Zonnepanelen Topic

Ik ga mijn geld eerst in extra panelen steken tegen dat de digitale meter een verplicht nummertje wordt. Daarna zien we wel.

Ik heb zonnepanelen laten installeren op mijn nieuwboud in mei 2020.
Toen was er dus nog sprake van terugdraaiend principe, terugverdientijd werd dus als volgt berekend.
- Geschatte opbrengst 4000kwh aan 0.3cent = 1200€
- Prosumententarief 3.7 x 72.29= 267.47€
- Besparing: 1200€-267.47€ = 932.53€
- terugverdientijd: 5869/932.53 = 6.4 jaar

Als ik nu even redeneer om het makkelijk te houden op volledig 2021.
Dan heb ik 4181kwh geproduceerd en 3404kwh geinjecteerd, dit zou kunnen betekenen dat ik 777kwh zelf gebruikt hebt (zonder rekening te houden met verliezen).
Die 777kwh zou ik normaal gezien moeten afnemen van het net moest ik geen zonnepanelen hebben.
Dus deze mag ik rekenen aan 777 x 0.3cent = 233€.

Conclusie: investering 5869 - 1442 (retroactieve premie) = 4427 / 233 = 19 jaar?

Klopt mijn redenering of zie ik nog iets over het hoofd?
Het klopt wel dat mijn verbruik in het algemeen wel behoorlijk laag is (ik woon alleen en veel gekookt wordt er niet, ook geen wasmachine/droogkast).

Op zich hebben de panelen er wel voor gezorgd dat ik 50% korting krijg op mijn KI voor de komende 5 jaar.
Langs een kant wil ik dit wel meetellen in de terugverdientijd maar ik heb nog geen zicht op exacte cijfers daarin.
Dat gaat de pijn wel verzachten van bovenstaande belachelijke terugverdientijd.

Dit dus:
In de winter heb je weinig opbrengst, en geraakt je batterij nooit gevuld en moet je toch nog altijd stroom bijkopen.
In de zomer heb je teveel opbrengst, en zit je permanent met een volle batterij en moet je toch nog altijd stroom injecteren.
Permanent volle batterij?
Ja, op zonnige dagen is de batterij in principe dagelijks vol, maar s'ochtends in vele gevallen (en bij mij zelfs altijd) ook gewoon terug leeg...
-Ik heb een warmtepomp en bij volle batterij draait mijn huis de hele nacht op de batterij. Zonder extra verbruiker (zie onderstaande) spreek ik momenteel het net pas aan rond 7-8u, mogelijks is dit bij koude temperaturen sneller. In de echte wintermaanden zijn de dagen waarop je een volle batterij hebt uiteraard beperkt, in de zomer heb ik minder verbruik (verwarming) en is de nacht korter maar...
-Ik heb een hybride wagen welke zo geprogrameerd is dat (als hij thuis is) zal opladen bij voldoende zonne-energie, en anders elke nacht vollaad. Indien mijn thuisbatterij nog niet leeg is gaat dit s'nachts in de wagen waardoor de batterij s'ochtends (dus ook in de zomer) steeds leeg zal zijn. (en ja, ik weet dat energetisch een batterij met een batterij opladen 2 keer verlies is,... maar ik/de wagen ben overdag nu eenmaal niet altijd thuis).

Maar als in de zomer elke dag je batterij vol is, kan je deze toch ook perfect (eventueel bewust) leeg hebben tegen s'ochtends ((af)wasmachine, droogkas, airco, boiler,elektrische/hybride wagens, pomp zwembad,...) en zit je toch niet met een permanent volle batterij? Gewoon s'avonds met een volle en s'ochtends terug met een lege...
En ja, ik weet ook dat je (sommige) dingen perfect overdag zou kunnen doen/timen maar niet iedereen heeft die mogelijkheid (brooddozen de dag later terug uitgewassen nodig, gewoon niet thuis overdag,... In een ideale wereld zouden we de (zonne)energie moeten gebruiken op de moment dat hij er is, maar dit kan helaas niet altijd/iedereen.
En ja, ik ben me er van bewust dat deze niet bij iedereen en elke dag leeg zal zijn maar bij velen lijkt mij dit perfect mogelijk.

Alles is afhankelijk van de situatie/gebruik en zelfs als ze niet leeg is kan je toch elke (zonnige) dag je avond/nachtgebruik volledig coveren, dus permanent vol lijkt mij nooit correct.

Off-grid zal je met een (gewone) batterij en "normaal" comfort nooit kunnen, je zal altijd momenten hebben dat je aankoopt/injecteerd. Zelfs in januari/februari injecteer ik (beperkt).

Ja 3404 kwh x injectietarief ;)

ik ging net dezelfde opmerking maken.
Bij Engie krijg je nu zo'n 19cent om te injecteren.
Je neemt ook enkel je verschil maar je haalt 3404kwh van net dus dat moet je rekenen aan normaal tarief.
Je 777 is zelfverbruik.

Laatst bewerkt:
Ja 3404 kwh x injectietarief ;)

Aan 0.05€ per kwh is dit 170€.
Juist, helemaal gelijk en over het hoofd gezien.

Conclusie: investering 5869 - 1442 (retroactieve premie) = 4427 / 403 = 11 jaar

In het algemeen wel al moeilijk om zoiets te gaan opmaken, eigen verbruik kan omhoog maar dan gaat injectie ook naar omlaag.
Prijzen die ik nu aanhaal zijn nog zo tot augustus maar met de huidige marktprijzen zou dat ook weer een ander beeld geven.

ik ging net dezelfde opmerking maken.
Bij Engie krijg je nu zo'n 19cent om te injecteren.
Je neemt ook enkel je verschil maar je haalt 3404kwh van net dus dat moet je rekenen aan normaal tarief.
Je 777 is zelfverbruik.
Neen, afname van het net is 1185kwh maar dat heeft geen invloed op deze berekening of terugverdientijd van zonnepanelen vandaar had ik dat niet vermeld.
De 3404kwh is wat effectief geïnjecteerd is, dus de 777kwh is eigen verbruik+verlies.

Juist, helemaal gelijk en over het hoofd gezien.

Conclusie: investering 5869 - 1442 (retroactieve premie) = 4427 / 403 = 11 jaar

In het algemeen wel al moeilijk om zoiets te gaan opmaken, eigen verbruik kan omhoog maar dan gaat injectie ook naar omlaag.
Prijzen die ik nu aanhaal zijn nog zo tot augustus maar met de huidige marktprijzen zou dat ook weer een ander beeld geven.

Maar is netto winst hé. Prijs Afname > Prijs injectie, dus minder afname resulteert in een lagere eigen kost, wat de terugverdientijd verlaagt.

Daarom dat het verschil tussen afnameprijs en injectieprijs geen goede parameter is om bv batterijrendabiliteit te berekenen zoals bepaalde users hier doen. De afnameprijs is altijd hoger, dus in hun redenering kan een batterij nooit niet-rendabel zijn.

Neen, afname van het net is 1185kwh maar dat heeft geen invloed op deze berekening of terugverdientijd van zonnepanelen vandaar had ik dat niet vermeld.
De 3404kwh is wat effectief geïnjecteerd is, dus de 777kwh is eigen verbruik+verlies.

Ok je hebt dus veel meer opbrengst dan je verbruik.
Het heeft wel invloed op je rendement.
Zoals gezegd : 3404 aan 19 cent is 646.76€
afname is 1185 * 0.30 = 355.5€
winst 291.26€

edit : @Niklas : op Vtest zie ik dat Engie 18,45 cent vraagt per kWh (zonder de kosten en belastingen)
Voor injectie geven ze 19,88 cent per kWh

Ik bedoel dan wel degelijk afnameprijs incl alle kosten :)

maar daar zitten ook te veel schommelingen in ;)
BTW verlaging is er nu, dus dan zakt je kost van afname al. Als groenestroomcertificaten wegvallen uit factuur daalt die kosten ook weer.
Maar ze kunnen toekomstige investeren dan wel weer doorrekenen.
Nu puur energieprijs krijg je voorlopig wel meer voor injectie dan afname. Als je echt overproduceert kan je verschil wel compenseren.

Wat je zegt met de prijzen klopt, maar dan is het moeilijk ooit nog iets te bestellen. Hoe beslis je dan ooit welke aandrijving je volgende wagen moet hebben, of neem je andere beslissingen…

Dat is het juist. Als je geen duidelijke hypothese kunt maken die je kunt baseren op betrouwbaar cijfermateriaal. Dan kan ik niet kiezen voor die investering op basis van een financieel plan.

Dus dan ga ik moeten kijken naar andere zaken waardoor het financiële erdoor daar ondergeschikt aan is. Of indien ik een extra reden moet hebben om mij te overtuigen, maar het eigenlijk om een andere reden is waarom ik dat wil zetten (maar het voor persoon x te overtuigen gewoon goed klinkt om dat te doen) zonder te willen zeggen dat het voornamelijk die reden is (aangezien die reden vb niet rationeel is).

In mijn geval in 2016 - 2017 heb ik geopteerd voor een warmtepomp. Financieel was dat niet de meest optimale keuze (terugverdientermijn was ook 10+ jaar). Maar omdat ik geen gas wilde binnentrekken (tgv potentieel explosiegevaar - al weet ik dat dit beperkt is) heb ik daar toch voor gekozen en heb ik daar dan de premie van het E-peil, 5 jaar niet betalen van onroerende voorheffing, een beter leningsvoorstel tgv het halen van het e-peil, de besparing van niet binnentrekken gas (was 1000€ minder voor de kost van de nutsleidingen) en de extrapolatie gedaan van gedurende de levenstermijn van het toestel de terugdraaiende teller (we weten hoe dat verhaal is uitgedraaid niet? :p) en kwam dat beter over dan om te zeggen ik heb een warmtepomp gezet (waardoor met al die premies, die terugverdiend was na 5j en ik na 10 - 11 jaar dan het geld had om die te vervangen - leeft het toestel langer yay, is het kapot, het zij zo dan heb ik er mijn achterste niet aan verbrand ;) en kan ik een nieuwe zetten met dat geld)

Een batterij kan positief uitdraaien. Maar voor mij, op dit moment, ondersteunen de cijfers de businesscase nog niet (zie 1 van de vorige cijfervoorbeelden). En is er ook geen zekerheid waarop ik kan bogen (in het hogere voorbeeld was 1 factor onzeker, al de rest waren zekere feiten) dat de cijfers die ik wel heb dat ik daar op kan bouwen als zijnde zo goed als zeker om die beslissing te ondersteunen.

En als ik dan ook op dit moment zou opteren voor een batterij dan zou dat ofwel om een andere reden zijn. Ofwel omdat ik het risico zodanig inschat dat ik de gok ervoor wil wagen.
En dat is iets dat bij elke persoon anders is ;).

In het vb van de wagen : er is een reden waarom ik momenteel geen bezinewagen zou kopen. Het feit dat je in 2027 zult afgestraft worden (betalen vergoeding) als je in bepaalde LEZ zones moet zijn en een wagen in mijn geval een tool zou zijn waar ik maximaal 5000km op jaarbasis mee zou doen. Dus financieel is er geen enkele businesscase om een wagen te kopen.
Dus als ik een wagen zou kopen, zou het dan ook zijn om andere reden. Had de wagen nu vehicletogrid geweest. Dan had een irrationele onbecijferde reden waarom ik dat kocht dan geweest zijn omdat ik die kan gebruiken als netbatterij en als ik eens ergens naartoe zou willen gaan. Dat het dan geen 100% zekere investering is. Dan was dat maar zo. Op voorwaarde dat ik die dan 2de hands voor een aanvaardbare prijs had kunnen op de kop tikken (niet even 60k daaraan uitgeven)
Aan de andere kant, er zijn zoveel uitgaven die iemand doet zonder dat het een financiële return heeft. Uiteindelijk valt de beslissing altijd in functie aan het voordeel dat jij eraan hecht en of uw portemonnee het aankan of je het ervoor wilt geven.
Het laatste is namelijk het volledige rationeel achter quasi elk consumptiegoed. Of dat nu netflix, Bluray, DVD, nieuwe PC, een gameconsole,... tot zelfs ja een wagen of heck een netbatterij.

Ik heb nu 4 maanden mijn installatie: ik heb nu +-250kWh uit men batterij getrokken.
In Maart is mijn Batterij eigenlijk bijna elke dag terug naar 100% kunnen gaan, op enkele dagen in het midden van maart. Dit zie je ook aan de export, die hoger is dan de voorgaande maanden.

in kWhTOTAALDECEMBER 2021JANUARI 2022FEBRUARI 2022MAART 2022
TOTAAL VERBRUIK851,16199,06210,83208,24233,03
IMPORT UIT NET435,65177,9170,7778,078,91
EXPORT NAAR NET177,780,760,816,41169,78
EIGEN VERBRUIK415,5221,1640,06130,17224,13
EIGEN VERBRUIK PANEEL168,8118,0925,6640,4684,6
EIGEN VERBRUIK BATT246,713,0714,489,71139,53

November gaat ongeveer gelijkaardig zijn aan januari. Oktober zal gelijkaardig zijn aan februari. September -> maart. En april en mei zullen ongeveer gelijkaardig zijn aan maart terwijl juni, juli en augustus zoals maart gaan zijn maar dan quasi zonder dat uw batterij een voordeel gaat geven gedurende de dag (omdat je zooooooveeeeeel energie creëert dat uw normaal verbruik, in de meeste gevallen gewoon automatisch gedekt wordt en jij vlot 10-20kwh naar het net pomp per dag), en vooral het sluimer-nachtverbruik er gaat compenseren.

Mijn inschatting zou dus zijn voor de batterij in uw geval (zonder dat je extra verbruikers gaat gebruiken die je nu nog niet gebruikte):
3.07+14.4+14.4+89.71+89.71+139.53+139.53+139.53+139.53+100*3 (die 100 is een inschatting) == 929,88
Met een in mijn opinie optimistische inschatting, denk ik, van hetzelfde als hierboven maar dan 3*140 ip 100*3 (of dus grofweg 1050 kwh)

Aan u om even uit te rekenen wat dit zou betekenen (en om na een jaar even te vergelijken met hoever ik afzit met mijn initiële gedachte) in correlatie tot uw investeringskost. Puur op basis van hoe ik de resultaten van mijn digitale teller tot op heden heb geïnterpreteerd.
Dan zie ik ook of ik eventueel mijn interpretatie ga moeten aanpassen :D.

maar daar zitten ook te veel schommelingen in ;)
BTW verlaging is er nu, dus dan zakt je kost van afname al. Als groenestroomcertificaten wegvallen uit factuur daalt die kosten ook weer.
Maar ze kunnen toekomstige investeren dan wel weer doorrekenen.
Nu puur energieprijs krijg je voorlopig wel meer voor injectie dan afname. Als je echt overproduceert kan je verschil wel compenseren.
Dat lijkt mij wel niet te kloppen dat die injectie meer is als afname. Welk tarief is dat?

Ok je hebt dus veel meer opbrengst dan je verbruik.
Het heeft wel invloed op je rendement.
Zoals gezegd : 3404 aan 19 cent is 646.76€
afname is 1185 * 0.30 = 355.5€
winst 291.26€

edit : @Niklas : op Vtest zie ik dat Engie 18,45 cent vraagt per kWh (zonder de kosten en belastingen)
Voor injectie geven ze 19,88 cent per kWh
Berekening die ik gemaakt heb klopt met mijn huidige tarieven, kost van elektriciteit is incl alle extra netkosten etc.
Mijn effectieve elektriciteitskost is 6.6 cent voorlopig en met groene stroom+wkk nog een 2.5 cent ex btw
totaal komt op ongeveer 30cent dus.
Ik ken de huidige tarieven niet en ga er niet van wakker liggen tot midden juli.

Dat lijkt mij wel niet te kloppen dat die injectie meer is als afname. Welk tarief is dat?

VTEST

Direct indexed 1 jaar​

ENGIE
Variabel tarief
Voor dit contract heb je internet nodig.

Berekening (incl. btw)​

Energiekost c€/kWh kWh € 1.075,16
Vaste vergoeding € 23,96
Energiecomponent (24u) 18,48 5.000 € 924,00
Kosten voor groene stroom 2,21 5.000 € 110,56
Kosten voor WKK 0,33 5.000 € 16,64
Nettarieven € 546,46
Transmissienettarieven (per kWh) € 63,05
Vaste distributienettarieven (vast) € 12,22
Distributienettarieven (per kWh) € 471,19
Heffingen € 87,69
Bijdrage op de energie € 10,21