Aja, ok. Het officiële bericht zal nog moeten gepubliceerd worden waarschijnlijk. En de sites waar het kan aangevraagd worden moeten nog worden geupdate. Nog even afwachten dan.
Ik heb ondertussen al mijn offertes gekregen, en ik twijfel enorm wat te kiezen.
Installateur A of B, met of zonder batterij, 5 of 10Kwh,...
Ons verbruik zit nu rond de 4500 kWh/ jaar. (2500 dag, 2000 nacht).
Ik werk in ploegen, mijn vrouw werkte tot nu toe voltijds thuis. Binnenkort 3 dagen per week. Ik heb gesolliciteerd voor een job waarbij ook 3 dagen per week thuiswerk voorzien zijn. We hebben 3 kinderen, pubers in wording dus ons verbruik is s'avonds groeiende (laptops, gameconsoles,...)
Installateur A wil de panelen op het platte/bovenste stuk van ons
mansardedak plaatsen. De helft Oost en de helft West georiënteerd. (Zo hebben we het langst opbrengst). Hij zegt dat ons dak perfect is voor op die manier zonnepanelen te leggen qua oriëntatie en hellingsgraad.
Deze offertes zijn 4 weken geldig en hij spreekt van 3 maand tegen dat ze zouden kunnen komen installeren (maar hoe langer we wachten, hoe verder het opschuift)
1) 12 zonnepanelen (DMEGC, 400Wp), omvormer Huawei sun2000-4.6 - 5kVa monofasig) voor 4800Wp, 4356 kWh/j. ==> 5.785,15€ (-1.320€)
2) 1) 14 zonnepanelen (DMEGC, 400Wp), omvormer Huawei sun2000-4.6 - 5kVa monofasig), Huawei batterij 5kWh. voor 5600Wp, 5071 kWh/j. ==> 10.201,53€ (-2527,5€)
Installateur B wil de panelen op het dak van onze hangar plaatsen. Allen Oost georiënteerd, wat me raar lijkt want dan hebben we vanaf 17u ongeveer niets van opbrengst meer. Probleem is dat dit nog asbesthoudende golfplaten zijn. We zijn offertes aan het vragen om deze te vervangen door geïsoleerde dakplaten, maar de zonnepanelen willen we het eerst verwezenlijkt zien. We hebben hem kunnen overtuigen van ook een offerte op te stellen op ons mansardedak welke 750€ duurder is dan op het dak van onze hangar. Deze zou ook een batterij van 10KwH plaatsen.
Deze offertes zijn 2 weken geldig en hij spreekt van oktober tegen dat ze zouden kunnen komen installeren.
1) 16 zonnepanelen (Trina Solar 405Wp), omvormer Huawei sun2000-5 - 5.5kVa driefasig) voor 6480Wp. ==> 6.678€ (-1500€)
2) bovenstaande + Huawei batterij 10kWh ==> 12.673,84€ (-3225€)