Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Bij mijn herkeuring begin dit jaar waren beiden nog verplicht. Ook de vermelding van spanning op het bord is verplicht, maar dit moet geen stickertje zijn, het mag er ook gewoon opgeschreven worden.Hallo
Weet iemand hoe een arei keuring tegenwoordig gaat en wat er verplicht bij aanwezig moet zijn?
Ik lees bij sommige berichten dat een situatieschema/legplan niet meer nodig is?
Dus alleen de eendraadschema voldoende dan van zonnepanelen?
situatieschema is zeker nog verplicht. Met een eendraadschema alleen ben je niet echt veel he, als je een lamp moet vervangen of en stopcontact moet bijplaatsen/vervangen.Hallo
Weet iemand hoe een arei keuring tegenwoordig gaat en wat er verplicht bij aanwezig moet zijn?
Ik lees bij sommige berichten dat een situatieschema/legplan niet meer nodig is?
Dus alleen de eendraadschema voldoende dan van zonnepanelen?
Ik heb alles zelf aangesloten.Moet de firma die de zonnepanelen dat niet regelen allemaal? In mijn offerte van de firma die de zonnepanelen zou installeren staat ook Keuring zelf.
Check site van keuringsinstanties, van vincotte. Daar staat opgesomd als documentatie:Ik heb alles zelf aangesloten.
Bedankt hier heb ik wat aanCheck site van keuringsinstanties, van vincotte. Daar staat opgesomd als documentatie:
Eendraadsschema, plaatsingsschema/legplan, gebruikshandleidingen en veiligheidsvoorschriften (voor zover dat een ander document is) van pv panelen, montageframe, inverters.
Bij een pv installatie hoort ook een administratief dossier.
Keurder kijkt documenten en labelling na (denk aan alle nominale spanningen, vermelding van pv installatie altijd onder spanning op de kast waar die toekomt, al dan niet waarschuwingen om niet te schakelen onder last indien van toepassing, ...
Men zal visueel naar uw installatie kijken en een aantal metingen uitvoeren ( aarding )
Men zal vragen (controleren) naar de ingestelde grid code in de inverter en een anti-eiland-beveiligingtest doen om te verifiëren dat uw inverter afschakelt.
Zoek volgende arei nota's eens op en lees ze door of je niets gemist hebt:
Arei nota 71, 72 en 72bis.
Als je een batterij hebt ook eens kijken naar nota 6.
Volgend document is overigens zeer goed voor de praktische uitwerking:
Fotovoltaïsche installaties - Technische voorlichting | Volta
www.volta-org.be
Wat eigenlijk een uitwerking is van volgende overheidspublicatie:

Omdat het 5000+2600 is wat dus 7.x is.Waarom 4000-5000Wp op een 8 kW omvormer?
NVM had nog niet verder gelezen. Maar dan nog.
+2600Waarom 4000-5000Wp op een 8 kW omvormer?
NVM had nog niet verder gelezen. Maar dan nog.
Gohja, met een digitale meter en als het prijsverschil niet groot is, is zo'n 8kw omvormer niet zo verkeerd, zeker niet als je van plan bent later nog uit te breiden.+2600
Dan moeten ze toch op het zuiden gericht zijn?
De beschikbaarheid heeft te maken met het hoge vermogen. Er is veel meer vraag naar 2,5-3,5kw omvormers dan naar 8kw omvormers.Wat is de reden om niet te kiezen voor Huawei ecosysteem? Zijn blijkbaar wel omvormers die beschikbaar zijn gezien de schaarste...
Is er een verschil tussen de panelen of beide even kwalitatief?
Tegen dat je panelen versleten zijn ben je al twee omvormers verder. Ik snap je toekomstgerichtheid niet echt hier?Reden van nu al iets overgedimensioneerde omvormer te nemen is toekomstgericht als de 10x260W panelen vervangen zouden worden. Dan zal de omvormer weer iets ondergedimensioneerd zijn.

Ja daar en evt. Homewizzard P1 meter bestellen.Even een noob vraag stellen, maar kan je op een digitale meter (tweevoudig) zien hoeveel kWh injectie daarop gezet is?
Edit
Ja dus:
![]()
Hoe werkt mijn digitale meter? | Fluvius
www.fluvius.be
Welke omvormer zou jij dan nemen voor een installatie van +-7500Wp zonnepanelen? 10x260 en 12x405 of 415Wp.Tegen dat je panelen versleten zijn ben je al twee omvormers verder. Ik snap je toekomstgerichtheid niet echt hier?