Dit is een gekende redenering en in mijn ogen totaal verkeerd om de rendabiliteit van de thuisbatterij te berekenen. Want je doet een kost, maar verder in de "opbrengst" bestaat die kost niet meer.
Als ik uitga van een afname van 1000KwH* per jaar van je batterij. Dan ga je na 15jaar 15000KwH afgenomen hebben. Het is dan pas dat je je afnameprijs vandaag benadert (6500/15000 = 43cent), zijnde die 44cent* per KwH. Is je batterij sneller stuk of minder performant, gaat iedere kWh van je batterij duurder zijn, dan een kWh afnemen van het net. Met 15jaar zit je dan al 5jaar boven de garantie van de meeste fabrikanten.
Je betaalt in dat geval dan structureel meer voor je niet meteen gebruikte kwh terwijl je net had kunnen verdienen aan dat surplus via de injectietarieven.
*Pas gerust aan naar eigen goeddunken, ik betwijfel dat de batterij rendabel zal worden binnen de garantietermijn. Indien niet is het gokken, en wil je echt gokken met 6500euro?
**En akkoord dat je geen glazen bol hebt, maar gezien de politieke keuzes van de laatste maanden, zijn ze er sowieso op gericht om de prijzen te doen dalen. Daarbij vraag ik me af of je je energiecontract niet kan herzien, want ik betaal noch vandaag, noch in de referteperiode meer dan 30cent per kwh all-in. Maar dat is een andere discussie.
***En dan spreken we nog niet over het verlies van meer dan 10% van je opgewekte elektriciteit via de thuisbatterij...
Ik ben niet akkoord, maar ik zal even jou redenering toepassen.
Ik ga zoals gezegd uit van een afname van 1838Kwh/jaar van mijn batterij(i.p.v. 1000 kwh/j). Zie toelichting in mijn post, dit lijkt mij met de verliezen en huidige gegevens zeker realistisch.
Ik tel even met jou 15 jaar: 1838kwh*15jaar= 27.583. 6500EUR/27.583 = 23,5cent per Kwh.
Ik tel even met 10jaar: 1838kwh * 10jaar = 18.380. 6500/18.380 = 35,3 cent per Kwh...
Om op 43 cent uit te komen tel ik met 8,22 jaar = 1838 * 8,22jaar = 15.108. 6500/15.108 = 43cent per Kwh.
Met de huidige prijzen heb ik ze (volgens jou berekening) dus op 8,22 jaar terugverdient... en is ze dus ook volgens jou rendabel.
In mijn berekening is de terugverdientijd langer omdat ik echter wel rekening houd met het verlies van +10% en daarnaast ook rekening hou met de injectievergoeding die ik misloop.
Verder is het bij elk appartaat, en zeker bij nieuwe "afwachten" naar de werkelijke levensduur. Bij een wagen krijg je ook "maar" 2-5-7 jaar garantie Ga jij ervan uit dat deze garantie ook niet meer zal rijden? Zonnepanelen is standaard ook 10 jaar garantie, uw vaatwasser en GSM twee jaar... Ga jij ervan uit dat je elke 2 jaar een nieuwe koopt? Het is een risico, zoals steeds met "garantie" maar als dat "gokken" is heb ik met de keukentoestellen (die maar twee jaar garantie hebben en meer dan 6500 eur hebben gekost) veel meer risico genomen.
Daarnaast bewust gekozen voor een "gekend" merk, met een "garantie" van 70% na 10 jaar (voor zoveel het waard is uiteraard). Ik ga er dus vanuit dat deze na 10 jaar nog zal werken. Daarnaast word (in commerciele communicatie welliswaar) een verwachtte levenduur van 6000 oplaadcycli (10kwh) vooropgesteld. Theoretisch uiteraard, stel dit is in de praktijk maar 80% met gemiddeld rendement van 70% kom je nog op 33.600kwh. Ik pas jou redenering toe: 6500/33.600kwh = 0,19 EUR/kwh...
Politiek probeert men inderdaad de prijs te drukken. Deden ze dat niet zaten we nu aan nog hogere prijzen (6% BTW was al in rekening gebracht in mijn berekening). Uiteraard hoop ik ook dat ze zullen dalen, maar één de politieke mogelijkheden (en budgetten) zijn beperkt, twee deze prijzen zijn nog sterk gekoppeld aan de prijzen van fosiele branstoffen vermits dit momenteel nog een belangrijk deel uitmaakt van de energiemix en drie, ik weet niet hoe ze de accijnzen op brandstof gaan compenseren als iedereen elektrisch rijd. Een prijs van 35cent/kwh lijkt mij mss realistisch maar in jou redenering (zie bovenstaande) is een batterij dan nog rendabel (10j)
En een energiecontract herzien, ik zat/zit nu ook nog met een vast contract wat afloopt in maart. Een nieuw contract zal altijd aan de huidige prijzen zijn, ongeacht de leverancier/... Met een vast contract zal het de huidige prijs zijn voor de looptijd. Het kan uiteraard goedkoper met een variabel tarief, maar dan neem zelf ook het risico
In mijn situatie/berekening was, en zeker met de huidige prijzen is mijn batterij op 13-14 jaar rendabel, maar alles is afhankelijk van gebruik, prijzen (aankoop/elektriciteit), werkelijke levenduur,... Toekomst zal uitwijzen wie gelijk heeft....