Maar je zegt zelf dat verwarming en SWW al respectievelijk 50% en 20% van de energiebehoefte uitmaken, dan is dat toch geen klein ding om op te focussen? ok, het zal wel over warmtecalorien gaan en niet joules, maar toch...
Ruwweg dimensioneren is exact wat ik wil. Ik besef goed genoeg dat zoiets niet tot op de m² uit te rekenen is. Mijn probleem is dat er zelfs niet ruwweg gedimensioneerd wordt. Er wordt gewoon 11 panelen per aansluiting voorzien, en daarmee basta. Woning van 140m² -> 11 panelen. Woning van 240m²-> 11 panelen. Aansluiting waar warmtepomp en wat gemeenschappelijke verlichting achter zit -> 11 panelen. Tenzij iemand van de toekomstige inwoners als hobby cryptominen heeft moet dat toch op zijn minst iets beter kunnen worden ingeschat?
Nu goed, ik ga de tip van caracalla volgen en zien waar ik uitkom.
Het probleem is dat het gewoon moeilijk is om dat te dimensioneren.
Uw warmtepompverbruik gaat zich grotendeels richten van november tem maart. Op dat moment genereer je ongeveer 10-15% van uw geïnstalleerde piekvermogen. Al de rest van het generatiemoment zit van april tot en met september.
Verbruik jij 22500kwh gas op uw 150m2 geïsoleerde woning dan zou je in die periode van november tem maart dus 6080kwh aan elektrische zonneenergie moeten opwekken om dat verbruik te dekken (22500/3.7(SCOP) == 6080). Al is dat niet 100% correct, aangezien een gedeelte daarvan ook gebruik wordt voor warm water, wat evenredig verdeeld is over de 12 maanden. Je ziet toch ook direct dat er gewoon geen businesscase voor mogelijk is. De terugdraaiende teller maakte het vroeger simpel, zorg gewoon dat dat verbruik ergens in het jaar gegenereerd werd. Het enigste wat je wel kunt zeggen is dat 22500kwh aan gasverbruik voor een geïsoleerde woning nog altijd veel verbruik is.
Het enigste waar die zonnepanelen dan ook voor zorgen is het dekken van uw constant elektrisch verbruik, eventueel met een batterij kun je het nachtverbruik dekkend maken met uw generatie, en met de surplus aan energie die je genereert kan je hopen dat je de kost van die warmtepomp kunt indijken voor zolang je een vergoeding gaat krijgen voor de teruggeleverde energie. En des te kleriner de nood aan verwarming, des te interessanter die piste is voor zolang het duurt.
Echter met het hogervermelde voorbeeld van 6000kwh ga je dan al richting de 10kva omvormer gaan zetten met een overdimensionering van de zonnepaneelinstallaties om die kost in te perken. En de inperking van de kost heeft dan natuurlijk ook zijn eigen kost waar je voor moet zien of die meerkost het waard is tov gewoon te focussen op het voorzien van zonnepanelen om het gemiddeld elektrisch verbruik van een koppel te dekken.
En daar komt dan in mijn ogen dan de redenering van die 11 panelen vandaan. Aangezien 11 panelen grofweg 4kwp is en je daarmee het gemiddeld verbruik van 3500kwh mee dekt.
Waarom moeilijk doen met allerhande formules, hypotheses, gebruiksprofielen waar je toch een gebruiker gaat hebben die niet tevreden gaat zijn. Dan voorzie je beter gewoonweg een richtlijn en houd je u bij die richtlijn.
Wil iemand anders iets meer, awel geen probleem laat maar weten wat je wilt, en dan zal men dat wel voor u voorzien.
Maar zo'n hele studie maken, persoonlijk zou ik daar gewoonweg niet aan beginnen. Je gaat u meer miserie op uw dak halen, dan dat het waard is.