Zonnepanelen Topic

Dat zou het wel zijn hé. Sociaal tarief verlengen (& uitbreiden?), BTW op 6% houden
Maar op zonnepanelen + digitale meter. 60€ taks per maand
Iemand moet het betalen :laugh:
Is onfair, daar het niet lijkt alsof het geld naar de overheid gaat. Is gewoon een bedrag omdat de energieleverancier instaan en moeten betalen voor de netstabiliteit. Daarom dat ik verwachtte op termijn dat men ook het distributietarief van toepassing zou achtten op het injectietarief. Maar doordat ze dat niet mogen, lossen ze het momenteel zo op.

Uiteindelijk gebruik je het net nu eenmaal als energievuilbak. Makkelijk voor ons, miserie voor degenen die instaan voor het net in balans te houden. Is 1 van de redenen waarom voor mij men nooit maar dan ook nooit prosumenten had mogen toestaan. Enkel energieleveranciers waar de netbeheerder dan volledige zeggenschap over heeft.

Ik spreek nu wel enkel over eigenaars van een terugdraaiende teller die zich verplicht zouden voelen vervroegd naar digitaal over te stappen.
Hoe kun je die schadevergoeding krijgen met een analoge meter ;).

Is onfair, daar het niet lijkt alsof het geld naar de overheid gaat. Is gewoon een bedrag omdat de energieleverancier instaan en moeten betalen voor de netstabiliteit. Daarom dat ik verwachtte op termijn dat men ook het distributietarief van toepassing zou achtten op het injectietarief. Maar doordat ze dat niet mogen,
Hoe kun je die schadevergoeding krijgen met een analoge meter ;).
Niet. Als ze beslissen van naar digitaal te gaan om die 720 euro te vermijden dan krijgen ze dat bedrag van vlaanderen.

Ik krijg dat bedrag dus pas als ik overstap. En het wordt elk jaar minder. Dus ik hou dat bedrag wel mee in de vergelijking en rekrn het mee in de investering.

MEGA?

Dan wordt het al wel interessant om uw analoge in te ruilen voor een digitale teller. (maar ik zou dan eerder als het contract afloop naar een andere leverancier gaan)

Ik had een opbrengst van zo'n 3.600kwh op jaarbasis met mijn oost/west opstelling 2,5kw omvormer.
Verbruik/injectie:
net: 2.400kwh (1.200kwh direct verbruik zonnepanelen)
injectie: 2.400kwh

Als ik dan nu kijk op mijnenergie geeft dat €274 op jaarbasis (ik had een digitale teller).
Als ik een analoge had gehad was dat €170 op jaarbasis (mijn opbrengst was quasi gelijk met verbruik)

Maar ik zou dan (€15 x 2,5kw) €37,5 per maand of €450 per jaar extra moeten betalen, met een analoge teller.

Laatst bewerkt:
Ik heb nog een contract afgesloten bij hun via een groepsaankoop. Ze hadden het laagste tarief.
Je zegt het erbij
Ze "hadden" het laagste tarief ,kijk binnenkort eens😊

Het kriebelt toch wel om nog wat extra panelen te leggen om eigen verbruik in kWh te verhogen en meer te injecteren. Momenteel een kleine 5000Wp liggen.

De taks van mega zou wel enkel gelden voor nieuwe (of hernieuwde) contracten. Niet voor degene die nog lopen. Octa+ had dat namelijk volgens het artikel ook geprobeerd (voor lopende contracten) maar toen vond de creg dat "ongeoorloofde praktijk".

Als je contract afloopt moet je dus gewoon opnieuw je rekening maken. Zou me straf lijken als je met die extra taks nog het voordeligste zit bij mega.

Volgens het artikel is die extra taks die ze rekenen 15€ / kva / maand...

Deze vond ik ook nog mooi :)
artikel zei:
In een mail aan zijn klanten becijfert Mega de heffing op 45 euro per maand voor een gemiddelde installatie van 4,5 kVA. Dat zou op jaarbasis 540 euro kosten. Maar dat klopt niet. De taks die Mega vanaf 1 september aanrekent aan nieuwe klanten zal de helft hoger liggen: 67,50 euro per maand in het voorbeeld van een installatie van 4,5 kVA. Of omgerekend 810 euro per jaar.

Mega verklaart de kloof tussen het tarief van 10 euro per kVA per maand en de daadwerkelijke kost van 15 euro die vanaf morgen aangerekend wordt als volgt: ‘We hebben in onze brief aan de bestaande klanten een rond getal genomen om het eenvoudig te houden.’
Ze hadden ook gewoon 60€ voor 4kva kunnen becijferen. Dat was ook mooi rond, en daarbovenop ook nog eens correct ^^.

en

artikel zei:
Volgens Mega is de kost die aangerekend wordt de Elia-taks die sinds november vorig jaar flink werd verhoogd. Die taks is een globale kost die transmissienetbeheerder Elia aanrekent aan energieleveranciers voor het in evenwicht houden van vraag en aanbod van energie op de Belgische energiemarkt. Volgens experts is dat een erg dubieuze uitleg. ‘Mega viseert hier bewust één specifieke groep van consumenten terwijl de kost alleen maar ontstaat als Mega zelf fout inschat hoeveel energie ze nodig zullen hebben. Het is niet correct dergelijke fouten als een taks te omschrijven en af te wentelen op één groep van klanten.’

Ik heb geen kennis, van daar mijn vraag: wat is de reden om mensen met een terugdraaiende teller meer te laten betalen?
Ik stel mij vooral de vraag of ze dat in de toekomst gewoon niet kunnen/gaan toepassen bij mensen met zonnepanelen en een digitale meter.

Het kriebelt toch wel om nog wat extra panelen te leggen om eigen verbruik in kWh te verhogen en meer te injecteren. Momenteel een kleine 5000Wp liggen.
Ik ben dit ook aan het overwegen. (Sinds deze zomer een zwembad, dus verbruik ligt een pak hoger.)
Nieuw tuinhuis geplaatst waar ook eventueel nog wel panelen op kunnen + Dak woning is nog plaats.

Waar moet je rekening mee houden? Heb ook nog recht op certificaten. Blijft dit dan nog doorlopen?
Nieuwe of extra omvormer?

Ik heb geen kennis, van daar mijn vraag: wat is de reden om mensen met een terugdraaiende teller meer te laten betalen?
Ik stel mij vooral de vraag of ze dat in de toekomst gewoon niet kunnen/gaan toepassen bij mensen met zonnepanelen en een digitale meter.
Er is geen zicht op het verbruik/opbrengst en de afhankelijk van deze klanten van het net.
Een energieleverancier moet voldoende energie dagdagelijks aankopen om alle klanten van energie te voorzien. Bij klanten met een terugdraaiende teller is dat ofwel een meerkost voor de leverancier want ze hebben teveel gekocht, of ze moeten ad-hoc bijkopen en daar zelf een vergoeding voor betalen.
Dus, zegt mega: wij verhalen de kosten die komen bij dat gokken, op de klanten.

Er is geen zicht op het verbruik/opbrengst en de afhankelijk van deze klanten van het net.
Een energieleverancier moet voldoende energie dagdagelijks aankopen om alle klanten van energie te voorzien. Bij klanten met een terugdraaiende teller is dat ofwel een meerkost voor de leverancier want ze hebben teveel gekocht, of ze moeten ad-hoc bijkopen en daar zelf een vergoeding voor betalen.
Dus, zegt mega: wij verhalen de kosten die komen bij dat gokken, op de klanten.
Ja, maar ik zie ook niet direct waarom dit niet geïntroduceerd zou kunnen worden voor mensen met zonnepanelen en een digitale meter of zelfs met een extra thuisbatterij. Diezelfde onvoorspelbaarheid blijft nu eenmaal aanwezig.

Ja, maar ik zie ook niet direct waarom dit niet geïntroduceerd zou kunnen worden voor mensen met zonnepanelen en een digitale meter of zelfs met een extra thuisbatterij. Diezelfde onvoorspelbaarheid blijft nu eenmaal aanwezig.
Klopt, maar bij klanten met een DM kan je het rechtstreeks doorrekenen in de injectievergoeding. Als injecties nadelig zijn voor de nominaties van mega, dan geef je gewoon een lagere injectievergoeding. Dat moet niet forfaitair.

Digitale = pak meer stroom te dokken bij laag zelfverbruik, ik zou toch opteren voor een thuisbatterij dan. Én wegvallen van die extra vergoeding (andere leveranciers zullen wss wel volgen) én premie batterij én die schadevergoedingspremie van vlaanderen voor je zonnepanelen = korte terugverdientijd.
Recent een huis gekocht met zonnepanelen bij, er is een digitale meter en ik heb zelf geen super hoog zelfverbruik.
De panelen komen wel nog met certificatie die ik kan innen (free moneys?).
Ik ben hier vrij nieuw in en dacht dat de inclusie van zonnepanelen op geen enkele manier negatief kan zijn.
Welk voordeel krijg ik met een batterij en welk nadeel krijg ik door geen batterij te nemen?

Welk voordeel krijg ik met een batterij en welk nadeel krijg ik door geen batterij te nemen?
Nadeel: je bent enkele duizenden euros kwijt.
Voordeel: je kan 100-400 euro (misschien intussen wel meer?) besparen per jaar in je elektriciteitsafname.

Je kan je voordeel hier het best proberen inschatten als je de data hebt: https://mijn-thuisbatterij.be/

Natuurlijk kan dit veel veranderen door veranderende verbruiksmodaliteiten (zwembad, inductievuur, elektrische auto, thuiswerk, etc.).

Als dit erdoor komt kunnen jullie de volgende stap al raden he.
De overwinsten van zonnepaneelinstallaties van particulieren zal aan banden gelegd worden en sociaal verdeeld worden over iedereen zodat voor iedereen de prijs wat zakt.

Terug
Bovenaan