Probleem is en blijft dat het gewoon moeilijk is om een realistisch scenario te geven. Je hebt namelijk geen echte zekerheid over wat de prijs gaat doen. Als men binnen dit en 5 jaar zegt dat je voor alle energie die je op het net zet 16 cent gaat moeten betalen, omdat je gebruik maakt van het net. Dan vliegen ofwel mijn panelen van het dak (allez ontkoppel ik ze) of komt er een batterij. Als ik 25cent ga krijgen voor de energie die ik op het net zet, en 10 cent moet betalen voor de energie die ik van het net afhaal (ja onrealistische) dan komt er van zijn leven geen batterij.
Of anders gezegd, het is moeilijk om een deftige inschatting te maken als je geen zekerheid hebt over de correctheid van de gegevens en de hypotheses. En voor een horizon van 10j is toch wel niet niets om u daarop te baseren wanneer uw enige drijfveer om die keuze te maken, de financiële implicatie is.
Zeker wanneer de officiële berekeningstools die er ter beschikking gesteld worden (en laat ons eerlijk zijn, ik ga er vanuit dat die eerder een pessimistischer beeld gaan schetsen (lijkt mij ook logisch, gezien de voorhistorie)) termijnen als 25j en zelfs 34j. (ik heb mijn verbruik daar even ingestoken)
Al is het zwakke punt in die calculator in mijn ogen het feit dat je enkel uw omvormervermogen kunt vermelden, en niet het aantal WP dat je geïnstalleerd hebt en dat met een beperkt verbruik het voordeel ook beperkter is (minder nachtverbruik dat je daarmee kunt afdekken).
En de terugverdientijd als je een nieuwe omvormer moet kopen (omdat je nog 1 hebt die perfect werkt) of indien je dat niet moet doen, heeft ook een enorme impact (wat ook logisch is, aangezien je dan vlot 1000€ met uw elektriciteitsverbruik moet terugverdienen)