Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Blijft nattevingerwerk in mijn ogen.Hoe zit het tegenwoordig in feite met de rendabiliteit van thuisbatterijen?
Dit is iets dat altijd precies wat nattevingerwerk was om uit te rekenen, maar is er tegenwoordig een mogelijkheid om dit veel precieser te doen adhv historische ata van een digitale meter?
Als je weet wat een batterij en bijhorende kost - de premies is de truuk te weten hoeveel "winst" je kan behalen. Grapje, minder verlies door betaling van je energiefactuur.Hoe zit het tegenwoordig in feite met de rendabiliteit van thuisbatterijen?
Dit is iets dat altijd precies wat nattevingerwerk was om uit te rekenen, maar is er tegenwoordig een mogelijkheid om dit veel precieser te doen adhv historische ata van een digitale meter?

Dat zal ook afhangen van je verbruiksprofiel.Blijft nattevingerwerk in mijn ogen.
Al kan de digitale meter wel helpen om het nachtverbruik beter te visualiseren alsook dat van het andere verbruik op dagbasis. En al zeer simpelweg te stellen dat je in de lente tot herfst (+/-) met uw batterij dat verbruik zeker kunt compenseren. Met de waarschijnlijkheid dat je uw elektrisch verbruik voor de rest in de helft van de lente, en herfst en volledig in de zomer ook wel kunt compenseren.
Wat u dan op een bepaald aantal kwh brengt per maand. Waarna je de som kunt maken voor wat de totale kwh is op het jaar. En dat je dan kunt vermenigvuldigen met de kostprijs van de elektriciteit om te zien wat uw terugverdientijd gaat zijn.
Maar zoals gezegd, dat blijft nattevingerwerk. Al acht ik het wel zeer betrouwbaar nattevingerwerk. Maar absolute zekerheid ga je niet hebben.
Tegenwoordig is het so simpel als je data uit Mijn Fluvius trekken en die dan hier in te geven:Wiskundig zou je veel data kunnen loggen, functie opstellen en een integraalrekening maken. Dat geeft dan een idee voor 1 jaar. Doe dat voor meerdere jaren en dan zal je een statistisch model kunnen opstellen voor jouw regio. Geeft maar aan dat het natte vinger waarschijnlijk interessanter is voor zo'n luttele bedrag. Tenzij je daar op kickt![]()
.Hoe is dat relevant? Die berekening rekent gewoon uit wanneer je, in de aangeleverde periode, je stroom over had die naar een batterij had kunnen vloeien, en wanneer die batterij kon gebruikt worden om je verbruik nadien te dekken.Als je de data van de panelen kan toevoegen wordt het interessanter.
Sweet. Dit is helemaal waar ik naar op zoek was.Tegenwoordig is het so simpel als je data uit Mijn Fluvius trekken en die dan hier in te geven:
Ik kwam deze link tegen op Userbase, ik geef geen garanties noch zekerheden wat er gebeurt als je die website gebruiktMijn Thuisbatterij - Bereken je echte opbrengst met deze gratis simulator
Mijn Thuisbatterij introduceert een virtuele batterij in je huis. Op basis van je echt historisch verbruik simuleren we wat het effect van een batterij zou geweest zijn. Mijn Thuisbatterij werkt enkel als je momenteel zonnepanelen én een digitale meter hebt, maar nog geen batterij.mijn-thuisbatterij.be
.
In ieder geval kwam het voor ons neer op een opbrengst van een 100-200 euro per jaar voor de batterij, wat echt relatief heel weinig is als je het vergelijkt met de kostprijs en de levensduur onder garantie.
Het houdt uit zichzelf geen rekening met seizoenseffecten en haalt alles uit je injectie/afname. Wat ergens een vrij accuraat beeld moet schetsen lijkt me!
Je moet ook rekening houden in dat verbruik met waaraan je dat verbruik geeft.Thuisbatterijen zijn situatie per situatie te bekijken. Soms is het interessant en soms niet.
Voor mij ligt het kantelpunt toch zowat rond de 3500 kWh om een thuisbatterij te bekijken als potentieel interessant.
Soms is het interessanter van gewoon méér panelen te leggen, maar als de dakcapaciteit bereikt is, is een batterij het enige volgende wat een mogelijke besparing kan betekenen.
Maar goed een rekenvoorbeeld:
Als je nu op een verbruik van 4000 kWh de zelfconsumptie van 30% naar 65% kan verhogen. (wat realistisch is trouwens, wij zien veel 70+ passereen bij klanten).
Hiervoor gebruik je een batterij met een bruikbare capaciteit van 6 kWh. Dus een 7 kWh @ 85% DOD.
Neem nu nog dat deze investering 6000 euro kost. Hierop is een premie bedrag van 1300 euro.
De netto investering is dan 4700 euro.
Een kWh kost tegenwoordig +- 50 à 55ct
De injectievergoedingen liggen gemiddeld rond de 18ct als je kijkt naar de laatste maanden.
De netto winst met de batterij is dus 32ct/kWh (50ct - 18ct) tot 37 ct (55ct - 18ct)
4000 * 0,35 = 1400 kWh extra besparing aan 32 / 37 ct/kWh of dus een netto opbrengst van 448 euro / 518 euro per jaar
4700 / 448 = 10,5 jaar (zonder indexering, capaciteitstariefvoordelen, ...)
4700 / 518 = 9,0 jaar
Op een verbruik van 6000 kWh 30% naar 65% met een 9 kWh bruikbare opslag gaat dit alweer anders liggen.
Neem dan 7500 euro als investering, met een premie van 1725 euro.
Netto investering is dan 5775 euro.
Netto winst komt dan op
6000 * 0,35 = 2100 kWh extra besparing aan 32 / 37 ct/kWh of dus een netto opbrengst van 672 euro / 777 euro per jaar
5775 / 672 = 8,6 jaar
5775 / 777 = 7,43 jaar
Uiteraard zal de aankoopprijs meespelen want als je PV + batterij in één keer plaatst en bijgevolg met een hybrideomvormer kan werken en dergelijke kan de prijs van de batterij normaliter ook goedkoper wat enkel de terugverdientijden ten goede komt.
Veelvoorkomend is ook mensen met groenestroomcertificaten en een kapotte omvormer na 12 / 13 jaar en dan vervangen naar hybride + batterij.
Maar op een verbruik van 2500 kWh per jaar. Neen, leg dan gewoon 4kWp en profiteer van de extra injectievergoeding. Wil je later een batterij is je installatie dan ten minste ook groot genoeg om die effectief op te laden.
Die website zal een goede indicatie geven ja.Die berekening rekent gewoon uit wanneer je, in de aangeleverde periode, je stroom over had die naar een batterij had kunnen vloeien, en wanneer die batterij kon gebruikt worden om je verbruik nadien te dekken.
Efficientie van je zonnepanelen doet er in die beschouwing helemaal niet toe? Je krijgt wel een specifiek beeld van die welbepaalde periode, en sowieso is een volgende periode weer ander omdat de zon niet altijd hetzelfde schijnt. Het is puur een optelsom doorheen de tijd. Geen projectie naar de toekomst of een gemiddelde of dergelijke.
Je moet ook rekening houden in dat verbruik met waaraan je dat verbruik geeft.
Indien je een groot deel van dat verbruik seizoensgebonden is. Vb een warmtepomp voor uw verwarming. Dan is het beste om niet te kijken naar het volledige verbruik, maar wel naar het verbruik zonder dat seizoensgebonden verbruik.
Al zou dat voor hetgeen verbruikt zou worden in de zomer veel minder van belang zijn.
Tuurlijk maakt dat uit.Maakt toch weinig uit. 30% naar 65% of 20% naar 55% is hetzelfde effect en dezelfde rentabiliteit.
Een batterij dient ook gewoon om je sluimerverbruik 's nachts af te vlakken.
Als je systematisch maar 4 kWh verbruikt tussen 10u 's avonds en 6u 's ochtends, dan heeft het weinig nut een batterij van 10 kWh te zetten natuurlijk. Dat heeft niets te maken met al dan niet een warmtepomp te hebben.
Heb jij engie iets moeten laten weten voor injectie??is dat geen appart contract??of gebeurd dat automatisch via fluvius??Fieuw, na 5 maand eindelijk een bericht van Fluvius dat mijn PV installatie eindelijk verwerkt is in hun systeem. Pas nu zie ik in de ENGIE app een injectie…