Wat je zegt met de prijzen klopt, maar dan is het moeilijk ooit nog iets te bestellen. Hoe beslis je dan ooit welke aandrijving je volgende wagen moet hebben, of neem je andere beslissingen…
Dat is het juist. Als je geen duidelijke hypothese kunt maken die je kunt baseren op betrouwbaar cijfermateriaal. Dan kan ik niet kiezen voor die investering op basis van een financieel plan.
Dus dan ga ik moeten kijken naar andere zaken waardoor het financiële erdoor daar ondergeschikt aan is. Of indien ik een extra reden moet hebben om mij te overtuigen, maar het eigenlijk om een andere reden is waarom ik dat wil zetten (maar het voor persoon x te overtuigen gewoon goed klinkt om dat te doen) zonder te willen zeggen dat het voornamelijk die reden is (aangezien die reden vb niet rationeel is).
In mijn geval in 2016 - 2017 heb ik geopteerd voor een warmtepomp. Financieel was dat niet de meest optimale keuze (terugverdientermijn was ook 10+ jaar). Maar omdat ik geen gas wilde binnentrekken (tgv potentieel explosiegevaar - al weet ik dat dit beperkt is) heb ik daar toch voor gekozen en heb ik daar dan de premie van het E-peil, 5 jaar niet betalen van onroerende voorheffing, een beter leningsvoorstel tgv het halen van het e-peil, de besparing van niet binnentrekken gas (was 1000€ minder voor de kost van de nutsleidingen) en de extrapolatie gedaan van gedurende de levenstermijn van het toestel de terugdraaiende teller (we weten hoe dat verhaal is uitgedraaid niet?

) en kwam dat beter over dan om te zeggen ik heb een warmtepomp gezet (waardoor met al die premies, die terugverdiend was na 5j en ik na 10 - 11 jaar dan het geld had om die te vervangen - leeft het toestel langer yay, is het kapot, het zij zo dan heb ik er mijn achterste niet aan verbrand

en kan ik een nieuwe zetten met dat geld)
Een batterij kan positief uitdraaien. Maar voor mij, op dit moment, ondersteunen de cijfers de businesscase nog niet (zie 1 van de vorige cijfervoorbeelden). En is er ook geen zekerheid waarop ik kan bogen (in het hogere voorbeeld was 1 factor onzeker, al de rest waren zekere feiten) dat de cijfers die ik wel heb dat ik daar op kan bouwen als zijnde zo goed als zeker om die beslissing te ondersteunen.
En als ik dan ook op dit moment zou opteren voor een batterij dan zou dat ofwel om een andere reden zijn. Ofwel omdat ik het risico zodanig inschat dat ik de gok ervoor wil wagen.
En dat is iets dat bij elke persoon anders is

.
In het vb van de wagen : er is een reden waarom ik momenteel geen bezinewagen zou kopen. Het feit dat je in 2027 zult afgestraft worden (betalen vergoeding) als je in bepaalde LEZ zones moet zijn en een wagen in mijn geval een tool zou zijn waar ik maximaal 5000km op jaarbasis mee zou doen. Dus financieel is er geen enkele businesscase om een wagen te kopen.
Dus als ik een wagen zou kopen, zou het dan ook zijn om andere reden. Had de wagen nu vehicletogrid geweest. Dan had een irrationele onbecijferde reden waarom ik dat kocht dan geweest zijn omdat ik die kan gebruiken als netbatterij en als ik eens ergens naartoe zou willen gaan. Dat het dan geen 100% zekere investering is. Dan was dat maar zo. Op voorwaarde dat ik die dan 2de hands voor een aanvaardbare prijs had kunnen op de kop tikken (niet even 60k daaraan uitgeven)
Aan de andere kant, er zijn zoveel uitgaven die iemand doet zonder dat het een financiële return heeft. Uiteindelijk valt de beslissing altijd in functie aan het voordeel dat jij eraan hecht en of uw portemonnee het aankan of je het ervoor wilt geven.
Het laatste is namelijk het volledige rationeel achter quasi elk consumptiegoed. Of dat nu netflix, Bluray, DVD, nieuwe PC, een gameconsole,... tot zelfs ja een wagen of heck een netbatterij.
Ik heb nu 4 maanden mijn installatie: ik heb nu +-250kWh uit men batterij getrokken.
In Maart is mijn Batterij eigenlijk bijna elke dag terug naar 100% kunnen gaan, op enkele dagen in het midden van maart. Dit zie je ook aan de export, die hoger is dan de voorgaande maanden.
| in kWh | TOTAAL | DECEMBER 2021 | JANUARI 2022 | FEBRUARI 2022 | MAART 2022 |
| TOTAAL VERBRUIK | 851,16 | 199,06 | 210,83 | 208,24 | 233,03 |
| IMPORT UIT NET | 435,65 | 177,9 | 170,77 | 78,07 | 8,91 |
| EXPORT NAAR NET | 177,78 | 0,76 | 0,81 | 6,41 | 169,78 |
| EIGEN VERBRUIK | 415,52 | 21,16 | 40,06 | 130,17 | 224,13 |
| EIGEN VERBRUIK PANEEL | 168,81 | 18,09 | 25,66 | 40,46 | 84,6 |
| EIGEN VERBRUIK BATT | 246,71 | 3,07 | 14,4 | 89,71 | 139,53 |
November gaat ongeveer gelijkaardig zijn aan januari. Oktober zal gelijkaardig zijn aan februari. September -> maart. En april en mei zullen ongeveer gelijkaardig zijn aan maart terwijl juni, juli en augustus zoals maart gaan zijn maar dan quasi zonder dat uw batterij een voordeel gaat geven gedurende de dag (omdat je zooooooveeeeeel energie creëert dat uw normaal verbruik, in de meeste gevallen gewoon automatisch gedekt wordt en jij vlot 10-20kwh naar het net pomp per dag), en vooral het sluimer-nachtverbruik er gaat compenseren.
Mijn inschatting zou dus zijn voor de batterij in uw geval (zonder dat je extra verbruikers gaat gebruiken die je nu nog niet gebruikte):
3.07+14.4+14.4+89.71+89.71+139.53+139.53+139.53+139.53+100*3 (die 100 is een inschatting) == 929,88
Met een in mijn opinie optimistische inschatting, denk ik, van hetzelfde als hierboven maar dan 3*140 ip 100*3 (of dus grofweg 1050 kwh)
Aan u om even uit te rekenen wat dit zou betekenen (en om na een jaar even te vergelijken met hoever ik afzit met mijn initiële gedachte) in correlatie tot uw investeringskost. Puur op basis van hoe ik de resultaten van mijn digitale teller tot op heden heb geïnterpreteerd.
Dan zie ik ook of ik eventueel mijn interpretatie ga moeten aanpassen

.