Maar ongeacht of je het nu verwacht van de plaatsers of van een studiebureau, het resultaat gaat hetzelfde zijn: er gaat geen sluitend antwoord zijn.
Men kan wat simulaties opstellen met parameters, maar men kan onmogelijk de werkelijke situatie voorspellen.
Allez, ik zal de breekpunten even opsommen:
- Je hebt blijkbaar geen zicht op het verbruik, noch nu noch in de nabije toekomst (warmtepomp) noch in de iets verdere toekomst (laadpalen). Men kan pas denkwerk doen/simuleren als men een basis heeft. En die is er niet. Anders is het nattevingerwerk dat hoogstwaarschijnlijk enorm zal afwijken van wat het werkelijk zal zijn.
- Idem met thuisbatterij. Daar kan men pas zeker weten hoe te dimensioneren en of het nuttig is als men het verbruikpatroon kent.
- Je komt met buzzwords af die weinig tot niks zeggen. "Slimme sturing" klinkt mooi, maar sturing van wat? Door wie opgezet (want dat is niet voor een firma die een PV installatie plaatst)?
- Men kan de zon niet voorspellen
De afgelopen 2j ben ik ook ver boven de gesimuleerde opbrengst gegaan. En dat is op jaarbasis, dan zwijg ik nog over eigenverbruik. Voordien, met de terugdraaiende teller, kon men nog terugvallen op gemiddelde zonuren per jaar en oriëntatie/hellingsgraad voor geschatte opbrengst. Nu met de digitale teller zijn die jaarlijkse gemiddelden nutteloos, want je zou moeten kunnen simuleren wanneer het zonnig gaat zijn in functie van verbruikprofiel... Wat dus onmogelijk is 
Wel, een simulatie opstellen met parameters is dan ook exact wat ik vraag. Ik besef goed genoeg dat de werkelijkheid voorspellen onmogelijk is. Maar zo moeilijk kan het toch niet zijn om een inschatting te maken van wat een rationele verdeling van de zonnepanelen is? Een simulatietool waar je een mix aan gebruikersprofielen kunt instellen (aantal personen in gezin, werksituatie, speciale verbruikers, batterijen, nominaal verbruik warmtepomp, Smart energy om nog eens een ander buzzword voor hetzelfde concept te gebruiken) dat vervolgens combineert met een aantal opbrengstscenario's, gebaseerd op m² PV en zonlicht. Het zal nog altijd niet perfect zijn, maar het zal beter zijn dan wat het nu is. Hoe kan eenderwie anders vandaag een correcte inschatting maken over de installatie die ze plaatsen?
Het lijkt me eerlijk gezegd ook niet al te complex om zo'n simulatietool te maken. Een aantal parameters die wat verbruiksgrafiekjes genereren, een simulatie die opbrengst genereert, en vervolgens simpelweg de grafieken aftrekken van elkaar om het eigen verbruik te bepalen. Dat vervolgens een paar honderd keer doen met wat mogelijke variaties, een gemiddelde bepalen, en voila. Moest ik nu wat meer programmeerervaring en wat meer vrije tijd hebben dan deed ik het zelf. Ik word hier precies op mijn plaats gezet omdat ik 'durf' te vragen naar een manier om geen nutteloze investering van €10 000 euro te doen, maar alles eraan lijkt me zo verschrikkelijk banaal dat ik niet goed snap waarom dit niet standaard is. Hoe kiest vandaag de dag iemand dan om een thuisbatterij te plaatsen? Buikgevoel?
Want de meningen zijn tot dusver als volgt:
-iemand beweert dat we best de helft van de zonnepanelen aan de warmtepomp hangen omdat dat veruit de grootste verbruiker wordt
-de zonnepaneelfirma verdeelt alles gewoon in gelijke taartstukken
-iemand op beyondgaming beweert dat het nutteloos is om zonnepanelen aan de warmtepomp te koppelen omdat die toch vooral draait als de zon niet schijnt.
Dusja, dan baseer ik me liever op cijfers, hoe veel foutmarge er ook op zit.
Bovendien is het ook behoorlijk onnozel om het gebrek aan kennis over eigen verbruik als een argument te gebruiken. Hoe bepalen projectontwikkelaars de grootte van hun aansluitingen? Eerst iedereen alle huizen laten kopen, alle kopers een formulierke laten invullen over wanneer ze doorgaans het liefst warm eten en of ze van plan zijn binnen nu en tien jaar een elektrische auto te kopen, en op basis daarvan de grootte van de aansluiting bij Fluvius aanvragen? Natuurlijk niet. Er wordt gewoon gewerkt met gemiddelde gebruikersprofielen. Moest iedereen altijd maar moeten wachten op perfecte data dan zou er absoluut niks gedaan worden. Maar er is wel een verschil tussen rationeel omgaan met onvolledige data en alleen maar luisteren naar een vertegenwoordiger die zoveel mogelijk wilt verkopen.