Zonnepanelen Topic

Update van m'n installatie (volledig Zuid gericht) die nu compleet is:
Omvormer: Sungrow SG4.0RT (4 kW) 3-fasig
Zonnepanelen: Belinus M7 Ultra Black Glas/Glas Bifacial 10x 400Wp
Prijs incl. BTW en plaatsing: 5170euro, na aftrek van de premie +/- 4000euro

Een praktische vraag door een leek als mezelf: De panelen halen op zonnige dagen zoals vorige week en deze week een piek dat niet hoger is dan 3,300-3,500 kW. Moet dat niet meer tegen de 4,000 kW liggen?
Komt ongeveer overeen met wat PVCalc voorspelt: https://www.thomasberger.be/pv/pvca...ff=-0.48&az2=0&roof2=0&peakw2=0&temp_coeff2=0

Nee want dan zou ik nog meer verlies maken
Dus ze brengen toch op?

Je zegt zelf dat ze al afbetaald zijn, dus je investering is reeds terugverdiend en blijft ondertussen opbrengen. Dus pure winst op je investering.
Misschien dat iemand het simpeler kan uitleggen, want het raakt er precies niet in.

Een praktische vraag door een leek als mezelf: De panelen halen op zonnige dagen zoals vorige week en deze week een piek dat niet hoger is dan 3,300-3,500 kW. Moet dat niet meer tegen de 4,000 kW liggen?
Kan met de warmte te maken hebben waardoor rendement wat minder is. Vroeger (toen omvormers lager werden gedimensioneerd als piekvermogen) merkte je dat niet.

Dus ze brengen toch op?

Je zegt zelf dat ze al afbetaald zijn, dus je investering is reeds terugverdiend en blijft ondertussen opbrengen. Dus pure winst op je investering.
Misschien dat iemand het simpeler kan uitleggen, want het raakt er precies niet in.
Nee ze brengen niets op want mijn teller draait terug

Mijn kost vorig jaar: 350 euro
Mijn kost dit jaar: 350 euro

En nee ze zijn nog niet afbetaald
Digitale meter aanvragen, dan heb je wel opbrengsten ;-)
Maar in totaal nog meer verlies wss ;)

@SomeDude je klaagt dat je geen winst maakt. Dus je had beter uw 5000eur of whatever op de bank laten staan ipv PV installatie voor uw interest van 50eur per jaar want dat is wel pure winst!!

Spijtig dat je hier op blijft doorgaan. Uw standpunt is gewoonweg belachelijk.

Nee ze brengen niets op want mijn teller draait terug

Mijn kost vorig jaar: 350 euro
Mijn kost dit jaar: 350 euro

En nee ze zijn nog niet afbetaald

Maar in totaal nog meer verlies wss ;)
Als uw investering zichzelf terugbetaalt voordat uw installatie versleten is, heb je winst.

@SomeDude je klaagt dat je geen winst maakt. Dus je had beter uw 5000eur of whatever op de bank laten staan ipv PV installatie voor uw interest van 50eur per jaar want dat is wel pure winst!!

Spijtig dat je hier op blijft doorgaan. Uw standpunt is gewoonweg belachelijk.
Nee dat het artikel gewoon foutief is want er is geen winst zoals ze doen uitschijnen
Straks is er nog een of andere minister die meerwaardebelasting op die winst gaat vragen!
Dude, serieus.
Je doet er nu toch om?
Nee jullie snappen het niet

Als uw investering zichzelf terugbetaalt voordat uw installatie versleten is, heb je winst.
Nee je hebt enkel winst als het verschil positief is tussen opbrengst en kost en die blijft negatief
Uw kost daalt wel en opbrengst heb je enkel bij injectie

Ik snap je uitleg idd niet. Leg het eens uit met wat duidelijke cijfers er bij zoals investeringskost, jaarlijkse kost, jaarlijkse besparing, aflossingstijd en levensduur. Misschien krijg ik dan andere inzichten.
Toon mij eens een negatieve jaarafrekening (dus in uw voordeel) bij terugdraaiende teller: onmogelijk
Bij een terugdraaiende teller is dit mogelijk, en dan kan je eventueel winst maken (maar die kans is heel klein)

Elektriciteit is nu eenmaal een kost, zonnepanelen kunnen die kosten drukken maar effectief winst maken (als particulier, zonder GSC) is vrij moeilijk

Heeft met de warmte/wind te maken.
Mijne liggen er ook maar 1 maand op ,toen het 24 graden was haalde ik van mn 5200 installatie 5260.
Bij 30 graden en weinig wind kan dat ook maar 4400 zijn is normaal

Ik zit momenteel nog met een terugdraaiende teller en sinds mijn afrekening (begin maart) is mijn teller al 2500 kwh teruggedraaid. Wat is volgens jullie het beste wat ik kan doen met mijn teruggedraaide kwh zodat ik ongeveer op een 0 verbruik uitkom bij mijn volgende afrekening.

Zelf had ik al in gedacht om een elektrisch vuurtje te kopen om mijn leefruimte/keuken al bij te verwarmen in de winter. Maar zijn er nog andere zaken die ik kan doen?

Toon mij eens een negatieve jaarafrekening (dus in uw voordeel) bij terugdraaiende teller: onmogelijk
Bij een terugdraaiende teller is dit mogelijk, en dan kan je eventueel winst maken (maar die kans is heel klein)

Elektriciteit is nu eenmaal een kost, zonnepanelen kunnen die kosten drukken maar effectief winst maken (als particulier, zonder GSC) is vrij moeilijk
Wa kraamde gij uit?

Ik zit momenteel nog met een terugdraaiende teller en sinds mijn afrekening (begin maart) is mijn teller al 2500 kwh teruggedraaid. Wat is volgens jullie het beste wat ik kan doen met mijn teruggedraaide kwh zodat ik ongeveer op een 0 verbruik uitkom bij mijn volgende afrekening.

Zelf had ik al in gedacht om een elektrisch vuurtje te kopen om mijn leefruimte/keuken al bij te verwarmen in de winter. Maar zijn er nog andere zaken die ik kan doen?
Liegen als ze de meterstand komen opnemen. :unsure:

Heeft met de warmte/wind te maken.
Mijne liggen er ook maar 1 maand op ,toen het 24 graden was haalde ik van mn 5200 installatie 5260.
Bij 30 graden en weinig wind kan dat ook maar 4400 zijn is normaal
Ok, goed om te weten. We hebben een zwart dak, volledig naar het zuiden gericht, dat kan dus veel verklaren bij die buitentemperaturen van +/- 30°C.
Ik wist dat er wat verlies kon optreden door warmte, maar dat komt bij mij neer op 1 of 2 zonnepanelen (van de 10) die niks opbrengen op dat moment.

Ok, goed om te weten. We hebben een zwart dak, volledig naar het zuiden gericht, dat kan dus veel verklaren bij die buitentemperaturen van +/- 30°C.
Ik wist dat er wat verlies kon optreden door warmte, maar dat komt bij mij neer op 1 of 2 zonnepanelen (van de 10) die niks opbrengen op dat moment.
Is normaal hoor, zeker met die temperaturen van rond de 40 die we hadden, dan zakt het vermogen zienderogen. (en maak je minder winst :unsure: )

Dan zal ik dat zo eens gaan uitleggen aan de fiscus si.

"Het is toch niet omdat ik minder kosten maak dat ik meer winst heb en meer belastingen moet betalen hé meneer de fiscusman".

Terug
Bovenaan