1) men stelt voor om 3850WP zonnepanelen te voorzien. Neem een gemiddeld eigengebruik van 30%
Dit wil zeggen dat je 1155kwh daarmee zou kunnen verbruiken.
Houdt rekening dat je op het gebied van generatiecapaciteit tijdens midden oktober, november, december, januari en midden februari niets meer opwekt. Of anders gezegd neem 4/12de geen of zeer beperkte generatie.
Je zegt dat je een totaal verbruik hebt van 1500kwh op jaarbasis. 4/12 * 1500 == 500 of anders gezegd, je zal waarschijnlijk iets van een 1000 tal kwh zelf verbruiken. Met het feit dat je op basis van uw eigengebruik daar al boven zit. Zou ik zeggen dat er niet echt veel winst te halen valt met :
1) meer zonnepanelen te voorzien
2) een batterij te zetten.
Voor te kijken of die batterij nuttig is, zou je uw nachtverbruik eens moeten bekijken. Maar stel 1.8 kwh over 8h heen (8*1500/(365*24)). En dus 1.8*30*8 (= 12-4) -> of best case +/-432kwh die je kunt goedmaken door die batterij. In euro is dit tegenwoordig : 432*0.5 == 216€ op jaarbasis
Maar beter zou zijn om te meten wat uw effectief nachtverbruik is (allez correcter zou zijn avondverbruik, nachtverbruik en verbruik van smorgens - dat je dat verbruik van 1 dag zeker kunt bufferen)
Kostprijs van de batterij is : 4900€. (offerte 2 - offerte 1)
Theoretische Terugverdientijd voor uw geval : 4900 / 216€ -> 22,69j.
Te mottig om de exacte premie op te zoeken dus laat ons stellen 1500€ voordeel ->
3400 / 216 -> 15,74 j
Kortom in mijn opinie voor uw geval is een batterij voorlopig niet interessant.
2) ik had verstaan dat men niet meer dan 1.5* de geïnstalleerde WP (+/-) aanraadt als je een batterij zou plaatsen. Dus 5.7 zou meer dan voldoende zou. Dus geen echte reden om 10 te zetten. Toch niet met maar dat verbruik.
3) als je toch iets zou willen doen, zou ik eerder 6kwp zetten dan nu een extra batterij. Maar grotendeels om de volgende reden :
1) tot 4kw krijg je de maximale premie, voor de volgende 2kw dacht ik krijg je nog eens een 300€ terug.
2) uw omvormer is al voldoende groot om de generatie van die zonnepanelen aan te kunnen. En 2000kwh aan 0.05€ is op zijn eigen al vlot 100€ elk jaar (zolang we betaald krijgen voor die injectie). En zo'n paneel gaat toch wel 20 jaar mee.
Kortom als je dan toch geld wilt uitgeven, zou ik het eerder aan extra zonnepanelen geven dan aan een batterij.
Ze willen de BTW op zonnepanelen verlagen naar 6%. Dus ik zou persoonlijk even wachten totdat dat duidelijk is. Toch 15% korting ineens ...
(Wel interessant om nu dan de offerte te vragen en wanneer het geweten is terug te gaan om de offerte aan te passen. Dan heeft de leverancier nog geen 'verrekening' gedaan. Dus hopelijk offertes met een geldige prijs van een maand of 2... Misschien minder realistisch gezien de inflatie van 'bouwmaterialen' maar toch interessante piste?)
Waarom zou je eigenlijk niet gaan voor een kleinere installatie? Op voorwaarde dat de leverancier ze wil verkopen en geen premium voor kleine installaties neemt. Ik zou zonder data de sweet spot rond 2kWp gokken. (Toch nog deftige premie, groot genoeg voor een installateur te vinden, mooi op te delen in 2 voor oost/West, ruwe schatting eigen verbruik van 1155kWh t.o.v. 2kW (1800kWh) -> akkoord dat afhankelijk van de opbrengstcurve en verbruikscurve dit dan iets lager gaat zijn. Het is makkelijk te stellen dat "gemiddeld" 30% verbruik realistisch is maar hoe zit de verhouding tot de installaties? ...)
Voordeel:
Verhoging van je eigen verbruik, zou goedkoper moeten zijn, minder visuele vervuiling, minder kan kapot, omvormer goedkoper die je eerder moet vervangen. Eventueel dunnere bekabeling en lichter Installatiemateriaal. Minder ruimte kwijt in tegenstelling tot de batterij of grotere omvormers.
Nadeel:
je draagt minder bij tot vergroening van België. Voor puur het injectietarief zou ik het niet doen..
(Stel 2000kWh extra aan 5c€ = 100€/j en heb je 2220 kW extra nodig op je omvormer en panelen. Stel 2220 kWp en de kWp prijs is 1€. He. Je dus €2220 nodig die je kan terug verdienen aan €100€/j bij gelijkblijvende prijzen. Tegen dan zijn uw panelen op en de omvormer al kapot. Wel kan je in de winter een iets hoger eigen verbruik realiseren.)
Batterijen zijn nu nog redelijk duur maar misschien wil je die bijplaatsen. De technologie is tegen dan (2-10 jaar) dan mogelijks al anders. Dus een hybride omvormer plaatsen geeft geen zekerheid. Kijk bijvoorbeeld naar Huawei onlangs waarop nu geen batterijen te vinden zijn.
Is de installatie te klein voor de nieuwe batterij, koop je dan gewoon een 2 de installatie met nieuwe tech en nieuwe en waarschijnlijk betere panelen. De plaats is er dan toch nog.
Je kan wel maar 1 maal de premie aanvragen. Maar we zullen toch moeten vergroenen, dus of de technologie wordt nog goedkoper of er zullen terug ondersteunende maatregelen moeten komen.
Voor andere bouwgerelateerde premies hebben ze bijvoorbeeld opgesteld dat je dit maar x keer kan aanvragen per 10 jaar:
https://www.vlaanderen.be/overkoepelende-renovatiepremie
Dus niet ondenkbaar dat ze iets gelijkaardigs zouden toepassen.
Eat your own dog food:
Ik meet nu al een jaar mijn eigen verbruik en zit aan 2500kWh met een gemiddeld sluimerverbruik van 0,15kW. De curves zijn wel niet helemaal hetzelfde in de verschillende seizoenen. (Pomp verwarming,...)
Hiervoor heb ik nu een kleine installatie gelegd met een omvormer van 1,5kW met 4*390W (was nog aan het twijfelen voor 1 extra paneel) panelen aan. In de tuin gericht op het zuiden zonder schaduw op 25°. Ik hoop op een hoog eigen verbruik van mijn opgewekt vermogen en dus hoge ROI. Ik hoop niet heel het jaar alles te dekken, eerder mijn elektriciteitsfactuur te minimaliseren op de economisch efficiëntste manier.
Kostprijs bij zelfplaatsing is €320 omvormer, €750 panelen, €30 wifi stick, €50 installatie materiaal (kabels, connectoren, automaat). Dus +-€1200 en premie vraag ik niet aan.
Funny fact: door geen premie aan te vragen kan ik nog een tijdje genieten van mij oude analoge teller... Ik geloofde het zelf niet.. Dus dit jaar kan ik 100% eigen verbruik tellen misschien. Terugverdientijd als ik de geldende 0,5€/kWh zou nemen is <4 jaar bij 50% zelfverbruik. (Als die analoge teller nog 1 a 2 jaar mag tellen is het <2j) both fine options.
Zal alles verder meten en laat volgend jaar weten of deze denkpiste rendabel was.