De schadevergoedingspremie kreeg ik ongerelateerd aan het al dan niet plaatsen van een batterij. Er was ook geen modifier zodanig dat ik meer kreeg indien ik een batterij plaatste. Dus dit bedrag houd ik buiten de vergelijking.
Voor de rest draait het dan ook rond de terugverdientermijn van die batterij, en in mijn geval - en bereken het gerust zelf, is tgv de hoge terugleververgoeding het voor mij op dit moment niet interessant. Ik zit aan iets van een 10 - 12 jaar als terugverdientermijn. Grotendeels wel tgv het feit dat ik een warmtepomp heb waardoor mijn verbruik te beperkt is. Laat het duidelijk zijn dat ik in die bepaling van de terugverdientermijn geen rekening heb gehouden met de batterijverliezen (het feit dat het niet is omdat je in een batterij 1kwh steekt, dat je er daardoor ook weer 1kwh kan uithalen).
Dus voor mij, voorlopig, zelfs met die thuisbatterijpremie. Ga ik, zolang men die 720€ niet ook bij een digitale meter van toepassing acht dit niet zetten. Indien wel, moet ik bekijken wat de voorwaarden van die extra kost zijn (of ik ze ook nog moet betalen als ik een batterij zet...). Want op het eerste zicht zie ik nergens geen vermelding dat de aanwezigheid van die thuisbatterij bij een analoge meter die kost doet wegvallen. Aangezien, laat ons eerlijk zijn, die onbalans aanwezig blijft ook als je een thuisbatterij hebt staan (in de zomer genereer ik zoveel dat ik nog altijd voor minstens 20kwh aan energie op het net gooi... wat evengoed voor die onbalans kan zorgen).
Dus opnieuw, ik zie niet echt waarom dit zou willen zeggen dat je dan een thuisbatterij moet zetten en boem geen probleem.