Zonnepanelen Topic

Hmm, hier (Waasland) getekend voor 16 panelen van 405 voor dezelfde prijs.
3 installateurs aangesproken, 2 zijn langsgeweest. Andere was 1000€ duurder voor ongeveer hetzelfde.

Plaatsing voorzien in juni
5650€ incl btw voor 16 panelen ?
Of 6800€ excl?

Ik verwacht nog een offerte eind van de week, misschien nog een 3e vragen en dan beslissen

5650€ incl btw voor 16 panelen ?
Of 6800€ excl?

Ik verwacht nog een offerte eind van de week, misschien nog een 3e vragen en dan beslissen
Oei, ik had niet zo goed gelezen, ik zit aan 6678€ incl 6% btw voor 16 panelen van 405WP met Huawei omvormer (4.4 kVa driefasig)

Geef een die cijfers, met de winst per kwh die je dan maakt?

Injectie vs afname, wat is dat nu? Een 25c zeer ruim gerekend?
Dus 1500 x 0.25 = 375/jr.
Dus minstens 11 jaar om die afbetaald te krijgen. Enige manier om dat rendabel te krijgen is jou hoop om die langer te laten meegaan dan men denkt dat hij zal meegaan, omdat je omvormer van je ouders ook al langer meegaat.
En wat ga je doen met het capaciteitstarief?

In 8 of 9 maanden van het jaar zal ik lagere pieken trekken, omdat mijn batterij dit opvangt overdag wanneer er onvoldoende stroomproductie is.

In de pessimistische berekening zonder capaciteitstarief heb je ze misschien net terug verdiend na 10 jaar. Volgens mij is het wishful thinking dat de prijzen gaan dalen.

Ik heb trouwens zeer pessimistisch gerekend met 1500 kWh. Maar je mag gerust binnen 353 dagen quoten, dan liggen ze er een jaar op. Dan zal ik je zeer gedetailleerde info kunnen geven.

En nogmaals, hoeveel pech moet je hebben dat je batterij op 10 jaar en 1 dag kapot gaat? Onder de 10 jaar zou zelfs een voordeel zijn (dan krijg ik een nieuwe), elke dag dat ze langer meegaat is pure winst.

Wat ga jij winnen of doen er mee? Ik zie nog steeds geen cijfers.
Jij beweert dat je batterij rendabel is, ik vraag cijfers. Simpeler kan niet.
Geef nu eens je berekening met cijfers ipv wat nattevingerwerk en gissen over de toekomst. Geef eens een realistische berekening van hoe het nu zou zijn.
Met welke cijfers van de verkoper heb je gekocht?

Laatst bewerkt:

In 8 of 9 maanden van het jaar zal ik lagere pieken trekken, omdat mijn batterij dit opvangt overdag wanneer er onvoldoende stroomproductie is.

In de pessimistische berekening zonder capaciteitstarief heb je ze misschien net terug verdiend na 10 jaar. Volgens mij is het wishful thinking dat de prijzen gaan dalen.

Ik heb trouwens zeer pessimistisch gerekend met 1500 kWh. Maar je mag gerust binnen 353 dagen quoten, dan liggen ze er een jaar op. Dan zal ik je zeer gedetailleerde info kunnen geven.

En nogmaals, hoeveel pech moet je hebben dat je batterij op 10 jaar en 1 dag kapot gaat? Onder de 10 jaar zou zelfs een voordeel zijn (dan krijg ik een nieuwe), elke dag dat ze langer meegaat is pure winst.

Mijn pieken zijn op dit moment tussen de 4,2 en de 5.5kw. Ik acht de kans relatief beperkt dat ik dat effectief veel lager ga krijgen.
De kostprijs voor 1kwp is 50€. En de minimum is 2.5 (dus dat ga je altijd betalen). In principe wil dit dus zeggen dat je worst case scenario 3 * 50 -> een 150€ extra per jaar gaat betalen voor zo'n batterij (en neem daar dan 9/12de van -> 112.5€ ).
Neem het vermelde bedrag van de 375€/jaar voordeel.
Dus grofweg 375 + 112.5€ -> 487.5€
Aanschafkost : 4250€
-> terugverdientermijn : 8,7j

Persoonlijk zou ik dan eerder kiezen voor de premie te maximaliseren voor de zonnepanelen. Indien ik het maximale daar nog niet uitgehaald had. En de batterij voorlopig aan mij te laten passeren.

Hiernaast mag je niet vergeten dat je in de late lente- , de zomer- en begin herfstmaanden er grotendeels uw nachtverbruik mee kunt dekken. Aangezien de generatiecapaciteit zodanig hoog is in die maanden dat die het grootste gedeelte van uw verbruik al dekt (is toch grofweg het geval voor mij).

Ik heb momenteel grofweg 1500kwh verbruik dag, 1300kwh verbruik nacht (en steek een goede 4900kwh op het net terug). En als ik een batterij zou plaatsen zou ik (ik heb dat bekeken op basis van de gegevens van mijn digitale meter) er een 875kwh (laat ons nog zeggen 900kwh) uithalen. (was iets van een sluimerverbruik van +/-3-4 kwh per nacht - en een 1600 ervan ging naar de warmtepomp in de winter, die ik dus ook niet met een batterij zou kunnen compenseren).
Of anders gezegd, ik zou mij niet te snel rijk rekenen. Al moeten we natuurlijk eerlijk zijn dat als je effectief elke nacht er 6 - 10kwh doordraait. Dan kan dat resultaat anders zijn. Maar dan is in principe uw normaal verbruik ook al een paar stappen hoger en dan zou het in uw geval een betere terugverdientermijn hebben.

In mijn geval, aangezien ik mijn omvormer dien te veranderen EN minimaal 5kwh aan batterijen zou moeten plaatsen voor een 6kwp installatie (wat normaliter aangeraden staat om een batterij van +/- 9kwh te zetten), zou ik toch ook nog vlot aan een nettokost van 4k€ uitkomen. En zelfs al zou ik daarmee op eenzelfde manier mijn piek daarmee kunnen beperken.
900 * 0.25 = 225
neem eenzelfde reductie van de piek. - 112.5
Dan zou ik uitkomen op : 4000 / 337.5 -> 11.85 jaar (al is de 4k€ een bedrag dat ik ruwweg bepaald heb, en dat niet noodzakelijk marktconform is, al denk ik niet dat het er ver van af zal zitten).
Persoonlijk wacht ik dan liever op ofwel het inzetten van de wagen als batterij of op een batterijtype dat performanter is (al zal ik op het moment dat mijn omvormer de pijp aan maarten geeft, een herevaluatie doen, met hopelijk dan nog beter cijfermateriaal). En zou ik er nu eerder voor opteren om meer zonnepanelen te zetten (dus optimaliseren van de premie) en dan gewoon rekenen op de hogere injectievergoeding gedurende de levenstermijn van de panelen (waar al vlot gegevens van zijn dat die 20-25j kunnen overleven).
In plaats dat ik de batterij als een goede investering zou bekijken.
Bekijk je die echter eerder als een comfortverhogende maatregel (dus dat je niet moet kijken naar dat gedoe en geregel van pieken beperken, kijken wanneer je zaken insteekt, etc...) dan zou ik dat nog kunnen begrijpen. Maar ik zou persoonlijk voorlopig dan nog eerder opteren voor mij van dat gedoe van die pieken gewoon geen bal aan te trekken. Maar ik heb dan ook een enorm grote hoeveelheid aan energie waarop ik een injectie vergoeding krijg omdat ik een pak meer energie produceer dan dat ik er verbruik waarmee ik die kost van die pieken waarschijnlijk wel zou kunnen recupereren.

Wat ga jij winnen of doen er mee? Ik zie nog steeds geen cijfers.
Jij beweert dat je batterij rendabel is, ik vraag cijfers. Simpeler kan niet.
Geef nu eens je berekening met cijfers ipv wat nattevingerwerk en gissen over de toekomst. Geef eens een realistische berekening van hoe het nu zou zijn.
Met welke cijfers van de verkoper heb je gekocht?
Niet, ik heb m’n huiswerk zelf gemaakt. En dan verschillende firma’s gebeld/gemaild.

Ik heb de berekening niet bij me momenteel, maar is toch heel simpel?

Pessimistische berekening:

1500 kWh x 10 jaar x 28 cent (verschil aankoop <-> injectie) = €4200
+ GERAAMDE besparing (hier zijn nog geen cijfers voor) capaciteitstarief = €10/maand x 8 maanden/jaar (donkere maanden zal dat niet lukken) x 10 jaar = €800 extra besparing

Optimistische berekening:

1800 kWh x 12 jaar (de batterij gaat langer mee dan exact de 10 jaar waarop garantie zit) x 28 cent = €6048
+ GERAAMDE besparing capaciteitstarief (als het iets duurder is) €15/maand x 8 maanden x 10 jaar = €1200 extra besparing.

Factoren als de elektriciteitsprijzen KAN je niet voorspellen. Factoren als de levensduur van een batterij KAN je niet voorspellen. Aan de andere kant heb ik maar weinig zaken ik mijn leven gekocht die exact na de garantieperiode stuk gaan. De meeste dingen worden gewisseld omdat ik er zin in heb (iPhone, auto,..). Met een batterij zie ik me dat niet meteen doen.

Mijn pieken zijn op dit moment tussen de 4,2 en de 5.5kw. Ik acht de kans relatief beperkt dat ik dat effectief veel lager ga krijgen.
De kostprijs voor 1kwp is 50€. En de minimum is 2.5 (dus dat ga je altijd betalen). In principe wil dit dus zeggen dat je worst case scenario 3 * 50 -> een 150€ extra per jaar gaat betalen voor zo'n batterij (en neem daar dan 9/12de van -> 112.5€ ).
Neem het vermelde bedrag van de 375€/jaar voordeel.
Dus grofweg 375 + 112.5€ -> 487.5€
Aanschafkost : 4250€
-> terugverdientermijn : 8,7j

Persoonlijk zou ik dan eerder kiezen voor de premie te maximaliseren voor de zonnepanelen. Indien ik het maximale daar nog niet uitgehaald had. En de batterij voorlopig aan mij te laten passeren.

Hiernaast mag je niet vergeten dat je in de late lente- , de zomer- en begin herfstmaanden er grotendeels uw nachtverbruik mee kunt dekken. Aangezien de generatiecapaciteit zodanig hoog is in die maanden dat die het grootste gedeelte van uw verbruik al dekt (is toch grofweg het geval voor mij).

Ik heb momenteel grofweg 1500kwh verbruik dag, 1300kwh verbruik nacht (en steek een goede 4900kwh op het net terug). En als ik een batterij zou plaatsen zou ik (ik heb dat bekeken op basis van de gegevens van mijn digitale meter) er een 875kwh (laat ons nog zeggen 900kwh) uithalen. (was iets van een sluimerverbruik van +/-3-4 kwh per nacht - en een 1600 ervan ging naar de warmtepomp in de winter, die ik dus ook niet met een batterij zou kunnen compenseren).
Of anders gezegd, ik zou mij niet te snel rijk rekenen. Al moeten we natuurlijk eerlijk zijn dat als je effectief elke nacht er 6 - 10kwh doordraait. Dan kan dat resultaat anders zijn. Maar dan is in principe uw normaal verbruik ook al een paar stappen hoger en dan zou het in uw geval een betere terugverdientermijn hebben.

In mijn geval, aangezien ik mijn omvormer dien te veranderen EN minimaal 5kwh aan batterijen zou moeten plaatsen voor een 6kwp installatie (wat normaliter aangeraden staat om een batterij van +/- 9kwh te zetten), zou ik toch ook nog vlot aan een nettokost van 4k€ uitkomen. En zelfs al zou ik daarmee op eenzelfde manier mijn piek daarmee kunnen beperken.
900 * 0.25 = 225
neem eenzelfde reductie van de piek. - 112.5
Dan zou ik uitkomen op : 4000 / 337.5 -> 11.85 jaar (al is de 4k€ een bedrag dat ik ruwweg bepaald heb, en dat niet noodzakelijk marktconform is, al denk ik niet dat het er ver van af zal zitten).
Persoonlijk wacht ik dan liever op ofwel het inzetten van de wagen als batterij of op een batterijtype dat performanter is (al zal ik op het moment dat mijn omvormer de pijp aan maarten geeft, een herevaluatie doen, met hopelijk dan nog beter cijfermateriaal). En zou ik er nu eerder voor opteren om meer zonnepanelen te zetten (dus optimaliseren van de premie) en dan gewoon rekenen op de hogere injectievergoeding gedurende de levenstermijn van de panelen (waar al vlot gegevens van zijn dat die 20-25j kunnen overleven).
In plaats dat ik de batterij als een goede investering zou bekijken.
Bekijk je die echter eerder als een comfortverhogende maatregel (dus dat je niet moet kijken naar dat gedoe en geregel van pieken beperken, kijken wanneer je zaken insteekt, etc...) dan zou ik dat nog kunnen begrijpen. Maar ik zou persoonlijk voorlopig dan nog eerder opteren voor mij van dat gedoe van die pieken gewoon geen bal aan te trekken. Maar ik heb dan ook een enorm grote hoeveelheid aan energie waarop ik een injectie vergoeding krijg omdat ik een pak meer energie produceer dan dat ik er verbruik waarmee ik die kost van die pieken waarschijnlijk wel zou kunnen recupereren.
Ik heb de premie voor zonnepanelen gemaximaliseerd. Installatie is 7,5 kWpiek. Mijn jaarlijks verbruik is ongeveer 2800 dag/3200 nacht. Zal stijgen door airco in huis (+ warmen ermee in het tussenseizoen zodat de stookolieverwarming sneller af kan) + op zeer korte termijn komt er een plug-in hybride bij naar alle waarschijnlijkheid.

Ik kan nog 7 extra panelen op m’n omvormer steken. Zuiden heeft geen zin (dak ligt vol en omvormer zit aan z’n max), maar oost en west kan eventueel nog. Ofwel m’n carport vol leggen, dat kan ook.

Ik heb de premie voor zonnepanelen gemaximaliseerd. Installatie is 7,5 kWpiek. Mijn jaarlijks verbruik is ongeveer 2800 dag/3200 nacht. Zal stijgen door airco in huis (+ warmen ermee in het tussenseizoen zodat de stookolieverwarming sneller af kan) + op zeer korte termijn komt er een plug-in hybride bij naar alle waarschijnlijkheid.

Ik kan nog 7 extra panelen op m’n omvormer steken. Zuiden heeft geen zin (dak ligt vol en omvormer zit aan z’n max), maar oost en west kan eventueel nog. Ofwel m’n carport vol leggen, dat kan ook.
Mja, uw nachtverbruik is nu eenmaal hoog (samen met uw totaalverbruik).
Zelfs al neem je daar 9/12de van dan zit je nog aan 2400kwh die je met die batterij maximaal zou kunnen compenseren. En dit voor grofweg 270 dagen. Zou willen zeggen een gemiddeld nachtverbruik (van 8.9kwh) voor de maanden zonder de winterperiode. Als je dan zou stellen dat je voor grofweg 7 maanden (210 dagen van de maximale 270) met uw generatie uw nachtverbruik zou kunnen dekken dan zit je met een realistische schatting aan 1866kwh.
En dit is dan zonder rekening te houden met eventueel het verbruik van andere momenten eventueel ook nog te compenseren.

Mijn pessimistische schatting zou eerder rond de 1800kwh liggen.
Mijn optimistische schatting zou eerder rond de 2400kwh liggen.

2400*0.25 = 600
112.5
4250 / 712.5 -> 5,96jaar.

Maakt het aanvaardbaar in mijn ogen. Maar ik blijf bij mijn standpunt dat ik het dan eerder zou bekijken vanuit het standpunt van dat ik me dan geen bal moet aantrekken van hoe ik verbruik. En dat dat comfort mij dat risico zou waard zijn. Aangezien het verschil injectie tussen afname dat gebruikt wordt om het financieel voordeel te berekenen in mijn ogen zo moeilijk op lange termijn in te schatten is. Waardoor ik het dan ook gewoon moeilijk heb om met die onzekerheden iets als een positieve / goede investering te bekijken dat daar zodanig aan onderhevig is.

PS: voordat je die warmtepompen in de gang steekt om te verwarmen, zou ik er eerst eens dubbel over nadenken. 4 toestellen gelijktijdig met 1 buitenunit kan vlot 4kw zijn die je erdoor draait (wat dus wil zeggen dat na 2.5 uur uw batterij plat is, en je uw nachtverbruik niet kunt compenseren). Indien dat dient om te zeggen ik verwarm 30 minuten bij of zo dan misschien. (bij een terugdraaiende teller was dat een no brainer, ) Voor koelen zou dat geen probleem mogen zijn, in de zomer genereer je zoveel energie dat je tijdens de dag daar geen probleem van ondervindt, en voor snachts draait het dan meestal eerder rond occasioneel koelen, dan nog echt volle bak zoals je het normaliter in de zomer overdag zou inzetten.

Mja, uw nachtverbruik is nu eenmaal hoog (samen met uw totaalverbruik).
Zelfs al neem je daar 9/12de van dan zit je nog aan 2400kwh die je met die batterij maximaal zou kunnen compenseren. En dit voor grofweg 270 dagen. Zou willen zeggen een gemiddeld nachtverbruik (van 8.9kwh) voor de maanden zonder de winterperiode. Als je dan zou stellen dat je voor grofweg 7 maanden (210 dagen van de maximale 270) met uw generatie uw nachtverbruik zou kunnen dekken dan zit je met een realistische schatting aan 1866kwh.
En dit is dan zonder rekening te houden met eventueel het verbruik van andere momenten eventueel ook nog te compenseren.

Mijn pessimistische schatting zou eerder rond de 1800kwh liggen.
Mijn optimistische schatting zou eerder rond de 2400kwh liggen.

2400*0.25 = 600
112.5
4250 / 712.5 -> 5,96jaar.

Maakt het aanvaardbaar in mijn ogen. Maar ik blijf bij mijn standpunt dat ik het dan eerder zou bekijken vanuit het standpunt van dat ik me dan geen bal moet aantrekken van hoe ik verbruik. En dat dat comfort mij dat risico zou waard zijn. Aangezien het verschil injectie tussen afname dat gebruikt wordt om het financieel voordeel te berekenen in mijn ogen zo moeilijk op lange termijn in te schatten is. Waardoor ik het dan ook gewoon moeilijk heb om met die onzekerheden iets als een positieve / goede investering te bekijken dat daar zodanig aan onderhevig is.

PS: voordat je die warmtepompen in de gang steekt om te verwarmen, zou ik er eerst eens dubbel over nadenken. 4 toestellen gelijktijdig met 1 buitenunit kan vlot 4kw zijn die je erdoor draait (wat dus wil zeggen dat na 2.5 uur uw batterij plat is, en je uw nachtverbruik niet kunt compenseren). Indien dat dient om te zeggen ik verwarm 30 minuten bij of zo dan misschien. (bij een terugdraaiende teller was dat een no brainer, ) Voor koelen zou dat geen probleem mogen zijn, in de zomer genereer je zoveel energie dat je tijdens de dag daar geen probleem van ondervindt, en voor snachts draait het dan meestal eerder rond occasioneel koelen, dan nog echt volle bak zoals je het normaliter in de zomer overdag zou inzetten.
Bedankt voor je input.

Ik vergat er bij te zeggen: specifiek om te warmen wanneer het koud maar zonnig is, op momenten dat de batterij (zo goed als) vol is en ik een overschot heb. Ik ben wel bereid zo’n dingen actief te monitoren.

Veel verwarming heb ik niet nodig, de voorgaande weken staat de CV gewoon uit, het warmt door de zon/warmte van koken/strijken/… op tot 20-21 graden in huis. ‘S ochtends heb ik dan bvb 19 graden, en dan heb ik mijn benedenunit een halfuurtje aangelegd in de ochtend om de ‘kou’ te breken.

Mijn huis raakt snel oververhit in de zomer (zwarte gevelsteen, zwarte ramen, zwart dak), en door de redelijk goede isolatie krijg ik de warmte moeilijk terug naar buiten. Mijn idee is dat overdag koelen naar bvb 22 beneden en 20 boven voldoende is (het is ook de luchtvochtigheid die veel doet) om zeer comfortabel te leven/slapen. In de nacht mag die dan gerust af. In de zomer van 2020 heb ik hier momenten gehad dat het boven 31 graden was, dan slaap ik vrij slecht in.

Ik vergat er bij te zeggen: specifiek om te warmen wanneer het koud maar zonnig is, op momenten dat de batterij (zo goed als) vol is en ik een overschot heb. Ik ben wel bereid zo’n dingen actief te monitoren.
Moet je dan ook effectief doen, als je daarop wilt inzetten. Omdat uw batterij zo klein is, dat een half uurtje vlot 10 - 20% is van uw batterij dat je erdoor draait.

Mijn huis raakt snel oververhit in de zomer (zwarte gevelsteen, zwarte ramen, zwart dak), en door de redelijk goede isolatie krijg ik de warmte moeilijk terug naar buiten. Mijn idee is dat overdag koelen naar bvb 22 beneden en 20 boven voldoende is (het is ook de luchtvochtigheid die veel doet) om zeer comfortabel te leven/slapen. In de nacht mag die dan gerust af. In de zomer van 2020 heb ik hier momenten gehad dat het boven 31 graden was, dan slaap ik vrij slecht in.
Is in principe haalbaar.

Mijn woning, wel redelijk goed geïsoleerd (20CM pur in dak, 12CM pur in wand, 10cm pur in de vloer) werd in de zomer van 2018 (of was het 17)... 42-43°C... zelfs met een zeil ervoor gespannen het jaar erop was het 38°C... (SOD, dus had geen input over grootte of positie van de ramen, ...).

Vingers in de neus haalt die het tijdens de dag naar +/- 20-22°C. Dagverbruik wekken mijn zonnepanelen zoveel op dat daar quasi geen impact op was. En nachtverbruik was misschien 0.5kw extra... (daar ga ik het dan echt niet voor laten voor die 20 - 30 dagen dat dat ding dan maximaal opstaat... op een jaar)

Ik vind het straf dat iedereen hier met technische en financiële berekeningen komen voor een al dan niet winstgevende batterij.

Niemand houdt precies rekening met emotionele elementen. Hoe zeker ben je dat je nog minstens 10 jaar in je huis woont? Velen verhuizen of, erger, scheiden en verkopen de woning. Oke, je huis is wat meer waard, maar dat haal je er nooit uit. Natuurlijk doe je op deze manier nooit wat (ecologisch), maar zonnepanelen alleen hebben nu eenmaal een snellere terugverdientijd.

Ik vind het straf dat iedereen hier met technische en financiële berekeningen komen voor een al dan niet winstgevende batterij.

Niemand houdt precies rekening met emotionele elementen. Hoe zeker ben je dat je nog minstens 10 jaar in je huis woont? Velen verhuizen of, erger, scheiden en verkopen de woning. Oke, je huis is wat meer waard, maar dat haal je er nooit uit. Natuurlijk doe je op deze manier nooit wat (ecologisch), maar zonnepanelen alleen hebben nu eenmaal een snellere terugverdientijd.

Zodra je emoties betrekt als oorzaak van een keuze. Dan valt daar in mijn ogen niets te justifiëren of te beredeneren.

Dan is dat een keuze die je neemt, en neem je de kost ervoor gewoon bij. Conform ook mijn vermelding in de hogere posts van : doe je dat voor het comfort dat dat u biedt. Dan is de terugverdientermijn onbelangrijk of in ieder geval geen doorslaggevende reden (en is dat in de meeste gevallen eerder een excuustruus).

Net zoals 100k spenderen aan een keuken niet iets is waarover je een discussie kunt aangaan dat dat echt wel een te verantwoorden deal is op basis van ratio in een discussieforum.
Dan valt dat voor mij onder : ik wilde dat, en ik had dat geld ervoor over. En daar stopt het dan mee.

Waarna je mij dan verder in de discussie niet meer zult horen of zien contribueren.

Zodra je emoties betrekt als oorzaak van een keuze. Dan valt daar in mijn ogen niets te justifiëren of te beredeneren.

Dan is dat een keuze die je neemt, en neem je de kost ervoor gewoon bij. Conform ook mijn vermelding in de hogere posts van : doe je dat voor het comfort dat dat u biedt. Dan is de terugverdientermijn onbelangrijk of in ieder geval geen doorslaggevende reden (en is dat in de meeste gevallen eerder een excuustruus).

Net zoals 100k spenderen aan een keuken niet iets is waarover je een discussie kunt aangaan dat dat echt wel een te verantwoorden deal is op basis van ratio in een discussieforum.
Dan valt dat voor mij onder : ik wilde dat, en ik had dat geld ervoor over. En daar stopt het dan mee.

Waarna je mij dan verder in de discussie niet meer zult horen of zien contribueren.
Second.

Opvallend hoe enkel groene technologieën zichzelf altijd in een zeer strak tempo moeten terugverdienen. Terwijl er probleemloos 10 000'en euro's worden besteed aan domme gadgets of dure materialen om mee uit te pakken tegenover vrienden en familie. Daar eist men dan weer geen enkele terugverdientijd op.

Het is gewoon cool dat je uw eigen energie opwekt en met batterijen zelfs kan optimaliseren naar eigenverbruik toe. Je kunt dus die investering doen voor:
- Het nerdgehalte: eigen energie opwekken, meten, analyseren, eigenverbruik optimaliseren, gevoel van zelfvoorzienend te zijn, ...
- De Russen een hak te zetten omdat elke kWh uit uw zonnepanelen, een kWh minder is uit de Belgische energiemix met een gedeelte Russisch gas in verwerkt
- etc.
- En slechts één van de vele voordelen is dat het zichzelf terugverdient

Komaan, emoties in zoiets laat je toch niet meespelen. Akkoord, als je weet dat je hier niet lang meer wil/gaat wonen dan doe je dat niet. Maar ik woon in een nieuwbouw van 2012, investering uitgesteld tot woning 10 jaar is (6% BTW). Ik heb hier samen met mijn pa veel zelf gedaan. 10 jaar nadat ik gebouwd heb is het volledig in orde, de tuin is volledig afgewerkt, volledig geschilderd, …

ALS emotioneel meespeelt, dan al in de richting dat we hier niet snel zullen weg gaan. Misschien dat we nog 1 keer verhuizen in ons leven, binnen 15–20 jaar als de kinderen uit huis zijn. Niet noodzakelijk want bouwen doe ik liever niet meer.
Scheiden? Kan altijd, je kan dat nooit uitsluiten. Maar als je zo denkt mag je niks meer doen of plannen.

En eigenlijk, als emotioneel mag meespelen, dan vind ik zoals Mac-BC zegt het cool en nerdy om je eigen stroom op te wekken. Van mij doen ze nu maar met de prijzen. Het heeft amper impact op het beetje elektriciteit dat ik nodig heb.
En ik ben verre van een groene jongen (5 vliegreizen dit jaar, iemand? Verwarmen op stookolie? Ik heb niet eens een fiets?), maar ik ben er van overtuigd dat dit zich terug gaat verdienen en dan is het toch mooi dat niet slecht vanuit klimaatoogpunt.

Ik heb met emotioneel niet het juiste woord gebruikt.

Het gaat er mij om dat studies blijven aantonen dat een terugverdientijd gemiddeld 15 jaar duurt. Dan moet je al rekening gaan houden met ideale omstandigheden en dat je batterij dan nog werkt en je geen andere kosten hieraan gehad hebt. Akkoord, je krijgt garantie, maar garantie "hebben" en "krijgen" is nog een heel verschil. Vaak werkt dit met een afschrijvingstabel en na zoveel jaar krijg je vaak amper nog iets. Dan hou je nog geen rekening met het feit dat ze verwachten dat de prijzen van de batterijen gaan dalen en de technologie nog stappen gaat zetten.
Daarboven komt voor mij ook nog eens bij dat je zeker moet zijn dat je 15 jaar later nog in dezelfde woning woont. Als je inderdaad constant rekening gaat houden met een relatie die misloopt, doe je niets meer (en kan je volgens mij ook niet normaal meer functioneren) .
Je kan ook verhuizen door andere omstandigheden, als ook dat nog eens in rekening gaat brengen met al het voorgaande waar ik ook in "geloof", is het voor mij moeilijk om een batterij als een economische investering te zien. Ik zie het punt van bijkomend comfort ook. Buiten dat ik het (af)wasmachine en droogkast voorprogrammeer tot een moment dat ik verwacht dat de zon schijnt, hoe ik amper rekening met zonnige momenten.

Puur ecologisch snap ik het wel, maar enkele duizenden euro's investeren voor pas, als alles meezit, binnen 15 jaar wat terug te verdienen, vind ik hiervoor overdreven. Sommige hebben misschien wel een nieuwbouw, maar voor 3000-5000 euro kan je misschien ook andere ecologische maatregelen nemen die een snellere terugverdientijd hebben.

ik vind die 15 jaar toch wel lang gerekend.
Da's dan enkel voor nieuwe zonne installatie vanaf dit jaar?

ik bv zou batterij nemen als ik digitale teller moet nemen, dan valt mijn prosumententarief weg en "verdien" ik op 10 jaar tijd al 3500 euro van de investering op die manier terug.

ik vind die 15 jaar toch wel lang gerekend.
Da's dan enkel voor nieuwe zonne installatie vanaf dit jaar?

ik bv zou batterij nemen als ik digitale teller moet nemen, dan valt mijn prosumententarief weg en "verdien" ik op 10 jaar tijd al 3500 euro van de investering op die manier terug.

Bedoel je dan dat je nu jaarlijks 350 euro per jaar betaalt aan prosumententarief? Dan klopt volgens mij je redenering niet helemaal. Met dat prosumententarief is de meeste met genoeg opbrengst de kous af en zijn ze het hele jaar gedekt door hun injectie van de zomer in de winter te gebruiken. Bij een batterij ga je in de winter nog altijd moeten aankopen.

Hoe kom je nu aan 15 jaar terugverdientijd voor een batterij? Ik kom altijd rond 8 jaar, 9 jaar uit.

Een installateur van batterijen uit de buurt heeft me een offerte gestuurd. Volgens zijn berekening bespaar ik 375 euro en kost de batterij een 4500 euro als je de premies aftrekt. De installateur is vrij bekend in de omgeving, doet veel batterij-installaties en komt, naar mijn mening, betrouwbaar over. Ik heb, voor de energiecrisis, ook een offerte aangevraagd. Toen waren de subsidies hoger en de batterijprijs een stuk lager, dan zat ik inderdaad ook nog rond een kleine 10 jaar.

Als ik via https://apps.energiesparen.be/thuisbatterij-simulator een simulatie doe, zit ik nu zelfs aan 23 jaar en dan zeg ik nog dat ik niet vaak thuis ben, terwijl we wel regelmatig thuis zijn. Met de oude prijzen zat ik toen aan 15-17 jaar, dacht ik.

Edit: ook nog dit tegengekomen:

Terug
Bovenaan