Zonnepanelen Topic

Maar is dat wel de moeite om uit te rekenen? Die warmtepomp gaat het meeste werken als uw zonnepanelen niks opbrengen.
In het diepste van de winter zal dat kloppen. Maar wat in de herfst en de vroege lente? Wat als we ook nog laadpalen koppelen op de aansluiting waar de warmtepomp zit? Wat als we een thuisbatterij voorzien? Wat is het effect van een slimme sturing?

Met de terugdraaiende teller is het oneindig veel complexer geworden om te weten hoe je je panelen best laat renderen. En het lijkt alsof zonnepaneelfirma's daar echt niks zinnigs over kunnen zeggen. Toch niet degene die wij spraken.

Zonder effectieve metingen van je huidig verbruikspatroon over de tijd heen, kan je daar m.i. weinig over zeggen.

Op basis van je energiefactuur kan je wat algemene assumpties maken en wat random voorstellen doen met of zonder batterij, die mogelijks een goede ROI hebben.

Buiten het financiële heb je natuurlijk nog andere beslissingsfactoren die meetellen. Groen denken, 'onafhankelijkheid',...

De intentie van de meeste firma's is om zo veel mogelijk te verkopen. Uitrekenen voor een kleine installatie lijkt dus niet logisch. Los daarvan zou het daarom ook niet de beste oplossing zijn omdat je niet kunt schatten wat de klant volgende jaren gaat doen. Bijvoorbeeld een EV en veel thuiswerk of juist niet.

Eigenlijk zou de overheid misschien beter een soort van simulator website opzetten waar je met een aantal relevante parameters kan spelen. Maar die willen natuurlijk asap zoveel mogelijk zonne-capaciteit en extra buffering voor het net te ontlasten.

Algemeen zou ik persoonlijk stellen op afhankelijk van jouw budget, locatie, esthetisch aspect een aantal panelen te leggen hoger als je huidige verbruik. En eigenlijk, indien mogelijk, zou ik voor de max capaciteit voor een 3 fase omvormer gaan (10kVA) met extra panelen met eventueel een hybride omvormer om later batterijen toe te voegen.(als gezin welteverstaan) Alleen dat laatste is wat giswerk omdat een degelijke standaard wat betreft batterijen nog niet helemaal gevormd lijkt.

Kost een duit maar je zit wel redelijk safe voor de nabije toekomst. --> waarschijnlijk jullie voorstellen?

Wil je El cheapo doen, leg je gelijk mij een kleine installatie met een zo hoog mogelijk eigen verbruik (tijdje meten) en probeer je dat te optimaliseren. Kom je niet meer toe leg je een stuk bij of een extra omvormer. Hier nu een enkelfasige omvormer dus kan nog altijd makkelijk installaties bijzetten op de andere fases.

Een batterij wil ik ook wel, als de capaciteit en prijs goed zit. Ben ook heel nieuwsgierig naar de innovatie rondom zonne-energie op te slaan in warmtebatterijen voor verwarming. Al zal dit eerder met een ander soort paneel zijn. Verwarming is hier het grootste deel verbruik, het huidige wagenpark buiten beschouwing.

Laatst bewerkt:
Zonnepanelen worden in juni geinstalleerd. Is het aangeraden om al een digitale meter aan te vragen hiervoor? Dat blijkt betalend te zijn op eigen aanvraag, en gratis als de aanvraag gebeurd na de installatie. Het werd me aangeraden, maar ik zie het voordeel niet direct. Zo kan ik toch nog de zomermaanden de terugdraaiende teller houden?

Zonnepanelen worden in juni geinstalleerd. Is het aangeraden om al een digitale meter aan te vragen hiervoor? Dat blijkt betalend te zijn op eigen aanvraag, en gratis als de aanvraag gebeurd na de installatie. Het werd me aangeraden, maar ik zie het voordeel niet direct. Zo kan ik toch nog de zomermaanden de terugdraaiende teller houden?
Na aanmelding van je panelen na installatie zal de netbeheerder je contacteren om een digitale meter (gratis) te installeren.
Als je natuurlijk ver van je laatste afrekening zit dan is een terugdraaiende teller zeker niet mis (wel prosumententaks te betalen). Als ze natuurlijk eind mei je jaarlijkse eindafrekening gemaakt hebben zal je misschien meer terugdraaien dan je verbruikt heb en onder 0 krijg je niet teruggestort :).
Ik zit nu dus in de situatie: panelen aangemeld en fluvius heeft afspraak voor digitale meter gemaakt. Nu draait mijn teller dus nog terug en binnenkort wil ik dan een injectietarief. Rare is dat Eneco me niet kan zeggen of ik nu al een injectiecontract moet afsluiten of dat dat automatisch gaat... Momenteel ook nog een vast contract aan zeer lage prijs dat eind mei afloopt met kortingen etc dus ik wil niet dat ze nu dat contract stopzetten en vervangen door een nieuw met teruglevering :)

Na aanmelding van je panelen na installatie zal de netbeheerder je contacteren om een digitale meter (gratis) te installeren.
Als je natuurlijk ver van je laatste afrekening zit dan is een terugdraaiende teller zeker niet mis (wel prosumententaks te betalen). Als ze natuurlijk eind mei je jaarlijkse eindafrekening gemaakt hebben zal je misschien meer terugdraaien dan je verbruikt heb en onder 0 krijg je niet teruggestort :).
Ik zit nu dus in de situatie: panelen aangemeld en fluvius heeft afspraak voor digitale meter gemaakt. Nu draait mijn teller dus nog terug en binnenkort wil ik dan een injectietarief. Rare is dat Eneco me niet kan zeggen of ik nu al een injectiecontract moet afsluiten of dat dat automatisch gaat... Momenteel ook nog een vast contract aan zeer lage prijs dat eind mei afloopt met kortingen etc dus ik wil niet dat ze nu dat contract stopzetten en vervangen door een nieuw met teruglevering :)
Op die manier. Mijn afrekening is voor maart. ik zou juist de topmaanden van productie kunnen vasthouden voor terugdraaiende teller dan. I like.

Op die manier. Mijn afrekening is voor maart. ik zou juist de topmaanden van productie kunnen vasthouden voor terugdraaiende teller dan. I like.
Vergeet niet dat als je tellerstand lager staat op het moment dat ze de digitale komen zetten, dan dat hij stond bij je laatste meteropname, je die teruggedraaide kw's kwijt bent. Dus zo interessant is het niet om nog enkel in de topmaanden terug te draaien.

Dus best geen meterstand meer doorgeven tot ze komen is dan het beste he.

Hier komen ze eind mei.

Heb sinds de afrekening in februari nog geen meterstand doorgegeven,

Dus kan ook nog wel ff terugdraaien hopelijk.

Vergeet niet dat als je tellerstand lager staat op het moment dat ze de digitale komen zetten, dan dat hij stond bij je laatste meteropname, je die teruggedraaide kw's kwijt bent. Dus zo interessant is het niet om nog enkel in de topmaanden terug te draaien.
Idd dat bedoelde ik.

Laatste meterstand is van einde februari voor de afrekening. Installatie is voor einde juni. Dat zou 4 maanden (2000 kwh) + nog een aantal maanden? eer die digitale meter dan gezet wordt. Lijkt me mooi. Dat is aan de huidige prijzen een 1000 euro voor die 4 maanden en een 0 tarief voor whatever ze nog wachten. Op de premie wil ik dan wel wat langer wachten eer ik ze kan indienen.

Niet direct zeker voor de meest ideale locatie hiervoor :

Vanaf 1 juni kun je de premie (met als doel terugbetaling te veel betaalde netkosten) aanvragen.
Hier kun je de premie berekenen :

OPGELET : de koppeling naar het fluvius portaal op die pagina werkte voor mij niet

In het diepste van de winter zal dat kloppen. Maar wat in de herfst en de vroege lente? Wat als we ook nog laadpalen koppelen op de aansluiting waar de warmtepomp zit? Wat als we een thuisbatterij voorzien? Wat is het effect van een slimme sturing?

Met de terugdraaiende teller is het oneindig veel complexer geworden om te weten hoe je je panelen best laat renderen. En het lijkt alsof zonnepaneelfirma's daar echt niks zinnigs over kunnen zeggen. Toch niet degene die wij spraken.
Denk eens in hun plaats.
Jij vraagt een volledige studie die veel tijd en moeite vraagt.
En voor wat? Voor misschien een kansje dat je akkoord gaat met de offerte?
Terwijl zonnepaneel installaties als zoetje broodjes verkocht worden met de huidige energieprijzen en simpele standaard offertes aan de lopende band getekend worden.

Waarom begin je er zelf niet aan? Als je dat niet kan betaal dan gewoon iemand die heel het systeem ontwerpt voor je.

Kent iemand een zonnepaneelfirma die simulaties kan maken over optimaal verbruik bij meergezinsbouw?
Wij willen in onze cohousing een warmtepomp steken achter een aparte aansluiting. We willen natuurlijk graag het verbruik optimaal dekken, dus zal er x aantal m² gealloceerd moeten worden aan de pomp, en x aantal m² per wooneenheid.

De firma's die we contacteerden hebben letterlijk gewoon een voorstel gedaan waar ze exact evenveel zonnepanelen voorzien per aansluiting. Nihil denkwerk.

Maar ongeacht of je het nu verwacht van de plaatsers of van een studiebureau, het resultaat gaat hetzelfde zijn: er gaat geen sluitend antwoord zijn.

Men kan wat simulaties opstellen met parameters, maar men kan onmogelijk de werkelijke situatie voorspellen.
Allez, ik zal de breekpunten even opsommen:
  • Je hebt blijkbaar geen zicht op het verbruik, noch nu noch in de nabije toekomst (warmtepomp) noch in de iets verdere toekomst (laadpalen). Men kan pas denkwerk doen/simuleren als men een basis heeft. En die is er niet. Anders is het nattevingerwerk dat hoogstwaarschijnlijk enorm zal afwijken van wat het werkelijk zal zijn.
  • Idem met thuisbatterij. Daar kan men pas zeker weten hoe te dimensioneren en of het nuttig is als men het verbruikpatroon kent.
  • Je komt met buzzwords af die weinig tot niks zeggen. "Slimme sturing" klinkt mooi, maar sturing van wat? Door wie opgezet (want dat is niet voor een firma die een PV installatie plaatst)?
  • Men kan de zon niet voorspellen :p De afgelopen 2j ben ik ook ver boven de gesimuleerde opbrengst gegaan. En dat is op jaarbasis, dan zwijg ik nog over eigenverbruik. Voordien, met de terugdraaiende teller, kon men nog terugvallen op gemiddelde zonuren per jaar en oriëntatie/hellingsgraad voor geschatte opbrengst. Nu met de digitale teller zijn die jaarlijkse gemiddelden nutteloos, want je zou moeten kunnen simuleren wanneer het zonnig gaat zijn in functie van verbruikprofiel... Wat dus onmogelijk is ;)

Ja,

daarom als je een premie krijgt gewoon 6kwp op uw dak gooien. Met een omvormer van 5kva. En er voor de rest niet naar kijken.

Al die slimme sturing buzzwoordjes is spielerei, maar zolang je uw effectief verbruikspatroon niet hebt, begin er niet aan.
Bij de batterij, als het u te doen is om geld te verdienen, laat het. Is het u te doen om niet echt te moeten kijken naar het moment van het verbruik, en een eventuele meerkost u niet uitmaakt voor het gemak ervan. Doe het dan. Maar doe het aub niet omdat je er geld aan wilt verdienen. Daarvoor is het allemaal een beetje te onzeker en onvoorspelbaar in mijn mening.

Ik ga mij gewoon echt niet bezig houden met mijn verbruik te zitten timen of af te stemmen. Ik betaal het voorlopig gewoon en we zien wel...

Kent iemand een zonnepaneelfirma die simulaties kan maken over optimaal verbruik bij meergezinsbouw?
Wij willen in onze cohousing een warmtepomp steken achter een aparte aansluiting. We willen natuurlijk graag het verbruik optimaal dekken, dus zal er x aantal m² gealloceerd moeten worden aan de pomp, en x aantal m² per wooneenheid.

De firma's die we contacteerden hebben letterlijk gewoon een voorstel gedaan waar ze exact evenveel zonnepanelen voorzien per aansluiting. Nihil denkwerk.

Er werd hier al het een en ander gezegd, maar in feite vraag je hiervoor een thuisbezoek aan door de installateur.
Deze moet dan alle berekeningen gaan maken.
Dergelijk type project kennende gaan hier vlot een 20-tal mails over en weer gaan en gaan er voorstellen moeten komen met verschillende systemen/types panelen.
Dit vraag je dus eigenlijk aan een installateur in de drukste periode ooit gekend.
Met alle respect, maar dan steek je die 8 à 10 u werk beter in 3 andere dossiers waar de slaagkans van het project een pak hoger ligt.
Want wie zegt dat als die persoon daar die tijd in steekt dat je dan ook nog eens bij hem gaat kopen. Die uren kan hij al niet meer doorrekenen want ahja, dan is die qua prijs niet competetief meer.
Eigenlijk voor zo'n dossiers zou er moeten een studiekost kunnen gerekend worden. Maarja...
Helaas is er nooit iemand die voor zo'n zaken op voorhand zegt "kijk, we gaan sowieso met jullie werken, maar ik wil gewoon weten wat kan met de nodige berekening". Neen, het moet allemaal gratis en dan achteraf gaan ze voor 100 Euro verschil bij een ander kopen waar ze gewoon de offerte via mail naartoe verstuurd hebben en "om hetzelfde materiaal" vragen.

Ik zeg niet dat jij zo bent, maar dat is gewoon de realiteit waar installateurs mee geconfronteerd worden.

Je hebt helemaal gelijk.
Maar ik zou wel bereid zijn een faire prijs voor een studie te betalen.
Probleem is dat er gewoon quasi niemand te vinden is die dit wil doen.
Ofwel heb je van die studiebureaus waar abstracte ingenieurs werken die enkel theoretisch de berekeningen doen (zoals mijn schoonbroer). Ofwel heb je installateurs die gebiassed zijn omdat ze natuurlijk willen verkopen...

De oogarts weet theoretisch welke bril jij nodig hebt maar kent niks van de inslijping van het glas, de duurzaamheid van het matdriaal etc. De opticien wel maar die wil natuurlijk dat je in zijn winkel koopt en niet 3 straten verder....

Als iemand hier, tegen betaling, een neutraal en praktisch advies wil geven over wat ik met mijn vrijstaande woning met bouwjaar 1998 moet doen: feel free to PM 😉

Gat in de markt volgens mij.

Maar ongeacht of je het nu verwacht van de plaatsers of van een studiebureau, het resultaat gaat hetzelfde zijn: er gaat geen sluitend antwoord zijn.

Men kan wat simulaties opstellen met parameters, maar men kan onmogelijk de werkelijke situatie voorspellen.
Allez, ik zal de breekpunten even opsommen:
  • Je hebt blijkbaar geen zicht op het verbruik, noch nu noch in de nabije toekomst (warmtepomp) noch in de iets verdere toekomst (laadpalen). Men kan pas denkwerk doen/simuleren als men een basis heeft. En die is er niet. Anders is het nattevingerwerk dat hoogstwaarschijnlijk enorm zal afwijken van wat het werkelijk zal zijn.
  • Idem met thuisbatterij. Daar kan men pas zeker weten hoe te dimensioneren en of het nuttig is als men het verbruikpatroon kent.
  • Je komt met buzzwords af die weinig tot niks zeggen. "Slimme sturing" klinkt mooi, maar sturing van wat? Door wie opgezet (want dat is niet voor een firma die een PV installatie plaatst)?
  • Men kan de zon niet voorspellen :p De afgelopen 2j ben ik ook ver boven de gesimuleerde opbrengst gegaan. En dat is op jaarbasis, dan zwijg ik nog over eigenverbruik. Voordien, met de terugdraaiende teller, kon men nog terugvallen op gemiddelde zonuren per jaar en oriëntatie/hellingsgraad voor geschatte opbrengst. Nu met de digitale teller zijn die jaarlijkse gemiddelden nutteloos, want je zou moeten kunnen simuleren wanneer het zonnig gaat zijn in functie van verbruikprofiel... Wat dus onmogelijk is ;)
Wel, een simulatie opstellen met parameters is dan ook exact wat ik vraag. Ik besef goed genoeg dat de werkelijkheid voorspellen onmogelijk is. Maar zo moeilijk kan het toch niet zijn om een inschatting te maken van wat een rationele verdeling van de zonnepanelen is? Een simulatietool waar je een mix aan gebruikersprofielen kunt instellen (aantal personen in gezin, werksituatie, speciale verbruikers, batterijen, nominaal verbruik warmtepomp, Smart energy om nog eens een ander buzzword voor hetzelfde concept te gebruiken) dat vervolgens combineert met een aantal opbrengstscenario's, gebaseerd op m² PV en zonlicht. Het zal nog altijd niet perfect zijn, maar het zal beter zijn dan wat het nu is. Hoe kan eenderwie anders vandaag een correcte inschatting maken over de installatie die ze plaatsen?

Het lijkt me eerlijk gezegd ook niet al te complex om zo'n simulatietool te maken. Een aantal parameters die wat verbruiksgrafiekjes genereren, een simulatie die opbrengst genereert, en vervolgens simpelweg de grafieken aftrekken van elkaar om het eigen verbruik te bepalen. Dat vervolgens een paar honderd keer doen met wat mogelijke variaties, een gemiddelde bepalen, en voila. Moest ik nu wat meer programmeerervaring en wat meer vrije tijd hebben dan deed ik het zelf. Ik word hier precies op mijn plaats gezet omdat ik 'durf' te vragen naar een manier om geen nutteloze investering van €10 000 euro te doen, maar alles eraan lijkt me zo verschrikkelijk banaal dat ik niet goed snap waarom dit niet standaard is. Hoe kiest vandaag de dag iemand dan om een thuisbatterij te plaatsen? Buikgevoel?

Want de meningen zijn tot dusver als volgt:
-iemand beweert dat we best de helft van de zonnepanelen aan de warmtepomp hangen omdat dat veruit de grootste verbruiker wordt
-de zonnepaneelfirma verdeelt alles gewoon in gelijke taartstukken
-iemand op beyondgaming beweert dat het nutteloos is om zonnepanelen aan de warmtepomp te koppelen omdat die toch vooral draait als de zon niet schijnt.

Dusja, dan baseer ik me liever op cijfers, hoe veel foutmarge er ook op zit.

Bovendien is het ook behoorlijk onnozel om het gebrek aan kennis over eigen verbruik als een argument te gebruiken. Hoe bepalen projectontwikkelaars de grootte van hun aansluitingen? Eerst iedereen alle huizen laten kopen, alle kopers een formulierke laten invullen over wanneer ze doorgaans het liefst warm eten en of ze van plan zijn binnen nu en tien jaar een elektrische auto te kopen, en op basis daarvan de grootte van de aansluiting bij Fluvius aanvragen? Natuurlijk niet. Er wordt gewoon gewerkt met gemiddelde gebruikersprofielen. Moest iedereen altijd maar moeten wachten op perfecte data dan zou er absoluut niks gedaan worden. Maar er is wel een verschil tussen rationeel omgaan met onvolledige data en alleen maar luisteren naar een vertegenwoordiger die zoveel mogelijk wilt verkopen.

Laatst bewerkt:
Wel, een simulatie opstellen met parameters is dan ook exact wat ik vraag. Ik besef goed genoeg dat de werkelijkheid voorspellen onmogelijk is. Maar zo moeilijk kan het toch niet zijn om een inschatting te maken van wat een rationele verdeling van de zonnepanelen is? Een simulatietool waar je een mix aan gebruikersprofielen kunt instellen (aantal personen in gezin, werksituatie, speciale verbruikers, batterijen, nominaal verbruik warmtepomp, Smart energy om nog eens een ander buzzword voor hetzelfde concept te gebruiken) dat vervolgens combineert met een aantal opbrengstscenario's, gebaseerd op m² PV en zonlicht. Het zal nog altijd niet perfect zijn, maar het zal beter zijn dan wat het nu is. Hoe kan eenderwie anders vandaag een correcte inschatting maken over de installatie die ze plaatsen?
Maar de parameters die jij aanhaalt, zijn niet bepalend voor verbruiksprofielen :p Daar zit het probleem ;) Er is zijn zoveel parameters die moeilijk of niet quantificeerbaar zijn. Ik zal er enkele opsommen en dan mag je mij zeggen of je nog steeds vindt dat het "zo moeilijk toch niet kan zijn".
  • Volgens de IEA 19 indicatoren gaat zo'n 50% van het energieverbruik naar temperatuurbeheersing. Sommige mensen hebben het graag 20°, anderen 24°, wat een wereld van verschil is. Om nog maar te zwijgen over airco, haard/kachel, ... om het aangenaam te maken.
  • Meer dan 20% gaat naar sanitair warm water. Ga je aan iedereen vragen wat hun hygiëne gewoontes zijn? Hoe lang ze douchen, hoeveel keer per dag, of ze toch liever een bad pakken, ...?
  • Koken heeft een enorme impact. Je kan vragen of men op gas of elektrisch kookt, maar bij elektrisch koken kan een wereld van verschil zitten op verbruik.
  • Iets dom al hobbies. Er is een wereld van verschil tussen een kind/tiener die een geen elektronica gebruikt of dagelijks wat op een tablet bezig is of op de playstation speelt of dagelijks op een gaming pc speelt. Zelfs een midrange gaming pc verbruikt al meer dan het dubbele dan een moderne console.
  • Was en plas gewoontes. Ga je iedereen vragen hoeveel machienen was ze per week draaien, op welke temp, wat er allemaal in de droogkast gaat, hoeveel ze strijken, ...? Dat zijn allemaal dingen die veel energie verbruiken.
En om het correct te doen: van al deze dingen ook nog eens wanneer ze het doen.
En dit zijn maar enkele voorbeelden, er zijn nog tal van factoren die echt niet zo makkelijk te simuleren zijn.

Het lijkt me eerlijk gezegd ook niet al te complex om zo'n simulatietool te maken. Een aantal parameters die wat verbruiksgrafiekjes genereren, een simulatie die opbrengst genereert, en vervolgens simpelweg de grafieken aftrekken van elkaar om het eigen verbruik te bepalen. Dat vervolgens een paar honderd keer doen met wat mogelijke variaties, een gemiddelde bepalen, en voila. Moest ik nu wat meer programmeerervaring en wat meer vrije tijd hebben dan deed ik het zelf. Ik word hier precies op mijn plaats gezet omdat ik 'durf' te vragen naar een manier om geen nutteloze investering van €10 000 euro te doen, maar alles eraan lijkt me zo verschrikkelijk banaal dat ik niet goed snap waarom dit niet standaard is. Hoe kiest vandaag de dag iemand dan om een thuisbatterij te plaatsen? Buikgevoel?
Zie hierboven. Het is duidelijk dat je niet snapt hoe complex dit in werkelijkheid is. En ja, momenteel is het veel buikgevoel. Of meten is weten; waar de PV installatie er al is en digitale teller (of een eigen meter) en men die gegevens analyseert.
Bovendien is het ook behoorlijk onnozel om het gebrek aan kennis over eigen verbruik als een argument te gebruiken. Hoe bepalen projectontwikkelaars de grootte van hun aansluitingen? Eerst iedereen alle huizen laten kopen, alle kopers een formulierke laten invullen over wanneer ze doorgaans het liefst warm eten en of ze van plan zijn binnen nu en tien jaar een elektrische auto te kopen, en op basis daarvan de grootte van de aansluiting bij Fluvius aanvragen? Natuurlijk niet. Er wordt gewoon gewerkt met gemiddelde gebruikersprofielen. Moest iedereen altijd maar moeten wachten op perfecte data dan zou er absoluut niks gedaan worden. Maar er is wel een verschil tussen rationeel omgaan met onvolledige data en alleen maar luisteren naar een vertegenwoordiger die zoveel mogelijk wilt verkopen.
Bij SOD hebt ge meestal de keuze. Indien niet SOD maar gewoon simpele projectontwikkelaars: zo goedkoop mogelijk.
Het is ook niet dat je zoveel keuze hebt hé qua aansluitingen. Enkelfasig 40A 230V. Meest voorkomende. Eens je >5kVA zonnepanelen legt moet je verplicht van Fluvius naar meerfasig. Dan hangt het er vanaf of er 3N400 of 3x230 in de straat ligt.
En dat is een wereld van verschil tussen wat men denkt nodig te hebben en wat jij doet. Aansluiting is inderdaad op basis van gemiddelden tenzij iets anders aangevraagd is. En dan nog eens relatief makkelijk aan te passen. Jij wilt een min-max oefening.

• Volgens de IEA 19 indicatoren gaat zo'n 50% van het energieverbruik naar temperatuurbeheersing. Sommige mensen hebben het graag 20°, anderen 24°, wat een wereld van verschil is. Om nog maar te zwijgen over airco, haard/kachel, ... om het aangenaam te maken.
  • Meer dan 20% gaat naar sanitair warm water. Ga je aan iedereen vragen wat hun hygiëne gewoontes zijn? Hoe lang ze douchen, hoeveel keer per dag, of ze toch liever een bad pakken, ...?
Perfect, dat maakt het extra makkelijk om een simulatie te maken, gezien de warmteproductie en SWW op één collectieve aansluiting zit en de grote afwijkingen dus afgevlakt worden omdat je met een gemiddelde over 4 wooneenheden zit. Onze installateur van de warmtepomp heeft hier ook een berekening voor gemaakt. Denk je dat die gevraagd heeft hoe warm wij graag douchen?

Terug
Bovenaan