Zonnepanelen Topic

En chickenlal wat heb je gisteren en eergisteren met deze goeie dagen opgewekt?
Wil dat eens weten met oost-west

Gemiddeld deze dagen zit ik op 20 a 23kWh met mij. 14 panelen.

7 op oost en 7 op west.

Geen flauw idee als dat goed is. Is ook met een tijdelijke omvormer weet niet als dat er toe doet.

Lijkt me wel ok? Als ik dat doe x30 dagen en 8 maanden per jaar kom in toch op een 5000kWh opbrengst.

Laat ons zeggen dat de slechte zomerdagen de goeie winterdagen van de andere 4 maanden cancellen om makkelijk te tellen

C4-CE779-D-9777-4-B39-BF8-A-FA4-D34366-FCD.png

Jij hebt in de ochtend en avond wat meer kw opwekking
Ook logisch met die opstelling
Dit was de 28e bij mij
Om 7u25 heb ik nog niets natuurlijk
Ik heb ze op 188 zuid (ZZW) staan

35-B640-C5-8702-4-DB8-ABEC-BC8-D2331323-B.jpg

ik heb geen zo'n mooie boog zoals Vteclover :)
Lijkt ook op die van chickenlal

13 panelen : 8 naar zuiden 5 naar westen. Rond middaguur hebben ze allemaal zon.

Screenshot-20220831-080822-i-Solar-Cloud.jpg

Hier was dan geen wolkje in de lucht .
Ik kan ook zo een grafiek hebben hoor

Jij hebt mooie boog. Je merkt hoe de zon door de dag beweegt erin :)
Ik ga niet klagen van opbrengst. Beste dag was 32kWh en het was toen heel warm waardoor piek W rond de 4.4 lag.
Zoals je merkt op grafiek is het bij 'frisser' weer een hogere piek dat ik bereik.

13x400 WP
Hier is het record sinds ik ze van 1 juli heb 34,79 (was ergens begin juli)
Juli 816 totaal
Augustus zit ik nu op 764
Bij warm weer haal ik ook maar zo een 4,4 a 4,6 piek

Nog mensen die een bericht kregen van hun energieleverancier, dat men vanaf volgend jaar een extra maandelijkse forfait kost zou aanrekenen, bij mensen met zonnepanelen en oude terugdraaiende teller?
Die kost komt dus bovenop het prosumententarief en zou zo'n 40 euro per maand extra bedragen :-s?

Wellicht een nieuwe trend die ook bij andere leveranciers zal volgen? Alles om de mensen zo snel mogelijk op een digitale teller te krijgen zeker...

Nog mensen die een bericht kregen van hun energieleverancier, dat men vanaf volgend jaar een extra maandelijkse forfait kost zou aanrekenen, bij mensen met zonnepanelen en oude terugdraaiende teller?
Die kost komt dus bovenop het prosumententarief en zou zo'n 40 euro per maand extra bedragen :-s?

Wellicht een nieuwe trend die ook bij andere leveranciers zal volgen? Alles om de mensen zo snel mogelijk op een digitale teller te krijgen zeker...
Que? 500 euro extra taks op mijn prosumententarief van 250? Batterij zal nog sneller terugverdiend zijn dan. Bron?

En ja, een batterij verdien je zo sneller terug als dit de "standaard" wordt. Momenteel nog zeker niet overal zo, maar ik vrees dat de anderen zullen volgen.
Momenteel zit ik dus bij Mega, ik zal in februari evalueren (jaarlijke afrekening dan).
Tarief zou ingaan vanaf 01/04/23, dus dat komt voor mij goed uit om in februari m'n huiswerk extra goed te maken.

Ongelofelijk! Ik heb nog maar pas een contract afgesloten bij MEGA.
Hopelijk volgen de anderen niet.
Tijd om maar eens rond te kijken en elders te gaan.

Ongelofelijk! Ik heb nog maar pas een contract afgesloten bij MEGA.
Hopelijk volgen de anderen niet.
Tijd om maar eens rond te kijken en elders te gaan.
Als je pas een contract hebt afgesloten zit je toch nog goed tot de volgende vervaldag ?
Nu met alle negatieve ervaringen die ik hoor over MEGA had je daar misschien beter niet meer afgesloten

@Tomski er staat analoge meter. Die mensen hebben toch geen injectie ?

Als je pas een contract hebt afgesloten zit je toch nog goed tot de volgende vervaldag ?
Nu met alle negatieve ervaringen die ik hoor over MEGA had je daar misschien beter niet meer afgesloten

@Tomski er staat analoge meter. Die mensen hebben toch geen injectie ?

Jaja, maar als je die vergoeding wenst te vermijden kan je een digitale nemen en dan heb je injectie he.

720 euro extra, das op minder dan 5 jaar je thuisbatterij terugverdiend als je injectie over hebt.
Niet van toepassing voor een digitale meter. Dus:

1) andere energieleverancier.
2) digitale meter van 70€ zetten en injectie krijgen.

Ik zie geen enkele reden voor een thuisbatterij te nemen onder deze voorwaarden. Andere oplossingen zijn voorlopig voordeliger.

Niet van toepassing voor een digitale meter. Dus:

1) andere energieleverancier.
2) digitale meter van 70€ zetten en injectie krijgen.

Ik zie geen enkele reden voor een thuisbatterij te nemen onder deze voorwaarden. Andere oplossingen zijn voorlopig voordeliger.

Digitale = pak meer stroom te dokken bij laag zelfverbruik, ik zou toch opteren voor een thuisbatterij dan. Én wegvallen van die extra vergoeding (andere leveranciers zullen wss wel volgen) én premie batterij én die schadevergoedingspremie van vlaanderen voor je zonnepanelen = korte terugverdientijd.

Digitale = pak meer stroom te dokken bij laag zelfverbruik, ik zou toch opteren voor een thuisbatterij dan. Én wegvallen van die extra vergoeding (andere leveranciers zullen wss wel volgen) én premie batterij én die schadevergoedingspremie van vlaanderen voor je zonnepanelen = korte terugverdientijd.
De schadevergoedingspremie kreeg ik ongerelateerd aan het al dan niet plaatsen van een batterij. Er was ook geen modifier zodanig dat ik meer kreeg indien ik een batterij plaatste. Dus dit bedrag houd ik buiten de vergelijking.

Voor de rest draait het dan ook rond de terugverdientermijn van die batterij, en in mijn geval - en bereken het gerust zelf, is tgv de hoge terugleververgoeding het voor mij op dit moment niet interessant. Ik zit aan iets van een 10 - 12 jaar als terugverdientermijn. Grotendeels wel tgv het feit dat ik een warmtepomp heb waardoor mijn verbruik te beperkt is. Laat het duidelijk zijn dat ik in die bepaling van de terugverdientermijn geen rekening heb gehouden met de batterijverliezen (het feit dat het niet is omdat je in een batterij 1kwh steekt, dat je er daardoor ook weer 1kwh kan uithalen).

Dus voor mij, voorlopig, zelfs met die thuisbatterijpremie. Ga ik, zolang men die 720€ niet ook bij een digitale meter van toepassing acht dit niet zetten. Indien wel, moet ik bekijken wat de voorwaarden van die extra kost zijn (of ik ze ook nog moet betalen als ik een batterij zet...). Want op het eerste zicht zie ik nergens geen vermelding dat de aanwezigheid van die thuisbatterij bij een analoge meter die kost doet wegvallen. Aangezien, laat ons eerlijk zijn, die onbalans aanwezig blijft ook als je een thuisbatterij hebt staan (in de zomer genereer ik zoveel dat ik nog altijd voor minstens 20kwh aan energie op het net gooi... wat evengoed voor die onbalans kan zorgen).

Dus opnieuw, ik zie niet echt waarom dit zou willen zeggen dat je dan een thuisbatterij moet zetten en boem geen probleem.

Dus voor mij, voorlopig, zelfs met die thuisbatterijpremie. Ga ik, zolang men die 720€ niet ook bij een digitale meter van toepassing acht dit niet zetten. Indien wel, moet ik bekijken wat de voorwaarden van die extra kost zijn (of ik ze ook nog moet betalen als ik een batterij zet...). Want op het eerste zicht zie ik nergens geen vermelding dat de aanwezigheid van die thuisbatterij bij een analoge meter die kost doet wegvallen. Aangezien, laat ons eerlijk zijn, die onbalans aanwezig blijft ook als je een thuisbatterij hebt staan (in de zomer genereer ik zoveel dat ik nog altijd voor minstens 20kwh aan energie op het net gooi... wat evengoed voor die onbalans kan zorgen).
Dat zou het wel zijn hé. Sociaal tarief verlengen (& uitbreiden?), BTW op 6% houden
Maar op zonnepanelen + digitale meter. 60€ taks per maand

Iemand moet het betalen :laugh:

De schadevergoedingspremie kreeg ik ongerelateerd aan het al dan niet plaatsen van een batterij. Er was ook geen modifier zodanig dat ik meer kreeg indien ik een batterij plaatste. Dus dit bedrag houd ik buiten de vergelijking.

Voor de rest draait het dan ook rond de terugverdientermijn van die batterij, en in mijn geval - en bereken het gerust zelf, is tgv de hoge terugleververgoeding het voor mij op dit moment niet interessant. Ik zit aan iets van een 10 - 12 jaar als terugverdientermijn. Grotendeels wel tgv het feit dat ik een warmtepomp heb waardoor mijn verbruik te beperkt is. Laat het duidelijk zijn dat ik in die bepaling van de terugverdientermijn geen rekening heb gehouden met de batterijverliezen (het feit dat het niet is omdat je in een batterij 1kwh steekt, dat je er daardoor ook weer 1kwh kan uithalen).

Dus opnieuw, ik zie niet echt waarom dit zou willen zeggen dat je dan een thuisbatterij moet zetten en boem geen probleem.

Ik spreek nu wel enkel over eigenaars van een terugdraaiende teller die zich verplicht zouden voelen vervroegd naar digitaal over te stappen.

Terug
Bovenaan