid afname setpunt waar hij naar toe moet regelen).

Als die tariefsystemen er echt komen zou het logisch zijn dat dat via de dm gecommuniceerd wordt. Dan kan eender welke controller met wat logica alle info binnen pakken en beslissingen pakken .

Laatst bewerkt:
Puur om er een gevoel voor te krijgen:

Als vroeger van een modaal gezin (op gas verwarmend, dus voor het tijdstip van de warmtepompen, etc) het elektriciteitsverbruik 3500 a 4000kwh/j was, dan is dat 9.5kwh a 11 kwh per dag. (Je hebt uiteraard niet elke dag hetzelfde verbruik maar het is om de grootteorde te illustreren).

Met 9.5 kwh kun je verder 10u een microgolf laten draaien en 50km rijbereik van een EV bij laden :).
Maar ik denk niet dat je het moet vergelijken met een dag verbruik. Maar puur om de piekmomenten tijdens primetime weg te krijgen wanneer zowel capaciteitstarief en stroom tarief op max staan.

Ik sta zeer sceptisch op dit moment tov die batterij, want ook 8k natuurlijk. Maar als die effectief er voor zorgt dat ik stroom koop als het goedkoop is en die dan gebruik tussen pakwag 17.00 en 22.00. Da wordt het mss wel interessant.

Maar ik denk niet dat je het moet vergelijken met een dag verbruik. Maar puur om de piekmomenten tijdens primetime weg te krijgen wanneer zowel capaciteitstarief en stroom tarief op max staan.

Ik sta zeer sceptisch op dit moment tov die batterij, want ook 8k natuurlijk. Maar als die effectief er voor zorgt dat ik stroom koop als het goedkoop is en die dan gebruik tussen pakwag 17.00 en 22.00. Da wordt het mss wel interessant.
Je moet zowel batterij, opwekking als eigenverbruik op elkaar afstemmen.

Uw batterijcapaciteit moet je kunnen volladen dus te groot overdimensioneren op batterij heeft geen zin.
Uw verbruik moet dezelfde grootteorde (of meer) zijn dan uw batterij, want anders is de capaciteit onderbenut.

Als vuistregel wordt genomen: batterijcapaciteit 1 à 1,5 piekvermogen (in kWh) van je opwekking (maar tot 2 kan je eigenlijk ook wel gaan) en niet veel groter dan uw dagelijks verbruik (tenzij je off grid installaties aan het ontwerpen bent die verschillende dagen zonder zonneschijn moeten kunnen overbruggen).

Juist gedimensioneerd kan je je, indien gewenst (op de wintermaanden na) onafhankelijk maken van het net (quasi nul afname).

Wat je eigenlijk moet doen is die rekentool gebruiken met je historisch verbruik/injectie van heel vorig jaar, simuleren voor verschillende batterijgroottes (en bijhorende prijzen) en zien welke situatie u de beste terugverdientijd/grootste jaarlijks rendement geeft.

Wat je eigenlijk moet doen is die rekentool gebruiken met je historisch verbruik/injectie van heel vorig jaar, simuleren voor verschillende batterijgroottes (en bijhorende prijzen) en zien welke situatie u de beste terugverdientijd/grootste jaarlijks rendement geeft.
Ik zou wel willen. Maar ik heb nu geen zonnepanelen. Die komen dit jaar nog. Warmtepomp komt er ook aan. Iedem voor inductievuur ipv de gas. Dus totaal geen historische gegevens.

De terugverdientijd zal ook veranderen wanneer capaciteitstarief komt. Of zit dat al in die tool?

Dus het is giswerk op dit moment.

Terug
Bovenaan