Zonnepanelen Topic

Inclusief alles. Zonder premies

Kga de kat uit de boom kijke. Ik verbruik maar gemiddeld 2.500 per jaar ( helft dag en helft nacht) aan deze prijzen is terug verdientijd heel lang

Die man zei me ook dat hij per 5 panelen per dakkant kont installeren. Is dat iets de de instelling op de omvormer te maken of zo
2500 per jaar wil zeggen 1250 (0,5) tot 1500 (0,6€/kwh) euro per jaar, als elektriciteitskost. Grofweg.

Als je 10 panelen legt ga je 4150kwh genereren. Neem een eigenverbruik zonder er naar te kijken van 30% en je compenseert van uw verbruik 1245kwh. Dus schiet er nog zo'n 1255kwh over die je dient te betalen. Dus uw factuur vermindert met 622,5 euro.

Je stuurt tegelijkertijd 4150-1245kwh naar het net. Oftewel, 2905. Reken 18 cent hiervoor en dat brengt u 522,9 euro op.

Investeringskost 6900 zonder premies.
Opbrengst per jaar : 622,5+522,9 == 1145,4
Break even termijn zonder premies. 6jaar. Trek de premie er nog vanaf en je zit in de termijn van 5j.

Hoop dan dat de prijs van de anderen die u een offerte bezorgen wat lager is.

Al is het voordeel natuurlijk lager indien je niet een elektriciteitskost van de huidige 45 tot 50 cent betaalt. En ben je wat afhankelijk van de injectietarieven, maar superlaag gaan die ook niet komen zolang de energietarieven zo hoog zijn. En de kans dat die op de termijn van 6jaar substantieel gaan zakken acht ik klein.

Laat de batterij voor wat die is. Al had je uw batterij eerder moeten bekijken om het nachtverblijf te coveren. En dan zou zoals hier gezegd werd een 5-6kw voldoende zijn. Dan was de kost ook geen 10k geweest, maar eerder rond de 5-6k waar je zijn premie dan nog mocht van afdoen. Maar zoals gezegd, ik zou mij dat laten passeren, of goed nadenken over mijn gebruiksprofiel waar dat mogelijk wel een meerwaarde zou zijn.

Kortom zonnepanelenterugverdientermijn te lang, zou ik niet durven zeggen.

2500 per jaar wil zeggen 1250 (0,5) tot 1500 (0,6€/kwh) euro per jaar, als elektriciteitskost. Grofweg.

Als je 10 panelen legt ga je 4150kwh genereren. Neem een eigenverbruik zonder er naar te kijken van 30% en je compenseert van uw verbruik 1245kwh. Dus schiet er nog zo'n 1255kwh over die je dient te betalen. Dus uw factuur vermindert met 622,5 euro.

Je stuurt tegelijkertijd 4150-1245kwh naar het net. Oftewel, 2905. Reken 18 cent hiervoor en dat brengt u 522,9 euro op.

Break even termijn zonder premies. 6jaar. Trek de premie er nog vanaf en je zit in de termijn van 5j.

Al is het voordeel natuurlijk lager indien je niet een elektriciteitskost van de huidige 45 tot 50 cent betaalt. En ben je wat afhankelijk van de injectietarieven, maar superlaag gaan die ook niet komen zolang de energietarieven zo hoog zijn. En de kans dat die op de termijn van 6jaar substantieel gaan zakken acht ik klein.

Laat de batterij voor wat die is. Al had je uw batterij eerder moeten bekijken om het nachtverblijf te coveren. En dan zou zoals hier gezegd werd een 5-6kw voldoende zijn. Dan was de kost ook geen 10k geweest, maar eerder rond de 5-6k waar je zijn premie dan nog mocht van afdoen. Maar zoals gezegd, ik zou mij dat laten passeren, of goed nadenken over mijn gebruiksprofiel waar dat mogelijk wel een meerwaarde zou zijn.

Enige wat ik me afvraag, in welke mate kun je hier zo op rekenen, met de komst van het capaciteitstarief.

De hoeveelheid van/naar het net zal veel minder uitmaken, volumes elektriciteit worden goedkoper (en je gaat minder terugkrijgen als je op het net zet). Maar wel meer afgerekend op pieken in verbruik. Zonnepanelen zullen natuurlijk ook wel gedeeltelijk helpen om pieken op te vangen (in de zomer). Maar het effect hiervan op het te betalen tarief is nu moeilijk in te schatten lijkt me.

Zonnepanelen blijven interessant, ik weet alleen niet in welke mate een dergelijke berekening nog een accuraat beeld geeft van de terugverdientijd.

Enige wat ik me afvraag, in welke mate kun je hier zo op rekenen, met de komst van het capaciteitstarief.

De hoeveelheid van/naar het net zal veel minder uitmaken, volumes elektriciteit worden goedkoper (en je gaat minder terugkrijgen als je op het net zet). Maar wel meer afgerekend op pieken in verbruik. Zonnepanelen zullen natuurlijk ook wel gedeeltelijk helpen om pieken op te vangen (in de zomer). Maar het effect hiervan op het te betalen tarief is nu moeilijk in te schatten lijkt me.

Zonnepanelen blijven interessant, ik weet alleen niet in welke mate een dergelijke berekening nog een accuraat beeld geeft van de terugverdientijd.
De impact van het capaciteitstarief moet je zien als een verlaging van de wijze hoe de distributietarieven zullen werken.

Grofweg gezegd, zoals ik het verstaan heb en indien het nog zo gaat werken rekening - houdende met demir haar blokkerende standpunt.

Je betaalt nu een distributienetkost van 15-19 cent per kwh. Laat ons 16cent rekenen voor het gemak en indachtig houden dat in het nieuwe systeem er 6cent afging van de distributiekost maar je 50€ betaalde per kwpiek dat je op een kwartier verbruikt opgerekend naar een kwph .Op 2500kwh wil dat dus zeggen 400 euro. In de nieuwe versie betaal je 250€(want 10cent) en bij een piek van 3kw 150 euro. En dus exact hetzelfde. Bij een piek van 5kw betaal je 100 euro extra tov het huidige principe.

Maar had je geen zonnepanelen dan betaalde je die ook al. Dus de impact is in mijn ogen niet iets dat je moet meenemen in de vergelijking. Behalve dat je met een eventueel nog iets grotere installatie met die injecteervergoeding die piekkost ook kunt compenseren.

Enigste waar ik niet in kan volgen is waarom het capaciteitstarief een negatief effect zou hebben op uw injectievergoeding. Of men moet injectietarieven op minuut, seconde,... gaan doorrekenen...en daar ga ik dan zo lang mogelijk van wegblijven.

Sowieso gaat een stijging van 50 of 100 euro op jaarbasis, en dat zijn de pieken waar ik ongeveer tussen graviteer nier onoverkomelijk zijn. En persoonlijk ga ik daarvoor voorlopig echt niet een batterijsysteem in huis halen of mij daarvoor opjagen als ik eigenlijk mijn factuur van vb 1250 euro reduceer naar 105 euro. Wordt dat dan 200 euro, so be it...

Edit: en op niets in mijn uitleg is dat een certitude. Ik heb geen enkel idee hoeveel de injectievergoeding gaat worden in de toekomst. Ik heb geen enkele zekerheid over de evolutie van de energiekosten. Dus uiteindelijk is dut een pure hypothese. Maar ik acht het aannemelijk dat de kostprijs van energie op korte termijn niet gaat zakken, al is het wegens accijnzen. En de levenstermijn van de panelen zijn 20j, vlot, en ik kan het geld missen op mijn rekening om zo op termijn waarschijnlijk minder te betalen. Maar zekerheid heb ik niet. Net zoals ik geen zekerheid had dat de investering in een warmtepomp om te verwarmen een goed idee was, het was geen slecht idee... maar gas was goedkoper.
Dus zoals met elke investering, dat kan goed uitdraaien of slecht. Daar moet je mee leren leven. Net zoals dat men mij zot verklaarde dat ik een ton van 10000l voor het regenwater stak 6j geleden. Ik hoor de promotor het nog zeggen, dat is helemaal niet nodig. Terwijl mijn buren hun ton van 5000l al een paar keer mogen hervullen hebben. En de mijn nog minstens halfvol is.

Laatst bewerkt:
Hey idereen, ik heb een klein vraagje over energiedelen voor zij die het al gebruiken.
Ik woon nu in een huurwoning met zonnepanelen, ik zou graag de overschot "delen" met mijn bouwgrond waar een werfkast op staat.
Wat ik mij nu af vroeg en ik nergens duidelijk lees: wat gebeurt er met de overschot die niet gebruikt wordt door de werfkast, is dat kwijt? Of krijg ik hier dan toch nog mijn injectietarief voor?

Hey idereen, ik heb een klein vraagje over energiedelen voor zij die het al gebruiken.
Ik woon nu in een huurwoning met zonnepanelen, ik zou graag de overschot "delen" met mijn bouwgrond waar een werfkast op staat.
Wat ik mij nu af vroeg en ik nergens duidelijk lees: wat gebeurt er met de overschot die niet gebruikt wordt door de werfkast, is dat kwijt? Of krijg ik hier dan toch nog mijn injectietarief voor?
Je hebt op beide locaties een digitale meter?
Fluvius leest op beide toegangspunten de kwartierwaarden afname en injectie uit en verrekent als er op gelijke momenten afname en injectie is geweest.
Indien onvoldoende afname wordt het gewoon geinjecteerd en komt dat normaliter op jouw afrekening als injectie.

Makes more sense als ik het zo lees. Moestk nu voor 5k een installatie krijgen zou k het zo installeren. Nu ondertussen hebk geleerd dat mn dakbedekking metalen overzet repen zijn. Zijn zo precies golf panelen van 7 golven breed Dir ze van onder naar top installeren. Als dat niet gaat ga k ook eens langs easy kit. Maak ik een soort van prieel in mn tuin van 6 op 4 meter of zo met plat dak. En doe ik het zo ( voor zover dat zomaar mag van de gemeente maar ik zie niet in waarom)

Makes more sense als ik het zo lees. Moestk nu voor 5k een installatie krijgen zou k het zo installeren. Nu ondertussen hebk geleerd dat mn dakbedekking metalen overzet repen zijn. Zijn zo precies golf panelen van 7 golven breed Dir ze van onder naar top installeren. Als dat niet gaat ga k ook eens langs easy kit. Maak ik een soort van prieel in mn tuin van 6 op 4 meter of zo met plat dak. En doe ik het zo ( voor zover dat zomaar mag van de gemeente maar ik zie niet in waarom)
Als je het ziet zitten om het zelf te installeren zou ik daar toch wel eens serieus naar kijken. De materiaalkost uit de offerte die je aanhaalde (10 jinko 415Wp panelen, 3kW omvormer en nog wat montagemateriaal is ongeveer 3500€. En dat is met 21% BTW omdat je de materialen zelf koopt.
Die offerte is normaalgezien slechts 6% BTW.

Met dat prieeltje moet je gewoon opletten op de totale oppervlakte van bijgebouwen in uw tuin.
Als je de zonnepanelen op een draagconstructie op de grond plaatst (niet hoger dan 1,5m) geldt het als een verhardingen in uw tuin en daar mag je, onvergund, iets meer van hebben (https://www.omgevingsloketvlaanderen.be/verhardingen)

Laatst bewerkt:
Kdacht tot 40m totaal mag je in je achtertuin iets neerpoten. Zou iets op een 2 meter hoogte of zo zetten waaronder je dan kan eventueel zitten en een stuk als tuinhuis achtig ruimte gebruiken

Ik zit met een vrij specifieke situatie waar ik advies voor nodig heb... Hopelijk kan iemand me helpen?

Woning gekocht waar 2 PV installaties waren:
1x10 panelen op een sunny boy sb2500 met nog de oude groenestroomcertificaten op de woning
1x4 panelen op een sunny boy sb1200 zonder groenestroomcertificaten die op de garage liggen.

Wij hebben een verbouwing gedaan op die woning en het dak aangepast. Hierdoor is er maar plaats meer voor 8 panelen ipv 10 stuks.
De rest van het dak is niet interessant omdat dit onder grote bomen zit of noordelijk gericht is.

Nu is de grote vraag of het "rendabel" of verstandig is om die oude installatie terug te leggen.
-kan het kwaad voor de omvormer dat er maar 8 ipv 10 panelen op zitten? (vermoed van niet)
-of is het financieel interessanter om 8 nieuwe panelen en nieuwe omvormer te leggen die ongetwijfeld veel meer vermogen gaan hebben in totaal... Maar ben ik dan die groene stroomcertificaten kwijt? En wat kost afvoer van 10 panelen en omvormer?
-zouden wij recht hebben op premies?

Bijkomende info voor zover die relevant is
-door de verbouwing hangt er nu een digitale teller
-we gaan een warmtepomp hebben
-gezien we er nog niet wonen hebben we geen idee van ons toekomstig verbruik...

Hoe moet ik zoiets berekenen?

Ik zit met een vrij specifieke situatie waar ik advies voor nodig heb... Hopelijk kan iemand me helpen?

Woning gekocht waar 2 PV installaties waren:
1x10 panelen op een sunny boy sb2500 met nog de oude groenestroomcertificaten op de woning
1x4 panelen op een sunny boy sb1200 zonder groenestroomcertificaten die op de garage liggen.

Wij hebben een verbouwing gedaan op die woning en het dak aangepast. Hierdoor is er maar plaats meer voor 8 panelen ipv 10 stuks.
De rest van het dak is niet interessant omdat dit onder grote bomen zit of noordelijk gericht is.

Nu is de grote vraag of het "rendabel" of verstandig is om die oude installatie terug te leggen.
-kan het kwaad voor de omvormer dat er maar 8 ipv 10 panelen op zitten? (vermoed van niet)
-of is het financieel interessanter om 8 nieuwe panelen en nieuwe omvormer te leggen die ongetwijfeld veel meer vermogen gaan hebben in totaal... Maar ben ik dan die groene stroomcertificaten kwijt? En wat kost afvoer van 10 panelen en omvormer?
-zouden wij recht hebben op premies?

Bijkomende info voor zover die relevant is
-door de verbouwing hangt er nu een digitale teller
-we gaan een warmtepomp hebben
-gezien we er nog niet wonen hebben we geen idee van ons toekomstig verbruik...

Hoe moet ik zoiets berekenen?
Dat is moeilijk te beantwoorden zonder de types van de bestaande installatie te kennen. De kans dat het rendabel is om de bestaande installatie te vervangen door een nieuwe lijkt me klein. (opnieuw grote investeringskost en beperkte meeropbrengst = (te) lange terugverdientijd.

Als je 8 panelen ipv 10 teruglegt op dezelfde omvormer daalt de stringspanning (en uiteraarde de opbrengst) wat. Een omvormer/MPPT heeft een bepaalde minimum spanning nodig om te starten met werken maar dat zal normaal wel in orde zijn.

Wat bedoel je met kost voor afvoer? Dat is de reden dat je op alles recupel-bijdrage betaalt. Je kan afgedankte PV panelen en omvormer (gratis) brengen naar inzamelpunten.

Uitbreiding van bestaande installaties komt normaalgezien niet in aanmerking voor premies, enkel nieuwe.

Hoe berekenen? Je maakt in excel 2 kolommen voor de twee situaties en je lijst daar alle uitgaven en opbrengsten, met datums, in op (je gaat dus moeten opzoeken wat je nu krijgt en wat je in de nieuwe situatie zou moeten investeren, en wat het opbrengt in de situatie van een DM ipv groenestroom certificaten). In een 3de kolom maak je het verschil tussen die twee kolommen en met de XIRR formule kijk je, over de gewenste tijdslijn, of daar een positief rendement uit komt.

Mailtje gekregen van 1 waar ik offerte heb gevraagd. Vanaf oktober zouden er terug omvormers zijn en dan pas kan ik een correcte gedetailleerde offerte krijgen.

Hier is inmiddels alles geïnstalleerd. Ik denk dat ik begin maart de offerte had geaccepteerd, dus het werd wel tijd. Geen prijsstijging doorgerekend bij het eerste voorschot, dus alles fijn hier.

Vorig jaar zei Fluvius dat het onmogelijk was om hier een digitale meter te plaatsen. Wat onzin was. Ik ben benieuwd of ze nog steeds die mening hebben over een paar weken :p

Zijn er hier ook mensen die vooraleer zonnepanelen te zetten hun dak heraangelegd hebben? Wij hebben een dak van +-25 jaar oud op een houten skelet die blijkbaar niet ideaal is (huis van de jaren '40). Ik vrees ergens dat indien ik nu zonnepanelen leg ik in de levensduur van de zonnepanelen dubbele kosten ga hebben als ze eraf moeten om het dak te renoveren. Iemand die hier insights in heeft?

Wat maakt een dakskelet v e huis v d jaren 40 slecht?
Mijn huis is van 46
Hier hebben ze er niets van gezegd ... heb wel de vraag gesteld toen ze offerte kwamen maken van ... zijn de balken nog in goede staat ..

Hij zei dat het geen probleem was en die nog goed waren.
Hij had ze al veeeel slechter gezien en zijn ook nooit nat geweest want dat zou slecht zijn voor de bevestiging enzo

Panelen liggen er hier ondertussen op
15 jaar geleden hebben wij hier wel een onderdak gelegd en isolatie gestoken.
Toen zijn er wel slechte dunne pannelatten vernieuwd

Wat maakt een dakskelet v e huis v d jaren 40 slecht?
Mijn huis is van 46
Hier hebben ze er niets van gezegd ... heb wel de vraag gesteld toen ze offerte kwamen maken van ... zijn de balken nog in goede staat ..

Hij zei dat het geen probleem was en die nog goed waren.
Hij had ze al veeeel slechter gezien en zijn ook nooit nat geweest want dat zou slecht zijn voor de bevestiging enzo

Panelen liggen er hier ondertussen op
15 jaar geleden hebben wij hier wel een onderdak gelegd en isolatie gestoken.
Toen zijn er wel slechte dunne pannelatten vernieuwd
Blijkbaar zouden de balken met haken en ogen in elkaar zitten. Het huis is een grote hooischuur die gerenoveerd is generatie per generatie. Maar als je zegt dat men die check doet des te beter.

Mag ik vragen wat de meerkost was van pannelatten te vernieuwen? Ik redeneer dat als ik significante kosten aan het hernieuwe van het dak heb (vb 20k) dat ik nooit de investering van zonnepanelen ga terugverdienen.

Dat weet ik niet meer maar Pannenlatten zijn de kost niet natuurlijk.

We hebben het met mijn pa en een ervaren dakwerker in de tijd zelf gedaan.
Was vooral om een onderdak te leggen toen.
Pannen afgehaald en herbruikt en enkel dus slechte pannelatten vernieuwd bij deze werken.
Bij huurland toen zo een lift gehuurd voor de pannen naar beneden en boven te halen.

Hier liggen de grote dakbalken gewoon in de muren "ruwbouw"

Zonet iemand bij ons langsgeweest voor zonnepanelen en een thuisbatterij... Hij heeft nu al een offerte klaar..
Wij kennen er niets van , dus als er mensen met kennis van zaken eens naar zouden kunnen kijken, zou dat ten zeerste geapprecieerd worden :bow:
Zijn er zaken bij die we niet nodig hebben, zijn er prijs/kwaliteit betere opties etc, zijn het wel goede materialen, maar gewoon te duur etc etc

ik heb wel het gevoel dat het een bedrijf dat uitmunt in het commerciële ( zeer snel iemand langsgekomen, vlotte verkoper, direct offerte in mailbox, extra korting indien we binnen de week toehappen etc) ,wat uiteraard allemaal mee moet betaald worden ;)

Zonet iemand bij ons langsgeweest voor zonnepanelen en een thuisbatterij... Hij heeft nu al een offerte klaar..
Wij kennen er niets van , dus als er mensen met kennis van zaken eens naar zouden kunnen kijken, zou dat ten zeerste geapprecieerd worden :bow:
Zijn er zaken bij die we niet nodig hebben, zijn er prijs/kwaliteit betere opties etc, zijn het wel goede materialen, maar gewoon te duur etc etc

ik heb wel het gevoel dat het een bedrijf dat uitmunt in het commerciële ( zeer snel iemand langsgekomen, vlotte verkoper, direct offerte in mailbox, extra korting indien we binnen de week toehappen etc) ,wat uiteraard allemaal mee moet betaald worden ;)
We spreken voor het gemak over een prijs per wattpiek.

Jij hebt 5390 wattpiek voor €8512 (€8031 + 6pct) = €1,57/wattpiek

Ik ken er zelf niet veel van, maar dat is by far het duurste dat ik hier al heb zien passeren. Ik zat rond de €1.05 voor één omvormer en 16 * 405w Hyundai panelen en zit nu op €1.1 voor 3 omvormers (3x220V) en 28 * 405w panelen.

Ik zie wel dat je voor parallel hebt gekozen en dat het bij mij in serie is, wat het een pak goedkoper maakt.

Laatst bewerkt:
We spreken voor het gemak over een prijs per wattpiek.

Jij hebt 5390 wattpiek voor €8512 (€8031 + 6pct) = €1,57/wattpiek

Ik ken er zelf niet veel van, maar dat is by far het duurste dat ik hier al heb zien passeren. Ik zat rond de €1.05 voor één omvormer en 16 * 405w Hyundai panelen en zit nu op €1.1 voor 3 omvormers (3x220V) en 28 * 405w panelen.

Ik zie wel dat je voor parallel hebt gekozen en dat het bij mij in serie is, wat het een pak goedkoper maakt.
Elk dak is anders. Dus prijs per wattpiek vergelijken is eigenlijk appels met peren vergelijken.

Hoeveel kabel nodig? Hoogtewerker nodig? Welk type dak? Welke panelen en welke omvormer? Schaduwinval op dak?

Mijn offerte was ook by far de duurste, zelfs duurder dan degene waar we nu over spreken. Maar dan is mijn dak/ligging/hoogte ook niet van de makkelijkste waardoor ik ook gekozen heb voor een specifieke techniek. Als het een goede zet is of niet, de toekomst zal het uitwijzen.

Tenzij ik het verkeerd zie is zo’n korting van 0 euro om voor de 16e te beslissen wel echt iets om mensen aan te zetten vlug te tekenen ja. :p

Verder is het feit dat men vlug is met alles toch alleen maar positief? Liever zo dan een firma die het 2 weken laat liggen. Maar de rest van jouw gevoel kan uiteraard wel juist zijn. Ik ben ook altijd op mijn hoede bij die gladde verkopers. Maar er zijn ook gladde verkopers die gewoon een goed product/service verkopen.

Terug
Bovenaan