Zonnepanelen Topic

Hallo
Weet iemand hoe een arei keuring tegenwoordig gaat en wat er verplicht bij aanwezig moet zijn?
Ik lees bij sommige berichten dat een situatieschema/legplan niet meer nodig is?
Dus alleen de eendraadschema voldoende dan van zonnepanelen?

Hallo
Weet iemand hoe een arei keuring tegenwoordig gaat en wat er verplicht bij aanwezig moet zijn?
Ik lees bij sommige berichten dat een situatieschema/legplan niet meer nodig is?
Bij mijn herkeuring begin dit jaar waren beiden nog verplicht. Ook de vermelding van spanning op het bord is verplicht, maar dit moet geen stickertje zijn, het mag er ook gewoon opgeschreven worden.

Hallo
situatieschema is zeker nog verplicht. Met een eendraadschema alleen ben je niet echt veel he, als je een lamp moet vervangen of en stopcontact moet bijplaatsen/vervangen.

Lees dit eens door:

Naast tal van websites die aangeven wat er allemaal bij komt kijken is deze brochure normaal ook wel een goed startpunt.

Moet de firma die de zonnepanelen dat niet regelen allemaal? In mijn offerte van de firma die de zonnepanelen zou installeren staat ook Keuring zelf.

bij mij hebben ze dat zelf ook allemaal geregeld, ik kreeg gewoon telefoon van de keurder voor een afspraak, de rest hebben ze zelf geregeld onderling. Kreeg dat uiteindelijk de documenten van de firma die je nodig hebt voor de premies van zonnepanelen en batterij aan te vragen.

Ik heb alles zelf aangesloten.
Check site van keuringsinstanties, van vincotte. Daar staat opgesomd als documentatie:
Eendraadsschema, plaatsingsschema/legplan, gebruikshandleidingen en veiligheidsvoorschriften (voor zover dat een ander document is) van pv panelen, montageframe, inverters.

Bij een pv installatie hoort ook een administratief dossier.

Keurder kijkt documenten en labelling na (denk aan alle nominale spanningen, vermelding van pv installatie altijd onder spanning op de kast waar die toekomt, al dan niet waarschuwingen om niet te schakelen onder last indien van toepassing, ...
Men zal visueel naar uw installatie kijken en een aantal metingen uitvoeren ( aarding )
Men zal vragen (controleren) naar de ingestelde grid code in de inverter en een anti-eiland-beveiligingtest doen om te verifiëren dat uw inverter afschakelt.

Zoek volgende arei nota's eens op en lees ze door of je niets gemist hebt:
Arei nota 71, 72 en 72bis.
Als je een batterij hebt ook eens kijken naar nota 6.

Volgend document is overigens zeer goed voor de praktische uitwerking:

Wat eigenlijk een uitwerking is van volgende overheidspublicatie:

Laatst bewerkt:
Check site van keuringsinstanties, van vincotte. Daar staat opgesomd als documentatie:
Eendraadsschema, plaatsingsschema/legplan, gebruikshandleidingen en veiligheidsvoorschriften (voor zover dat een ander document is) van pv panelen, montageframe, inverters.

Bij een pv installatie hoort ook een administratief dossier.

Keurder kijkt documenten en labelling na (denk aan alle nominale spanningen, vermelding van pv installatie altijd onder spanning op de kast waar die toekomt, al dan niet waarschuwingen om niet te schakelen onder last indien van toepassing, ...
Men zal visueel naar uw installatie kijken en een aantal metingen uitvoeren ( aarding )
Men zal vragen (controleren) naar de ingestelde grid code in de inverter en een anti-eiland-beveiligingtest doen om te verifiëren dat uw inverter afschakelt.

Zoek volgende arei nota's eens op en lees ze door of je niets gemist hebt:
Arei nota 71, 72 en 72bis.
Als je een batterij hebt ook eens kijken naar nota 6.

Volgend document is overigens zeer goed voor de praktische uitwerking:

Wat eigenlijk een uitwerking is van volgende overheidspublicatie:
Bedankt hier heb ik wat aan :)

Heb momenteel 2 offertes:
12x Jinko solar tiger Neo N-type
Huawei SUN2000-8KTL-M1
AREI Keuring

7894 incl BTW

vs
12x Sunpower SPR-P6-405-BLK
Huawei SUN2000-8KTL-M1
AREI Keuring
7264 incl BTW

Deze panelen worden bijgeplaatst bij 2600Wp aan huidige panelen en huidige omvormer wordt vervangen door de nieuwe Huawei.

Meningen over panelen zelf? Zelfde kwaliteit?

Je kan 7,xkWp zelfs op de 5KTL of 6KTL hangen.

Persoonlijk zou ik niet voor het Huawei ecosysteem kiezen en liever een 6KTL nemen en voor dat geld 2 extra panelen. Prijs per Wp lijkt mij aan de hoge kant.

Nuja er is wel prijsdruk en de plaatsing is hier ook niet geweten.

Totaal vermogen zal komen op idd 7500W van de panelen. Dak ligt dan vol. Extra panelen kunnen dus niet meer helaas. Is een plat dak dus perfect naar zuiden gericht. Reden van nu al iets overgedimensioneerde omvormer te nemen is toekomstgericht als de 10x260W panelen vervangen zouden worden. Dan zal de omvormer weer iets ondergedimensioneerd zijn.

Wat is de reden om niet te kiezen voor Huawei ecosysteem? Zijn blijkbaar wel omvormers die beschikbaar zijn gezien de schaarste...

Is er een verschil tussen de panelen of beide even kwalitatief?

Wat is de reden om niet te kiezen voor Huawei ecosysteem? Zijn blijkbaar wel omvormers die beschikbaar zijn gezien de schaarste...

Is er een verschil tussen de panelen of beide even kwalitatief?
De beschikbaarheid heeft te maken met het hoge vermogen. Er is veel meer vraag naar 2,5-3,5kw omvormers dan naar 8kw omvormers.

Panelen kosten tegenwoordig bijna niks. Als ik als bijberoeper voor eenmalige afname 12 full blacks in de range 370-420wp kan krijgen voor 130-150 euro/stuk , dan betalen die hoofdactiviteitfirma's waarschijnlijk niet meer dan 100/stuk. Over kwaliteit kan ik mij niet uitspreken.

Reden van nu al iets overgedimensioneerde omvormer te nemen is toekomstgericht als de 10x260W panelen vervangen zouden worden. Dan zal de omvormer weer iets ondergedimensioneerd zijn.
Tegen dat je panelen versleten zijn ben je al twee omvormers verder. Ik snap je toekomstgerichtheid niet echt hier?

Terug
Bovenaan