Zonnepanelen Topic

nee hoor. Goed geïsoleerd huis maar die hoge elektriciteitsverbruik komt vooral door de warmtepomp.

Sorry maar dat is zever. 15000 kWh dat is equivalent van 5000m2 gas ofzo (en dan heb ik lage scop genomen)

Vrienden die een hebben die verbruiken 5-6k kWh elektriciteit dus 1/3

nee hoor. Goed geïsoleerd huis maar die hoge elektriciteitsverbruik komt vooral door de warmtepomp.
Ze hadden beter 5k meer gespendeerd aan een verticale boring...

Na 15j ga je die horizontale boring mogen herdoen tgv verziltingseffect.
Dat is pas geld wegpissen :(.

Nu sowieso klopt er iets niet aan uw uitleg. Die scop moet ergens rond de 4.5 liggen... wat dus wil zeggen dat uw goed geïsoleerde woning een warmteverbruik van 81000kwh heeft (4.5*18000)... Ofwel is dat een kast van een villa... Maar echt een KAST van een villa hé... (mijn goed geïsoleerde nieuwbouwwoning heeft een lucht/water warmtepompverbruik van 1800kwh voor 144m2 verwarmd) ofwel scheelt er iets met die isolatie.

Mijn water zegt mij dat het toch eerder aan de isolatiezijde moet liggen...
Ofwel heb je de generatie en verbruik effe gewisseld (18000kwh / 4.5 == 4000kwh verbruikte energie ). Wat hoog is, maar niet onoverkomelijk hoog is bij een kast van een woning.

Sorry maar dat is zever. 15000 kWh dat is equivalent van 5000m2 gas ofzo

Vrienden die een hebben die verbruiken 5-6k kWh elektriciteit dus 1/3
moet dat vermenigvuldigen met de COP om dan pas om te zetten naar gas. Dus dat is eerder 81000 /10,2 oftewel 7941m3 .

Laatst bewerkt:
Hier 28maart ons akkoord gegeven en gisteren en vandaag alles geïnstalleerd.
keuring gaat installateur aanvragen.
Digitale meter kon ik zelf al aanvragen.
Doe ik dit nu best zo snel mogelijk of juist niet?

Teller draait hier nu ook gewoon terug terwijl installatie normaal niet zou mogen draaien voor keuring…
Doen die mannen die de meters komen vervangen dan niet lastig Als ze Da zien?

Na de keuring kan je toch ook nog een aantal weken terugdraaien voor ze met de nieuwe meter komen?
ja maar voor die periode betaal je wel prosumententarief om dat te compenseren.
In theorie mag je installatie niet aanstaan voor keuring en draait er niets terug dus betaal je geen prosumententarief.

Allemaal theoretisch natuurlijk, ik weet niet of hier ooit controle op is. Als Fluvius natuurlijk net de meteropname komt doen terwijl jij een ongekeurde installatie aan hebt staan is dat mss wel een probleempje 😃

Mijn ouders verbruiken veel electricitieit door die warmtepompen (geothermie) ongeveer 15000 a 18000 kwh per jaar
Is dat voor een zwembad? Of is dat zo slecht geïsoleerd?
Was ook mijn eerste reactie.
Ik heb in een grote, maar wel goed geïsoleerde woning, in december en januari beide een verbruik van 1100kwh. Dit ook met geothermische WP, en zelfs PHEV en verder ook aanzienlijk verbruik gezien 2 kleine kindjes (frequent douchen, kleding wassen- droogkast, uitwasbare pampers,...)

De PHEV verbruikte (volgens de app, in werkelijkheid zelfs iets meer) 220KwH in deze maanden. = 880kwh woning. Ik schat minimum een 300kwh "gewoon" verbruik en max 600kwh verwarming. Ok, de winter was niet koud, maar op een "koud stookseizoen" geeft dit max 5.000kwh? (Volgens EPc zelfs "maar" 3.500kwh/jaar - bruto vloeroppervlakte 316m²)

Bij 15.000-18.000kwh heb je volgens mij ofwel een immense villa, ofwel woning zonder enige isolatie. Een investering in isolatie was m.i. dan ook rendabeler geweest.

Die digitale meters:
hebben die utp-ingang nodig in mijne modem of werkt Da via WiFi ofzo?

Alle poorten van modem en switch zitten namelijk vol….

Gisteren 30 kWh in de accu opgeladen (36.7 kWh productie, 9.1 kWh geïnjecteerd)
Vandaag opnieuw 18 kWh naar de accu gestuurd (23 kWh productie, 4 kWh geïnjecteerd) en counting

Dat dus met digitale teller maar zonder slimme laadpaal (maar wel een P1 - meter, en af en toe laadstroom in de app aanpassen)
Ivm die P1-meter…
Zou deze ook overwegen omdat mijn omvormer app wel waarden laat zien maar enkel om de zoveel minuten….

De P1-meter is tot op de seconde zeker?
Dus als ik bvb koffiemachine opzet zie ik dit in real time in de app?

Hij toont enkel opgewekte stroom en geïnjecteerde stroom zeker?
Stroom die naar batterij gegaan is zal via de omvormer app bekeken moeten worden veronderstel ik…

Ivm die P1-meter…
Zou deze ook overwegen omdat mijn omvormer app wel waarden laat zien maar enkel om de zoveel minuten….

De P1-meter is tot op de seconde zeker?
Dus als ik bvb koffiemachine opzet zie ik dit in real time in de app?

Hij toont enkel opgewekte stroom en geïnjecteerde stroom zeker?
Stroom die naar batterij gegaan is zal via de omvormer app bekeken moeten worden veronderstel ik…
Klopt, P1 meter kan enkel zien wat er van & naar het net gaat.

Iemand die ondertussen al meer info weet over de afschaffing van het nachttarief wanneer het capaciteitstarief wordt ingevoerd op 1 juli 2022? Blijkbaar zou dan ook het nachttarief worden afgeschaft, maar hoe zit dat nu met de mensen die nu nog een analoge teller hebben. Ik kan maar niks vinden in al die documenten ofwel zoek ik verkeerd.

Fluvius kijkt hierachter. Mij kan het ook niet schelen hoor. Is weer typisch vlaams he : regels zijn voor de anderen,niet voor mij.

Eens zien wat er zou gebeuren als uw kot afbrand ; wees maar zeker dat de installateur zal zeggen dat wnnr hij vertrok de zekering aflag.
Het is niet omdat 99% het zo doet dat he mag he.

En 3 maand tussen aanvraag en keuring : geloof je nu echt de praatjes van uw installateur. Hier zit in de drukste periode de agenda nooit verder vol dan 3weken. Als je te laat bent bij de autokeuring is het ook uw eigen schuld he…

Was overlaats bij installateur die ook een teller gedemonteerd had omdat die muur afgebroken werd. Vastgesteld door fluvius wnnr zij de nieuwe kwamrn hangen : boete van meer dan 1000€. Installateur boos op die technieker van fluvius. Wie is fout?
Onlangs nog verhalen gehoord van mensen die een volledig jaar de zonnepanelen op hun meterkast aan het terugdraaien was in de periode van 2020 nog voor de installatie gekeurd was, omdat het vermoedelijk niet goed was doorgegeven van de zonnepanelen installateur of door achterstanden van Fluvius. Het toppunt was dat tijdens die periode de meterstanden moesten doorgegeven worden. Deze hadden ze dan doorgegeven en natuurlijk gingen alle alarmbellen af. "Je analoge meter is stuk en die moet vervangen worden". Hele uitleg en hebben het verhaaltje gewoon afgekruisd zonder extra kost en dus geen cent prosumententarief te moeten betalen voor die periode. Ik geloof al lang niet meer dat de wereld eerlijk is. Er worden zoveel regels overtreden zonder enige gevolgen.

Iemand die ondertussen al meer info weet over de afschaffing van het nachttarief wanneer het capaciteitstarief wordt ingevoerd op 1 juli 2022? Blijkbaar zou dan ook het nachttarief worden afgeschaft, maar hoe zit dat nu met de mensen die nu nog een analoge teller hebben. Ik kan maar niks vinden in al die documenten ofwel zoek ik verkeerd.

Blijkbaar gaat dat enkel op je factuur zichtbaar zijn. Beide tellers blijven draaien maar ze worden vanaf de afschaffing alle 2 gefactureerd aan dagtarief.

En capaciteitstarief gaat wss uitgesteld worden.

Blijkbaar gaat dat enkel op je factuur zichtbaar zijn. Beide tellers blijven draaien maar ze worden vanaf de afschaffing alle 2 gefactureerd aan dagtarief.

En capaciteitstarief gaat wss uitgesteld worden.
Enkel het dag/nacht verschil van de netbeheerder wordt afgeschaft. Je leverancier kan dat verschil nog wel maken.

Enkel het dag/nacht verschil van de netbeheerder wordt afgeschaft. Je leverancier kan dat verschil nog wel maken.
Ik wil maar zeggen: de nachtschijf gaat niet stoppen met draaien en alle terugdraaicapaciteit van je panelen op dagteller alleen krijgen.

Heb installatie van 2,7 kWp maar wel al verouderd (installatiejaar 2011- huis aangekocht deze zomer). Hoeveel opgewekte kWh op jaarbasis kan ik verwachten (piramidedak/zuidzijde). Ik zie nu op zeer zonnige dag dat tot 1400W wordt opgewekt (14 kWh per dag). Wil de degradatie van de panelen eens nagaan en trade off maken vs nieuwe panelen.

Heb installatie van 2,7 kWp maar wel al verouderd (installatiejaar 2011- huis aangekocht deze zomer). Hoeveel opgewekte kWh op jaarbasis kan ik verwachten (piramidedak/zuidzijde). Ik zie nu op zeer zonnige dag dat tot 1400W wordt opgewekt (14 kWh per dag). Wil de degradatie van de panelen eens nagaan en trade off maken vs nieuwe panelen.

Welke omvormer heb je?

Terug
Bovenaan