Zonnepanelen Topic

De vraag zal waarschijnlijk al gesteld zijn geweest in deze topic (dus schiet mij niet neer). Is een thuisbatterij een goede investering volgens jullie om te hebben naast zonnepanelen? (met het oog op bekomen van de premie).

De investering is hoog en de rendabiliteit zou vrij laag liggen?

De vraag zal waarschijnlijk al gesteld zijn geweest in deze topic (dus schiet mij niet neer). Is een thuisbatterij een goede investering volgens jullie om te hebben naast zonnepanelen? (met het oog op bekomen van de premie).

De investering is hoog en de rendabiliteit zou vrij laag liggen?
Ik stel me dus dezelfde vraag...
Volgens plaatsers is het natuuuuuurlijk de beste investering.
Heb de laatste tijd al veel gelezen dat het in de nabije toekomst eigenlijk ook mogelijk zou kunnen zijn om uw elektrische wagen te gebruiken als batterij,percentage thuisverbruik tov batterijcapaciteit auto is miniem.
Iemand meer info?

Laatst bewerkt:
Hier geen probleem op 9 oktober. Opbrengst loopt van rond 9u op tot max, en daalt tegen 18u weer naar 0. Zonder drop rond 12u

Iemand ervaring met Sunpower zonnepanelen of Stern zonnepanelen ?

Ik heb 2 offertes momenteel:
- Solarconstructs:
12x SunPower Performance SPR-P3-375W BLK (25 jaar full omnium garantie)
1x SMA SB 5.0-1AV-41 Sunny Boy Smart Connected Omvormer (10 jaar garantie)
5566€ incl.

- MR Solar:
12x STERN Solartechnik 390 WP full black shingled module (20 jaar full omnium garantie)
1x Omvormer(s) SMA SB 4.0 (10 jaar garantie)
6923€ incl.

Ik vind Solarconstructs momenteel een no-brainer, panelen zijn van Amerikaans bedrijf, prijs veel lager dan MR Solar, 5 jaar meer garantie op panelen en SMA omvormer is een zwaarder model. Ik lees over die STERN panelen van MR Solar ook veel negatieve dingen (zou hun eigen huismerk zijn blijkbaar).

Ik moet nog 2 andere offertes krijgen, eentje van Linea Trovata en van Atom Solar.

En is een thuisbatterij nu interessant om te nemen of niet ? Gezien capaciteitstarief vanaf volgend jaar ? Ik weet het niet, heb er al veel over zitten opzoeken en geraak er echt niet uit.

Laatst bewerkt:
Ik stel me dus dezelfde vraag...
Volgens plaatsers is het natuuuuuurlijk de beste investering.
Heb de laatste tijd al veel gelezen dat het in de nabije toekomst eigenlijk ook mogelijk zou kunnen zijn om uw elektrische wagen te gebruiken als batterij,percentage thuisverbruik tov batterijcapaciteit auto is miniem.
Iemand meer info?

Klopt, volgens plaatsers is het de beste investering. Ik heb gisteren echter iemand gehad die een offerte kwam opstellen voor zonnepanelen en hij was op dit moment nog niet overtuigd van de batterijen omwille van de grootte kost t.o.v de voordelen die je eruit haalt.

Ik laat volgende week en de week daarop nog komen voor een offerte voor beide -> zonnepanelen + batterij om te zien hoeveel het zal kosten.

Hier komen ze achter 2 weken zonnepanelen + batterij plaatsen. Gekozen voor een batterij omdat je dan
1) je eigen verbruik kunt vergroten. Het plan is om gedurende de dag de batterij op te laden en dan s'avond puur van de batterij te kunnen trekken.
2) het probleem minder hebt van zonnepanelen die kunnen uitvallen omdat je teveel naar het net zou sturen
3) premies worden elk jaar lager. Dus ofwel nu ofwel wacht je echt tot de batterijen serieus in prijs zijn gezakt.

Hier komen ze achter 2 weken zonnepanelen + batterij plaatsen. Gekozen voor een batterij omdat je dan
1) je eigen verbruik kunt vergroten. Het plan is om gedurende de dag de batterij op te laden en dan s'avond puur van de batterij te kunnen trekken.
2) het probleem minder hebt van zonnepanelen die kunnen uitvallen omdat je teveel naar het net zou sturen
3) premies worden elk jaar lager. Dus ofwel nu ofwel wacht je echt tot de batterijen serieus in prijs zijn gezakt.

Kan je je berekeningen posten? Ik snap niet hoe dat in de winter zal werken. Je PV installatie zal onafhankelijk van je batterij sowieso moeten schakelen als de netspanning te hoog wordt dus dat begrijp ik ook niet.

Kan je je berekeningen posten? Ik snap niet hoe dat in de winter zal werken. Je PV installatie zal onafhankelijk van je batterij sowieso moeten schakelen als de netspanning te hoog wordt dus dat begrijp ik ook niet.
Bedoel je de verwachting grafieken van de offerte? Maar Ik had het niet over de winter, ik weet ook dat als de zonnepanelen niet genoeg opbrengen dat dat niet gaat lukken. Ik had het over de periodes dat die wel genoeg opbrengen.

De zonnepanelen zullen toch eerst de batterij vullen, voordat ze effectief terug naar het net gaan sturen, dat bedoelde ik. Eens de batterij vol zit is het inderdaad hetzelfde probleem.

Bedoel je de verwachting grafieken van de offerte? Maar Ik had het niet over de winter, ik weet ook dat als de zonnepanelen niet genoeg opbrengen dat dat niet gaat lukken. Ik had het over de periodes dat die wel genoeg opbrengen.

De zonnepanelen zullen toch eerst de batterij vullen, voordat ze effectief terug naar het net gaan sturen, dat bedoelde ik. Eens de batterij vol zit is het inderdaad hetzelfde probleem.

Omdat je toch moet berekenen of het zinvol is die batterij aan te schaffen, en dat kan je alleen als het uitgerekend hoeveel eigen productie je hierdoor minder verloren zal zien gaan, en of je die extra productie niet goedkoper had kunnen kopen van het net over de leeftijd van de batterij.

Het is mogelijk dat ik de techniek verkeerd begrijp. Maar je omvormer detecteert de netspanning op het net (en zit daarom nét een tikkeltje hoger) zodat je installatie stroomt onttrekt uit de omvormer en niet uit de transformator in de straat. Dus als de netspanning te hoog is schakelt hij zichzelf uit. Ik denk niet dat de capaciteit van je batterij daar veel aan zal veranderen. Maar als ik dat verkeerd begrijp hoor ik het graag.

Omdat je toch moet berekenen of het zinvol is die batterij aan te schaffen, en dat kan je alleen als het uitgerekend hoeveel eigen productie je hierdoor minder verloren zal zien gaan, en of je die extra productie niet goedkoper had kunnen kopen van het net over de leeftijd van de batterij.

Het is mogelijk dat ik de techniek verkeerd begrijp. Maar je omvormer detecteert de netspanning op het net (en zit daarom nét een tikkeltje hoger) zodat je installatie stroomt onttrekt uit de omvormer en niet uit de transformator in de straat. Dus als de netspanning te hoog is schakelt hij zichzelf uit. Ik denk niet dat de capaciteit van je batterij daar veel aan zal veranderen. Maar als ik dat verkeerd begrijp hoor ik het graag.

Voor zover ik lees gaat het enkel over als je omvormer stroom wil injecteren dat dat niet kan lukken. Ze raden dan ook om bv meer eigen verbruik of thuisopslag, zodat je omvormer niet naar het net injecteert. Ofja, zo lees ik het dus

Zie https://www.libra.energy/faq/waarom-schakelt-een-pv-systeem-bij-te-veel-zon-automatisch-uit/

• Sluit een accu aan op het zonnestroomsysteem. De accu wordt gedurende de piekmomenten opgeladen waardoor de netspanning verlaagt. Je kunt de stroom die overdag wordt opgewekt ’s avonds gebruiken.

Als je het injecteren kan vermijden of uitstellen, hoe minder kans dat het afslaat op de piek momenten lijkt me dan?

Thuisbatterij is slechts in een heel beperkt aantal scenario's rendabel. Trust me, ik kan goed financiële berekeningen maken en mocht het interessant zijn had ik er al een.

Voor zover ik lees gaat het enkel over als je omvormer stroom wil injecteren dat dat niet kan lukken. Ze raden dan ook om bv meer eigen verbruik of thuisopslag, zodat je omvormer niet naar het net injecteert. Ofja, zo lees ik het dus

Zie https://www.libra.energy/faq/waarom-schakelt-een-pv-systeem-bij-te-veel-zon-automatisch-uit/

Als je het injecteren kan vermijden of uitstellen, hoe minder kans dat het afslaat op de piek momenten lijkt me dan?
Als je batterij aan netspanning hangt gaat de zonne-energie dus van ongeveer 40V DC zonnepaneel door de amvormer naar 230+V AC naar batterij (omvormer) en dus batterij opladen. Als de netspanning te hoog is slaat je omvormer af en krijgt je batterij helemaal niets.

Als je de batterij direct aan de zonnepanelen schakelt, vermijd je twee keer extra omvormer verlies, en laadt die inderdaad op zelfs als de netspanning "te hoog" zou staan. Een van de twee heet werkt met een "hybride omvormer" maar ik vind die terminologie verwarrend dus kan nooit onthouden welke wat juist is.

De batterij direct aan de zonnepanelen schakelen is denk ik ook duurder hoewel er geen AC/DC omvormer mee gemoeid is, is het wel een minder courant systeem. Dit gaat je in principe ook de mogelijkheid geven om als het net uitvalt gewoon je batterij als enige energiebron te gebruiken.

Als je batterij aan netspanning hangt gaat de zonne-energie dus van ongeveer 40V DC zonnepaneel door de amvormer naar 230+V AC naar batterij (omvormer) en dus batterij opladen. Als de netspanning te hoog is slaat je omvormer af en krijgt je batterij helemaal niets.

Als je de batterij direct aan de zonnepanelen schakelt, vermijd je twee keer extra omvormer verlies, en laadt die inderdaad op zelfs als de netspanning "te hoog" zou staan. Een van de twee heet werkt met een "hybride omvormer" maar ik vind die terminologie verwarrend dus kan nooit onthouden welke wat juist is.

De batterij direct aan de zonnepanelen schakelen is denk ik ook duurder hoewel er geen AC/DC omvormer mee gemoeid is, is het wel een minder courant systeem. Dit gaat je in principe ook de mogelijkheid geven om als het net uitvalt gewoon je batterij als enige energiebron te gebruiken.

Het is je eigen omvormer die zorgt voor een te hoge netspanning omdat deze altijd een trapje hoger in spanning wil gaan om te kunnen leveren op het net. Je kan dit perfect zelf testen door, ofwel een zware verbruiker in te schakelen, ofwel door je PV uit te schakelen. Spanning zal direct 4 a 5V zakken.
Als je de energie van je PV installatie binnenshuis kan houden om de batterij te laden zal de netspanning zeker nooit te hoog worden.
De meeste batterijen kunnen (ont)laden tegen 3kVA of meer. Vanaf het moment de batterijen zijn geladen en het vermogen weer naar het net wil kan de spanning weer oplopen zodat omvormers uitvallen.

In mijn situatie is het in het verleden al vaker voorgevallen dat de omvormer uitschakelt. Door het verbruik door de dag te verspreiden (waar mogelijk) is dit niet meer gebeurd. Vanaf een injectie van 2500W schakelt de elektrische boiler in (1800W) en blijft de spanning rond 248V hangen.

Als er in je wijk/straat veel zonnepanelen liggen die de netspanning de hoogte injagen (= geen batterij hebben), mag je nog je elektriciteit op je thuisbatterij proberen zetten, dat gaat niet lukken met een hybrideomvormer. Spanning te hoog op het net = omvormer valt uit. Hoe het werkt met een aparte batterijomvormer weet ik niet, maar ik ga er vanuit dat dit op dezelfde manier werkt. De persoon van Fluvius zei tegen mij dat je de spanning nooit voldoende omlaag krijgt door meer verbruikers aan te zetten.

Als er in je wijk/straat veel zonnepanelen liggen die de netspanning de hoogte injagen (= geen batterij hebben), mag je nog je elektriciteit op je thuisbatterij proberen zetten, dat gaat niet lukken met een hybrideomvormer. Spanning te hoog op het net = omvormer valt uit. Hoe het werkt met een aparte batterijomvormer weet ik niet, maar ik ga er vanuit dat dit op dezelfde manier werkt. De persoon van Fluvius zei tegen mij dat je de spanning nooit voldoende omlaag krijgt door meer verbruikers aan te zetten.
Hoeveel is 'voldoende'? Is een vaag begrip.
Zolang je onder 253Vac kunt blijven is het goed... dan vallen de omvormers niet uit.

Wij zaten toen de man van Fluvius dat zei rond de 255V netspanning rond de middag, soms iets hoger.
Onze oven en droogkast staan op dezelfde fase als de omvormer hier. Hij is tot nu toe nog niet uitgevallen op topdagen (hout vasthouden), maar uit interesse meet ik dat wel eens op. Als de vriendin dan een taartje bakt en de droogkast opstart, zakt de spanning op die fase toch behoorlijk.

Een hybrideomvormer zoals een storedge?
Dus waar de batterijen DC-gekoppeld zijn? Heb daar zelf nu nog geen ervaring mee, maar dat zou ik toch straf vinden.
Om maar niet te zeggen zeer onwaarschijnlijk.
Want het opladen van die batterij staat los van uw netspanning. De omvormer gaat gaat de DC die de panelen opwekken verlagen in spanning om de 48V batterij op te laden.
De omvormer kan ook 5kW leveren ookal leveren uw zonnepanelen maar 3kW, de overige 2kW zullen geleverd worden door uw batterij.

Een hybrideomvormer zoals een storedge?
  • Op 264,5V netspanning moeten automatische scheidingssystemen (zoals in PV omvormers) zich onmiddellijk afkoppelen van het net.
  • Indien de gemiddelde maximale netspanning, gemeten over 10 minuten, meer dan 253,0 V bedraagt, moet er eveneens afgekoppeld worden.
C10/11 norm

Pagina 71.
Die valt ook gewoon uit : bewaking van nutsvoorzieningen.

Als je wilt dat die nog werkt moet je er een enwitec box tussen plaatsen voor in eiland te draaien.

Terug
Bovenaan