Zonnepanelen Topic

Zeer pertinente opmerking. Mijn partner en ik wonen sinds ca. 5 jaar in een nieuwbouwwoning waar ook heel wat zonnepanelen zijn geplaatst. We zijn het hier echter nu al beu door o.m. inkijk in onze tuin, het soms geforceerde wijkgebeuren enz. We zien onszelf hier geen 10 jaar meer wonen. Die breakeven gaan we nog wel halen maar zo'n investering begint pas echt te renderen na de breakeven uiteraard. Elke investering met terugverdientijd > 7-8 jaar zou ik, voor een gemiddeld huishouden, afraden.
Zijn zonnepanelen & batterij ook geen meerwaarde voor verkoop? Ik kan me voorstellen dat je huis wel meer waard is omdat je al zonnepanelen (en mogelijks een batterij) hebt liggen.

Zijn zonnepanelen & batterij ook geen meerwaarde voor verkoop? Ik kan me voorstellen dat je huis wel meer waard is omdat je al zonnepanelen (en mogelijks een batterij) hebt liggen.

Alles heeft een waarde, maar ik vraag mij echt af of knal hetzelfde huis met in het één zonnepanelen en/of een batterij meer waard is als een ander waarbij de inrichting net toevallig in de kleuren of goesting is van mogelijke kopers (lees: de vrouw). Het is inderdaad zeker een verkoopargument, maar of daar echt meer voor betaald gaat worden, betwijfel ik. Zeker als de installaties wat ouder zijn en de prijzen op wat langere termijn gaat dalen.

Laatst bewerkt:
ik vind die 15 jaar toch wel lang gerekend.
Da's dan enkel voor nieuwe zonne installatie vanaf dit jaar?

ik bv zou batterij nemen als ik digitale teller moet nemen, dan valt mijn prosumententarief weg en "verdien" ik op 10 jaar tijd al 3500 euro van de investering op die manier terug.
Banee. Je verdient niet 10 jaar €350 als het prosumententarief wegvalt. Je gaat dan (terug) stroom moeten kopen van het net, want jouw batterij zal niet elke dag kunnen leveren (okt-nov-dec-jan-feb).

De enige reden dat thuisbatterijen bij sommigen rendabel lijken, is omdat ze niet goed alles meerekenen.

In de winter heb je weinig opbrengst, en geraakt je batterij nooit gevuld en moet je toch nog altijd stroom bijkopen.
In de zomer heb je teveel opbrengst, en zit je permanent met een volle batterij en moet je toch nog altijd stroom injecteren.
Enkel in het tussenseizoen op zonnige dagen heb je er echt iets aan. Zoals we nu midden maart zeer zonnige dagen hebben gehad, dan werkt je batterij inderdaad goed, maar dat is niet de realiteit over 365 dagen per jaar.

Laatst bewerkt:
Banee. Je verdient niet 10 jaar €350 als het prosumententarief wegvalt. Je gaat dan (terug) stroom moeten kopen van het net, want jouw batterij zal niet elke dag kunnen leveren (okt-nov-dec-jan-feb).

De enige reden dat thuisbatterijen bij sommigen rendabel lijken, is omdat ze niet goed alles meerekenen.

In de winter heb je weinig opbrengst, en geraakt je batterij nooit gevuld en moet je toch nog altijd stroom bijkopen.
In de zomer heb je teveel opbrengst, en zit je permanent met een volle batterij en moet je toch nog altijd stroom injecteren.
Enkel in het tussenseizoen op zonnige dagen heb je er echt iets aan. Zoals we nu midden maart zeer zonnige dagen hebben gehad, dan werkt je batterij inderdaad goed, maar dat is niet de realiteit over 365 dagen per jaar.

Ik moet nu met de terugdraaiende teller ook nog altijd stroom kopen. In mijn geval zou het prosument wel opbrengen. Mijn zonnepanelen wekken meer op dan mijn jaarverbruik maar toch blijft de nachtteller een 1000kwh per jaar in de plus staan. Als ik die naar enkel dag wil brengen heb ik een digitale aan mijn been.
De weekends zijn gewoon niet zonnig genoeg om mijn ganse jaar nachtverbruik naar 0 te brengen.

Ik versta het allemaal niet zo goed, maar wat is er dan mis met de berekening die ik enkele posts terug hier zette?

Leg me dan eens uit hoe je aan 15 jaar komt?

Batterij na premie €4200.

Volgens wat ik in de batterij steek (en dus niet aan het net verkoop) en vervolgens uit de batterij gebruik (en dus niet koop) alleen al verdien ik ze in mijn pessimistische berekening terug voor 10 jaar.

En dat is ZONDER elke vermindering aan capaciteitstarief gerekend. En nogmaals, pessimistisch scenario.

Ik zal jullie exact na 1 jaar een update geven van het aantal gebruikte kW uit de batterij. Dan hebben we een duidelijk beeld.

Dit dus

Ik versta het allemaal niet zo goed, maar wat is er dan mis met de berekening die ik enkele posts terug hier zette?

Leg me dan eens uit hoe je aan 15 jaar komt?

Batterij na premie €4200.

Volgens wat ik in de batterij steek (en dus niet aan het net verkoop) en vervolgens uit de batterij gebruik (en dus niet koop) alleen al verdien ik ze in mijn pessimistische berekening terug voor 10 jaar.

En dat is ZONDER elke vermindering aan capaciteitstarief gerekend. En nogmaals, pessimistisch scenario.

Ik zal jullie exact na 1 jaar een update geven van het aantal gebruikte kW uit de batterij. Dan hebben we een duidelijk beeld.
Probleem is en blijft dat het gewoon moeilijk is om een realistisch scenario te geven. Je hebt namelijk geen echte zekerheid over wat de prijs gaat doen. Als men binnen dit en 5 jaar zegt dat je voor alle energie die je op het net zet 16 cent gaat moeten betalen, omdat je gebruik maakt van het net. Dan vliegen ofwel mijn panelen van het dak (allez ontkoppel ik ze) of komt er een batterij. Als ik 25cent ga krijgen voor de energie die ik op het net zet, en 10 cent moet betalen voor de energie die ik van het net afhaal (ja onrealistische) dan komt er van zijn leven geen batterij.
Of anders gezegd, het is moeilijk om een deftige inschatting te maken als je geen zekerheid hebt over de correctheid van de gegevens en de hypotheses. En voor een horizon van 10j is toch wel niet niets om u daarop te baseren wanneer uw enige drijfveer om die keuze te maken, de financiële implicatie is.

Zeker wanneer de officiële berekeningstools die er ter beschikking gesteld worden (en laat ons eerlijk zijn, ik ga er vanuit dat die eerder een pessimistischer beeld gaan schetsen (lijkt mij ook logisch, gezien de voorhistorie)) termijnen als 25j en zelfs 34j vermelden. (ik heb mijn verbruik daar even ingestoken)

Al is het zwakke punt in die calculator in mijn ogen het feit dat je enkel uw omvormervermogen kunt vermelden, en niet het aantal WP dat je geïnstalleerd hebt en dat met een beperkt verbruik het voordeel ook beperkter is (minder nachtverbruik dat je daarmee kunt afdekken).
En de terugverdientijd als je een nieuwe omvormer moet kopen (omdat je nog 1 hebt die perfect werkt) of indien je dat niet moet doen, heeft ook een enorme impact (wat ook logisch is, aangezien je dan vlot 1000€ met uw elektriciteitsverbruik moet terugverdienen)

Ja en neen. Het draait dan ook grotendeels rond uw generatiecapaciteit die je verspilt door naar het net te sturen te verschuiven naar het nachtverbruik ALSOOK om onvolkomendheden in het verbruik van de dag te bufferen zodanig dat je uw verbruikspieken kunt afvlakken zodanig dat je geen 0.5kw op 14h, 0.5kw om 15h, 0.5kw om 17h en 1 kw om 18h moet van het net afhalen terwijl je vlot 10kwh naar het net op die dag hebt moeten uitsturen.
Onder de noemer van vele kleintjes maken een groot.
Het is gewoon enorm moeilijk om dat correct in te schatten en hangt ook zeer veel af van uw eigen verbruikskarakteristiek.

Laatst bewerkt:
Probleem is en blijft dat het gewoon moeilijk is om een realistisch scenario te geven. Je hebt namelijk geen echte zekerheid over wat de prijs gaat doen. Als men binnen dit en 5 jaar zegt dat je voor alle energie die je op het net zet 16 cent gaat moeten betalen, omdat je gebruik maakt van het net. Dan vliegen ofwel mijn panelen van het dak (allez ontkoppel ik ze) of komt er een batterij. Als ik 25cent ga krijgen voor de energie die ik op het net zet, en 10 cent moet betalen voor de energie die ik van het net afhaal (ja onrealistische) dan komt er van zijn leven geen batterij.
Of anders gezegd, het is moeilijk om een deftige inschatting te maken als je geen zekerheid hebt over de correctheid van de gegevens en de hypotheses. En voor een horizon van 10j is toch wel niet niets om u daarop te baseren wanneer uw enige drijfveer om die keuze te maken, de financiële implicatie is.

Zeker wanneer de officiële berekeningstools die er ter beschikking gesteld worden (en laat ons eerlijk zijn, ik ga er vanuit dat die eerder een pessimistischer beeld gaan schetsen (lijkt mij ook logisch, gezien de voorhistorie)) termijnen als 25j en zelfs 34j. (ik heb mijn verbruik daar even ingestoken)

Al is het zwakke punt in die calculator in mijn ogen het feit dat je enkel uw omvormervermogen kunt vermelden, en niet het aantal WP dat je geïnstalleerd hebt en dat met een beperkt verbruik het voordeel ook beperkter is (minder nachtverbruik dat je daarmee kunt afdekken).
En de terugverdientijd als je een nieuwe omvormer moet kopen (omdat je nog 1 hebt die perfect werkt) of indien je dat niet moet doen, heeft ook een enorme impact (wat ook logisch is, aangezien je dan vlot 1000€ met uw elektriciteitsverbruik moet terugverdienen)
Ik kom hier op 32.3jr uit. 'k Zal nog efkes wachten. :unsure:

Die app laat me niet aanduiden dat ik een drievoudige oriëntatie heb, noch kan je rekening houden met een (groot) verschil tussen piekvermogen installatie en omvormer.

Zo goed mogelijk ingevuld kom ik aan 13,3 jaar (slim). Ik ben er van overtuigd dat het in 10 jaar kan.

Wat je zegt met de prijzen klopt, maar dan is het moeilijk ooit nog iets te bestellen. Hoe beslis je dan ooit welke aandrijving je volgende wagen moet hebben, of neem je andere beslissingen…

Ik heb nu 4 maanden mijn installatie: ik heb nu +-250kWh uit men batterij getrokken.
In Maart is mijn Batterij eigenlijk bijna elke dag terug naar 100% kunnen gaan, op enkele dagen in het midden van maart. Dit zie je ook aan de export, die hoger is dan de voorgaande maanden.

in kWhTOTAALDECEMBER 2021JANUARI 2022FEBRUARI 2022MAART 2022
TOTAAL VERBRUIK851,16199,06210,83208,24233,03
IMPORT UIT NET435,65177,9170,7778,078,91
EXPORT NAAR NET177,780,760,816,41169,78
EIGEN VERBRUIK415,5221,1640,06130,17224,13
EIGEN VERBRUIK PANEEL168,8118,0925,6640,4684,6
EIGEN VERBRUIK BATT246,713,0714,489,71139,53

Welke schommelingen in elektriciteitsprijs kunnen we verwachten op een winterdag zonder zon wanneer het capaciteitstarief er is?
Ik kan me goed voorstellen dat je je batterij zal gaan opladen op het moment wanneer de elektriciteit het goedkoopste zal zijn. Moeilijk om dit toch in te simuleren wanneer je de terugverdientijd wilt bepalen? Iemand een idee van de grote ordes?

vooraleer iedereen afkomt met pro-argument voor batterij

Met aan het einde van deze middag zo'n 210 uur zon heeft de zon in maart nog nooit zo lang geschenen sinds het begin van de landelijke metingen in 1909. Het oude record stond op 208,4 uur zon in maart 2014 en dit jaar kunnen we uitkomen op 248 uur.

Gemiddeld hebben we in maart 145,6 uur zon

Met aan het einde van deze middag zo'n 210 uur zon heeft de zon in maart nog nooit zo lang geschenen sinds het begin van de landelijke metingen in 1909. Het oude record stond op 208,4 uur zon in maart 2014 en dit jaar kunnen we uitkomen op 248 uur.

Vorig jaar had ik voor maart 460kWh opbrengst, dit jaar heb ik al 550 en nog 2 dagen te gaan.

Hoeveel uur zon heeft zon is gemiddeld normaal per maand? Ik vind het niet meteen terug.
Lijkt me wél nuttig om deze maand eens af te zetten tegen andere maanden.

Terug
Bovenaan