Zonnepanelen Topic

Hier zijn ze verleden jaar begin april geweest met de digitale meter maar die was te groot om ze te plaatsen waar de oude meter nu staat. Ze zouden later terug komen met een kleinere meter of iemand van Fluvius moest dan komen om die ergens anders te zetten. Die onderaannemer kon of mocht dat zelf niet doen. Er zou ook een kleinere meter bestaan. We zijn nu bijna een jaar verder en nog niemand terug gezien. Bij mijn buurman hetzelfde. Die heeft nog minder plaats waar zijn oude meter staat.

Ouch. Spaanse overheid is precies nog erger dan de Belgische.

Maar ja, greedy people ook he, wie zet nu een zonnepark van een miljoen euro omdat er wat geld mee te verdienen is. En dan trekt de staat hun kak in.

Misschien dat er in de nieuw aangekondigde maatregelen wel iets zit dat het voor jou interessant kan maken?
Pre-financiering, verhoogde premies.
Of het overkopen van u bovenbuur haar extra productie aan een voordelig tarief (voor u en haar)? Ik woon ook in een gebouw met 6 en een VME en ben wel geïnteresseerd in de opties die er zijn.
Heb je toevallig een link naar gedetailleerde info over die maatregelen?

Wij gaan deze of volgende week allicht beslissen om er te plaatsen

Hier zijn ze verleden jaar begin april geweest met de digitale meter maar die was te groot om ze te plaatsen waar de oude meter nu staat. Ze zouden later terug komen met een kleinere meter of iemand van Fluvius moest dan komen om die ergens anders te zetten. Die onderaannemer kon of mocht dat zelf niet doen. Er zou ook een kleinere meter bestaan. We zijn nu bijna een jaar verder en nog niemand terug gezien. Bij mijn buurman hetzelfde. Die heeft nog minder plaats waar zijn oude meter staat.
Dus je geniet voorlopig gewoon van je terugdraaiende teller? :)

Heb je toevallig een link naar gedetailleerde info over die maatregelen?

Wij gaan deze of volgende week allicht beslissen om er te plaatsen

Neen, ik had het over de aangekondige extra maatregelen/premies van de Vlaamse regering. En federaal is er ook sprake om het te promoten met bv BTW verlaging. Ik heb nog geen details gezien.

Het kunnen doorverkopen naar derden los van injectietarief was wel al eerder aangekondigd:

Heb daar recent iets over gelezen, dat dit nu of binnenkort makkelijker zou worden, maar geen persoonlijke ervaring naar haalbaarheid: https://www.fluvius.be/nl/thema/zonnepanelen/energiedelen-in-1-gebouw & https://www.vreg.be/nl/energiedelen-en-persoon-aan-persoonverkoop

Neen, ik had het over de aangekondige extra maatregelen/premies van de Vlaamse regering. En federaal is er ook sprake om het te promoten met bv BTW verlaging. Ik heb nog geen details gezien.

Aja, ok. Het officiële bericht zal nog moeten gepubliceerd worden waarschijnlijk. En de sites waar het kan aangevraagd worden moeten nog worden geupdate. Nog even afwachten dan.

Ik heb ondertussen al mijn offertes gekregen, en ik twijfel enorm wat te kiezen.
Installateur A of B, met of zonder batterij, 5 of 10Kwh,...

Ons verbruik zit nu rond de 4500 kWh/ jaar. (2500 dag, 2000 nacht).
Ik werk in ploegen, mijn vrouw werkte tot nu toe voltijds thuis. Binnenkort 3 dagen per week. Ik heb gesolliciteerd voor een job waarbij ook 3 dagen per week thuiswerk voorzien zijn. We hebben 3 kinderen, pubers in wording dus ons verbruik is s'avonds groeiende (laptops, gameconsoles,...)

Installateur A wil de panelen op het platte/bovenste stuk van ons mansardedak plaatsen. De helft Oost en de helft West georiënteerd. (Zo hebben we het langst opbrengst). Hij zegt dat ons dak perfect is voor op die manier zonnepanelen te leggen qua oriëntatie en hellingsgraad.
Deze offertes zijn 4 weken geldig en hij spreekt van 3 maand tegen dat ze zouden kunnen komen installeren (maar hoe langer we wachten, hoe verder het opschuift)

1) 12 zonnepanelen (DMEGC, 400Wp), omvormer Huawei sun2000-4.6 - 5kVa monofasig) voor 4800Wp, 4356 kWh/j. ==> 5.785,15€ (-1.320€)
2) 1) 14 zonnepanelen (DMEGC, 400Wp), omvormer Huawei sun2000-4.6 - 5kVa monofasig), Huawei batterij 5kWh. voor 5600Wp, 5071 kWh/j. ==> 10.201,53€ (-2527,5€)

Installateur B wil de panelen op het dak van onze hangar plaatsen. Allen Oost georiënteerd, wat me raar lijkt want dan hebben we vanaf 17u ongeveer niets van opbrengst meer. Probleem is dat dit nog asbesthoudende golfplaten zijn. We zijn offertes aan het vragen om deze te vervangen door geïsoleerde dakplaten, maar de zonnepanelen willen we het eerst verwezenlijkt zien. We hebben hem kunnen overtuigen van ook een offerte op te stellen op ons mansardedak welke 750€ duurder is dan op het dak van onze hangar. Deze zou ook een batterij van 10KwH plaatsen.
Deze offertes zijn 2 weken geldig en hij spreekt van oktober tegen dat ze zouden kunnen komen installeren.

1) 16 zonnepanelen (Trina Solar 405Wp), omvormer Huawei sun2000-5 - 5.5kVa driefasig) voor 6480Wp. ==> 6.678€ (-1500€)
2) bovenstaande + Huawei batterij 10kWh ==> 12.673,84€ (-3225€)

Aja, ok. Het officiële bericht zal nog moeten gepubliceerd worden waarschijnlijk. En de sites waar het kan aangevraagd worden moeten nog worden geupdate. Nog even afwachten dan.

Ik heb ondertussen al mijn offertes gekregen, en ik twijfel enorm wat te kiezen.
Installateur A of B, met of zonder batterij, 5 of 10Kwh,...

Ons verbruik zit nu rond de 4500 kWh/ jaar. (2500 dag, 2000 nacht).
Ik werk in ploegen, mijn vrouw werkte tot nu toe voltijds thuis. Binnenkort 3 dagen per week. Ik heb gesolliciteerd voor een job waarbij ook 3 dagen per week thuiswerk voorzien zijn. We hebben 3 kinderen, pubers in wording dus ons verbruik is s'avonds groeiende (laptops, gameconsoles,...)

Installateur A wil de panelen op het platte/bovenste stuk van ons mansardedak plaatsen. De helft Oost en de helft West georiënteerd. (Zo hebben we het langst opbrengst). Hij zegt dat ons dak perfect is voor op die manier zonnepanelen te leggen qua oriëntatie en hellingsgraad.
Deze offertes zijn 4 weken geldig en hij spreekt van 3 maand tegen dat ze zouden kunnen komen installeren (maar hoe langer we wachten, hoe verder het opschuift)

1) 12 zonnepanelen (DMEGC, 400Wp), omvormer Huawei sun2000-4.6 - 5kVa monofasig) voor 4800Wp, 4356 kWh/j. ==> 5.785,15€ (-1.320€)
2) 1) 14 zonnepanelen (DMEGC, 400Wp), omvormer Huawei sun2000-4.6 - 5kVa monofasig), Huawei batterij 5kWh. voor 5600Wp, 5071 kWh/j. ==> 10.201,53€ (-2527,5€)

Installateur B wil de panelen op het dak van onze hangar plaatsen. Allen Oost georiënteerd, wat me raar lijkt want dan hebben we vanaf 17u ongeveer niets van opbrengst meer. Probleem is dat dit nog asbesthoudende golfplaten zijn. We zijn offertes aan het vragen om deze te vervangen door geïsoleerde dakplaten, maar de zonnepanelen willen we het eerst verwezenlijkt zien. We hebben hem kunnen overtuigen van ook een offerte op te stellen op ons mansardedak welke 750€ duurder is dan op het dak van onze hangar. Deze zou ook een batterij van 10KwH plaatsen.
Deze offertes zijn 2 weken geldig en hij spreekt van oktober tegen dat ze zouden kunnen komen installeren.

1) 16 zonnepanelen (Trina Solar 405Wp), omvormer Huawei sun2000-5 - 5.5kVa driefasig) voor 6480Wp. ==> 6.678€ (-1500€)
2) bovenstaande + Huawei batterij 10kWh ==> 12.673,84€ (-3225€)
wel iets om mee rekening te houden voor installateur B:
https://www.ovam.be/hoe-handhaven-o...7 april 2019 is,onderdak is dit niet mogelijk.
korte samenvatting: Sinds 27 april 2019 is het verboden om zonnepanelen, een overzetdak of andere constructies (zoals reclamepanelen) te plaatsen op asbestcementen dak- of gevelbekleding. Ook in het geval van een asbesthoudend onderdak is dit niet mogelijk.

wel iets om mee rekening te houden voor installateur B:
https://www.ovam.be/hoe-handhaven-op-het-verbod-om-zonnepanelen-of-overzetdak-op-asbestdak-te-plaatsen#:~:text=Sinds 27 april 2019 is,onderdak is dit niet mogelijk.
korte samenvatting: Sinds 27 april 2019 is het verboden om zonnepanelen, een overzetdak of andere constructies (zoals reclamepanelen) te plaatsen op asbestcementen dak- of gevelbekleding. Ook in het geval van een asbesthoudend onderdak is dit niet mogelijk.
Als we het op dat dak zouden doen is het natuurlijk nadat dit volledig vernieuwd is en alle asbest weg is. Het zijn gewoon simpele golfplaten. Maar we willen de zonnepanelen sowieso hebben voor we dat dak aanpakken. Dus die optie valt sowieso weg.

En als ik onderstaande afbeelding erbij neem lijkt het voorstel van installateur B niet ideaal.
(1 is voorstel van installateur A, daar links en rechts), 2 is het plan van installateur B.

Vlyjgsx_d.webp

Ouch. Spaanse overheid is precies nog erger dan de Belgische.

Maar ja, greedy people ook he, wie zet nu een zonnepark van een miljoen euro omdat er wat geld mee te verdienen is. En dan trekt de staat hun kak in.
Bewijst nogmaals dat vertrouwen op de overheid inzake serieuze financiële beslissingen/investeringen gewoon een slecht idee is. Maar hoe dom is die kerel eigenlijk. Een miljoen investeren in fucking zonnepanelen. Had hij het in een aantal appartementen gestoken, of in de beurs, had die nu geen enkel probleem. Maar als ge een miljoen euro gaat gokken op de goodwill van de overheid zijt ge gewoon financieel niet zo slim.

Indien ik mijn 10 zonnepanelen zou willen uitbreiden (momenteel 3.25 kwp) naar 5.25 kwp met 6 van dezelfde soort panelen extra , kan/mag ik mijn SMA Sunny boy 2.0 omvormer gewoon vervangen door een groter model? Sluit ik de nieuwe panelen dan aan als een tweede string?

Naar onderdimensionering toe, zouden jullie in dit geval kiezen voor een Sunny boy 4.0 of 5.0?

Extra info: zelfde dak & richting, monofase

Iemand die me toch wat extra duiding kan geven over aanpak onderhandeling met bovenbuurvrouw over zonnepanelen op het gemeenschappelijk dak? Ik zie dat hoe langer hoe minder zitten (een horizontale verdeling in plaats van een verticale).

Wat bedoel je met horizontale verdeling ipv verticale verdeling?

Zij wil de bovenste rand van het dak volleggen met één horizontale, terwijl ze in de onderste helft ook nog eens een dakraam heeft, waardoor ik ook niet weet of als ik of een toekomstige eigenaar er zou willen leggen, er nog een rij tussen de hare en een veilige marge van haar dakraam past.

De 41% waar ik dan recht op heb, zou een rechthoekig stuk zijn aan de linkeronderkant van het dak. Bovendien denk ik ook dat het voor mijn gelijkvloers appartement moeilijk zou zijn om de nodige bekabeling en omvormers naar mijn appartement te geleiden. Dus dit voelt alsof mijn bovenbuurvrouw het volledige dak opeist... dan zou ik minstens een soort van "doorgangsrecht" voor bekabeling van het dak naar het gelijkvloers willen vragen, maar ik weet niet of dat überhaupt mogelijk is.

Zij wil de bovenste rand van het dak volleggen met één horizontale, terwijl ze in de onderste helft ook nog eens een dakraam heeft, waardoor ik ook niet weet of als ik of een toekomstige eigenaar er zou willen leggen, er nog een rij tussen de hare en een veilige marge van haar dakraam past.

De 41% waar ik dan recht op heb, zou een rechthoekig stuk zijn aan de linkeronderkant van het dak. Bovendien denk ik ook dat het voor mijn gelijkvloers appartement moeilijk zou zijn om de nodige bekabeling en omvormers naar mijn appartement te geleiden. Dus dit voelt alsof mijn bovenbuurvrouw het volledige dak opeist... dan zou ik minstens een soort van "doorgangsrecht" voor bekabeling van het dak naar het gelijkvloers willen vragen, maar ik weet niet of dat überhaupt mogelijk is.
Teken anders je dak eens in hierop?

En verdeel dan alles zodat jullie elk hetzelfde aantal panelen kunnen plaatsen?

Als je uw zonnepanelen laat kuisen na bv 5 jaar, leveren ze dan meer op? Of is dat een fabeltje?
Kan je beter kijken door een proper raam of een vuil van 5 jaar?

Het antwoord is obvious maar hoeveel is de vraag en dat is afhankelijk van uw situatie.
Op wat ik lees, nog geen ervaring, zou dit 2-5% zijn.

Of dat de prijs waard is...
Hier wel want ik wandel gewoon met een borstel tot in de tuin :D (ze liggen nog maar pas dus geen praktische meetbare ervaring)

de mijn knallen hier nog los in de begrenzing vandaag, dus precies niet teveel last van het saharazand.

de mijn knallen hier nog los in de begrenzing vandaag, dus precies niet teveel last van het saharazand.
Hier zie ik wel degelijk wat oranjebruin stof op de panelen liggen, maar net zoals gisteren al een vlakke curve.

Nu, iemand die dit fenomeen kan verklaren? Het is dus een Sunny Boy 5.0, vorig jaar haalde ik daar bij een vlakke curve 4992w uit, met af en toe een piek naar 4998w. Nu vlakt hij plots af op 4998w met pieken naar 5004w. Dat kan toch niet dat die nu plots meer levert dan vorig jaar? :unsure:

Nu net nog even gekeken en hij is zelfs bezig zijn eigen records te verbreken:

@Remake welke software is dat? Herken dat niet van mijn

Ik haal nooit piek precies, zit aan 2.5kwh max nu en omvormer is 3.6, zelfs in zomer kom ik daar niet aan ...

Terug
Bovenaan